selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 112 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 25, 2008 15:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Men bra då går Harmonihyllan bort :D En utesluten känns bra
Jag säger inget om slutsatsen, bara du kan avgöra vad du prioriterar, men lite lustigt är det att stryka det alternativ som raskt rekommenderas.. invändningarna måste du ju känt till sedan tidigare? :?

Clic är tveklöst snyggast. Man slipper ju se anläggningen! ;) Jag gillar hur de tack vare tygfronten tillåter fjärrstyrning även med stängda dörrar. Det är smart. Mindre damm och kanske tom räddar prylarna vid ett eventuellt inbrott. Sedan om de låter speciellt bra vet jag inte.. Har hört dem vid ett tillfälle, men utan att jämföra med något. Ventilationen skulle jag också vara lite orolig för.

Quadraspire är en tjysst kompromiss. Låter troligen bättre än Clic och är klart billigare än Harmoni. Fast sämre.

EDIT: "clic" stavas det visst...

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 25, 2008 15:46 
Moderator
Moderator

Vill man nu skaffa kubmöbler så kan man ju även titta på Hifiklubbens plagiat av clic. Eller om de säljer clic under eget namn.

http://www.hifiklubben.se/produkter/til ... v-moebler/

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 25, 2008 15:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
don Tomaso wrote:
Jag säger inget om slutsatsen, bara du kan avgöra vad du prioriterar, men lite lustigt är det att stryka det alternativ som raskt rekommenderas.. invändningarna måste du ju känt till sedan tidigare? :?
Ja visst borde så här i efterhand aldrig ha haft den i listan men som sagt är velig. Direkt efter rekommendationen gick jag in på tonläget igen och kikade på priser, bilder och utförande. Då bestämde mig raskt för att ta bort det alternativet för gott.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 25, 2008 15:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Vill man nu skaffa kubmöbler så kan man ju även titta på Hifiklubbens plagiat av clic. Eller om de säljer clic under eget namn.

http://www.hifiklubben.se/produkter/til ... v-moebler/
jag har spanat in dom i Stockholm men finishen tycker jag är för dålig (inte till priset dock), Clic måste väl vara bättre än så?

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 25, 2008 15:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
don Tomaso wrote:

Clic är tveklöst snyggast. Man slipper ju se anläggningen! ;) Jag gillar hur de tack vare tygfronten tillåter fjärrstyrning även med stängda dörrar. Det är smart. Mindre damm och kanske tom räddar prylarna vid ett eventuellt inbrott. Sedan om de låter speciellt bra vet jag inte.. Har hört dem vid ett tillfälle, men utan att jämföra med något. Ventilationen skulle jag också vara lite orolig för.

Quadraspire är en tjysst kompromiss. Låter troligen bättre än Clic och är klart billigare än Harmoni. Fast sämre.

EDIT: "clic" stavas det visst...
Tack för extra infon om Clic, jo det känns som om det skulle bli för varmt. Det är väl det som talar emot Clic litegrann och andra liknande lösningar. Jag tilltalas dock att man kan gömma undan kablarna. Svårt det här. Kanske måste bli en Q4 och fixa en kreativ kabeldragning

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 25, 2008 15:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Vänta här lite =)

Det som talar emot Harmonihyllan är förvisso att det inte är världens snyggaste hylla. Fast den är snyggare i verkligheten, än på bilderna. Den känns lägre och mindre på riktigt.

Det som talar för Harmonihyllan är prestandan! Man vill inte gärna tro det förrän man har möjlighet att jämföra.

Det vore intressant att ta reda på hur placeringskänsliga de nya DS-spelarna är. Dom kan säkert vara det, eftersom att till exempel motorstyrningar och försteg är det, även om det kännns konstigt när de inte har rörliga delar.
Jag hade glömt hur dyr Harmonihyllan kan bli fullt utbyggd, det är framförallt därför jag väljer bort den. Vill inte ha möjlighet att uppgradera hyllan :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 25, 2008 16:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har själv funderat på någon möbel från Quadraspire bla Q4 eller QK som har dörr och väggar blir därför mer lättstädad och skyddad från barnen. Troligtvis så är Q4 bäst rent ljudmässigt av dom två. Länk till QK http://www.quadraspire.co.uk/product_ra ... index.html#

Förövrigt tycker jag Linn borde placera nätkabel på samma plats på alla produkter då är det lättare att göra en snygg installation.

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 26, 2008 18:02 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag vet inte om det har tagits upp förrut, men jag undrar vad det är för ett rack på bilden högst upp till höger (Den med LP spelaren på) på denna sida: http://www.linn.co.uk/klimax_music_system Och om någon har testat det?

Mvh

/D

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 27, 2008 11:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ok, smak kan kanske diskuteras, men hallå; QS-hyllorna kan väl inte anses som speciellt snygga och inte heller låter apparater bra stående i en heller! Harmonihyllan går att få i div. varianter (material och ytbehandling) och det går även få kortare eller längre distanser (avståndet mellan hyllorna) om man så önskar. Jag har lite kortare asvtånd mellan mina hyllor vilket jag tycker ser klart bättre ut.

Framförallt; Harmonihyllan gör att apparaterna kan prestera betydligt närmare sin fulla potenial än när de står på/i andra möbler (som jag jämfört med) inkl. Naims Fraim (låter fräckt, men sådär tune)!

Sen var det frågan om vägghylla kontra golvsående. Har man bra golv så är det nog oftast bättre med golvrack än väggmontering. Jag har inte jämfört på senare tid, men så var det i varje fall förr. Om golvet är dåligt och väggen bra så är väggmontering självklar. Gipsvägg är inte bra! Trägolv är ofta bra förutom att man kan få nålhopp då man går på golvet.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 27, 2008 14:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Ok, smak kan kanske diskuteras, men hallå; QS-hyllorna kan väl inte anses som speciellt snygga och inte heller låter apparater bra stående i en heller! Harmonihyllan går att få i div. varianter (material och ytbehandling) och det går även få kortare eller längre distanser (avståndet mellan hyllorna) om man så önskar. Jag har lite kortare asvtånd mellan mina hyllor vilket jag tycker ser klart bättre ut.

Framförallt; Harmonihyllan gör att apparaterna kan prestera betydligt närmare sin fulla potenial än när de står på/i andra möbler (som jag jämfört med) inkl. Naims Fraim (låter fräckt, men sådär tune)!

Sen var det frågan om vägghylla kontra golvsående. Har man bra golv så är det nog oftast bättre med golvrack än väggmontering. Jag har inte jämfört på senare tid, men så var det i varje fall förr. Om golvet är dåligt och väggen bra så är väggmontering självklar. Gipsvägg är inte bra! Trägolv är ofta bra förutom att man kan få nålhopp då man går på golvet.
Håller med att QS inte är sådär speciellt snygga men dom har jag sett live och den duger gott. Harmonihyllan har jag bara sett på bild och det ser aldrig bra ut. Jag får väl ge mig och försöka spana in den live vid tillfälle innan jag bestämmer mig :wink: Mitt golv är platta på mark med lamellgolv direkt på cemeneten så det borde vara stabilt och bra.

Hur pass bra blir en Harmonihylla med egna hyllplan? Dvs hur mycket sitter i hyllplanen respektive resten? Nu pratar jag inte Mimer-hyllplanen utan standard

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 27, 2008 18:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Håller med att QS inte är sådär speciellt snygga men dom har jag sett live och den duger gott.
Om man hört skillnaden på hur apparater låter i resp. hylla så vill man inte lägga pengar på QS.
don Tomaso wrote:
Mitt golv är platta på mark med lamellgolv direkt på cemeneten så det borde vara stabilt och bra.
Låter som ideala förutsättningar för en golvstående möbel.
don Tomaso wrote:
Hur pass bra blir en Harmonihylla med egna hyllplan? Dvs hur mycket sitter i hyllplanen respektive resten? Nu pratar jag inte Mimer-hyllplanen utan standard
Jag är inte riktigt med på vad du menar med "egna hyllplan"? Kan du förtydliga?

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 27, 2008 19:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
don Tomaso wrote:
Jo Harmonihyllan går att köpa som byggsats där man bara köper distanser och toppbitar etc och man får tillverka/skaffa egna hyllplan. Egna hyllplan kan ju vara vad som helst limträskiva, sprutmålad MDF, plexiglas etc

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 27, 2008 20:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

NEJ, gör inte det!
Hyllplanen är ju anpassade ihop med resten till en VÄL fungerande enhet.

Tips, när en ägare till Harmonihylla uppgraderar till Mimer, byter man in de gamla hyllpanen. Dvs det kommer att finnas beggade hyllplan hos Anders!

EDIT, jag väntar på att Anders är 100% nöjd med Mimer, men sedan ska jag uppgradera till Mimer. Säger till när det är aktuellt. (5 hyllplan kommer då in)

Last edited by sportbilsentusiasten on Wed Feb 27, 2008 20:09, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 27, 2008 20:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
hardcorelinnie wrote:
don Tomaso wrote:
Jo Harmonihyllan går att köpa som byggsats där man bara köper distanser och toppbitar etc och man får tillverka/skaffa egna hyllplan. Egna hyllplan kan ju vara vad som helst limträskiva, sprutmålad MDF, plexiglas etc
Jag har för mig att Anders (på Tonläget) provat med MDF, men det är mycket sämre än limträ. Jag vet inte om han provat akryl dock. Aluminium och i synnerhet den urfrästa som han kallat Mimer är helt grymt bra dock. Om man vill göra egna hyllor så går det givetvis bra. Jag skulle gissa att det är lämligt att försöka hålla sig så nära original i materialval. Ytbehandlingen spelar antagligen ingen eller mycket liten roll.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 27, 2008 20:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sportis: Syftet med egna hyllplan var mest för att få en annan proportion på hyllan = snyggare och även att få ner priset lite såklart

hardcorelinnie: Jo en tanke kunde vara limträskiva som sprutlackas stockholmsvit eller svart

Gaaaah blir tokig av allt funderande på stereohylla. jag skojar inte om jag säger att jag har funderat till och från i 10 år :oops:

Post new topic  Reply to topic  [ 112 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 Next

All times are UTC+02:00