selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:21

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject: Re: NAS
PostPosted: Tue Aug 11, 2009 22:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nån som har nån erfarenhet av Fujitsu Scaleo Home Server som DS-NAS? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=344038 Förefaller ju onekligen ha en bra pris-/prestandarelation om man tittar på den ur ett lagringsvolymsperspektiv. Frågan är hur den är ur ett musikaliskt perspektiv? En stor fördel tycker jag är att man kan köra Asset UPnP och slipper Twonky. Någon som har lyssnat?

PostPosted: Tue Aug 11, 2009 23:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag och Andkan har köpt var sin, min är fortfarande ouppackad. Andkan har sin
igång. Jag köpte min främst för att komma åt en smidig och billig server-lösning
för hela huset/familjen.

Till det pris som de kostar nuförtiden så betalar du för diskar och operativ, själva
servern har du i princip gratis.

Om du använder sökfunktionen så hittar du en del inlägg om Fujitsun, både i denna
tråd och i någon fler. Det finns även en del att läsa om den på http://www.component.se
i en tråd om just NAS.

/M

PostPosted: Wed Aug 12, 2009 00:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för info Magnus! Det som jag är särskilt intresserad av är musikalisk prestanda jämfört med andra NAS:ar i det lite "billigare" segmentet (t ex Qnap TS-209 och Netgear Readynas DUO), har inte hittat nån info om jämförelser etc (inte på Selleri, Lejonklous forum eller Linns eget forum i a f - ska kolla Component oxå). Vore intressant att ta del av erfarenheter som sagt. :)

PostPosted: Wed Aug 12, 2009 00:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fujitsun är i o f s mer än bara en NAS, du har en komplett hemma-server med Upnp, och
möjlighet att accessa servern på distans mm.

Den drar klart mindre ström än vad vissa andra motsvarande burkar gör, dessutom kan du
ställa in den så att du "väcker" den per automatik från någon av klienterna (datorerna som
du har kopplat på samma nätverk). Det innebär att den kan stå i dvala under nätter och när
ingen är hemma etc.

Som hemma-server och media-lösning är den klockren enligt de flesta som har testat den,
dock känner jag inte till någon som jämfört hur den står sig "ljudmässigt" mot för t ex en
ReadyNas.

/M

Edit: Här är NAS-tråden på component: http://www.component.se/forum/index.php ... 10478&st=0.

PS: Kan någon moderator ta bort dubbelposten ovan? DS.

PostPosted: Wed Aug 12, 2009 08:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jo, för att kommentera...jag är verkligen supernöjd med min! En mkt tyst gedigen hemmaserver som är snabb och lättarbetad med mycket möjligheter. Hur den musikprestandamässigt är jämfört mot en Readynas återstår att se men det lirar oförskämt bra hemma med den ännu så länge. Får väl försöka göra en jämförelse med ett par andra "nassar" snart. Har för övrigt en helt ren installation på maskinen med spegling av informationen på diskarna (2st 1TB WD Green Power). Från Fujitsun kör jag den nätverkskabel Linn skickade med in i switchen...220v anslutning med rätt fas etc etc.

Gillar maskinen kort och gott!

Vid testande av rippning kan jag nämna att rippande direkt in på servern resulterade i musikmässigt skumma flacfiler i jämförelse mot att först rippa den på samma pc som cdläsaren och sedan flytta över filerna. Filerna ser självklart identiska ut, fungerar lika bra men musiken blir bara skum...ni som minns hur det var i cd kopieringens början vet vad jag menar. Där kopian blir helt "felfri" och "identisk" men av ngn anledning kunde den ändå vara mycke sämre avseende rytm, tajming osv. Nu har detta antagligen inget med servern att göra och vissa andra verkar ju oxå rapportera det så det sitter väl i nätverket, rippdatorn eller så men lite kul kuriosa är det trots allt. Fast det är klart, går man tillbaka till skolbänken och kollar på klassisk mikrodatorteknik så inser man ju att det inte finns ettor resp nollor i verkligheten i den vanliga nätverksöverföringen utan det är ju bara spänningsvariationer där vissa nivåer tolkas som nollor, vissa som ettor och däremellan en gråzon...borde väl då kunna ge upphov till lite mikroskillnader om dessa spänningar ska skickas långa vägar genom tunna kablar...

DS tekniken känns i alla fall väldigt mogen nu till skillnad mot när den först dök upp...

/ Anders

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Wed Aug 12, 2009 11:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

andkan wrote:
... Fast det är klart, går man tillbaka till skolbänken och kollar på klassisk mikrodatorteknik så inser man ju att det inte finns ettor resp nollor i verkligheten i den vanliga nätverksöverföringen utan det är ju bara spänningsvariationer där vissa nivåer tolkas som nollor, vissa som ettor och däremellan en gråzon...borde väl då kunna ge upphov till lite mikroskillnader om dessa spänningar ska skickas långa vägar genom tunna kablar...
Nja. Säg att 0 är lika med 0-0,4 och 1 är lika med 0,6-1 så har du givetvis en "gråzon" däremellan. Men det är just den gråzonen som är säkerheten i den digitala världen. En säkerhet man inte har i den analoga. Varje förändring i ett analogt system är oftast direkt hörbart (tex diskantfall i långa kablar) medan en signal i ett digitalt system kan variera i nivå mellan 0 och upptill typ 0,4 och ändå indikera en nolla.

/ B

PostPosted: Wed Aug 12, 2009 11:32 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Dessutom används ju checksummor och dylikt för att verifiera att tolkningen blivit rätt.

PostPosted: Wed Aug 12, 2009 12:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Outsider wrote:
Dessutom används ju checksummor och dylikt för att verifiera att tolkningen blivit rätt.
Just så. Jag gissar att det nog som allra oftast inte är något problem vid överföring av en digital signal utan att det snarare handlar om förluster vid a/d- och d/a-omvandling. Men Ayn har (om jag minns rätt) vid något tillfälle visat att det kan skilja mellan två digitala strömmar, beroende på vad minns jag inte. Men det var väl vid någon diskussion om rippning tror jag.

Sportis har ju för övrigt testat mycket med NAS´ar och kablage och rent logiskt/troligt verkar slutsatsen vara den fysiska kopplingen mellan apparaterna som ger ljudskillnader.

/ B

PostPosted: Wed Aug 12, 2009 12:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Mmm, fast...även om vi har alla möjliga former av handskakning och allt det som hör till för att verifiera att saker kommit fram i ledningarna så kan det fortfarande finnas skillnader i tidsdomänen. Ta tex när en nolla ska bli en etta och vi har ett litet spänningsfall på ledningen så signalen strax senare än tänkt blir en etta, hur påverkar sådant? Kan inte sådan ge upphov till ngn form av mikrostörning? I det underbara optimala läget kanske varje etta resp nolla är 1 tidsenhet lång men i verkligheten när ugnar, kylskåp och all möjlig annan störutrustning påverkar, då kanske en nolla är 1,01 tidsenheter och en etta kanske 0,97 tidseneheter...hur hanteras detta i varje litet moment i våra kära prylar. Visst, allt buffras upp och checkas av men ändå...vad innebär sådana här saker? Kan olika utrustning från början skicka en mer eller mindre exakt signal ut i linorna och ju bättre den är desto lättare att hantera/verifiera? Har en bekant sedan förr som jobbat med framtagning av datateknik sedan -79 och han hävdade då i alla fall att det som skiljer en driftsäker maskin från en sämre är stabiliteten i det som levereras från nätdelen just för att så långt det går undvika variationer...är detta som gnager lite i bakhuvet på mig när det gäller påverkan på signalerna trots att de "ser likadana ut" på alla tänkbara sätt...

Nåja, dags att jobba...
:)

/ Anders

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Wed Aug 12, 2009 13:05 
Site Admin
Site Admin

Mja, känner inte igen mig Bill, eller förstår iaf inte vilket fall du menar :)

Det handlar inte om rå S/PDIF-överföring här. Det finns felkontroll på en hel hög nivåer i nätverksöverföring. Det som skiljer mellan två digitala strömmar är då inte strömmarna i sig utan header-delen av paketen strömmarna skickas i.

PostPosted: Wed Aug 12, 2009 13:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Även om det alltid blir rätt när datorn tolkar det som 1or och 0or, vilket datorn tolkar som "bit perfect", finns det ju många andra källor till störningar när det ska bli analogt ljud av det. Så här på rak arm kan jag komma på åtminstone 4 och det finns säkert fler, med reservation att jag endast befinner mig på god amatörsnivå när det gäller dessa frågor.

1) Tidsfel. Precis som andkan skriver så vad händer om varje 1a/0a inte är exakt lika lång eller kommer med exakt samma mellanrum? (Är inte detta egentligen jitter?)

2) Variationer i spänningsnivå. Om nu tex varje 1a egentligen har spänningen 1,3 och varje 0a 0,3, vad är det då som säger att de överskjutande 0,3 inte påverkar utsignalen, d/a-omvandlingen eller något annat som ger ett hörbart resultat?

3) Störningar på elnätet. Välkänt faktum att elektroniska produkter skickar ut mycket störningar på elnätet, och att datorer tillhör de värre syndarna här. Då är det också rimligt att tro att vissa komponenter stör mer än andra, vilket skulle kunna förklara varför det är skilnad mellan olika hårddiskar, även om de sitter i samma dator/NAS.

4) Störningar via 0a/jord/etc i signal-/nätverkskabel. De kablar vi pratar om har alla någon form av referensledare eller lidare som inte används alls, iaf inte medvetet. De bör dock ändå kunna plocka upp störningar och ev spänningsskilnader påverka apparaterna i resp ände, även om dataströmmen förblir intakt.

PostPosted: Wed Aug 12, 2009 19:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

andkan wrote:
Gillar maskinen kort och gott!
Kul att Scaleon fungerar bra hemma hos dig och att du är nöjd Anders! Om du nån gång gör några jämförelser så skriv gärna en rad här!
Traktorpojken wrote:
Så här på rak arm kan jag komma på åtminstone 4 och det finns säkert fler, med reservation att jag endast befinner mig på god amatörsnivå när det gäller dessa frågor.
Trodde för min del - utan att ha nån särskilt djupgående teknisk kunskap - att TCP/IP-protokollet tog hand om 1 och 2 och att det därmed var 3 och 4 som kvarstod och "stökade till det".

Sen kan jag inte låta bli att tycka att det är intressant att Linns företrädare så tydligt avvisar all form av musikalisk prestandapåverkan från nätverkskomponenter. (Se nedan saxat från Linn DS online Q&A från 23 juli http://www.linn.co.uk/ds_live.) Detta i strid med rapporter på t ex detta forum och vad t ex Tonläget säger på sin webplats http://tonlaget.com/ds-nas.html. Inte konstigt att man som slutkonsument känner sig något vilsen i denna djungel - i vart fall gör jag det.

"7:40 [Kommentar från Rob D]
Hi, I'm Rob. Really enjoying my KDS and the whole DS experience. I am about to move house which will entail a change in my network etc. What in your experience is the optimal network set-up? Optimal in the sense of sound quality and overall performance.

7:40 Keith Robertson: Rob. Provided that your network reliably provides the data to the DS, the network components will not impact the musical performance of the DS. We provide a list of kit that we recommend from a network reliability perspective. That list is on the docs site and has step by step instructions about setting up that particular kit"

PostPosted: Wed Aug 12, 2009 20:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tiefenbrun Jr var väl väldigt skeptiskt ställd till skillnader i nätverk tills han fick
blindtesta på Tonläget, eller hur var det Sportis? Det var väl du och Anders som
tog upp diskussionen med honom?

Detta var väl i våras tror jag?

/M

PostPosted: Wed Aug 12, 2009 20:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den riktigt intressanta frågan är väl hur mycket av "variationerna" som är återupprepningsbara i olika sammanhang: en viss nätverkskomponent (t ex NAS) kan ju, hypotetiskt, ge väldigt bra resultat i en viss miljö (kabel, switch etc etc) men kanske inte lika bra resultat i en annan miljö. Det är ju först när man kan återupprepa resultaten och generalisera utifrån dessa som det verkligen blir intressant. Det känns som att det är en bit kvar att vandra minst sagt... :?

PostPosted: Wed Aug 12, 2009 22:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linncredible wrote:
Den riktigt intressanta frågan är väl hur mycket av "variationerna" som är återupprepningsbara i olika sammanhang: en viss nätverkskomponent (t ex NAS) kan ju, hypotetiskt, ge väldigt bra resultat i en viss miljö (kabel, switch etc etc) men kanske inte lika bra resultat i en annan miljö. Det är ju först när man kan återupprepa resultaten och generalisera utifrån dessa som det verkligen blir intressant. Det känns som att det är en bit kvar att vandra minst sagt... :?
Precis. En viss sak kan låta bättre hos mig men sämre hos dig. Är den då bra eller dålig? För dig och mig är svaret enkelt men hur är det för person X?
En anledning till varför man ska ta subjektiva åsikter för just vad dom är och inte tro att de är en absolut sanning.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00