selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 22:33

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 76 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
PostPosted: Wed Dec 02, 2009 13:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Bill50x wrote:
Ayn wrote:
Du glömmer Unidiskarna.
Jo. "Överallt" där man nämner att Linn slutar med CD-spelare som nämns de modeller som läggs ner. Har man inte Linns hela sortiment i huvudet har man alltså ingen aning om vad som kommer vara kvar. Vore enklare om "man" skrev vilka modeller som kvarstår. Unidiskarna är för övrigt rätt dyra, knappt 50 resp drygt 100 tusen. Det rimliga insteget i Linnvärlden för 17 tusen (Classik Musik) försvinner och det blir våldsamt mycket dyrare om man inte vill köpa begagnat.
Det är möjligt att de är dyra men det är likväl inte sant att "den som från och med nu vill köpa en Linn-anläggning måste hänga upp sig på en handlare som även kan leverera datorkraft och gränssnitt", och just eftersom det är som du skriver att folk inte har sortimentet i huvudet vore det tråkigt om någon läste din post och fick intrycket av att det du säger är sant. Som vi pratat om i någon annan tråd är det ganska få tillverkare som tillverkar renodlade CD-spelare numera, och Linn upphör med att vara ett av undantagen. Jag tycker med andra ord inte att det är så dramatiskt.
Lite dramatiskt i den mening att insteget blir dyrt som Bill var inne på.
Den enklaste elektroniken i en ny silverdisc-baserad anläggning kostar knappt 70 000kr mot Classik Musik 17500kr/ Classik Movie 28100kr
Men Linn gör helt rätt tycker jag och dom har ju sina försäljningssiffror att gå på förmodligen säljer Classik-produkterna riktigt dåligt

PostPosted: Wed Dec 02, 2009 17:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tycker det är lite lustigt att de väljer att lägga ner Classik Movie när de väljer att ha kvar Unidiskarna. Det är för övrigt den enda av Linns produkter som spelar silverskivor som jag ens hade kunnat tänkta mig köpa som ny i daxläget. Skulle vara en okej ingångsnivå både för musik och film.

PostPosted: Wed Dec 02, 2009 21:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag fick förmånen att komma över en 1.1 till ett kanonpris! Med dynamik är den mycket bra,både till musik och film. Sjukt nöjd! Ps fantastisk setup du skaffat Jacob. Mycket uppgraderingar sen Scottland. :lol:[/url]="jajo"]Jag tycker Linn gör rätt. DS är så mycket bättre än CD för samma peng att det blir svårt att ta betalt för en Akurate CD med gott samvete.

Men som Ayn säger, Unidiskarna ska inte glömmas bort. Hade nöjet att lyssna på en 1.1/D nyligen och den spelade otroligt bra. Bättre än MDS/D! Men dyrt blir det, särskilt om man köper en ny för att enbart spela musik.

/ j[/quote]
Code:
[/color]

PostPosted: Fri Dec 04, 2009 17:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Alla stora tillverkare vet CD är färdigt och investera inte i produktion av CD laser mekanism längre. En del av LINN's beslut, utanför det självklart förbättring med ljud och bättre pris till kunden (ADS är billigt om du jämför med CD spelarna det slår) är att dom kan inte lämna 5 år waranty på produkter om dom har ingenstans att köpa reserv delar för. Som kunder vi måste vet med en stort investering vi har säkerhet att en butik kan lämna en nya laser 'när' det går synder i framtiden. LINN och alla andra tillverkare har problem när det gäller komponent produkter för CD spelare i framtiden. Självklart annons var en kombination av att vara först (marknadsföring), problem att servis/tillverka CD i framtiden men mest viktigt dom har en bättre lösning/parformens som är mindre risk för allihop. När jag snacka risk jag menar begagnades värde, servis, löpande-kost, framtidens kompatibel.
Alla måste acceptera att en hemma-nätverk med digital lagring är aktuellt i en modernt hem och inte bara för LINN produkter. Många installera en NAS + nätverk för första gång för en LINN DS men dom kommer att använda detsamma nätverk för många andra produkter.
För mig LINN har gjort rät i precis rät tid. En linje i historia när CD dog, kanske den ända historisk sak som jag ska kom ihåg från den tråkiga finans-kris år. LINN fått världspress och i en tid ner kvalitets köp är mest viktig, dom riskera inte våran pengar ... dom säljer produkter som har värde och teknologi kompatibel för många år i framtiden. Bra!

www.linnhifi.blogspot.com

PostPosted: Mon Dec 07, 2009 14:05 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

När jag tittade på annonser (begagnat) tidigare reagerade jag på att det förvånansvärt ofta stod nåt i stil med "laser utbytt".

I det här inlägget används också "när", inte t.ex "om, mot förmodan".
peoplesandschmidt wrote:
... en butik kan lämna en nya laser 'när' det går synder i framtiden.
Menar ni att lasern går sönder, i den meningen att man inte kan spela skivor alls, eller att man byter ut den för att den med tiden påverkar ljudet negativt (som hävdas tidigare i tråden)?

Själv har jag ännu inte råkat ut för en CD eller DVD som faktiskt gått sönder (peppar peppar när man nu sitter med en Linn-spelare). Faktum är att jag härom månaden skymtade min gamla Sony CD-växlare från tidigt 90-tal och jag kunde inte låta bli att koppla in den och prova. Den funkade fint fortfarande. (Ja ja, allt är relativt och som tur var lät den i alla fall sämre än nuvarande utrustning men i ärlighetens namn inte så mycket sämre som jag hade väntat mig. Och har jag väl hört nåt som är bättre så kan jag inte gå tillbaka...)

PostPosted: Mon Dec 07, 2009 14:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HerrJanzon wrote:
När jag tittade på annonser (begagnat) tidigare reagerade jag på att det förvånansvärt ofta stod nåt i stil med "laser utbytt".

I det här inlägget används också "när", inte t.ex "om, mot förmodan".
peoplesandschmidt wrote:
... en butik kan lämna en nya laser 'när' det går synder i framtiden.
Menar ni att lasern går sönder, i den meningen att man inte kan spela skivor alls, eller att man byter ut den för att den med tiden påverkar ljudet negativt (som hävdas tidigare i tråden)?

Själv har jag ännu inte råkat ut för en CD eller DVD som faktiskt gått sönder (peppar peppar när man nu sitter med en Linn-spelare). Faktum är att jag härom månaden skymtade min gamla Sony CD-växlare från tidigt 90-tal och jag kunde inte låta bli att koppla in den och prova. Den funkade fint fortfarande. (Ja ja, allt är relativt och som tur var lät den i alla fall sämre än nuvarande utrustning men i ärlighetens namn inte så mycket sämre som jag hade väntat mig. Och har jag väl hört nåt som är bättre så kan jag inte gå tillbaka...)
Det som händer först är väl att spelaren börjar låta lite tråkigt och en och annan skiva börjar krångla (f.f.a. brända). Har själv haft en Ikemi som så småningom fick ny laser och det var ingen mikroskopisk skillnad direkt... Jag jämförde inte med något innan bytet, men skulle gissa att den, med sliten laser, inte skulle skilja ut sig alls lika mycket från andra spelare som den ju faktiskt gör i piggt tillstånd (till ldet bättre).

PostPosted: Mon Dec 07, 2009 14:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Medhåll, en laser som är "trött" påverkar avläsning (vill inte spela vissa skivor).
Om prestanda påverkas? Kanske men inte testat.
Att spelaren är bättre efter bytet kan ju bero på att den nya lasern är perfekt injusterad.

Man ska inte vara FÖR oroad av laserproblem, körde min Unidisk MYCKET under massa år.
Och Ikemi före det.

PostPosted: Thu Dec 17, 2009 15:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linns annonserade upphörande av regelrätta CD-spelare uppmärkssammades också i HiFi&Musik. Något underhållande (eller nåt?) är hur man uttrycker sig ang. vilka som gjrot uttalandet "första hifi-företag av någon rang". Det är lustigt att anti-Linn rörelsen fortfarande tycks vara lika säker på att det är ljudbild och upplösning som leder till musikalisk upplevelse-nirvana och att Linnisternas förespråkande att förståelse av musikens förlopp och innehåll bara är mumbo-jumbo.

Man undrar om det finns någon gräns för hur mycket bättre Linn måste bli än resten av branchen innan dylika nedsättande uttryck förpassas till historien?

PostPosted: Thu Dec 17, 2009 16:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hardcorelinnie wrote:
"första hifi-företag av någon rang".
Vad menar de med detta? Att Linn skulle vara ett hifi-företag som är "typ" bra, eller? Förstår inte uttrycket helt enkelt.

PostPosted: Thu Dec 17, 2009 17:21 
Site Admin
Site Admin

hardcorelinnie wrote:
"första hifi-företag av någon rang".
Jag kan bara tolka det som positivt menat åt Linn att det är det första större och etablerade / erkända företaget i branschen som tar beslutet.

PostPosted: Thu Dec 17, 2009 17:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan nog faktiskt tolkas som man vill!? Jag tolkade det som något nedsättande, men det är det inte nödvändigtvis. Dåligt ordval kan man konstatera - om det nu inte är menat som att det skall kunna tolkas som läsaren har lust!

PostPosted: Thu Dec 17, 2009 17:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Jag kan bara tolka det som positivt menat åt Linn att det är det första större och etablerade / erkända företaget i branschen som tar beslutet.
Om det var "det första större och etablerade / erkända företaget i branschen" så kan man tycka att de borde skrivit det i så fall...

PostPosted: Thu Dec 17, 2009 18:03 
Site Admin
Site Admin

Precis, varför fick jag inte granska texten innan den trycktes!? Nä jag håller med, det är svårt att förstå mitt i en textmassa, nu fick jag ju det urklippt och funderade över det lite innan jag skrev. Och jag kan för all del har tolkat det fel också, satsar inte stereon hemma på att jag har rätt.

PostPosted: Thu Dec 17, 2009 22:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Sony wrote:
Om det var "det första större och etablerade / erkända företaget i branschen" så kan man tycka att de borde skrivit det i så fall...
För mig som varit med ett tag på denna jord så betyder "första hifi-företag av någon rang" något positivt, dvs ett företag som är att räkna med. "Rang" kommer från rangordning och man menar helt enkelt med att Linn är ett av de företag som har hög ranking (svengelska) och det beslut dom har tagit innebär en viss betydelse för den övriga marknaden och dess aktörer.

Något nedsättande är det inte alls i den meningen, möjligen börjar uttrycket bli lite ålderdomligt :-)

/ B

PostPosted: Fri Dec 18, 2009 14:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tror alla känner till uttrycket att något är "av rang", d.v.s. att något är väldigt bra (högt på rankingen). Men att en sak är "av någon rang" betyder ju ingenting. Möjligen att Linn är ett företag av vilken rang som helst. Det vill säga allt från sämt till bäst, som om det skulle finnas något annat sätt att rangordna saker. Dåligt språk är extremt STÖRANDE!

Post new topic  Reply to topic  [ 76 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00