selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 23, 2025 05:45

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 116 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 8 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri May 23, 2008 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
An immaculate pair of Linn Flagship Komri Active Crossovers in Klimax design. Less than 2 hours use in our dem room.

These are in as new condition and are supplied as a pair with mains power leads and manuals only. There are no original boxes but these will be properly boxed for shipping anwhere, not just UK.
...det var ju bra att de kan skicka dem till länder utanför UK, och £2.000.- istället för £4.800.- var också trevligt.

Quote:
Selling with no warranty but I guarantee they are in full working condition and sounded fantastic on our Komri system..
...det var märkligt, de lär väl inte vara så gamla?
Quote:
We are a fully fledged and accredited dealer of Linn.
...det var bra, men rimmade dåligt med icke-garanti-stycket ovan. Dock så har säljaren 100% (190st) positiva omdömen de senaste 12 månaderna.

/M

PostPosted: Fri May 23, 2008 18:05 
Moderator
Moderator

joda wrote:
Ingen av dom har någonsin haft ett krav, eller ens en önskan, om

* Kabellängder
* Kabeltyper
* Kontaktering
* Nätverkskomponenter
* Disklagring
När jag sommarjobbade som medicintekniker för några år sedan mätte vi upp nätkablage till ovan nämnda apparater, med avseende på krypströmmar mm. Vissa nätkablar (de medlevererade) klarade kraven. Andra nätkablar inte. Så visst har nätkabelns beskaffenhet betydelse i andra sammanhang än hifi.

Post subject:
PostPosted: Fri May 23, 2008 20:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Exakt.

Det verkar inte som att du känner till medicinsk CE-märkning, joda?

Audio är betydligt mer komplicerat än vad de flesta tror. Det handlar om att samtidigt hantera minst tio oktavers frekvensomfång och 120 dB i dynamik.

Detta betyder: 20 till 20 000 svängningar per sekund, med en styrka på mellan 1 och 1 miljon.

PostPosted: Fri May 23, 2008 20:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
joda wrote:

* Kabellängder
* Kabeltyper
* Kontaktering
* Nätverkskomponenter
* Disklagring
När jag sommarjobbade som medicintekniker för några år sedan mätte vi upp nätkablage till ovan nämnda apparater, med avseende på krypströmmar mm. Vissa nätkablar (de medlevererade) klarade kraven. Andra nätkablar inte. Så visst har nätkabelns beskaffenhet betydelse i andra sammanhang än hifi.
Det är för övrigt en stor skillnad på att apparater ska fungera med 100 % redundans, bland annat genom att vara immuna mot störningar - och hur de presterar som ljudåtergivare. Det är helt skilda typer av krav.

/ B

PostPosted: Fri May 23, 2008 20:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

joda wrote:

* Kabellängder
* Kabeltyper
* Kontaktering
* Nätverkskomponenter
* Disklagring
Jag har jobbat mycket med mikrovågsteknik, och där spelade olika typer av kablar, kabellängder, kontaktering m.m. en mycket stor roll. Minsta lilla smuts på en kontakt så fick man olika mätvärden. Det var helt omöjligt att testa, ändra en sak och mäta igen, om man bytt kabel emellan. Allt fick trimmas in med samma kablar, längder m.m. Man kunde lätt tappa halva effekten om man tog en dålig kabel, som kanske bara råkade ha böjts lite för mycket.

Jag begriper inte varför det ska vara så provocerande att andra hör de ni inte begriper hur det fungerar, eller som ni kan mäta. Om det är en skillnad som man lätt hör, så är det mätinstrumentet/teorins fel att det diffar, inte örats! Min erfarenhet är att folk (särskilt de med tunedem-öra) lurar sig själva väldigt sällan på kort sikt och i princip aldrig på lång sikt.

Jo, jag har lyssnat på t.ex. stativ till switchen och det är en förfärande stor skillnad. Varför vet jag inte. Men jag hör och jag bryr mig om skillnaden. Måste det vara konstigare än så? Det finns ingen voodo eller placebo i den här tråden, bara sunt förnuft, för oss som använder öronen...

PostPosted: Fri May 23, 2008 20:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
... Det finns ingen voodo eller placebo i den här tråden, bara sunt förnuft, för oss som använder öronen...
Håller i stort sett med men vill bara göra en reflexion. Att skillnader finns är en sak, vad man tycker är bäst kan vara en annan. Dessutom kan man värdera skillnaden olika, det ska vi inte glömma. När jag satt på High Fidelity för några månader sedan och lyssnade på Klimax DS och (bland annat) Majik CD så visst hörde jag skillnad på apparaterna. För många kan den skillnaden var viktig och prisvärd trots prislappen. Personligen skulle jag inte ge många tusenlappar för den ljudskillnaden, speciellt inte som jag ändå vill ha möjligheten att kunna spela silverdiskar någon gång ibland utan att behöva rippa dom först.

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri May 23, 2008 20:55 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Måste lägga mig i diskussionen om nätverksutrustningens påverkan eller inte. Jag kör med katan-lk140-kolektor-squeezbox3-pc plus en 12:a, och har alltså ett relativt ”budget”-liknande system. När sb3:an först kördes var den väl kanske lite roligare än pc-ljudkortet, ett (internt) ESI Juli@. Sedan dess har jag gjort en del förändringar i datorn efter att ha snokat runt på forumet. PC:n var från början en speldator med massor av stora fläktar och med ett strömtörstigt grafikkort samt hyggligt överklockad (2.2 – 3.6ghz).

Första förändringen som gjordes var att dra ned överklockningen och stänga av alla fläktar, utom den på grafikkortet. Detta gav en BETYDANDE förbättring. Alltså en riktig ordentlig skillnad som vid apparatbyte och liknande.

Nu har nätverkskabeln (osäker på vilken standard) bytts till en 1m cat7. Ett intel pci-e pro 1000pt nätverkskort har satts i och ett nytt enkelt, strömsnålt och fläktlöst grafikkort har bytt ut det gamla. Återigen har det blivit mycket bättre.

Ville bara påpeka att förändringen i pc-miljön och nätverksutrustningen i mitt fall har inneburit lika stora förbättringar som andra jag betalt många tusen för tidigare. Nu är sb:en riktigt riktigt rolig och svänger ta mig tusen på ett HELT annat sätt än tidigare och ljudmässigt låter den också helt annorlunda. Men kanske är den mer känslig än en sneaky…

Post subject:
PostPosted: Sat May 24, 2008 08:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För mig är själva förbättringen viktigare än att vetenskapligt förklara den.

Men visst ÄR det viktigt att diskutera och förklara det vetenskapligt (tänk på att dagens kunskap avseende musikalitet är på på det mycket basala stadiet att "detta brukar funka, detta inte")
För när vi vet mer KAN man pressa ut MER prestanda.
Det är sålunda en mycket viktigare drivkraft än att enbart anvämda kunskapen för att förklara varför för tvivlare.

TÄNK att vetenskapen om musiklalitet är SÅ LÅNGT efter.
Är liksom för några hundra år sedan då Newton o grabbarna lurade på varför äpplen föll till marken 8)
Snacka om att det finns oanade möjligheter till banbrytande upptäkter.
Vem vill bli odödlig o få sitt namn för evigt kopplat till musikalitet? :wink:

För övrigt har jag en dröse kablar som vi kan testa. Dock gör de mindre skillnad än NAS, switsh o att ha grejjerna på BRA rack.

Uppmanar alla som kommer att ta med er ALLA grejjer ni kan!

Post subject:
PostPosted: Sat May 24, 2008 08:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Quote:
An immaculate pair of Linn Flagship Komri Active Crossovers in Klimax design. Less than 2 hours use in our dem room.

These are in as new condition and are supplied as a pair with mains power leads and manuals only. There are no original boxes but these will be properly boxed for shipping anwhere, not just UK.
...det var ju bra att de kan skicka dem till länder utanför UK, och £2.000.- istället för £4.800.- var också trevligt.

Quote:
Selling with no warranty but I guarantee they are in full working condition and sounded fantastic on our Komri system..
...det var märkligt, de lär väl inte vara så gamla?
Quote:
We are a fully fledged and accredited dealer of Linn.
...det var bra, men rimmade dåligt med icke-garanti-stycket ovan. Dock så har säljaren 100% (190st) positiva omdömen de senaste 12 månaderna.

/M
Dessa har varit ute tidigare o annonsen blev då borttagen.
Var spekulant då men redan då var det skumt så jag drog öronen till meg, nu verkar det ännu skummare.
- mindre än 2 timmars drift
- inga kartonger
-ingen garanti
- Linnhandlare

Synd att man inte bor i UK o kan lite oväntat dyka upp för att kolla upp dom live.
Behövs ju göra en REÄL koll innan man ger sig in. Vem vill bli indragen i skit?
Ingen budade förra gången heller...vilket tyder på att fler Komriägare har liknande värderingar.

Post subject:
PostPosted: Sat May 24, 2008 08:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Men visst ÄR det viktigt att diskutera och förklara det vetenskapligt
Absolut! Av samma skäl som du anser. Det är dessutom mycket intressant. Jag är minst lika nyfiken som alla andra ingenjörer. Det jag menar är att för mig så kommer vad jag hör med öronen främst, även om jag inte får ihop logiken. SEDAN kan jag försöka förstå varför. Det är just det som leder saker och ting framåt. Om man bara accepterar det man redan "vet", så blir det ingen utveckling alls! Är det inte den nyfikenheten och användande av öronen (~tunedem) som ligger bakom Linn's alla framgångar de sista 30+ åren?
Vem vill bli odödlig o få sitt namn för evigt kopplat till musikalitet? :wink:
Aha! Så det är DET du är ute efter! :P :P :P

Post subject:
PostPosted: Sat May 24, 2008 09:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Synd att man inte bor i UK o kan lite oväntat dyka upp för att kolla upp dom live.
Behövs ju göra en REJÄL koll innan man ger sig in.
Det är väl inte svårare än: 1. Kolla serienummer med Linn, 2. Kolla upp affärens telenummer och ringa det för direkta samtal, 3. Ryanair och en hyrbil för inspektion och kontantköp rakt över disk. Borde vara värt det för £2k, eller?

Men om du hellre köper dem lokalt i Gbg av en Linnofil för £5k, så kan jag ordna alla 3 punkterna ovan åt dig! :D

Post subject:
PostPosted: Sat May 24, 2008 15:58 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Lejonklou wrote:
Exakt.

Det verkar inte som att du känner till medicinsk CE-märkning, joda?

Audio är betydligt mer komplicerat än vad de flesta tror. Det handlar om att samtidigt hantera minst tio oktavers frekvensomfång och 120 dB i dynamik.

Detta betyder: 20 till 20 000 svängningar per sekund, med en styrka på mellan 1 och 1 miljon.

Jag kanske borde ha tillagt att samtliga punkter gällde nätverkskablage och nätverksutrustning.

Inte strömkablar odyl.

/Johan

Post subject:
PostPosted: Sat May 24, 2008 16:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Behövs ju göra en REÄL koll innan man ger sig in. Vem vill bli indragen i skit?
KÖP!!!! Du har ju trånat efter dom här hur länge som helst! Se sen till att betala med kreditkort. Får du dem inte så är det bara att reklamera köpet till kreditgivaren (Du kan iofs göra samma sak om du betalar med ett vanligt kort också, men med kreditkort blir det nog lite enklare).

Köp köp köp!!!

Post subject:
PostPosted: Sun May 25, 2008 02:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vi rundade just av här hemma.
Vi hann inte med att jämföra kablar o switshar men testade NAS, rippningspgm, att rippa från olika CD-drivar.
Samt testade en optobrygga mellan DS o switch.
Ett par rack testades med olika placering av grejjerna.
Vända fasen gjordes på all utrustning för att hitta bästa läget innan jämförelse.

Rapport kommer imorgon.
Tack till Lars, Ulf, Anders o Markus för prylar o öron.

Post subject:
PostPosted: Sun May 25, 2008 11:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Väntar med spänning och intresse... :wink:

Post new topic  Reply to topic  [ 116 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 8 Next

All times are UTC+02:00