När jag jämförde Akurate DS med Klimax DS så tyckte jag något liknande mellan dessa (övr. utr. Klimax Kontrol, Akurate amp, Majik 140, gjorde ingen jfr. med Akurate CD dock) d.v.s. att Klimax lät snällare och möjligen en aning laid-back. Om det är en liknande skillnad mellan Akurate DS och Akurate CD:n som jag dessutom tycker låter väldigt städat jämfört med Unidisk 1.1... så undrar man hur en jämförelse mellan en 1.1:a och Klimax DS skulle te sig.
Nu är det så att vi faktiskt också gjort just den jämförelsen (Unidisk 1.1 mot Klimax DS) och där tycker jag inte att Klimax DS framstod som speciellt laid-back jämfört med 1.1:an, tvärs om faktiskt på vissa skivor. Något som dock är helt klart är att Klimax DS spelar i en klass för sig (bland digitalspelarna)! Inte heller jag jämförde med vinyl, men jag skulle nog våga påstå att den spelar i samma härad som en topptolva (Keel, Ekos SE etc.) med standard CD-format

Vilken som är bäst kan nog bero på skivvalet, men om jag skulle våga mig på en absolutbedömning så tror jag kanske att Vinylen i sina bästa stunder är snäppet bättre än bra redbook på DS:en (lovar inte äta upp min mössa om det inte är sant). Jag har inte lyssnat speciellt mycket på bättre material (motsv. stuio-master kavlitet) så jag vet inte hur den då presterar. DS:en gör dock helt enkelt
underverk med vad som finns på skivorna.
Om man har ambitionen att spela digitala media med hög kvalitet och har möjlighet att lägga ca 75kkr eller mer på sin stereo (d.v.s. totalt på hela anläggningen) så tycker jag att man seriöst bör överväga att basera anläggningen på en DS-spelare även om det då betyder att man tvingas till att köpa resten av anläggningen beg.