selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 15, 2025 00:09

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 1633 posts ]  Go to page Previous 145 46 47 48 49109 Next
Author Message
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Sat Jan 15, 2011 19:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Har inte hört några covers på Dylan, DP, Zappa, Bowie som varit ens i närheten lika bra som orginalet, men det finns en del Beatles. Talande enl mig. 8)
The Jimi Hendrix Experience versioner av Dylans "Along along the watchtower" och "Just like a woman", går inte av för hackor 8)

i övrigt - på tal om Beatles och bra musiker - tycker jag att Paul McCartney var/är en rätt bra basist. Det finns en del skitbra basgångar i flera Beatles-låtar.

Och John Lennon uttalade en gång i tiden att "Ringo Starr skulle kunna platsa i vilket rockband som helst". Håller till viss del med :wink: . Jag tycker han trummar rätt bra i Beatles och senare i John Lennon/Plastic Ono Band.

/mvh
Håller absolut med dig! Macca och Ringo är lysande musiker, men någon sångare har den senare aldrig varit. The Byrds' "Mr. Tambourine Man" tycker jag nog är bättre än originalet. Med risk för att irritera några här: Deep Purple har i mitt tycke bara gjort en riktigt bra låt: "Hush"...

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 19:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Visst är tidiga Beatles lite "valpiga och skuttiga" eller vad man ska säga... det var ju dock inte bara nivån på låtarna som gjorde att dom slog igenom, instrumentaltekniskt ligger dom på en good enough-nivå, det som sticker ut är ju energin och spelglädjen!!

Last edited by Linncredible on Sat Jan 15, 2011 19:43, edited 1 time in total.

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 19:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kom på ett par "dräparcovers" till av Dylan-låtar som jag tycker är väl så bra som originalet (jäkla Sportis, nu fick du igång mig :wink: )

Johnny Cash (with June Carter): "It Ain't Me, Babe" och Fairport Conventions franska version av "If you gotta go, go now": "Si Tu Dois Partir".

/mvh

PostPosted: Sun Jan 16, 2011 17:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
stefan wrote:
'Dylan' från -73 gavs ut av Colombia efter att han gick över till Asylum (som gav ut Planet Waves), helt mot Dylans egen vilja. Överblivna inspelningar från några år bakåt som Colombia hade rättigheterna till. M a o skall den inte räknas alls. Men tar vi med Street Legal så har vi 18 plattor på 16 år, den är inte lika bra som dom två föregående men tycker jag bättre än Planet Waves.
Tack Stefan. Columbia ville ge ut skivan och Dylan ville inte /var emot , så långt är det klart - sen har har jag sett lite olika stories om hur det gick till när låterna valdes och jag tror i en del fall också slutfördes, en del antyder att han inte var delaktig alls medans andra att han hade en viss påverkan och att hans ”ovilja” återspeglas i slutresultatet. Har du nån klarhet i detta? Att resultatet inte blev nått vidare är dock väldigt tydligt...

Carl
Har ingen mer klarhet i detta egentligen, Dylan tar ju inte upp det i sina memoarer. Det jag ville säga var att plattan inte skall räknas. Dödskallemärkningen som den har är lite orättvis också, riktigt så dålig är den ändå inte. Men bra är den ju inte.

Det finns många Dylan-covers, en del är väldigt bra. Men bättre än originalet? Nej, en riktigt bra cover skall inte vara en karbonkopia. Ta t ex Robert Plants Hey Joe från plattan Dreamland. Ett lysande exempel på hur man gör något nytt med en "uttjatad" låt. Vad gäller Dylan så finns det bara en cover som sticker ut och verkligen överträffar originalet. Den överträffar f ö allt i alla kategorier! I denna version är det världens bästa låt! Jag talar förstås om Hendrix All Along The Watchtower.

PostPosted: Sun Jan 16, 2011 19:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Åter On Topic (nä' det är trevlig läsning... skall kolla upp några av era tips, om jag kommer ihåg var de var... kanske bättre att ta så bra tips i en egen tråd):

Image

Dag Vag, Sju lyckliga elefanter

Dom kunde all lira snubbarna :D :D :D :D

(vinyl såklart)

PostPosted: Mon Jan 17, 2011 19:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Depeche Mode - Music for the masses på LP :D

PostPosted: Mon Jan 17, 2011 20:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har den också på vinyl. Har faktiskt inte spelat den ännu, efter bytet till Radikal, det är nog dags ikväll, tack för tipset! :D
HCL wrote:
Dom kunde all lira snubbarna :D :D :D :D
Jo, det kan man lugnt säga! Jag såg dem live på ett litet ställe för 15+ år sen. Jag stog max 3 meter från musikerna, kanske 5 meter från trumsetet. Mitt musikminne säger mig, då som nu, att det (jämnt med 3-4 andra upplevelser) är det bästa jag någonsin hört live. Min respekt för dem gick verkligen i taket den kvällen, de var i sanslös form. Efter en timmes extatiskt spel så säger de: -"Ska vi spela en liten stund till nu direkt, eller ta en paus och spela två sessioner?" Samtliga i publiken vrålar unisont och spontant: -TRE!!! Det slutar med att de tar en paus på 2-3 minuter medans vi i publiken studsar omkring och vrålar vilt. De "tvingas" fortsätta spela med ett par ytterligare minimala pauser i flera timmar, tills en halvtimme efter stängningsdags. Både pubik och musiker var i extas hela kvällen/natten. I princip alla i publiken studsade konstant upp och ner med båda händerna rakt upp i luften. Det rann en hel del svett på scenen den kvällen... Många låtar fick spelas flera gånger, för att repertoaren de repat in inte räckte till för publikens krav på mera, mera! De spelade säkert fyra timmar i sträck. Jag och kompisen gick därifrån helt stumma, nästan chockade efteråt, vilken upplevelse! :shock: Musik är livet! :D

PostPosted: Tue Jan 18, 2011 10:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo, nog kunde de spela!
Vilket år var det Linnofil?
Minns en konsert på Norrlands nation/Uppsala på 80talets början. De var några timmar sena och kom igång runt 11-12rycket vill jag minnas. Men å andra sida höll de på i timmatal.
Var ett jäkla drag :!:
Men det gick lungt till, inga störiga typer inge bråk, som finns på "öppna" spelningar.
Var trött redan när de startade av all dans innan, och var grymt trött efter några timmars konsert. Belöt mig för att vila lite längre bak i lokalen.

Minns att jag vaknade morgonen efter, av ett himla oväsen. Det städades och jag upptäckte att jag låg under en hög med stolar längst bak i lokalen. :roll:
Var inte ovanligt att studenter sov över i nationerna i soffor/fotöljer mm så det var inte direkt någon som reagerade på lilla mig.

Tveklöst en höjdarkonsert men långt ifrån den som i särklass slår alla andra upplevelser, Deep Purple i Stockholm (-85 bör det ha varit), där Blackmore/Gillan/Glover/Lord/Paice dvs den uppsättning som jag tycker ÄR orginalet (kallas normalt mkII) ÄNTLIGEN efter 12års "trams" var ute på sin reunionturne'.
Hade höga förväntningar men det fanns en gnagande rädsla av att de skulle vara trötta, osamspelta och river av eventet för pengarna - men det var magiskt. Vuxna män står i hulkar av gråt till Child in time. Lord som vickar på Hammondorgeln. Richie som slänger med sitt (lös)hår. Gillan sjunger som att Jesus Christ Superstar verkade vara rena uppvärmningen.
Richie som håller tal där han beskriver rädslan i att återförenas efter så lång tid och tackar, rörd, för allt stöd. Han talar från hjärtat och det gick RAKT in i mitt - han må ha rykte att vara divig men han vann min respekt !

Ursäkta all DPsnack...

PostPosted: Tue Jan 18, 2011 10:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

"Ursäkta all DPsnack..."

Tycker att det är rätt festligt. Det gör ingenting. Det är bara bra för ett forum om det blir lite drag i trådarna i alla bemärkelser. :)

PostPosted: Tue Jan 18, 2011 18:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

...

Tveklöst en höjdarkonsert men långt ifrån den som i särklass slår alla andra upplevelser, Deep Purple i Stockholm (-85 bör det ha varit), där Blackmore/Gillan/Glover/Lord/Paice dvs den uppsättning som jag tycker ÄR orginalet (kallas normalt mkII) ÄNTLIGEN efter 12års "trams" var ute på sin reunionturne'.
Hade höga förväntningar men det fanns en gnagande rädsla av att de skulle vara trötta, osamspelta och river av eventet för pengarna - men det var magiskt. Vuxna män står i hulkar av gråt till Child in time. Lord som vickar på Hammondorgeln. Richie som slänger med sitt (lös)hår. Gillan sjunger som att Jesus Christ Superstar verkade vara rena uppvärmningen.
Richie som håller tal där han beskriver rädslan i att återförenas efter så lång tid och tackar, rörd, för allt stöd. Han talar från hjärtat och det gick RAKT in i mitt - han må ha rykte att vara divig men han vann min respekt !

Ursäkta all DPsnack...
Behövs absolut ingen ursäkt. Det är ju det här det handlar om!

Även om det hade varit roligare att vara där så tycker jag det ändå det är kul att läsa!

PostPosted: Tue Jan 18, 2011 22:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Deep Purple i Stockholm (-85 bör det ha varit)
Här har du en Bootleg från sista spelningen på Hovet -85, har inte laddad ner den själv så vet inte hur den låter.

mvh Carl

PostPosted: Tue Jan 18, 2011 23:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Njae, det var inte "plattor på raken", det var plattor/kortast tid.
Ja Bowie 12 plattor på 7 år och Dylan 12 plattor på 11 år möter väl det kritieriet rätt väl ?
Bowie har tex inte så många plattor som anses varande klassiker
Va? förutom att han var en av de mest inflytelserika rockers under -70-talet då :)

Hunky Dory, Space Oddity, Ziggy Stardust, Aladin Sane etc....

PostPosted: Tue Jan 18, 2011 23:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Har ingen mer klarhet i detta egentligen, Dylan tar ju inte upp det i sina memoarer. Det jag ville säga var att plattan inte skall räknas.
Ja okey då, livet går vidare utan den plattan :)

PostPosted: Tue Jan 18, 2011 23:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Paul Simon-songs from the Capeman fuck it's good... :D

PostPosted: Tue Jan 18, 2011 23:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

The Cure -Disintegreation.
Så lågt och mörkt men samtidigt så bra. Engelska kungar på scenen under 80 talet.
På vinyl naturligtvis.

Post new topic  Reply to topic  [ 1633 posts ]  Go to page Previous 145 46 47 48 49109 Next

All times are UTC+02:00