selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:20

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 184 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 713 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 06, 2008 18:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Patrik wrote:
Jag har själv beställt grejor som använts av Linn för att minimera trubbel.
Jag gör nog raka motsatsen. ;)

NAS blir en Linux-server med diverse diskar i. Gigabit-switch skaffar jag om jag märker att det faktiskt behövs. Jag tänker försöka använda MediaTomb som UPNP-server istället för Twonky, om det går. "Fjärr" får laptopen tjänstgöra som inledningsvis. Dyker det upp ett vettigt styrprogram till Linux (eller om jag lyckas skriva ett själv) så är jag lite sugen på en Asus EEE PC, annars ser onekligen Nokia N800 rätt sexig ut...

Jag ser det som ett kul projekt inledningsvis. Det kommer att funka förr eller senare. 8)

Jag tror vi kommer att få en sticky-tråd med tips&tricks runt DS:arna när folk väl börjar skaffa dem. Digitalljud är lite mer komplext än att bara lägga på en vinylskiva... :roll:

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 06, 2008 20:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jösses, Readynasen var som ett litet kassaskåp - vilken byggkvalite!

Den ska ju dubblera som backup för media, firma etc så jag tror på denna apparat. Enkel att komma igång med och det verkar vara smart med deras xraid som är en variant på raid5.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 06, 2008 20:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

teatime wrote:
Patrik wrote:
Jag har själv beställt grejor som använts av Linn för att minimera trubbel.
Jag gör nog raka motsatsen. ;)
Intressant teatime, när tror du att du kommer igång med projektet?

Själv är jag inte alltid road av problemlösning av detta slag (läs datakrångel), men det har onekligen varit rätt kul att sätta sig in i saker jag inte reflekterat över förut. Speciellt n800'an som jag helt klart kommer att ha nytta av som just surfplatta.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 06, 2008 20:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Jag tror vi kommer att få en sticky-tråd med tips&tricks runt DS:arna när folk väl börjar skaffa dem. Digitalljud är lite mer komplext än att bara lägga på en vinylskiva... :roll:
Nejdå, inte alls. Det är bara att produkterna befinner sig i lite olika faser av livscykeln. Och att det är olika saker man ska druttla med. Det finns ganska mycket att fixa med en LP12:a för att den ska låta optimalt :-)

Men det är jättebra med en stickad tråd för DS, mycken av de tips som kommer (?) fungerar bra även för oss som inte investerar en årslön på en ny frontend. NAS, hårddiskar, rip-verktyg, filformat etc är ju relevanta spörsmål även för en klämbox-användare.

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 07, 2008 11:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Patrik wrote:
Intressant teatime, när tror du att du kommer igång med projektet?
I teorin är jag redan igång. Har allt utom DS:en (som jag förhoppningsvis får den här månaden). Sedan återstår det ju att upptäcka vad som inte funkar.. ;) Trådlöst nät har jag inget än, men det är ju risk att man kommer att flippa ut över nätverkssladden på sikt, så det får väl fixas också. Och en laptop som "fjärr" kommer säkert också kännas klumpigt.

Någon som hört något om leveranstiden på Akurate DS?

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 07, 2008 12:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fantastiska nyheter Jens! En (Per?!) DS till Lund inom snar framtid alltså. Kul! När allt väl är på plats ligger du mycket risigt till för en ny forumträff!!! :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 07, 2008 12:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Trådlöst nät har jag inget än, men det är ju risk att man kommer att flippa ut över nätverkssladden på sikt, så det får väl fixas också.
Kan tipsa om att det går alldeles utmärkt att köra nätverket över elnätet. Man specar 200 MB/s men mer realistiskt (och som tester visat) ligger man snarare på 55-60% av detta vilket är gott nog. Kolla till exempel på Dustin:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010110284
Jah har haft sådana till mitt nätverk i ett år nu och det har fungerat klockrent. Enda problemet är om internetoperatören strular och bryter förbindelsen, då kan det ibland behövas lite handpåläggning för att dra igång systemet igen. Men sedan min ISP förbättrade kontakten så har det fungerat utan mankemang i flera månader.

Edit: Med detta system är det buseneklt att koppla in fler utrustningar, tex om man vill ha en DS i sovrummet... Där kanske det räcker med en klämbox förstås :-) Då köper man bara en Homeplug extra och pluggar in i vägguttaget tillsammans med DS/Squeezebox och vips så är man uppkopplad.

Image

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 07, 2008 14:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
När allt väl är på plats ligger du mycket risigt till för en ny forumträff!!! :wink:
Hehe.. Gärna det. Tänkte också att det väl vore dags igen snart. Vi får väl finna någon dag som passar. :)

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 07, 2008 14:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
teatime wrote:
Trådlöst nät har jag inget än, men det är ju risk att man kommer att flippa ut över nätverkssladden på sikt, så det får väl fixas också.
Kan tipsa om att det går alldeles utmärkt att köra nätverket över elnätet.
Nu var det ju specifikt för att få bort sladdarna till "fjärren" helt som jag pratade trådlöst, med den här tekniken slipper man ju bara kablaget mellan rummen (mycket bra feature det också!).

Nätverk via elnätet skrämmer mig dock. Låter det verkligen inte sämre? Någon som testat? Visst.. där är en hel del skit på elnätet iallafall, men man vill ju undvika att medvetet tillföra något. Eller spelar det ingen roll?

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 07, 2008 14:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Bill50x wrote:
Kan tipsa om att det går alldeles utmärkt att köra nätverket över elnätet.
Nu var det ju specifikt för att få bort sladdarna till "fjärren" helt som jag pratade trådlöst, med den här tekniken slipper man ju bara kablaget mellan rummen (mycket bra feature det också!).

Nätverk via elnätet skrämmer mig dock. Låter det verkligen inte sämre? Någon som testat? Visst.. där är en hel del skit på elnätet iallafall, men man vill ju undvika att medvetet tillföra något. Eller spelar det ingen roll?
Det är bara att testa. I princip ska anslutna apparater filtrera bort de använda frekvenserna (alla apparater ska uppfylla EMC-direktiven) och det är väl inte så mycket bättre att ha dom surrande i luften? Jag har dålig koll på om det är samma frekvenser på tråd- resp trådlös kommunikation, men för min egen del är jag mer nervös för radiostrålning som letar sig in i förstärkaringångar osv.

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 07, 2008 16:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Patrik wrote:

Den ska ju dubblera som backup för media, firma etc så jag tror på denna apparat. Enkel att komma igång med och det verkar vara smart med deras xraid som är en variant på raid5.
Funderar själv på en AC Ryan AluBoxDuo 3.5"
http://www.webhallen.com/prod.php?id=78323
har redan en dator i vardagsrummet.

Med 2 st 500-750 GB. HDD

/Teuvo

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 07, 2008 17:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Teuvo wrote:
Patrik wrote:

har redan en dator i vardagsrummet.

Med 2 st 500-750 GB. HDD

/Teuvo
Jag har en sådan men tycker väl den är sådär. Det blir en enhet och inte två som jag trodde den skulle tänka. Så när den dyker på skrivbordet är en ikon. Vet inte om jag är tydlig.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 07, 2008 17:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Teuvo wrote:
Patrik wrote:
I en test fick Ready omdömmet för bullrig och trots xraid-technologien lite för långsam. Själva menar dom att den är så tyst att man kan ha den på skrivbordet...

Ryan såg ju trevlig ut men man måste ju köpa flera om man ska få ordentligt med lagringsutrymme OCH säkerhet. Men det är intressant med större stabilitet utanför tcpip-protokollet.

/ B

Last edited by Bill50x on Thu Feb 07, 2008 17:46, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 07, 2008 17:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hmm.. Ryan AluBoxDuo var snygg, men verkar lite skum. Att det blir en enhet är normalt, det är det den är byggd för (det är en del av poängen med RAID), men om jag fattar rätt går det INTE att koppla in en sådan i nätet och tro att DS:en skall komma åt den direkt. Den är specifikt till för att koppla in en extra hårddisk till en PC, lite som en vanligt USB-disk, fast troligen hårdare knuten till Windowsplattformen. Däremot kan naturligtvis den PC man kopplar den till agera mediaserver åt DS:en, som vanligt.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 07, 2008 18:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bill50x wrote:
Teuvo wrote:
Patrik wrote:
I en test fick Ready omdömmet för bullrig och trots xraid-technologien lite för långsam. Själva menar dom att den är så tyst att man kan ha den på skrivbordet...

Ryan såg ju trevlig ut men man måste ju köpa flera om man ska få ordentligt med lagringsutrymme OCH säkerhet. Men det är intressant med större stabilitet utanför tcpip-protokollet.
/ B
OK tack för varningarna, man får väl sluta att försöka snåla,
och köpa en "riktig" NAS...

/Teuvo

Post new topic  Reply to topic  [ 184 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 713 Next

All times are UTC+02:00