sportbilsentusiasten wrote:
Det handlar om att Linn övergett den unika design, sitt särdrag.
Alla känner igen en Porsche, BMW på långt håll. Eller för den delen en produkt från Apple.
Notera att alla dessa företag ÄVEN har en konsekvent reklam!
De har ett budskap som de hamrar in. Notera att de mutat in en egen nisch! (design, produktegenskaper, mm)
Förr kände man igen en Linnprodukt på långt håll, det gör man inte nu.
Man visste att nya grejer var överlägset bättre än tidigare. Man visste att förbättringar ständigt gjordes och gavs till kund billigt, ibland gratis.
Dvs risken var LÅG.
Jag blev aldrig besviken!
Jämför med Porsche, BMW o Apple - de har massa kunder som står i kö för att köpa den nya modellen - ofta osedd. Varför tror du kunderna gör det?
Sedan hände något med Linn. Nya produkter blev inte överlägset bättre...uppgraderingar började kosta massa pengar.
Dvs beställa olyssnat blev en risk.
Ja Linn var lite mer av ett unikum förut som retade ut sig på alla andra, för lite action idag?
Visst har Linn gjort fantastiska produkter förut, Ikemi är en av min absoluta favorit bland alla Linn produkter jag ägt tror jag. Har funderat på att köpa en bara för att. Men det är nog bara goda minnen och jag tror att jag skulle bli besviken om jag lyssnade på den nu, därför är det bättre att låta det vara. Men Linn fortsätter att leverera tycker jag.
-Dynamik uppgraderingen som Linn släppte för några år sedan tycker jag var sjukt prisvärd. Uppgraderingen av klimax kontroll var ju inte så blodig med tanke på vad man fick. Linn gick nästan främst i ledet och utvecklade hårddiskspelare som ju anses som sjukt prisvärda jämfört med motsvarande CD-spelare. Linn fortsätter Integrera produkterna för att det ger mer prestanda samt mindre hårdvarukostnader. Jag tycker Linn har gjort otroligt mycket bra saker på 2000-talet, de fortsätter vara ett Ingenjörsföretag med sunda idéer.
De har också gått från att "bara" göra riktigt bra Källor till att göra alla delar i systemet riktigt bra. Vilka andra tillverkare har samma position.
Quote:
Det kom nya asdyra produkter där pengar lagts på design istället för prestanda (hur mycket bättre skulle Klimax vara om slantarna på lådan lagts till utveckling av ljudet?)
Nej jag förstår inte detta? Men jag inser eller missförstår att du inte förstår att
detta påstående är helt felaktigt!. "Ljudet" måste vara i någon typ av box eller låda. En högtalarlåda typ skokartong måste internt stagas mycket mer och innehåller mycket fler skarvar och delar än en välvd låda typ Klimax. Den välvda symmetrin är styvare och troligen akustiskt bättre också. Visst har B&W gjort liknade lådor sedan länge, men som sagt det kanske är så att Linn har insett att det är den optimalaste formen just nu med tanke på pris och prestanda.
Dock
tror jagatt Linn eventuellt kan göra avkall på prestanda mot högtalarvolym. Det går inte att sälja en högtalare som är så mycket större än K350. Men Ingenjörerna hittar vägar att kompensera för detta, typ Isobarik kanske...
De frästa Aluminiumlådorna till klimax kostar inte så mycket att tillverka som man tror. Aluminium kostar ca 40-50 kr/kg, i stora volymer mindre. Bearbetning i fräs kostar ca 1000 kr/h. Lite hanteringstid gör inte priset så blodig som man skulle kunna tro.
Klimax lådan ger oxo en liten prestandafördel som troligen är gör den billig prestanda/krona.
Vad Linn tar för lådan i butik är en
helt annan sak. Premium produkter har premium vinstmarginaler. Inget konstigt med det.
Quote:
Ja "tillräckligt bra" är ett ypperligt begrepp men som ofta missuppfattas och missbrukas.
Och begreppet ska aldrig presenteras för kund, speciellt inte om vi snackar premiumprodukter! Denna Porsche är "tillräckligt bra".
-Vem har sagt detta på Linn, en enskild anställd eller är det företagets officiella ståndpunkt?
Jag har aldrig hört begreppet någon annanstans än på selleri i Linn-sammanhang.
Dock så är det en sådan sanning som inte uttalas, men som alla vet om. Varför släpper biltillverkarna inte den snygga faceliften på en gång.
Quote:
Iof är Linn otroligt duktiga på att jaga overhead, har du besökt fabriken?
Angående sista meningen - vi tar ett exempel så du kanske bättre förstår vad jag menar.
DS firmware lägger Linn åtskillig tid på (=kostnad). De lägger till features i huvudsak! Och prestandan åker bergodalbana. Och med att lägga till features introduceras buggar, buggar som behöver fixas (=kostnad)
Dvs IDAG gör Linn EXAKT det du skriver de inte ska göra
förändring som inte leder till mervärde för kund!
Nej det har jag inte, men företag som varit med om växlande upp och nergångar brukar ofta inte dra ner på chefs befattningar i paritet med " de som gör jobbet". Vilket resulterar i "mycket snack och liten verkstad"
Ja detta med firmwaren
låter inte bra,

. MEN tyvärr? så är det så att dagens ungdom efterfrågar multifunktionalitet i allt större utsträckning, och även om jag och du kanske föga bryr oss om youtube eller radio på DS:n så finns det ändå något sunt i detta. Mindre lådor och sladdar, samla allt i så få burkar som möjligt. Det är ofta lätt att se alla möjligheter med mjukvara, men väldigt svårt att tillslut knyta ihop säcken. Detta är inget unikt hos Linn, trist dock.
Quote:
Som jag skrev tidigare, det är ett misstag att tro att förbättringar alltid innebär ökande kostnader. Förbättring genom att minska komplexiteten leder till minskad risk i R/D, enklare validering (test), billigare produktion och enklare support. = billigare.
Minskad komlexitet --> även enklare/billigare att höja prestandan och mindre risk för fel/buggar under drift. Dvs man man öka prestanda till lägre pris med smarta designval.
Ja, jag kunde inte ha sagt det bättre! MEN vem är
han som ska realisera detta. Det finns ett klassiskt mycket enkelt och kort ordspråk som varje anständig produktutvecklar/konstruktör bör känna till vilket lyder
"Keep it simple". När man
verkligen förstår vad detta betyder har man också kommit till insikt att detta är den största utmaning som finns.
Det är lätt att göra en komplicerad produkt komplicerad, det är mycket svårt att göra en komplicerad produkt enkel. Det handlar om att var och en av detaljerna som produkten bestårav måste vara nära perfekt.
Normalt sett sker denna process under lång tid och över flera iterationer. För varje ny iteration förenklar man, slår ihop detaljer för att minska antalet artiklar vilket ger det du beskriver ovan. "Man går uppåt i en trappa men för varje trappsteg ser man nya möjligheter till förbättring". Det finns personer som kan ta flera steg år gången, -det är genierna.
Detta är ju också just det som sker på Linn när man slår ihop slutsteg och filter med högtalare, filter med slutsteg, osv. Linn hade behövt några fler genier så hade vi ju kunnat va nöjda. Men det är lite som att se in i framtiden, komplicerat!
Angående Porsche så gör det numera 2 olika SUV:ar och en 4 dörrars Sportsedan, är inte det att totalt sälja sig för vart pengar finns.