selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 07:10

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 95 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 16:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Haakan wrote:
lägger upp en tråd ang detta på faktiskt där det finns lite mer kunskaper...

så får vi se vad dom säger



LÄNK
Gör du som du vill. Skall jag diskutera det uppenbara med någon annan stackare på ett annat forum med dig som mellan-hand? Jag försökte bara förklara hur det fungerar. Lite oroväckande tycker jag nog att det är om du förlitar dig så mycket på specifikationer och samtidigt har så lite faktiska kunskaper att bedöma innebörden i dessa! På sätt och vis så gör du dock rätt i att inte lita på mig. Man bör nog inte tro på allt strunt som skrivs på internet, men jag skulle nog lita mer på vad som sägs här än på faktsikt.se även om jag inte läst så mycket där. Någon imponerande kunskapsbank skulle jag väl inte beskriva det som dock.

Om det ändå är något du undrar över så är du välkommen tillbaka. Kanske skulle ta upp det under teknik i så fall.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 16:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
på det forumet vet jag vilka jag kan lita på...några konstruerar ju både högtalare och förstärkare/försteg kommersiellt som jag då även känner privat


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 16:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
hardcorelinnie wrote:
Lite oroväckande tycker jag nog att det är om du förlitar dig så mycket på specifikationer och samtidigt har så lite faktiska kunskaper att bedöma innebörden i dessa!
det vet jag inte riktigt om jag kan hålla med dig om...aktiv drift har jag skrivit i varje inlägg att jag inte alls har koll på...passiv drift kan man ju dock en del om...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 16:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Haakan wrote:
på det forumet vet jag vilka jag kan lita på...några konstruerar ju både högtalare och förstärkare/försteg kommersiellt som jag då även känner privat
OCH VARFÖR LITAR DU PÅ DEM OCH INTE PÅ LINN :?:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 16:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Erik wrote:
Haakan wrote:
på det forumet vet jag vilka jag kan lita på...några konstruerar ju både högtalare och förstärkare/försteg kommersiellt som jag då även känner privat
OCH VARFÖR LITAR DU PÅ DEM OCH INTE PÅ LINN :?:
varför skriver du med stora bokstäver hela tiden? det uppfattas som väldigt otrevligt måste jag säga....

litar på linn? det gör jag väl till en viss del....enda jag har synpunkter på är deras sätt att testa saker...

och litar inte du mer på folk du känner än en ett vinstsdrivande företag?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 16:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Haakan wrote:
hardcorelinnie wrote:
Lite oroväckande tycker jag nog att det är om du förlitar dig så mycket på specifikationer och samtidigt har så lite faktiska kunskaper att bedöma innebörden i dessa!
det vet jag inte riktigt om jag kan hålla med dig om...aktiv drift har jag skrivit i varje inlägg att jag inte alls har koll på...passiv drift kan man ju dock en del om...
Det är ju inte direkt relativitetsteori vi diskuterar. Jag skulle nog säga att man saknar en hel del *baskunskaper* om man inte relativt omgående inser skilnaden mellan bi-amping med passiva filter och aktiva filter med flera slutsteg. Vem som helst kan skruva ihop en högtalare om man får lite vägledning. Man kan till och med konstruera egna högtalare utan några djupare kunskaper. Det är en annan sak att konstruera bra högtalare och inte ens då är det säkert att man förstått allt inom hifi och framförallt musik, vilket f.ö. inte heller jag gör (såklart).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 16:25 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
hardcorelinnie: Även om de flesta med lite elektronikkunskaper kanske kan inse det så tror jag knappast en majoritet av Linnägare direkt kan förklara det. De flesta nöjer sig med att aktivit låter bättre och spelar skivor sedan utan att begrunda distgränser och uppmätta spänningar på olika element...

Erik: Det är väl inget fel att fråga om saker på andra håll. Ju fler perspektiv på saker desto bättre gäller väl ändå generellt?


Last edited by Sony on Sun Mar 12, 2006 16:26, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 16:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
nej förstås det är sjukt mycket att tänka på och dom som kan det kan knappt förklara för att det är så invecklat...givetvis...men det skadar ju inte att spekulera i varför saker och ting är bra och dåliga?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 16:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Sony wrote:
hardcorelinnie: Även om de flesta med lite elektronikkunskaper kanske kan inse det så tror jag knappast en majoritet av Linnägare direkt kan förklara det. De flesta nöjer sig med att aktivit låter bättre och spelar skivor sedan utan att begrunda distgränser och uppmätta spänningar på olika element...
Så tänkte jag, satt på en kanon cd-singel med lundell och jag bara njöt på min aktiva-anläggning, oavsett vilken effekt den generar, det känns som att lundell är i mitt vardasrum, så vill jag att det ska vara.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 16:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
hardcorelinnie wrote:
... På sätt och vis så gör du dock rätt i att inte lita på mig. Man bör nog inte tro på allt strunt som skrivs på internet, men jag skulle nog lita mer på vad som sägs här än på faktsikt.se även om jag inte läst så mycket där. Någon imponerande kunskapsbank skulle jag väl inte beskriva det som dock.
Jag kanske borde nyansera detta. Det är klart att det finns en och annan som har en hel del tekniska färdigheterpå faktiskt.se, men lite grann på samma sätt som många på selleri.de är näst intill teknik/mätfientliga (i varje fall för att provocera) så tycks många på faktiskt.se stå för motsatsen och hellre polarisera sig för mätningar/teknik och mot lyssningsintryck. I mitt tycke verkar det vettigare att lyssna och försöka bilda sig en uppfattning baserat på lyssningsintryck än på mätningar. Egentligen oberoende av om man har mycket eller lite kunskaper. Det är ju trots allt musikåtergivning vi är ute efter och eftersom mycket få av oss (antagligen ingen) verkligen har möjlighet att förstå vilka tekniska kvaiteter som är väsentliga för god musikåtergivning och då hänger ju mätningarna lite grann i luften. Lyssnar man så är det ju i varje fall rätt parameter man observerar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 16:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
jag hoppas alla tycker det....

varför får jag känslan av att ingen här tror att jag lyssnar på musik?

jag har faktiskt min anläggning inne på mitt kontor för tillfället för det är där jag spenderar mest tid....kommer dock byta ut den till en lite mindre pga det tar lite stor plats....har även ett dedikerat rum i källaren där den stora anläggningen skall stå när renoveringen är klar...

sen förstås blir det en hyfsad i vardagsrummet förstås...

nån som fortfarande tror att jag inte lyssnar på musik?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 16:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Sony wrote:
...De flesta nöjer sig med att aktivit låter bättre och spelar skivor sedan utan att begrunda distgränser och uppmätta spänningar på olika element...
Det är väl sunt!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 16:39 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
hardcorelinnie wrote:
Det är väl sunt!
Absolut, det var bara
Quote:
Jag skulle nog säga att man saknar en hel del *baskunskaper* om man inte relativt omgående inser skilnaden mellan bi-amping med passiva filter och aktiva filter med flera slutsteg.
jag reagerade på, vilket jag tror är lite att ta i.

För övrigt har jag i princip exakt samma syn ang. faktiskt/selleri, men som de flesta forum hittar man intressanta kommentarer om man sållar lite bland inläggen och tar en del med en nypa salt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 13, 2006 09:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Sony wrote:

Erik: Det är väl inget fel att fråga om saker på andra håll. Ju fler perspektiv på saker desto bättre gäller väl ändå generellt?
Absolut inte, tvärtom är det utvecklande. Däremot anser jag att man bör göra det utan att nervärdera eller förlöjliga de tankar ich idéer som finns här.

/Erik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 13, 2006 12:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Haakan wrote:
lägger upp en tråd ang detta på faktiskt där det finns lite mer kunskaper...

så får vi se vad dom säger

LÄNK
Citerar din fråga från ett helt annant forum. :shock:
Quote:
men hur blir det med aktiv drift och det passiva filtret försvinner får man några effektfördelar då?
Från linn.co.uk angående Active Playback:
With each drive unit controlled directly by its own power amplifier, no power or musical information is lost as occurs with a passive crossover.

This is why moderately powered quality amplifiers in an active system produce far better reproduction. They can deliver around ten times more power to the individual drive units than even the largest single power amplifier could through a passive crossover.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 95 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited