selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 12:11

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 141 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 810 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 16, 2006 15:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
Det har nog alltid förekommit en mängd komponenter i Linn´s prylar som tillverkats av underleverantörer, om det är mer eller mindre har jag svårt att avgöra men om jag gissar så tror jag det var mer förr då verksamheten var mindre, man hade sämre möjligheter till avancerad utveckling och tillverkning. Nu har ju Linn blivit såpass stora att dom kan investera i avancerad egenutveckling och avancerad tillverkning med automatiserad teknik.

Personligen tror jag Linn hellre skulle lägga ner verksamheten hellre än att tvingas in i Tjing-Tjong-delen av massproducerad standardelektronik.

Nu tror jag inte det inträffar utan snarare att man fortsätter nischningen mot värstingprodukter i den absoluta stratosfären vilket ju kan göra att en vanlig dödlig Svensson helt faller utanför kundkretsen (där är vi nog förresten redan idag). Det är inte lite symboliskt att Linn idag bestyckar Aston Martin med stereoanläggning...det kostar att ligga på topp :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 16, 2006 17:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Nu kanske de har ändrat sina processer (tror inte det) men linn outsourcar bara vissa saker.
Högtalarkabinett tex kan ju andra göra bara de följer Linns krav.
Skulle tro att vissa metallådor görs utanför väggarna.
Sedan görs väl skivtallrik, Klimaxlådorna hos Ivors brors företag...

Det mesta elektronik görs inhouse. De har en mycket avanserad kretskorttillverkning. (ytmontering)
Ihopmontering görs i Linnfabriken.
Att delkomponenter, kablar mm köps in är ju självklart.

Har förövrigt inga problem OM min Unidisk skulle vaa monterad i asien. Skulle säkert vara helt PERFEKT gjort då
Jobbar en hel del med aseater o är extremt impad över deras kvalitetsnivå, arbetsmoral mm.


Vilka bilar håller bäst, brittiska eller aseatiska :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 16, 2006 20:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Harry Våffla wrote:
Skulle Linn börja lägga ut tillverkningen av kompletta produkter i massproducerande fabriker i Kina och Taiwan är dom dömda att gå under.
Komponent är vad jag vet helt tillverkade i Kina... Och de låter bättre musikaliskt än Espek tillverkade i Danmark/Skottland (?) Själv hoppas jag att Linn inte går under bara för det! Utan att de istället kommer med en Espekersättare som låter bra musikaliskt (ännu bättre än komponent?) och har ljud över "i princip" hela registret (som Komponent inte har) utan att för den skull vara så dyr som Akurate. Var den tillverkas spelar inte så stor roll, bara arbeterna som gör den har det bra.

Det är mycket som avhandlas i denna spännande och intressanta tråd (Särskilt tack till Ken för B. Miller dialogen) och jag vill bara kommentera ett par saker.

Kvaliten på digitala signaler verkar ha stor betydelse när man bedömmer med öronen. Jämför t.ex. en Mimik med en Karik in i en Numerik, stor skillnad. När fjädringen kom i olag (tror jag det var) på min Ikemi lät den kass, även på digitalutgången. Efter att ha skakat den rätt lät den bra igen... På både digital och analog utgång. Den digitala signalkällan verkar alltid ha störst betydelse jämfört med D/A omvandlaren. Men jag har bara testat det i "synkrona system" som inte alla talat om här. Min nya Majik CD verkar inte jobba synkront eftersom den varvar upp som den värsta PC drive när jag ska lyssna på CD. Hela vägghyllan skakar på vissa CD...

Ken:
En Classik movie Di är överlägsen ett Arcambaserat system oavsett kostnad! Häng på hur mycket slutsteg du vill, det går bra att biampa parallellt med de inbyggda slutstegen. (Om man har Linnsteg.) Uppgradera med Aktiva slutsteg, Kinos för processing, eller Uni 1.1 som källa, eller vad annat du vill i framtiden. Den har komponent + RGB för bild och det funkar för mig iaf. Jag jämförde mitt system (lyssnade hemma, hade 4 x Linn 5110 då som front/surr) med ett Arcam system hos handlare. Handlaren hade bästa Arcam spelaren och bästa receivern (ca 6 mån sen) och högtalarvärstingar från MonitorAudio i 5.1 konfig. Visserligen är det olika rum m.m. men det var tydligt hur otroligt trist det var att se på film hos handlaren jämfört med hemma. Jag fattade ingenting av filmen! Nu har jag dessutom uppgraderat med Katan som frontar, mums, skitkul med film! Allt är bra hos movie Di, CD, preamp, processor, poweramp och radio. Billigt är det också! 20+ tusen antar jag att du kan få en för, men jag vill nog ha minst 25' för min. D.v.s. att jag personligen tycker att kostnaden för inköp ligger tusenlappar under värdet. Köpläge!

Inser att jag måste uppdatera min medlemspresentation lite grann med några grejer... En annan gång, jag lovar! (Majik x 2 m.m.)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 16, 2006 23:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Nu kanske de har ändrat sina processer (tror inte det) men linn outsourcar bara vissa saker.
Högtalarkabinett tex kan ju andra göra bara de följer Linns krav.
Skulle tro att vissa metallådor görs utanför väggarna.
Sedan görs väl skivtallrik, Klimaxlådorna hos Ivors brors företag...

Det mesta elektronik görs inhouse. De har en mycket avanserad kretskorttillverkning. (ytmontering)
Ihopmontering görs i Linnfabriken.
Att delkomponenter, kablar mm köps in är ju självklart.

Har förövrigt inga problem OM min Unidisk skulle vaa monterad i asien. Skulle säkert vara helt PERFEKT gjort då
Jobbar en hel del med aseater o är extremt impad över deras kvalitetsnivå, arbetsmoral mm.


Vilka bilar håller bäst, brittiska eller aseatiska :roll:
Visst, visst, men tror du på fullt allvar att Linn tänker lägga ut sådan tillverkning som dom själva gör med rätt så hög kvalitet. Nä!

Alltså vad vi snackade om här var alltså att nyttja asiatisk massproduktion (med betoning på billiga tillverkningskostnader). När det gäller asiatisk högkvaité så hade ju Linn ett omfattande samarbete med tillverkningen av armar och pickuper som lysande exempel. Jag ifrågasätter inte asiatisk kvalitet. Däremot var ju argumentet att man typ kunde tillverka extremt billiga digitala spelarkonstruktioner (utlagda på asiatiska massproduktionsfabriker, annars blir det ju inte billigare än i Skottland). Självklart kan man lägga ut tillverkningen av Klimax Solo i Asien....men vem vill det?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 16, 2006 23:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
Förressten Sportis, tillverkas Hondan eller Toyotan som vi kör i Sverige i Japan eller England?.....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 16, 2006 23:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Harry Våffla wrote:
Visst, visst, men tror du på fullt allvar att Linn tänker lägga ut sådan tillverkning som dom själva gör med rätt så hög kvalitet. Nä!
Nej det tror jag inte, men det har jag väl inte påstått heller :wink:

Som alla andra företeg tillverkar Linn där de tycker de får bäst pris/prestanda förhållande.
Finns många fördelar att tillverka "hemma" trots att det ev skulle vara dyrare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 17, 2006 00:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Harry Våffla wrote:
Förressten Sportis, tillverkas Hondan eller Toyotan som vi kör i Sverige i Japan eller England?.....
Vad jag vet görs vissa modeller i England.
Fast de brukar hålla ihop bättre än europeiska ändå. Kvalitet har också att göra med processer o inte bara människor.
Bäst brukar dock bilarna från Japan vara.

Ville bara belysa att tillverknng i asien inte behöver vara en nackdel i sig.
För en liten producent som Linn är det nog inte lönsamt att lägga ut allt.
Ev de produkter som säljs mest av.

Porsche tillverkar Boxster i Finland o Tyskland. Alla vill ha en "tysk" Porsche med Finnarna skruvar ihop dom bättre sägs det...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 17, 2006 00:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon May 29, 2006 19:14
Posts: 111
Har du jämfört? Jag må gilla Linn, och har kört Linn i 20 år, men en ordentlig jämförelse måste jag göra innan jag yttrar mig. Classik Movie Di tyckte jag var för klen på frontarna (Espek) när man kör stereo-musik och nya Movie har väl ungefär samma slutsteg. Det betyder alltså att jag måste gå på Classik Movie plus externt för frontarna och då blir det snabbt uppåt 60 laxar, och det är för mycket.
Dessutom har Classik Movie Di pissusel DVD-bild jämfört med min PC så jag är klart tveksam till annat i spelarväg än en HTPC...

En HTPC med bra ljudkort har jag redan så det är inte otroligt att det enbart köps slutsteg för pengarna, men jag måste jämföra lite mera.
Jag har ikväll i alla fall konstaterat att min HTPC låter mycket bättre än en Karik III och den har har jag stornjutit till så det lär jag kunna göra med HTPC:n också...
Linnofil wrote:
Ken:
En Classik movie Di är överlägsen ett Arcambaserat system oavsett kostnad! Häng på hur mycket slutsteg du vill, det går bra att biampa parallellt med de inbyggda slutstegen. (Om man har Linnsteg.)
...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 17, 2006 01:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Ken wrote:
Har du jämfört? Jag må gilla Linn, och har kört Linn i 20 år, men en ordentlig jämförelse måste jag göra innan jag yttrar mig. Classik Movie Di tyckte jag var för klen på frontarna (Espek) när man kör stereo-musik och nya Movie har väl ungefär samma slutsteg. Det betyder alltså att jag måste gå på Classik Movie plus externt för frontarna och då blir det snabbt uppåt 60 laxar, och det är för mycket.
Dessutom har Classik Movie Di pissusel DVD-bild jämfört med min PC så jag är klart tveksam till annat i spelarväg än en HTPC...

En HTPC med bra ljudkort har jag redan så det är inte otroligt att det enbart köps slutsteg för pengarna, men jag måste jämföra lite mera.
Jag har ikväll i alla fall konstaterat att min HTPC låter mycket bättre än en Karik III och den har har jag stornjutit till så det lär jag kunna göra med HTPC:n också...
Linnofil wrote:
Ken:
En Classik movie Di är överlägsen ett Arcambaserat system oavsett kostnad! Häng på hur mycket slutsteg du vill, det går bra att biampa parallellt med de inbyggda slutstegen. (Om man har Linnsteg.)
...
Vad är det för operativsystem du kör med och vad är det för ljudkort? Det lät ju intressant att en HTPC kunde låta bättre än en Karik III. olika moderkort borde väl inte påverka så mycket. Just det nätdel lär ju kunna påverka en hel del så vad är det för nätdel?

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 17, 2006 09:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon May 29, 2006 19:14
Posts: 111
Inget fancy. En P4 Dual Core Dell-dator med WindowsXP och ett Creative X-Fi Elite Pro. Jag har testat många ljudkort senaste åren och gillar väl egentligen t.ex. m-audio bättre. Creative har för mycket krims-krams med EAX/CMSS3D/24bXtal som jag klarar mig utan, men deras nya X-Fi-kort är ändå ganska svårslagna pris/prestanda-mässigt. X-Fi är oändligheter bättre än tidigare Creative-kort, inte bara vad gäller processorkraft/digitalteknik, utan främst, tycker jag, när det gäller de analoga signalerna och skärmning. Elite-Pro har dessutom högimpedansingång för elgitarr och rätt bra micingångar, flera line-in etc. Jag kör t.ex. Guitar Rig 2 och Cubase och gör rätt mycket hemstudiogrejer på den med. Att lira elgura genom stereon via PC/Guitar Rig är faktiskt bland det häftigaste jag varit med om i ljudväg. Jag har gjort liknande försök förr med rent analoga grejer med uselt resultat, men nu är det nåt helt annat.
hepcat wrote:
Vad är det för operativsystem du kör med och vad är det för ljudkort? Det lät ju intressant att en HTPC kunde låta bättre än en Karik III. olika moderkort borde väl inte påverka så mycket. Just det nätdel lär ju kunna påverka en hel del så vad är det för nätdel?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 17, 2006 10:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Ken wrote:
min HTPC låter mycket bättre än en Karik III
Vad menar du med bättre?

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 17, 2006 11:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Ken: ja det lär ju dröja ett litet tag innnan man kan testa det kortet finns ju inga drivare till det ännu.

sedan blir jag lite konfunderad då du säger att du gillar m-audio bättre då enligt linnofil så var m-audio sämst av de här korten ett creative soundblaster och det inbyggda i moderkortet och då nämnda m-audio det inbyggda lät klart bäst och jag har liknande erfarenhet förutom att jag inte testat m-audio men mitt inbyggda via82xx låter mycket bättre än mitt soundblaster live 5.1 men ingen kommer upp i samma klas som min karik II.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 17, 2006 12:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon May 29, 2006 19:14
Posts: 111
Jag har gjort A/B från stereo line ut på X-Fi och motsvarande från line ut på Karik (in i Kolektor).
Moderkortet har även ett inbyggt ljudkort (Intel HD), men det ger brum på analog ut (inte alls idealiskt att ha analoga komponenter på moderbordet).

Jämförelsen jag gjort är med en hög CD-skivor som är rippade till original PCM (Ogg FLAC) på hårddisk och som sedan spelas upp med foobar2000 (med diverse plug-ins bl.a. uppsampling).
Samma skiva ligger sedan också i Kariken.

Det jag får ur datorn har märkbart bättre dynamik, detaljer och klangomfång. Musikaliskt märker jag för övrigt ingen skillnad, utan där låter det för all del bra i båda fallen.

Med risk att bli fullständigt sönderflejmad kom jag att tänka på en anekdot från ca. 1993. En god vän till mig skulle köpa hifi så jag tog med honom till en Linn-butik (jag bodde inte i Umeå då). Vi hamnade i en jämförelse av Mimik med Karik+Numerik och Linn-handlaren satt svängde med hela kroppen och upprepade mantrat att "hör hur enormt mycket mera det svänger" och "här håller de ju takten och är tighta, medan där är ju allt en enda röra". Min kompis hade väldiga problem med att höra detta (och linn-handlaren kom också bort sig när det var jag som skötte fjärrkontrollen) och efter en timmes försök bestämde han sig för att det nog ändå inte blev Linn just pga försäljarens närmast nedvärderande attityd till honom att han inte hade ett musikaliskt öra och hörde skillnaden.

Till saken hör att min polare är professionell slagverkare och jag har aldrig träffat någon som är i närheten av den känsla för rytmik och klang som han har. Han spelar fortfarande i såväl symfoniorkester som i 4-5 egna konstellationer med afrojazz, funk, experimentell musik m.m. Varken förr eller senare har någon annat beskyllt honom för att ha dålig känsla för rytmik eller dåligt musiköra...

Icke desto mindre anser jag att Linn är creme de la creme inom HiFi, men det är viktigt att stå med båda fötterna (öronen??) på jorden.
Lejonklou wrote:
Ken wrote:
min HTPC låter mycket bättre än en Karik III
Vad menar du med bättre?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 17, 2006 13:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Ken wrote:
Det jag får ur datorn har märkbart bättre dynamik, detaljer och klangomfång.
Inget illa ment, men om det är ovanstående samt tekniska spec som du värderar högst så ska du absolut titta på andra märken än Linn.

Jag har demat några gånger för skickliga musiker som inte klarat att göra Tune Dem eller känna på svänget, utan har lyssnat som du beskriver ovan. Inget konstigt med det. Tråkigt om handlaren är nedlåtande dock.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 17, 2006 14:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon May 29, 2006 19:14
Posts: 111
Men känns det inte lite konstigt att säga att musiker "lyssnar fel" för att uppskatta Linn och att musiker inte har vett att lyssna på det musikaliska utan bara lyssnar på klang, dynamik och tekniska specifikationer?
Jag har en annan bekant som är kompositör och även mycket aktiv musikkritiker. Han lyssnar nåt rent otroligt mycket på musik i HiFi och har ett musiköra som är makalöst gott. Även han har vid en par tillfällen från Linn-handlare fått höra att han "lyssnar fel" och inte "förstår hur man ska lyssna på musik". Vem ska ha tyckandeföreträde?
Den som påstår att jag har sämre musiköra än någon annan gör ju en nedlåtande bedömning om mig. Jag tycker man kan hålla sig till sina egna upplevelser..

Den mentalitet jag ofta mött i Linn-sammanhang är att: Det finns INGEN Linn-produkt i historien som varit sämre än någon annan produkt från någon annan tillverkare när det gäller "sväng och musikalitet". Linns egna produkter överträffas endast av Linns egna produkter verkar det som, och det gäller tydligen också över tiden, dvs det kan omöjligt vara så att t.ex. en high-end CD-spelare från Arcam 2006 (eller på en htpc) låter bättre än någon CD-spelare Linn någonsin tillverkat.
Vid blindtester har jag däremot sett otroligt skiftande utfall även från de mest inbitna Linnister.

Skulle det vara konstigt om en PC-lösning från 2005/2006 spelar bättre, både musikaliskt och vad gäller klang och dynamik, än en CD-spelare som är designad 1991/1992?

Linn gör otroligt bra grejer, men varför ska man göra new age av det hela?
Lejonklou wrote:
Ken wrote:
Det jag får ur datorn har märkbart bättre dynamik, detaljer och klangomfång.
Inget illa ment, men om det är ovanstående samt tekniska spec som du värderar högst så ska du absolut titta på andra märken än Linn.

Jag har demat några gånger för skickliga musiker som inte klarat att göra Tune Dem eller känna på svänget, utan har lyssnat som du beskriver ovan. Inget konstigt med det. Tråkigt om handlaren är nedlåtande dock.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 141 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 810 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited