selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 05:55

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 94 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Thu Apr 11, 2013 22:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
sportbilsentusiasten wrote:
På tal om minskad komplexitet, titta vad jag hittade. Verkar grymt lovande!!!
De verkar ha lyssnat på kritiken avseende mängderna av kontakter och felvända kablar i 350. . Bör innebära två kort, PSU och det nedan beskrivna = BRA precis som man vill ha det.
Quote:
With Aktiv filters and Chakra power amplification all on one board, the circuit layout is optimised for the shortest signal path, eliminating interconnections and reducing noise.
först inbyggda slutsteg till basarna i Komri sedan helaktiva 350A men med separata steg och filter och nu integrerade filter på stegen. Rom byggdes inte på en dag men utvecklingen går tydligen framåt hos Linn, vilket man inte tror när man läser vissa inlägg här.

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Fri Apr 12, 2013 02:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
En talkshow på tv häromdagen avslutades med frågan, blir man mer pragmatisk med åldern, deltagarna verkade eniga om att det var så, åtminstone till viss del.

Kanske gäller det även företag som Linn och Naim som också börjar bli till åren.

Den strikt ideologiska approachen är mer ungdomlig.

Naturlig utveckling?

Bara en tanke...


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Fri Apr 12, 2013 02:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
sportbilsentusiasten wrote:
Det handlar om att Linn övergett den unika design, sitt särdrag.
Alla känner igen en Porsche, BMW på långt håll. Eller för den delen en produkt från Apple.
Notera att alla dessa företag ÄVEN har en konsekvent reklam!
De har ett budskap som de hamrar in. Notera att de mutat in en egen nisch! (design, produktegenskaper, mm)
Förr kände man igen en Linnprodukt på långt håll, det gör man inte nu.
Man visste att nya grejer var överlägset bättre än tidigare. Man visste att förbättringar ständigt gjordes och gavs till kund billigt, ibland gratis.
Dvs risken var LÅG.
Jag blev aldrig besviken!
Jämför med Porsche, BMW o Apple - de har massa kunder som står i kö för att köpa den nya modellen - ofta osedd. Varför tror du kunderna gör det?

Sedan hände något med Linn. Nya produkter blev inte överlägset bättre...uppgraderingar började kosta massa pengar.
Dvs beställa olyssnat blev en risk.
Ja Linn var lite mer av ett unikum förut som retade ut sig på alla andra, för lite action idag?
Visst har Linn gjort fantastiska produkter förut, Ikemi är en av min absoluta favorit bland alla Linn produkter jag ägt tror jag. Har funderat på att köpa en bara för att. Men det är nog bara goda minnen och jag tror att jag skulle bli besviken om jag lyssnade på den nu, därför är det bättre att låta det vara. Men Linn fortsätter att leverera tycker jag.
-Dynamik uppgraderingen som Linn släppte för några år sedan tycker jag var sjukt prisvärd. Uppgraderingen av klimax kontroll var ju inte så blodig med tanke på vad man fick. Linn gick nästan främst i ledet och utvecklade hårddiskspelare som ju anses som sjukt prisvärda jämfört med motsvarande CD-spelare. Linn fortsätter Integrera produkterna för att det ger mer prestanda samt mindre hårdvarukostnader. Jag tycker Linn har gjort otroligt mycket bra saker på 2000-talet, de fortsätter vara ett Ingenjörsföretag med sunda idéer.
De har också gått från att "bara" göra riktigt bra Källor till att göra alla delar i systemet riktigt bra. Vilka andra tillverkare har samma position.
Quote:
Det kom nya asdyra produkter där pengar lagts på design istället för prestanda (hur mycket bättre skulle Klimax vara om slantarna på lådan lagts till utveckling av ljudet?)
Nej jag förstår inte detta? Men jag inser eller missförstår att du inte förstår att detta påstående är helt felaktigt!. "Ljudet" måste vara i någon typ av box eller låda. En högtalarlåda typ skokartong måste internt stagas mycket mer och innehåller mycket fler skarvar och delar än en välvd låda typ Klimax. Den välvda symmetrin är styvare och troligen akustiskt bättre också. Visst har B&W gjort liknade lådor sedan länge, men som sagt det kanske är så att Linn har insett att det är den optimalaste formen just nu med tanke på pris och prestanda.
Dock tror jagatt Linn eventuellt kan göra avkall på prestanda mot högtalarvolym. Det går inte att sälja en högtalare som är så mycket större än K350. Men Ingenjörerna hittar vägar att kompensera för detta, typ Isobarik kanske...
De frästa Aluminiumlådorna till klimax kostar inte så mycket att tillverka som man tror. Aluminium kostar ca 40-50 kr/kg, i stora volymer mindre. Bearbetning i fräs kostar ca 1000 kr/h. Lite hanteringstid gör inte priset så blodig som man skulle kunna tro.
Klimax lådan ger oxo en liten prestandafördel som troligen är gör den billig prestanda/krona.
Vad Linn tar för lådan i butik är en helt annan sak. Premium produkter har premium vinstmarginaler. Inget konstigt med det.
Quote:
Ja "tillräckligt bra" är ett ypperligt begrepp men som ofta missuppfattas och missbrukas.
Och begreppet ska aldrig presenteras för kund, speciellt inte om vi snackar premiumprodukter! Denna Porsche är "tillräckligt bra". :?
-Vem har sagt detta på Linn, en enskild anställd eller är det företagets officiella ståndpunkt?
Jag har aldrig hört begreppet någon annanstans än på selleri i Linn-sammanhang.
Dock så är det en sådan sanning som inte uttalas, men som alla vet om. Varför släpper biltillverkarna inte den snygga faceliften på en gång.
Quote:
Iof är Linn otroligt duktiga på att jaga overhead, har du besökt fabriken?

Angående sista meningen - vi tar ett exempel så du kanske bättre förstår vad jag menar.
DS firmware lägger Linn åtskillig tid på (=kostnad). De lägger till features i huvudsak! Och prestandan åker bergodalbana. Och med att lägga till features introduceras buggar, buggar som behöver fixas (=kostnad)
Dvs IDAG gör Linn EXAKT det du skriver de inte ska göra :wink: förändring som inte leder till mervärde för kund!
Nej det har jag inte, men företag som varit med om växlande upp och nergångar brukar ofta inte dra ner på chefs befattningar i paritet med " de som gör jobbet". Vilket resulterar i "mycket snack och liten verkstad" :roll:

Ja detta med firmwaren låter inte bra, :lol: . MEN tyvärr? så är det så att dagens ungdom efterfrågar multifunktionalitet i allt större utsträckning, och även om jag och du kanske föga bryr oss om youtube eller radio på DS:n så finns det ändå något sunt i detta. Mindre lådor och sladdar, samla allt i så få burkar som möjligt. Det är ofta lätt att se alla möjligheter med mjukvara, men väldigt svårt att tillslut knyta ihop säcken. Detta är inget unikt hos Linn, trist dock.
Quote:
Som jag skrev tidigare, det är ett misstag att tro att förbättringar alltid innebär ökande kostnader. Förbättring genom att minska komplexiteten leder till minskad risk i R/D, enklare validering (test), billigare produktion och enklare support. = billigare.
Minskad komlexitet --> även enklare/billigare att höja prestandan och mindre risk för fel/buggar under drift. Dvs man man öka prestanda till lägre pris med smarta designval.
Ja, jag kunde inte ha sagt det bättre! MEN vem är han som ska realisera detta. Det finns ett klassiskt mycket enkelt och kort ordspråk som varje anständig produktutvecklar/konstruktör bör känna till vilket lyder "Keep it simple". När man verkligen förstår vad detta betyder har man också kommit till insikt att detta är den största utmaning som finns. Det är lätt att göra en komplicerad produkt komplicerad, det är mycket svårt att göra en komplicerad produkt enkel. Det handlar om att var och en av detaljerna som produkten bestårav måste vara nära perfekt.
Normalt sett sker denna process under lång tid och över flera iterationer. För varje ny iteration förenklar man, slår ihop detaljer för att minska antalet artiklar vilket ger det du beskriver ovan. "Man går uppåt i en trappa men för varje trappsteg ser man nya möjligheter till förbättring". Det finns personer som kan ta flera steg år gången, -det är genierna.

Detta är ju också just det som sker på Linn när man slår ihop slutsteg och filter med högtalare, filter med slutsteg, osv. Linn hade behövt några fler genier så hade vi ju kunnat va nöjda. Men det är lite som att se in i framtiden, komplicerat! :roll:

Angående Porsche så gör det numera 2 olika SUV:ar och en 4 dörrars Sportsedan, är inte det att totalt sälja sig för vart pengar finns.

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Last edited by siffernisse on Fri Apr 12, 2013 19:29, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Fri Apr 12, 2013 08:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
siffernisse wrote:
De frästa Aluminiumlådorna till klimax kostar inte så mycket att tillverka som man tror. Aluminium kostar ca 40-50 kr/kg, i stora volymer mindre. Bearbetning i fräs kostar ca 1000 kr/h. Lite hanteringstid gör inte priset så blodig som man skulle kunna tro.
Klimax lådan ger oxo en liten prestandafördel som troligen är gör den billig prestanda/krona.
Vad Linn tar för lådan i butik är en helt annan sak. Premium produkter har premium vinstmarginaler. Inget konstigt med det.
Merpriset för Klimaxlådorna hamnar på fel sida om 25-tusenkronorsstrecket, det kan man knappast kalla för "sjukt prisvärt". Och är inte det att lura kunden att lägga pengarna på fel saker? Oavsett vad nu lådan kostar i faktisk tillverkning.

Trots detta mitt resonemang, Klimaxlådorna är de enda som slår den gamla LK-serien och när jag någon gång får råd med en Radikal så blir det i en sådan låda :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Fri Apr 12, 2013 22:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Quote:
Merpriset för Klimaxlådorna hamnar på fel sida om 25-tusenkronorsstrecket, det kan man knappast kalla för "sjukt prisvärt". Och är inte det att lura kunden att lägga pengarna på fel saker? Oavsett vad nu lådan kostar i faktisk tillverkning.
- kunden är fri att köpa vad han vill. Priset på reservdelar är inte samma sak som vad du betalar för dem när den sitter i en produkt.

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Fri Apr 12, 2013 22:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
siffernisse wrote:
Quote:
Merpriset för Klimaxlådorna hamnar på fel sida om 25-tusenkronorsstrecket, det kan man knappast kalla för "sjukt prisvärt". Och är inte det att lura kunden att lägga pengarna på fel saker? Oavsett vad nu lådan kostar i faktisk tillverkning.
- kunden är fri att köpa vad han vill. Priset på reservdelar är inte samma sak som vad du betalar för dem när den sitter i en produkt.
Prisskillnaden mellan Radikal/Urika Klimax och Akurate är 27.250:-, inte som reservdel utan som nypris. Enligt Linn är det bara lådan som skiljer.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Sat Apr 13, 2013 11:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
Intressant ämne, men mycket av tråden handlar om helt andra saker.

Men tillbaks till rubriken. Akubarik är spännande, men jag hade gärna sett en passiv version. Fast läser man mellan raderna på den information som släppts är även en passiv version planerad, tex Ljud & Bild skrev om detta.

Förmodligen har Linn lärt sig en del av Majik Isobarik (som inte direkt blev någon framgång). Det är nog orsaken till att det tagit två år mellan Majik och Akurate versionen lanserats.

Enligt en Linn handlare jag pratade med kommer de första leveranserna till Sverige i slutet på april, så vi kan nog räkna med första demos om ca 2-3 veckor. Ska bli mycket intressant.

En annan möjlighet till att Akubarik lanseras först nu är pratet om digitala crossovers. Det kanske behövs digitala crossovers för att riktigt få ordning på Isobarik basen.


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Mon Apr 15, 2013 18:29 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Apr 27, 2010 17:35
Posts: 12
Verkar ju inte göra allting fel i alla fall,
http://www.scot-buzz.co.uk/business-eco ... -recession

Jag tycker det är konstigt att man kan klaga/misstro en ny produkt som man nästan inte vet något om och inte lyssnat på.


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Mon Apr 15, 2013 18:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
http://www.ljudochbild.se/nyheter/akuba ... -fran-linn
Quote:
Akubarik är med andra ord inte trådlösa,
:mrgreen:

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Mon Apr 15, 2013 19:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
lindberg wrote:
Verkar ju inte göra allting fel i alla fall,
http://www.scot-buzz.co.uk/business-eco ... -recession

Jag tycker det är konstigt att man kan klaga/misstro en ny produkt som man nästan inte vet något om och inte lyssnat på.
Jag skulle vara grymt glad om det gör en superprodukt och det vissar sig att jag är helt ute och cyklar, tyvärr har förtroendet minskat med åren för Linn men som sagt jag hoppas att det känns anorlunda efter Akubarik

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Fri Apr 19, 2013 08:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
En butik i Helsingfors har de hemma och har lagt ut lite bilder där även Akurate 242 är med längst ner på sidan http://forums.linn.co.uk/bb/showthread. ... 85&page=12


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Fri Apr 19, 2013 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Diver wrote:
En butik i Helsingfors har de hemma och har lagt ut lite bilder där även Akurate 242 är med längst ner på sidan http://forums.linn.co.uk/bb/showthread. ... 85&page=12
Tack för bilderna, RIKTIGT snygga!


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Fri Apr 19, 2013 16:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Diver wrote:
En butik i Helsingfors har de hemma och har lagt ut lite bilder där även Akurate 242 är med längst ner på sidan http://forums.linn.co.uk/bb/showthread. ... 85&page=12
Tack för bilderna, RIKTIGT snygga!
+1 på det.

Om högtalarna låter lika bra som de ser ut så är det bara att börja spara... :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Fri Apr 19, 2013 18:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
På press-release-bilderna så såg de mindre ut än 242, men de är ju t o m lite högre (och snyggare =) )
ser jag nu när bägge burkarna står bredvid varandra...

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Sat Apr 20, 2013 00:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Det verkar som det är en del ny teknik i dessa, jag undrar om de inte kommer uppdaterade klimaxhögtalare om en stund.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 94 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited