selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:44

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 18:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
don Tomaso wrote:
Nu har jag bestämt mig :) det blir Akurate 212 aktivt med två 5125. Det blir det bästa och mest kostnadseffektiva.
...
Nytt slutmål:

Unidisk SC
silverkabel
2 x 5125 med aktiva filter internt kopplade
2 x K400
Akurate 212 (svarta)
silverstativ
skeets
Jag skulle nog hävda att ett system för ungefär samma pengar, som t.ex.:
* Unidisk 1.1
* Linn Black
* 5103
* 2250
* ½ K400
* Komponent 110
Skulle vara mycket bättre och mer kostnadseffektivt. Även om skillnaden vid låg volym är större med Komponent så skulle det nog vara bättre ändå. Vid normal volym är det troligtvis mycket stor skillnad.

Vad som är slutmål är alltid en diskussionsfråga som tenderar att ändras med tiden. Med mitt förslag kan du utöka och förbättra relativt billigt. Med ditt förslag blir det tungt ekonomisk när källa och försteg ska bytas samtidigt och pengarna redan lagts på aktiva högtalare. Med mitt förslag kan du byta försteg, lägga till högtalare/slutsteg eller lägga till sub om framtida möblering tillåter. Rimligt billiga uppgraderingar.
Källa och försteg ska inte bytas på överskådlig tid (ingen kommentar på det tack Henrik :wink: )

Men är det verkligen ungefär samma pengar? Bara bytet till Unidisk 1.1 och 5103 skulle gå lös på 80K sen byta till komponent kostar kanske 12K dvs totalt 92K mot mitt förslag som går lös på ca 65K. Men i övrigt håller jag med att det förmodligen låter bättre eftersom källan är så mycket bättre.

Det är nog som jag och flera varit inne på tidigare Unidisk SC är för dålig för annat än Ninka/Katan Jag är nog fast med mina Katan men dom kanske blir kanon i nya lägenheten, ska hursomhelst inte göra nått innan jag har flyttat. Jo funderar på att maxa Undisk SC med att köpa en Silverkabel, det blir ju åtminstone helt i enlighet med hierarkin.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 18:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Just det jag har nog inte skrivit att jag endast köper av handlare förutom då möjligen högtalare.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 19:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OK, jag tänkte närmast så här vad gäller värden och köp. Vissa saker är svårare att få tag på beg. och där har jag angivit nypriser. Med mitt sätt att se det går SC bytet på 48 tusen. Om du tycker det är dyrt så kan du göra investeringen i steg. Köp Uni 1.1 först och behåll din SC som försteg. :D

25000 - Beg Unidisk SC (värde vid försäljning)
3200 -- silverkabel
26000 - beg 2 x 5125
10800 - Aktiva filter
4000 -- 2 x K400
29000 - beg Akurate 212
8070 -- silverstativ
800 -- - skeets
106870 kr

60000 - Beg Unidisk 1.1
13000 - Beg 5103
13000 - Beg 2250
19180 - Komponent 110
1000 - - ½ K400
106180 kr

Totalt sett blir nog system 2 bättre för pengarna, även om du behåller dina Katan. Men jämför du med nya källor och beg högtalare så blir det förstås annorlunda. Samtidigt kan jag hålla med dig i ditt tankesätt. Källor är viktigare och känns tryggare att köpa hos handlare.

En silverkabel är alltid en kul investering för en hanterbar summa pengar. Funkar bra med SC. Allra bäst "bang for bucks" är att satsa energi på installationen. Har du någon erfaren kompis som kan trimma ditt system? Jag har en kompis i Stockholm och vi brukar alltid trimma varandras system vid besöken. Mycket effektivt!

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 20:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo allt beror på hur man räknar :) och skulle jag inte haft någon stereo så hade ditt förslag varit kanon.

Som jag sa så är det inte aktuellt att byta källa, det köpet var noga övervägt, det är absoluta max som jag är villig att satsa på källa och försteg.

Jag skulle hemskt gärna ha någon som hjälpte mig med installationen. I nästa boende som blir i en helt annan stad så kanske det finns chans att få hit nån.

Post new topic  Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6

All times are UTC+02:00