selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:00

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 198 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 714 Next
Author Message
 Post subject: Re: Lejonklou försteg
PostPosted: Tue Dec 02, 2008 10:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Reklamslogan:

"Alive 'n' Kikkin"

/ B

PostPosted: Tue Dec 02, 2008 16:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
ulfbnilsson wrote:
bara några sekunder att byta källa genom att skifta kablarna.

Inga problem för ungkarlar, men försök att övertala fru/sambo om detta...

Annars så verkar Kikkin vara en toppenpryl, ska bli intressant att få höra den någon gång.

/M
Det är bra om det är lite svårt att byta källa då får man ha sina prylar i fred :mrgreen:

edit. Min fru blir nog bara gladare om det bara är en källa och ingång. När jag hade min 5103 ringde hon alltid på jobbet och undrade vart ljudet var *L*

PostPosted: Tue Dec 02, 2008 17:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Stephan wrote:
Ja, detta pressar nog Linn en hel del. Problemet är nog inte bara att Kikkin kan ta andelar av marknaden för Majik/Akurate Kontrol
utan framförallt att dessa produkter framstår som våldsamt överprissatta.
Det måste kännas lite bisarrt att betala 50000kr för något när man kan få samma ljudmässiga kvalite för nästan en tiondel av priset.
Man betalar alltså 44000kr extra för att kunna skifta källa med fjärrkontrollen (plus en massa andra features som kanske aldrig används).
Njae.
Du har även ett väldigt bra gramofonsteg i akurate, inte bara fler ingångar utan också fler utgångar.
Samt fjärr inkluderat.
Plus en del annat jag säkert glömt.
Produkter till olika kundgrupper.
MEN - hur bra skulle Linn kunna göra det med samma funktionalitet som Kikkin? Och hur bra kan Fredrik göra det med ingångsväljare?

Visst har Akurate Kontrol en massa egenskaper som saknas i Kikkin, tex: MM och MC, 5.1, digitalingångar processor, fjärr signalkabel, display, mm.
Jag tror dock att de flesta som köper en Akurate Kontrol gör det för ljudkvaliteten och lika gärna hade nöjt sig med tex Klimax Kontrols funktionalitet.
Kairn gick att köpa med eller utan MM/MC ingång. Akurate och Majik Kontrol går inte att få som rena linjeförsteg trots att detta är vad de flesta kunder troligen vill ha.
Om man kunde köpa "linjeingångs" Akurate Kontrol för 35kkr och motsvarande Majik Kontrol för 18kkr så är jag säker på att de flesta kunder valt dessa varianter.
Jag tycker att det är nonchalant av Linn att inte erbjuda sitt näst bästa försteg i en så billig variant som möjlig.
Sportis: Skulle din Klimax Kontrol kännas lika attraktiv om den hade alla features från Akurate Kontrol och kostade 150kkr (och du visste att du fick betala 40kkr extra för finesserna som du ändå inte skulle använda).
Så är läget för många potentiella Akurate-kunder.
Alternativt kan man säga att Linn saknar ett normalt förstegsalternativ i kvalitetsläge mellan Majik DS och Klimax Kontrol

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Tue Dec 02, 2008 18:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lite of topic kanske. Men jag tycker att Linn har dålig struktur på sina försteg. Vill man ha hörlursutgång så är det Majik och Kinos som gäller. Ska man köra vinyl så funkar Majik och Akurate. Ska man lyssna på vinyl och hörlurar så finns bara Majik. Skulle vara intressant att kunna uppgradera förstegen med olika moduler för det man behöver. Men att inte ett försteg som Akurate för 50000:- inte har hörlursutgång är riktigt dåligt.

Vill själv kunna spela vinyl, DS och bio så jag har en Exotik +DA men vill även kunna lyssna med hörlurar då måste jag skaffa en extern pryl.

Kul att det kommer bra prylar till rimliga priser härligt jobbat Fredrik.

PostPosted: Tue Dec 02, 2008 18:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:

Sportis: Skulle din Klimax Kontrol kännas lika attraktiv om den hade alla features från Akurate Kontrol och kostade 150kkr (och du visste att du fick betala 40kkr extra för finesserna som du ändå inte skulle använda).
Så är läget för många potentiella Akurate-kunder.
Alternativt kan man säga att Linn saknar ett normalt förstegsalternativ i kvalitetsläge mellan Majik DS och Klimax Kontrol
Du tänker på Kisto. :wink:
Hade hellre sett KK med endast en ingång, en utgång samt ÄNNU högre prestanda till LÄGRE pris :mrgreen:
Har läst en hel del inlägg på andra forum genom åren där de önskat sig fler ingångar/funktioner i KK. Fast de har ju Kisto...
Man får hoppas att Kikkin får Linn att fokusera på prestanda till lågt pris utan en massa funktioner!!! Försteg med "extra allt" finns ju redan.

PostPosted: Tue Dec 02, 2008 18:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Linnofil: Tack vare ditt påpekande att diodens sken var lite väl intensivt så gjordes i sista minuten en ändring av produktionen: Ett optiskt filter sitter nu mellan dioden och hålet i fronten, vilket ger ett mjukare och behagligare ljus.
Tråkigt att höra att jag har orsakat dig ytterligare kostnader... :wink: Jag vet inte om min personliga åsikt är majoritetens, men för mig låter det som en toppenändring! Särskilt den blå färgen lyste för starkt för min smak. Med tanke på att man kanske har den på hela tiden, av prestandaskäl, så är det förstås ännu bättre.

Jag vet också att grönt är en ganska internationellt känd färg för OK/klar/kör o.s.v., men som en gammal Adolphson & Falk diggare tycker jag förstås att Kikkin inte borde blinka grönt när den är OK efter uppstart... :D

"Kontrollen blinkar blå,
en signal för det säkra.
Kontrollen blinkar blå,
då är allt som det ska.
Om skärmen är normal
finns inga skäl att tveka.
När kontrollen blinkar blå,
då är allt som det ska."

Du hade kanske tänkt vänta ett par år, och sen komma ut med en blåblinkande limited edition?
"Lejonklou Kikkin - The Adolphson & Falk blue edition", komplett med A&F autografer graverade på frontpanelen, signerat vykort i kartongen m.m. :mrgreen:

Här finns en billig fjärr till Kikkin för den som inte har nån Linnfjärr över: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=104045 DS.
Edit: Har korrigerat ovan tips tillbaka till orginaltexten, efter lite funktionsutveckling hos Lejonklou! :mrgreen:

Last edited by Linnofil on Mon Dec 08, 2008 01:27, edited 2 times in total.

PostPosted: Tue Dec 02, 2008 18:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
PS. Här finns en billig fjärr till Kikkin för den som inte har nån Linnfjärr över: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=104045 DS.
Nja.. har du testat att den funkar? Jag köpte en sån i tron att det skulle väl gå att få den att funka med Linn.. men så tusan heller att det gick! :evil:

Tyvärr. Jag hade tyckt att en sån fjärr hade varit perfekt. Alla fjärrar jag haft har bara haft en sabla massa knappar vars enda funktion har varit att vara i vägen. Volym+/- och Mute, tack. Vad skall de andra 50 knapparna vara bra för?

EDIT: Min tur att ändra lite.. Vad jag vet fungerar denna fjärr fortfarande inte med Linns apparater, men den sägs göra det med Lejonklou Kikkin. Nice! :D

Last edited by teatime on Mon Dec 08, 2008 12:33, edited 1 time in total.

PostPosted: Tue Dec 02, 2008 19:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Nja.. har du testat att den funkar? Jag köpte en sån i tron att det skulle väl gå att få den att funka med Linn.. men så tusan heller att det gick! :evil:
Det var som f-n! Menar du att den inte har RC5? Det är ju en otrolig miss! OK, då tar jag tillbaka min rekomendation, sorry, mitt fel. :oops: Jag trodde bara inte att de kunde vara så korkade att de exkluderade nästan alla europeiska produkter som kommmit ut de senaste 15 åren... :( Förstår att du blev grinig. Det hade jag med blivit!

Edit: Jag har fortfarande inte testat. Men det har Lejonklou. Jag fick rätt till slut 8) För nu funkar den till Kikkin! Nämnda fjärr klarar alltså RC5, men bara med TV header/meddelanden. Till Kikkin, men inte till Linn alltså.

Last edited by Linnofil on Mon Dec 08, 2008 01:32, edited 1 time in total.

PostPosted: Tue Dec 02, 2008 20:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är enbart tacksam för din synpunkt, Linnofil! Det var ju främst andra detaljer som kallade på uppmärksamheten, men när du nämnde det så tog jag tag i det dagen efter. Det blev helt klart bättre med ett optiskt filter. Angående The Adolphson & Falk blue edition så tar jag givetvis kontakt med dem och kollar om de är intresserade. :wink:

Zapper 1 är en cool liten fjärr. Dess problem i stereosammanhang är att den är specad för att styra TV, vilket gör att förstärkare/CD-spelare/radioapparater etc inte lyssnar.

I Kikkins programvara går det lätt att bestämma huruvida den även ska lyda TV-kommandon. Väljer jag det så kommer Zapper 1 att fungera, liksom många andra TV-fjärrar.

I ett tidigare skede tänkte jag mig för att Kikkin inte skulle lyssna på TV-kommandon, för att minska risken för trassel (främst att dess volym regleras av misstag när någon styr sin TV). Nu har det dock blivit så att Kikkin är ganska riktningskänslig i fjärravkänningen - ungefär som Panasonics TV-apparater beter sig. Man måste därför peka i Kikkins riktning för att den ska lyssna, alternativt få en ren studs mot en yta. Man kan alltså inte peka åt ett annat håll, då reagerar inte Kikkin. Därför överväger jag starkt att låta Kikkin även lyda TV-kommandon. Risken för trassel uppstår nämligen endast om Kikkin står precis bredvid en TV.

Nu har jag en fråga till er: Tycker ni att det är bra om Kikkin som standard lyssnar på såväl TV- som förstärkarkommandon?

Om man så önskar går det att få en alternativ programvara installerad, som inte accepterar TV-kommandon. Det är dock inte så att man enkelt kan tanka ner valfri programvara själv.

PostPosted: Tue Dec 02, 2008 21:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
... Nu har det dock blivit så att Kikkin är ganska riktningskänslig i fjärravkänningen...
"Blivit så..." låter inte riktigt som du :-)

Men, om det är något jag hatar med fjärrisar är riktningskänslighet. Apparater med denna nackdel går fetbort för min del. Efter ett år med en tuner där man aldrig visste om man lyckades ratta in kanal 1 eller 1x eller bara x så får jag krupp bara med tanke på sådana tillkortakommanden.

Nu har ju du bara en volymkontroll och man märker tydligt om det händer något eller ej.

Varför inte göra det inställningsbart på något sätt huruvida Kikkin ska lyda enbart ljud- eller även tv-kommandon?

/ B

PostPosted: Tue Dec 02, 2008 23:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Nu har jag en fråga till er: Tycker ni att det är bra om Kikkin som standard lyssnar på såväl TV- som förstärkarkommandon?
Jag begriper inte varför den ska lyssna på TV kommandon. Detta är en speciell produkt till en speciell kundgrupp. Kundgruppen köper produkten för dess ljudprestanda, inte för att styra den från sin TV fjärr :wink:

PostPosted: Wed Dec 03, 2008 00:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är stor skillnad på riktningskänslig och okänslig.

Jag hade en billig DVD förut som var okänslig i fjärrkontrollen, jag fick peka och trycka, igen och igen. Den blev jag galen på. Försökte bygga om den, men den var i alla fall seg i svaret.

Kikkin har hög känslighet och svarar direkt på kommandon med ett blink. Kommunikationen är därför enkel och intuitiv. Man kan stå på olika avstånd och i olika vinklar utan problem. Vad man dock inte kan göra är att peka fjärren åt ett annat håll. Anledningen är att mottagaren sitter bakom frontplåten och tittar ut ur ett hål. Alternativet hade varit att sätta IR-mottagaren bakom ett fönster, men då hade framsidan blivit rätt ful. Speciellt på silverlådor hade den diskreta stilen saboterats.

Inställningsbart är en idé. Ska kolla om det går att lägga in på något fiffigt sätt. Men jag tar ändå tacksamt emot synpunkter på om någon önskar att TV-fjärrar ska kunna styra Kikkins +VOL, -VOL samt MUTE, eller inte.

PostPosted: Wed Dec 03, 2008 08:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När kommer bilder på underverket :?:

PostPosted: Wed Dec 03, 2008 10:10 
Site Admin
Site Admin

Tack alla för era kommentarer från träffen på Tonläget! Klart sugen på att lägga den på min julklappar-att-köpa-själv-listan...
Lejonklou wrote:
[...]Men jag tar ändå tacksamt emot synpunkter på om någon önskar att TV-fjärrar ska kunna styra Kikkins +VOL, -VOL samt MUTE, eller inte.
Då det inte ingår fjärr så kan jag tänka mig att den genomsnittliga köparen är mest intresserad av att dennes befintliga fjärr ska fungera med lådan. Frustrationen av att behöva jaga rätt fjärr för att inte råka ut för det som hände Teatime genererar lätt snack om att din låda inte är så kombatibel med ditten och datten. Även om vi på forumet i hög grad är teknikintresserade och därmed kanske kan köpa att det är olika teknik/signal i TV/stereofjärr är nog inte alla köpare så?

Nu har jag inte småbarn hemma som kan råka sätta volymen på max så det kanske färgar min åsikt. Men mer styrbar tycker jag borde vara bättre.

TONNY wrote:
När kommer bilder på underverket :?:
Precis! Syns den inte så finns den inte :mrgreen:

PostPosted: Wed Dec 03, 2008 11:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pesonligen ser jag ingen nackdel att det går att stya den även via en tvfjärr. Kan ju vara trevligt med en zappar för att styra volymen på sin kikkin. Eller att man inte alltid behöver leta fram sin linn fjärr då man vill lyssna på musik. Frågan är väl hur ofta man tittar på tv och lyssnar på musik samtidigt ? Är det en stor opperation att ändra programvaran ? Om inte kanske man kan få möjlighet att välja när man köper en kikkin ?

Post new topic  Reply to topic  [ 198 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 714 Next

All times are UTC+02:00