selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 07:07

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 87 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 20, 2004 17:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 05, 2004 16:45
Posts: 170
Tjagge wrote:
Jag kom att tänka på alla bra jazzgitarrister som finns. Alan Holdsworth med sina konstiga grepp, som jag hört att han tar, själv kan jag inget rent tekniskt om gitarrspel. Mike Stern och Pat Metheny är två andra som kan spela så vackert. Vidare har vi John McLaughlin, Paco De Lucia och Al Di Meola, när dessa herrar trakterar akustiskt, ja då blir det bra.

Någon här som tycker att Steve Howe är något att ha? Jag vet själv inte riktigt, i Yes gör han mycket rätt men som monster gitarrist vet jag inte. Svårt att avgöra vad som gör en viss musiker riktigt bra.
'

Rent tekniskt är Alan Holdsworth riktigt grym. Fruktansvärt läckra legaton och snygga räkor. Men när gitarrsynthen, som han kör med, kommer med in i bilden så blir det rätt trist. Jag gillar mer action på gitarren, synthmattorna kan jag vara utan ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 20, 2004 17:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Fredric wrote:
Fruktansvärt läckra legaton och snygga räkor
Ok, vad är det här för termer? Jasså du gillar inte syntaxen? Jag har sett Alan live med vanlig gura. Dock en del effekter.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 20, 2004 17:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 05, 2004 16:45
Posts: 170
Hehe, snygga räkor är väl en ganska töntig term iofs. Men man har varit rätt insnöad gitarr.

Legato betyder: Legato är en musikterm som innebär att noterna ska bindas samman tidsmässigt, dvs. spelas tätt i följd utan några uppehåll. På stråkinstrument spelas legato i ett och samma stråkdrag.

Praktiskt på gitarr betyder det att spelar inte alla toner med plektrum. Man slår an mot greppbrädan med fingrarna på vänsterhanden istället. Yngwie kör en hel del legato, det gör de flesta shred-snubbar.
Zakk Wylde spelar dock en hel del med plektrumet, blir lite mera tugga-tugga i ljudet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 21, 2004 22:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Fredric wrote:
Har en sida med bilder på det man har plöjt igenom, dock utan Stratan och Gibson Les Paulen från -78 :(
http://fraspe.linuxgods.com/gallery
Oj, det var grejer! Ser jag rätt om jag ser två sjusträngade på första bilden?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 22, 2004 20:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 05, 2004 16:45
Posts: 170
Jajjemän, en Ibanez UV77MC och en Ibanez LACSD-blajblaj (kommer inte ihåg vad den hette hehe).

UV77MC är ju en gitarr som Steve Vai konstruerade tillsammans med Ibanez. En riktigt cool gitarr, även den dyraste jag nånsin köpt (16kkr!)


Men allt har fått lämna plats för stereon :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 22, 2004 20:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Vilken ton är den 7e strängen?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 22, 2004 21:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 05, 2004 16:45
Posts: 170
Brukar oftast vara B (eller för de svenskar som fortfarande kör med det, h). Men har hört en del som strängar om den som en vanlig gitarr med lägsta strängen som E och den sjunde, som då blir en tunnare sträng som A.
Dvs, E A D G B E A (från låg till hög).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 08, 2005 13:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Lite OT men varför är äldre strator mer eftertraktade än nya? Hade en ny USA-strata då jag lirade, den var hur bra som helst, men nästan hopplös att sälja då jag ville bli av med den.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 08, 2005 14:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 05, 2004 16:45
Posts: 170
Quote:
Från det tidiga 50-talet fram till sent 70-tal hade Fender obefintligt med konkurrens när det gäller marknaden för elgitarrer, främst de klassiska Telecaster och Stratocaster modellerna / konceptet. Som de flesta redan vet så ändrades detta totalt när Fender såldes till CBS (Columbia Broadcasting System, Inc.) 1965.

Försäljningen ökade kraftigt efter massiva reklamkampanjer (vilket var bra för Fender). Men ökad försäljning medför också ökad produktion, och den kraftigt utökade produktionen medförde i detta fall att känslan för detaljkvalitet och den efterföljande kvalitetskontrollen blev helt åsidosatt. Forest White (som då var manager för gitarr och förstärkaravd. hos Fender) sammanfattar det hela med "Profiten gick före allt annat".

Denna företagsetik ledde oundvikligen till en frontalkrock med användarnas behov. Kvaliteten på instrumenten dalade medan priset steg år från år. Introduktionen av olika versioner av Stratan och Telen, plus flera andra mindre populära modeller medförde att gitarrister och basister började titta efter andra alternativ. Dom ville ha den klassiska designen och kvaliteten från 50-talet och tidigt 60-tal, men var inte beredda att betala det stigande samlarpriset på dessa instrument.
Saxat från http://elgitarrer.com/vintage-japanese- ... apan.shtml


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 08, 2005 14:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
fredde wrote:
Lite OT men varför är äldre strator mer eftertraktade än nya? Hade en ny USA-strata då jag lirade, den var hur bra som helst, men nästan hopplös att sälja då jag ville bli av med den.
Är ju trummis så jag har rätt dålig koll, men jag frågade samma sak till gitaristerna...
De gamla mickarna låter visst bättre sa dom. Annan metall i de nya som låter annorlunda = sämre tycker de flesta.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 19, 2005 16:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 13:16
Posts: 158
Location: Lidingö
sportbilsentusiasten wrote:
Kvar efter känslan/låtarna-gallringen blir liksom bara;
- Blackmore
- Hendrix
- Clapton
Men jösses, är det ingen som har lyssnat på Peter Green :?:
Bäst gitarristen alla kategorier... mesta känslan osv.

Clapton är dock den skickligaste kopiatören! Han har ju aldrig skapat något själv. Allt han kan har han ju tagit av BB King, Albert King och Freddy King :!:

Betr. hendrix behövs ingen kommentar. Han regerar :!:

_________________
Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 19, 2005 17:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
EasyRider wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Kvar efter känslan/låtarna-gallringen blir liksom bara;
- Blackmore
- Hendrix
- Clapton
Men jösses, är det ingen som har lyssnat på Peter Green :?:
Bäst gitarristen alla kategorier... mesta känslan osv.

Clapton är dock den skickligaste kopiatören! Han har ju aldrig skapat något själv. Allt han kan har han ju tagit av BB King, Albert King och Freddy King :!:

Betr. hendrix behövs ingen kommentar. Han regerar :!:
Ok, men vilka odödliga låtar har Peter gjort då?
Enl mig så faller han bort där liksom...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 20, 2005 11:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 13:16
Posts: 158
Location: Lidingö
sportbilsentusiasten wrote:
Ok, men vilka odödliga låtar har Peter gjort då? Enl mig så faller han bort där liksom...
Tja, varför inte nämna "Oh, Well", "Black Magic Woman", "Rattlesnake Shake", "Need Your Love so Bad", "Stop Messin' Around"..... bl.a.... :lol:

_________________
Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 20, 2005 11:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 13:16
Posts: 158
Location: Lidingö
sportbilsentusiasten wrote:
Ok, men vilka odödliga låtar har Peter gjort då? Enl mig så faller han bort där liksom...
"Albatross" känner väl alla till? Oxå Peter Greens verk...

_________________
Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 20, 2005 11:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
ok, men krävs det inte lite mer för att putta ut Clapton från pallplats?
Han har ju gjort en dröse låtar med. :wink:
Nåja vi är ju överens om Blackmore o Hendrix, väl så , haha


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 87 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited