selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 14:51

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 19, 2007 12:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Pediatrik wrote:
[Förresten, enligt Kalle spelar hårddisken ingen som helst roll för hur DS:en låter!

Det låter i mina öron som en dålig ursäkt för att sälja en svindyr NAS och hårddiskar utan att ha kollat hur de låter i jämförelse med andra...
Om man antar att val av HD (!) inte spelar någon roll så är det väl snarare ett argument för att köpa en billig variant!? Eller hur menar du eller hade du kanske otur i tänket?

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 19, 2007 12:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Eller hur menar du eller hade du kanske otur i tänket?
Jag vet att dom försöker sälja en snygg och dyr mojäng (NAS-Hårddisk-whatever) med Klimax DS och jag tvivlar rätt starkt på att dom öht har gjort några jämförelser. Då är det enklare att säga "det spelar ingen roll" än att erkänna att man inte har kollat.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 19, 2007 12:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
hardcorelinnie wrote:
Eller hur menar du eller hade du kanske otur i tänket?
Jag vet att dom försöker sälja en snygg och dyr mojäng (NAS-Hårddisk-whatever) med Klimax DS och jag tvivlar rätt starkt på att dom öht har gjort några jämförelser. Då är det enklare att säga "det spelar ingen roll" än att erkänna att man inte har kollat.
Ok, men det är väl ändå ett starkt argument för att inte köpa en dyr NAS!?

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 19, 2007 12:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
eller hade du kanske otur i tänket?
Hahaha! Underbart uttryck. :D

Anyway.. det är ju egentligen fullständigt självklart att valet av NAS-lösning påverkar resultatet. (Inte för att att bitströmmen påverkas, det kan det inte vara fråga om.) Få tycker väl att det är kontroversiellt att andra inkopplade elprylar påverkar hur bra anläggningen låter, och NAS-lösningen är en sådan pryl.

Behöver förklaringen vara svårare än så? Visst, det kan vara fråga om något helt annat, men för egen del har jag inga svårigheter att tro på att NAS:en, via dess inverkan på elnätet, påverkar resultatet.

Om sedan handlaren väljer eller inte väljer att stressa kunderna med snack om möbler och elmiljö.. ja, det är kanske skillnaden mellan HF och Tonläget. ;)

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 19, 2007 12:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Exakt. Det kan finnas åtskilliga anledningar att systemet presterar olika beroende på vilken disk som är inkopplad. Det behöver ju inte betyda att det är just bit-strömmen som påverkats utan t.ex. elmiljön allmänt. Återstår att reda ut vad som behöver göras för att minmera dyl. problem.

Det vore bra om Linn kunde kravställa (definera) vilken störnivå som maximalt är tillåten på Ethernet-ingången för att denna störning inte signifikant (d.v.s. detta prestandbegränande bidrag till skall vara litet jämfört med övriga prestandbegränande effekter i resp. apparat) skall påverka prestanda för resp. DS. Dyl. info. borde i varje fall delges handlarna så att de har möjlighet att kontrollera att förutsättningarna är de rätta och om så ej är fallet tillse att de blir rätt.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 19, 2007 14:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur funkar det där "rippandet"? Jag har fått för mig att det funkar ungefär som att ladda sin iPod (vilket inte var särskilt betungande), men nu hör man att Linn erbjuder sig att sköta den tjänsten mot betalning, eller att folk tom kan tänka sig att köpa en cd-spelare för 60 tkr bara för att slippa det.

Hur går det egentligen till och hur lång tid tar det per skiva
Pediatrik wrote:
ulfbnilsson wrote:
Varför tyckte han att man ska ha ett komplement? Är den bökig att starta som en dator, eller är det andra grejer som gör att man också bör ha en vanlig cd-spelare brevid?
För att han inte kommer att ha tid/ork att rippa in alla sina silverskivor på hårddisken...

Förresten, enligt Kalle spelar hårddisken ingen som helst roll för hur DS:en låter!

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 19, 2007 17:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Några förtydligande:
Pediatrik wrote:
Än så länge anser Kalle DS:en som ytterligare en källa, dvs han planerar att köra LP, CD och DS parallellt hemma. I alla fall till en början.
Detta var Kalles personliga åsikt och gällde hans egen anläggning där källorna för närvarande är LP12 och Akurate CD. Han planerar att behålla cd-spelaren till en början, tills alla silverskivor är rippade, vilket för honom skulle ta ett tag. Om man har möjlighet till den lyxen är väl det inget fel i sig. Jag skulle däremot behöva varenda krona som min Ikemi ger i inbyte, om jag skall hoppa på DS-tåget, vilket Kalle hade full förståelse för.

Kalles uttalande om NAS förstod jag som något positivt, dvs kunden kunde välja den hårdisklösning som passade, även ekonomiskt, utan att detta skulle påverka ljudet alltför mycket. Teatimes tolkning ang HF vs Tonläget känns mitt i prick!

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 19, 2007 17:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Om sedan handlaren väljer eller inte väljer att engagera sig i möbler och elmiljö.. ja, det är kanske skillnaden mellan HF och Tonläget. ;)
Det var det jag ville säga ;)

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 19, 2007 17:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Få tycker väl att det är kontroversiellt att andra inkopplade elprylar påverkar hur bra anläggningen låter, och NAS-lösningen är en sådan pryl.
Borde det inte gå ha dem på olika faser och klippa jorden mellan NAS och DS?

EDIT: Eller rättare sagt mellan den digitala och den analoga delen i DS-spelaren... :oops:

/Henrik på tunn is

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 19, 2007 17:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag vågar mig inte in i DS:en och spekulera, men som det funkar nu skulle jag nog gissa att man vill ha DS och NAS på samma fas (något som skulle vara jäkligt opraktiskt i min nuvarande lösning).

Notera dock att vi egentligen inte vet att det är DS:en som påverkas. Det kan ju vara försteget som störs. Men det känns som om spekulationerna rullat iväg lite väl långt nu.. :roll: Kan inte någon ge mig en DS så lovar jag testa! :D

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 19, 2007 20:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
Några förtydligande:
Pediatrik wrote:
Än så länge anser Kalle DS:en som ytterligare en källa, dvs han planerar att köra LP, CD och DS parallellt hemma. I alla fall till en början.
Detta var Kalles personliga åsikt och gällde hans egen anläggning där källorna för närvarande är LP12 och Akurate CD. Han planerar att behålla cd-spelaren till en början, tills alla silverskivor är rippade, vilket för honom skulle ta ett tag. Om man har möjlighet till den lyxen är väl det inget fel i sig. Jag skulle däremot behöva varenda krona som min Ikemi ger i inbyte, om jag skall hoppa på DS-tåget, vilket Kalle hade full förståelse för.

Kalles uttalande om NAS förstod jag som något positivt, dvs kunden kunde välja den hårdisklösning som passade, även ekonomiskt, utan att detta skulle påverka ljudet alltför mycket. Teatimes tolkning ang HF vs Tonläget känns mitt i prick!
Efter att ha hört skillnaden mellan Klimax DS och Akurate CD så kan jag bara säga att jag skulle över huvud taget inte röra CD-spelaren. Sån skillnad är det ju! Hellre tar jag dom minutrar det tar att rippa en skiva (rippningstiden ligger väl på en kanske 10% av speltiden?). Först skulle jag ägna ett par lediga dagar åt att bara rårippa, sedan kan man ju rippa vidare medans man spelar det man har på disken. För Unidisk-ägare är det ju en annan femma, man vill ju se film också!

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 20, 2007 07:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo det klart att det var hans personliga åsikt eftersom det var han som sa det och det var hans (tyvärr inte min) anläggning.

Anledningen till att jag frågade var främst att jag tyckte att det lät lite konstigt att ha en extraspelare för 60 tkr som låter sämre än Klimax DS, och var väl mest nyfiken på om det fanns andra anledningar till att ha en konventionell cd-spelare (lång start tid, etc). Så det var inte så att jag var så oerhört nyfiken på hur kalle hade tänkt fördriva tiden medan han rippade cd skivor. (Själv kollade jag på tv när jag laddade min iPod, om nu någon skulle vara intresserad och det funkade bra).
Pediatrik wrote:
Några förtydligande:
Pediatrik wrote:

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 20, 2007 10:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag ser ingenstans hur det varit uppkopplat vid dessa jämförelser mellan Akurate CD+DS-Klimax DS?

Klimax Kontrol har en balanserad ingång. Är allt kopplat obalanserat?

Lämnar dessa DS mer/mindre/lika mycket kräm på utgångarna som Akurate CD? Hittade inga detaljer på Linns hemsida.

PS.

Lite reagerade jag på detta:
Quote:
Jag håller helt klart med om att steget mellan DS:arna var KLART större än mellan Akurate CD resp DS.
Det naturliga kanske är att ge bästa källan den balanserade ingången på Kontrol och LP12+Akurate DS+CD får dom övriga obalanserade ingångarna. Är bara nyfiken om så har varit fallet vid lyssningarna.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 20, 2007 10:39 
Site Admin
Site Admin

Ptja, det kan ju rent teoretiskt vara krafs på elnätet som innebär skillnader i slutändan. Om man väljer NAS utifrån det perspektivet tycker jag man ska ta konsekvenserna fullt ut och tune-dem:a alla sina elprylar hemma som ligger på samma fas. Lampor, klockradio, mikrovågsugn...

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 20, 2007 11:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mikael2 wrote:
Jag ser ingenstans hur det varit uppkopplat vid dessa jämförelser mellan Akurate CD+DS-Klimax DS?

Klimax Kontrol har en balanserad ingång. Är allt kopplat obalanserat?

Lämnar dessa DS mer/mindre/lika mycket kräm på utgångarna som Akurate CD? Hittade inga detaljer på Linns hemsida.

PS.

Lite reagerade jag på detta:
Quote:
Jag håller helt klart med om att steget mellan DS:arna var KLART större än mellan Akurate CD resp DS.
Det naturliga kanske är att ge bästa källan den balanserade ingången på Kontrol och LP12+Akurate DS+CD får dom övriga obalanserade ingångarna. Är bara nyfiken om så har varit fallet vid lyssningarna.
Ja, frågan är ju relevant, men normalt är balanserat sämre än obalanserat (för normala längder) så det bör inte vara skälet till att Klimax DS är klart bättre än Akurate DS (om det nu var så du menade, det var så jag tolkade dig). Vidare använder man ju normalt samma ingång när man jämför två källor och flyttar samma par kablar mellan källorna. Det är minst antal variabler på det viset..

Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00