Jag är enbart tacksam för din synpunkt, Linnofil! Det var ju främst andra detaljer som kallade på uppmärksamheten, men när du nämnde det så tog jag tag i det dagen efter. Det blev helt klart bättre med ett optiskt filter. Angående The Adolphson & Falk blue edition så tar jag givetvis kontakt med dem och kollar om de är intresserade.
Zapper 1 är en cool liten fjärr. Dess problem i stereosammanhang är att den är specad för att styra TV, vilket gör att förstärkare/CD-spelare/radioapparater etc inte lyssnar.
I Kikkins programvara går det lätt att bestämma huruvida den
även ska lyda TV-kommandon. Väljer jag det så kommer Zapper 1 att fungera, liksom många andra TV-fjärrar.
I ett tidigare skede tänkte jag mig för att Kikkin
inte skulle lyssna på TV-kommandon, för att minska risken för trassel (främst att dess volym regleras av misstag när någon styr sin TV). Nu har det dock blivit så att Kikkin är ganska riktningskänslig i fjärravkänningen - ungefär som Panasonics TV-apparater beter sig. Man måste därför peka i Kikkins riktning för att den ska lyssna, alternativt få en ren studs mot en yta. Man kan alltså inte peka åt ett annat håll, då reagerar inte Kikkin. Därför överväger jag starkt att låta Kikkin även lyda TV-kommandon. Risken för trassel uppstår nämligen endast om Kikkin står precis bredvid en TV.
Nu har jag en fråga till er:
Tycker ni att det är bra om Kikkin som standard lyssnar på såväl TV- som förstärkarkommandon?
Om man så önskar går det att få en alternativ programvara installerad, som inte accepterar TV-kommandon. Det är dock inte så att man enkelt kan tanka ner valfri programvara själv.