selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 02:51

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 257 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 718 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 09, 2008 17:47 
Ny Medlem
Ny Medlem

Det här är ju intressant!
Nu borde ju Ikemi sjunka rejält på begmarknaden eller hur?
Idag ligger dom runt 9-10000:- om man letar lite. När Sneaky har kommit så borde dom inte kosta mera är max 5-6000:- beroende på ålder.
Det borde snart ramla ut en hel del Ikemis på begmarknaden när dom vill byta till denna apparat.... :D
Och vad händer med Genki? Karik? Mimik... :roll:

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 09, 2008 18:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tänk på att en DS kräver extrautrustning för några tusenlappar också.

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 09, 2008 18:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo jag tror också att Ikemi kommer att tappa en del i pris. Fast det lär nog dröja tills Majik DS släpps. Då kommer nog rätt många att vilja byta upp sig och det dyker upp en hel del beg Ikemi på marknaden. Om Sneaky är bättre än Ikemi (vilket vi inte vet ännu) så får man ju sänka priset för att få den såld, annars köper man nog hellre en Sneaky. För min del så vet jag att min nästa spelare kommer att bli en DS (eller ev Naims motsvarighet).

Min Karik (och Numerik) dog andrahandsmässigt redan när lasrarna tog slut och då bestämde jag mig för att behålla den tills den ger upp. Men dyker det upp en passande DS så kan jag nog ändra mig :-)

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 09, 2008 18:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag var inne på High Fidelity idag. Sneaky DS är tydligen på gång... "snart". De visste tyvärr inte mycket mer än så. Inget om vilken DAC som sitter i etc. De garvade mest åt att Linn lanserar den på det här sättet. Tydligen inte första gången. De säger däremot att det blir billigare att köpa den hos dem än på eBay. Runt 12500 kr blir det precis som de andra svenska Linn-handlarna. (Tveksam till att det verkligen blir billigare, får det till 12100 kr via ebay inkl. frakt om man ska vara petig).

Hade även med mig en MacBook + ett externt ljudkort/DAC för test som jag lägger in i tråden om Klämboxen:

http://forum.selleri.de/viewtopic.php?p=52466#52466

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 11, 2008 18:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ingen som har hört ngt skvaller om Sneaky än?

Det enda jag har sett var några bilder på allmän tysk tech sida. De var på den silverfärgade varianten och den var faktiskt riktikt snygg i silver och med blått ljus i mitten.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 11, 2008 19:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Det enda jag har sett var några bilder på allmän tysk tech sida.
Men varför får inte vi också se den? ;)

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 11, 2008 21:46 
Site Admin
Site Admin

Blogginlägg om Sneaky DS bl.a.:

http://danbricklin.com/log/2008_03_06.htm#tt03linn

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 12, 2008 11:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wåflan wrote:
Det här är ju intressant!
Nu borde ju Ikemi sjunka rejält på begmarknaden eller hur?
Idag ligger dom runt 9-10000:- om man letar lite. När Sneaky har kommit så borde dom inte kosta mera är max 5-6000:- beroende på ålder.
Det borde snart ramla ut en hel del Ikemis på begmarknaden när dom vill byta till denna apparat.... :D
Och vad händer med Genki? Karik? Mimik... :roll:
Jag förstår inte vad Ikemi och DS har med varandra att göra lika lite som LP12 och Ikemi, helt enkelt därför att för mig är det två helt olika apparater som inte kan ersätta varandra. Jag lär införskaffa någon sorts DS med tiden men Ikemin blir definitivt kvar och rasar den ihop kommer jag laga eller ersätta den.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 12, 2008 12:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Om du sen sitter med både Ikemi och DS och DS spelar mycket bättre. Hur ska du då motivera för dig själv att spela på Ikemin?

Tycker det blir rätt självklart att Ikemin sjunker rejält i pris om Sneaky DS spelare bättre. Nätverk/dator/hårddisk-spelare är det som gäller framöver. Och jag ser inte riktigt vad som i framtiden skulle kunna vara så mycket smidigare? De spelare med inbyggd hårddisk vinner säkert till slut.

CD-spelaren är död!

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 12, 2008 12:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wilson wrote:
CD-spelaren är död!
Ja. CD-skivan som medium kommer inte att överleva vinylen. Det kommer fortfarande ges ut musik på vinyl när ingen ens kan stava till CD.....

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 12, 2008 14:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wilson wrote:
CD-spelaren är död!
Absolut. Ingen som vill sälja mig en CD12 för femti spänn?

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 12, 2008 15:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En apparat kan väl bara försvara sin existens genom att den erbjuder en kombination av fkt. (även handhavandeenkelhet bör räknas som fkt.) och prestanda!? CD-spelarna kräver förvisso inget databasgullande, men DS-konceptet har onekligen många fördelar när väl grejerna är installerade och skivsamlingen inlaggd på en NAS el. dyl. Min uppfattning är att DS-konceptet är överlägset CD-spelandet ur användningssynvinkel och prestandamässigt är det väl inte mycket att snacka om.

=> CD-spelaren är döende
=> SACD (och DVD-audio) är dödsdömt om man inte snabbt skaffar fram hårdvara som klarar av att rippa SACD.

Att blanda ihop rippning, lagring och uppspelning i en burk tror jag på sikt bara är för de enklare (prestandamässigt resp. handhavandemässigt) varianterna medan man i syfte att minimera pris/prestanda separerar uppspelnig från resterande fkt. så som t.ex. Linn gjort med sina DS och Logitech med sin SB.

CD12:an m.fl. försvarar fortfarande sitt andrahandsvärde genom sina prestanda.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 12, 2008 17:44 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jaha, det gick fortare än man hade väntat...

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=13325

Tror dock att priset kommer att sjunka ännu mera inom några månader.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 12, 2008 20:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Utvecklingen kommer fortsätta ändå.
Skivbolagen ser väl kanske sin chans att ge ut gammal musik
igen, fast då i studiokvalitet (HD eller hur man säger).

Och då kanske CD12 blir ändå lite billigare... :wink:

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 12, 2008 20:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Jag förstår inte vad Ikemi och DS har med varandra att göra lika lite som LP12 och Ikemi, helt enkelt därför att för mig är det två helt olika apparater som inte kan ersätta varandra. Jag lär införskaffa någon sorts DS med tiden men Ikemin blir definitivt kvar och rasar den ihop kommer jag laga eller ersätta den.
Va? Jo, alltså en "DS" ersätter en CD, tvärtom fungerar sämre däremot. ;) Varför i hela universum skulle du ha båda två :?:

Post new topic  Reply to topic  [ 257 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 718 Next

All times are UTC+02:00