selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 16, 2025 07:23

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 23, 2008 17:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Wilson wrote:
Ja vad menar jag egentligen? För alla Linn-användare så ska väl source-first vara "klart"... för de som kör med en Klimax DS. DAC:en kommer väl fulländas ännu mer. Men jag menar att det egentligen borde gå att få fram en exakt source first för bara några hundralappar. Sen så hänger resten på nätdelar etc. antar jag. Tror att det kommer bli rejält mycket billigare än en Klimax med samma resultat. Konstigt vore det annars.
Riktigt så enkelt är det inte. Här på forumet finns det massa personer inklusive mig själv som testat det där, låter bra i teorin men praktiken är något totalt annat.
Kanske inte sååå enkelt. Men någonstans finns en gräns för när det kan bli "bättre". Nämligen när källan släpper ifrån sig exakt samma sak som inspelningen innehåller. Eftersom källan numera nästan alltid är digital så ligger det förstås en d/a-omvandling i röret också. Och den omvandlingen kan ju aldrig bli annat än perfekt, den kan aldrig vara "bättre" än originalet. Så förr eller senare kommer källan inte längre att vara något bekymmer. Frågan är bara när detta förr eller senare inträffar... :-)

Men när detta har inträffat, då har hela "source-first-konceptet" gått i graven och det blir att rätta sig i ledet med alla andra hifi-nötter. Det blir högtalarna och deras interaktion med rummet som blir det avgörande.

/ B

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 23, 2008 17:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nu är jag igång och fantiserar ordentligt... Men vem vet. Kanske blir det en DAC för basen och en för diskanten... Man kanske kan spinna vidare på något sådan sätt? Så att vi aldrig får bli nöjda.
Tror iaf att gränsen är rätt så nära men sen blir allt en smaksak.
(Kanske är ute och cyklar helt idag).

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 23, 2008 21:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wilson wrote:
Nu är jag igång och fantiserar ordentligt... Men vem vet. Kanske blir det en DAC för basen och en för diskanten... Man kanske kan spinna vidare på något sådan sätt? Så att vi aldrig får bli nöjda.
Tror iaf att gränsen är rätt så nära men sen blir allt en smaksak.
(Kanske är ute och cyklar helt idag).
Så länge hjulen är runda blir det inte så skakigt... :-)

Varför man ska ha separata DAC´ar till olika register har jag svårt att förstå, uppdelning bland slutsteg osv har med effektbehov och signalhantering att göra. I den digitala domänen spelar det knappast någon roll om det är enn100 Hz eller en 10 kHz-signal som ska hanteras.

Men bara för att signalkällan är perfekt (om den någonsin blir det) betyder ju inte att konstruktionen är ointressant. Man vill tex ha en funktion över tiden, dvs att gejorna tex inte rostar ihop efter några veckor. Användargränssnitt kan alltid bli bättre, funktioner kan förändras beroende på användarkrav.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5

All times are UTC+02:00