selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 08, 2025 01:04

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 121 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 79 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 14, 2008 13:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Clas wrote:
Tendaberry wrote:
Han nämner också att det snart kommer Linn försteg med HDMI-1.3 ingång för högupplösande tonformat (Dolby True HD och DTS HD)
Det var inte dåligt! Om jag ska gissa lite så blir det uppdateringar på Kisto och Kinos eventuellt Akurate oxå.

Men är det så att MP3 funkar enbart på Akurate DS? Om det är så borde det väl bara vara en mjukvaru sak...
Om detta är sant är Linn otroligt tidigt ute (för att vara Linn) borde ju inte ligga så långt bort i tiden med en spelare som även den stödjer formaten
Ja otroligt tidiga föratt vara Linn. Är dock inte lika säker att en spelare är runt hörnet men bör komma med tiden. Kan mycke väl tänka mig att Linn nöjer sig med att ha endast försteg som stöder formaten. Mindre utvecklingskostnader vid uppdatering av nuvarade försteg men fortfarande större kundnyttja som jag ser det iaf. Kan koppla in hdbox, htpc, tv-spel och blå-stråle spelare. Nu har jag inte haft möjlighet men skulle vara grymt intressant att testa, Linn dvd mot någon annan bra dvd båda kopplade digitalt till Linn försteg. Då syftade jag på att testa kodad signal som dd och dts, vid överföring av dessa är inte jitter samma problem som vid pcm signal från en vanlig cd. Om det är någon som har erfarenhet av dessa test dela gärna med er. Har själv endast erfarenhet av vanlig cd, där transporten har stor skillnad.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 19, 2008 11:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nu har jag äntligen jämfört akCD med akDS.

Jag hann egentligen bara jämföra två låtar ordentligt. Övriga tiden lyssnade jag längre stunder framförallt på Klimax DS.

Det lät mycket bra med alla maskinerna. Systemet var Komri, massa solos och KK. Jag hörde egentligen inga fel, bara musik. Komri lät inte alls som jag trodde. Basen var extremt rapp och torr och snarare moderat i nivå än basig. Antagligen bara rätt.

Jag lyssnade en lång stund på Bowie med Klimax DS. Ljudkvaliteten var inte på någpt sätt imponerande, men musiken var sannslöst medryckande. Idag ska Bowie spelas hemma! Ett skolexempel på vad som är vitsen med Linn.

Jag skriver i fortsättningen bara om akCD och akDS. Klimax DS var uppenbart bättre på allt än de båda.

Jämförelsen: Första låten var bra hissmusik har glöm vem det var. Men det lät mycket bra på båda. Ljudmässigt var akDS mer laidback och musiken blev ändå softare. Här vann DS på skönt ljud och tror jag mer lättuppfattbara melodier (inga jätteskillnader här). På CD'ns pluskonto tyckte jag det fanns en tydligare accentuering, pregnans (ljud alltså).

Jag ville höra nåt brötigare och Tom Waits spelades. Första jämförelsen slog lite märkligt ut. Jag tyckte rockdrivet var klart bättre på CD! DS'en lät för tamt. Jag nämnde det för handlaren som inte alls höll med. Han nämnde lite uppgivet att liknande hade sagts om Ikemi vs 2.1 till Ikemis fördel. Jag gav låten DS'en några chanser till. Lite noggrannare lyssning gav faktiskt att introt i låten lät mer förvirrat på CD än DS, där allt var lättuppfattat. Dessutom var kändes sången mer nyanserad och "känslosam" med DS, men tamhetsskillnaden bestod.

Kontentan av den lilla jämförelsen måste vara att Klimax DS var otvetydigt bäst och att akDS var näst bäst med lite reservation.

AkDS var bättre på tunedem och hade för det mesta ett skönare ljud (lite väl soft ibland men vanesak skulle jag tro), men det jag tidigare hört om PrAT får mig att helt ovetenskapligt påstå att möjligheten finns att CD skulle vara bättre på denna parameter. Handlaren nämnde nåt om att distorsion kan ge sken av fart och driv tror jag. Jag kan ha hört det från annat håll. Det är ju iallafall en möjlighet, men jag tycker det skulle vara konstigt om en defekt kan leda till bättre musik.

För egen del tycker jag att för en rimlig peng så är nog ändå skillnaden till akDS fördel tillräckligt stor för ett byte från akCD.

EDIT: språkfel

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 21, 2008 12:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När jag jämförde Akurate DS med Klimax DS så tyckte jag något liknande mellan dessa (övr. utr. Klimax Kontrol, Akurate amp, Majik 140, gjorde ingen jfr. med Akurate CD dock) d.v.s. att Klimax lät snällare och möjligen en aning laid-back. Om det är en liknande skillnad mellan Akurate DS och Akurate CD:n som jag dessutom tycker låter väldigt städat jämfört med Unidisk 1.1... så undrar man hur en jämförelse mellan en 1.1:a och Klimax DS skulle te sig.

Nu är det så att vi faktiskt också gjort just den jämförelsen (Unidisk 1.1 mot Klimax DS) och där tycker jag inte att Klimax DS framstod som speciellt laid-back jämfört med 1.1:an, tvärs om faktiskt på vissa skivor. Något som dock är helt klart är att Klimax DS spelar i en klass för sig (bland digitalspelarna)! Inte heller jag jämförde med vinyl, men jag skulle nog våga påstå att den spelar i samma härad som en topptolva (Keel, Ekos SE etc.) med standard CD-format :shock: :shock: :shock: :shock: Vilken som är bäst kan nog bero på skivvalet, men om jag skulle våga mig på en absolutbedömning så tror jag kanske att Vinylen i sina bästa stunder är snäppet bättre än bra redbook på DS:en (lovar inte äta upp min mössa om det inte är sant). Jag har inte lyssnat speciellt mycket på bättre material (motsv. stuio-master kavlitet) så jag vet inte hur den då presterar. DS:en gör dock helt enkelt underverk med vad som finns på skivorna.

Om man har ambitionen att spela digitala media med hög kvalitet och har möjlighet att lägga ca 75kkr eller mer på sin stereo (d.v.s. totalt på hela anläggningen) så tycker jag att man seriöst bör överväga att basera anläggningen på en DS-spelare även om det då betyder att man tvingas till att köpa resten av anläggningen beg.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 21, 2008 19:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag blir riktigt förvirrad här i vissa fall läser man att Klimax DS spelar ungefär som en CD12a med redbook och i andra att den ligger i samma klass som en maxad LP12a och i det senare fallet måste den ju isåfall vara grymt mycket bättre än en CD12a har ju inte lyssnat på den ännu själv. :?

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 21, 2008 19:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hepcat wrote:
Jag blir riktigt förvirrad här i vissa fall läser man att Klimax DS spelar ungefär som en CD12a med redbook
Det är väl Akurate DS som ska vara ungefär som en CD12 (även om det inte verkar som att någon har gjort en direkt jämförelse ännu?)?

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 21, 2008 21:25 
Moderator
Moderator

Finns det någon här som har:

1. Jämfört Klimax DS med en LP12 (Keel mm), samma låt, låt vara olika format.

2. Jämfört Akurate DS med CD12, samma skiva.

Jag har inte gjort något av ovan. Min gissning, baserat på ljudminnen, är att en Klimax DS inte har en chans mot en fläskigt utrustad tolva. Kanske undantaget Linn Records masterfiler.

Gissningar är ju dock rätt betydelselösa i sammanhanget.

Efter att ha jämfört Akurate DS mot Klimax DS tycker jag att det skiljer mycket inte bara i tunedemprestanda, utan även i "ljud". Akuraten kändes rockigare och skramligare. Ungefär som om man jämför Ikemi med Unidisk SC.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 21, 2008 22:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med risk för att vara tjatig. Alla jämförelser mellan någon digital källa och en LP12:a är dömda att misslyckas, med undantag av några få Linnrecords-utgåvor där man åtminstone kan hoppas att mastern till LP är så lika som möjligt med mastern till CD (eller Master Quality-filer).

I alla övriga fall jämför man äpplen och päron, inte ens i samma vecka.... Att utvärdera två apparater i 150kSEK-klassen med helt olika källor (fonogram) är ju bara att lura sig själv.

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 21, 2008 23:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ni har rätt! Det leder ingen vart att gissa. Får helt enkelt se till att jämföra med pålitligt material, om man nu kan hävda att något sådant finns.

Kanske är man drabbad av plötslig digital-hybris när man konfronteras med skivor som man trodde var förlorade i digital smog plötsligt återuppstår på ett sätt man inte trodde var möjligt. Oberoende av hur DS:arna står sig mot vinylen så är det ändå ett tilltalande faktum att det nu finns möjlighet (för den som kan slanta upp) att spisa digitaliserad musik på en för mediet helt ny prestanda nivå. Det kanske finns ett digitalt ljus i slutet av vinyltunneln alltså om/när det inte längre finns vinyl att tillgå?

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 22, 2008 00:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ähhh, DS är tillräckligt bra för att njuta av musik.
År efter år har ribban höjts, är en kapplöpning mellan Vinyl o CD.
Efter Keel var det dags för nästa steg i silverskivavspelning.

Har jämfört LP12 (topptolva förutom Adikt) med Klimax DS o PÅ DEN inspelningen vann LP12, med det var på en sönderkomprimerad Abba-låt.
Men snyggt lät det via DS...

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 22, 2008 00:17 
Moderator
Moderator

Bill50x wrote:
Alla jämförelser mellan någon digital källa och en LP12:a är dömda att misslyckas...
Jag struntar i vilken teknik som i sig är bäst. Frågan är i och för sig akademiskt intressant, men i praktiken vill jag veta om min PJ Harvey-skiva som jag råkar ha både på vinyl och cd låter bäst i en Klimax DS eller maxad LP12. Eller om jag ska köpa Hello Saferide på vinyl eller CD. Visst kanske det varierar från gång till gång beroende på vilken skiva man har i åtanke. Men det är osannolikt att exakt hälften av skivorna gör sig bäst på vinyl respektive DS.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 22, 2008 00:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Med risk för att vara tjatig. Alla jämförelser mellan någon digital källa och en LP12:a är dömda att misslyckas(...)
Det är väl ganska enkelt att gå till en butik och köpa samma skiva i olika utgåvor och jämföra den? Varför menar du att det är irrelevant? Det praktiska problemet handlar ju om vilket medium man ska välja, och då är det ju väldigt intressant att veta vilket alternativ som i praktiken är bäst? Oavsett om det är mastringen eller avspelningen som begränsar kvalitén?

Eller menar du att det skiljer sig mer eller mindre slumpmässigt från skiva till skiva?

EDIT: Per hann före. Igen.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 22, 2008 07:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Med risk för att vara tjatig. Alla jämförelser mellan någon digital källa och en LP12:a är dömda att misslyckas, med undantag av några få Linnrecords-utgåvor där man åtminstone kan hoppas att mastern till LP är så lika som möjligt med mastern till CD (eller Master Quality-filer).

I alla övriga fall jämför man äpplen och päron, inte ens i samma vecka.... Att utvärdera två apparater i 150kSEK-klassen med helt olika källor (fonogram) är ju bara att lura sig själv.

/ B
tjatig? nääääää.:)

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 22, 2008 12:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Bill50x wrote:
Med risk för att vara tjatig. Alla jämförelser mellan någon digital källa och en LP12:a är dömda att misslyckas(...)
Det är väl ganska enkelt att gå till en butik och köpa samma skiva i olika utgåvor och jämföra den? Varför menar du att det är irrelevant? Det praktiska problemet handlar ju om vilket medium man ska välja, och då är det ju väldigt intressant att veta vilket alternativ som i praktiken är bäst? Oavsett om det är mastringen eller avspelningen som begränsar kvalitén?

Eller menar du att det skiljer sig mer eller mindre slumpmässigt från skiva till skiva?
Det är ganska slumpmässigt mellan olika skivor, ja.

Vad jag menar är att alla jämförelser mellan LP12:an och någon digital återgivare är omöjlig beror på att det alltsom oftast inte är samma fonogram som används vid jämförelserna. Säg att någon jämförde CD12 med LP12 för fem år sedan. Då spelade man skiva a, b och c. LP12:an lät då bäst. Nu, fem år senare, jämför man LP12 med DS och spelar med skivorna x, y och z. Nu vinner DS. Kan man då dra slutsatsen att DS´en är ett lyft mot CD12 och att digitalt numera är bättre än analogt? Inte enligt min mening. Risken är snarare att slutsatserna dras pga olika analoga och digitala mastringar.

Ska man ha absolut välljud bör man i princip jämföra vinyl och CD på varje utgåva som man vill skaffa sig. Ofta är vinylen bättre mastrad, men är det samma master som ligger till grund kan man lika gärna köpa/spela digitalt.

Visst kan man tycka att detta är akademiskt intressant men att valet handlar om vad man i praktiken ska spela på. Och då spelar det ingen roll om det är den analoga avspelningen eller mastern som briljerar. Men att hålla på och hatta fram och tillbaka mellan LP12 och DS beroende på vilken som för tillfället låter "bäst" är ju ingen lösning. Dels med tanke på vad grejorna kostar, dels därför att den stora skillnaden kanske inte ligger i avspelningsutrustningen utan i fonogrammen.

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 22, 2008 13:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När dom hade demo på T&T så lyssnade jag på DS och det lät trevligt men när jag förflyttade mig in till rummet med 12:orna då var jag hemma :D

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 22, 2008 15:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mindrunner wrote:
När dom hade demo på T&T så lyssnade jag på DS och det lät trevligt men när jag förflyttade mig in till rummet med 12:orna då var jag hemma :D
Jag är böjd att hålla med men jag tycker dock att man kan avnjuta musik från Classik Musik/Genki och uppåt digitalt men vi är ju alla olika.

Kommer nog dock aldrig att skaffa vinylspelare igen äv praktiska skäl.

En annan idé kan man inte skaffa en DS och innan man säljer sin LP12:a rippar man alla vinyl till digitalt format? :D

Post new topic  Reply to topic  [ 121 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 79 Next

All times are UTC+02:00