Linnofil wrote:
GForce wrote:
1. Ikemi-kairn-2xlk140(med aktiva kort)-katan
2. Ikemi-5103-1xlk140-katan
Alt. 2 är väl mer rätt enligt source first, men kommer det att låta bättre också enligt tune dem metoden än alt. 1?
Ja, helt klart! Ett typexempel på "Source first". Ännu mera Source first blir det om du behåller din Classik och köper en Unidisk 2.1. Ännu bättre än alt. 2. Ett sådant system är det inget fel på när det gäller "balans". Det är bara förutfattade meningar som får folk att tro att ett sånt system skulle vara "ur balans". Balans är bara ett påhitt, Source First är sanningen.
Vad gäller aktivering så pratade Andrew Oattes sig varm för det på Tonlägets lyssningskväll med aktiva Akurate 242. Jag sa till honom att jag tyckte alldeles för många köper aktiva system. Folk som absolut inte borde ha aktiva system, precis som Erik säger ovan. Han höll inte riktigt med, även om han förstog hur jag menade.
Jag tror också att Linn satsar på den komersiella sidan och låter de ideologiska sanningarna stå tillbaka. Ge folket vad de vill ha! (Särskilt om det är dyrt.) Enklare än att säga att de har fel, måste lära om. Och SEN försöka sälja på dem grejer de inte frågat efter... (Som dessutom är BILLIGARE än de slutsteg/högtalare de frågat efter från början.) Låter som kommersiellt självmord. Men de som fattar blir trogna!
Ok, jag ser din poäng. Men en iaktagelse är dock att linn haft aktiva system länge, även tidigare då de inte var lika kommersiella, så någon vits måste det ju vara, eller är aktivering alltid en "mellanuppgradering" i de fall då steget till bättre källa eller kontroll är för stort ekonomiskt?
Det jag försöker hitta här (om det finns) är någon sorts brytpunkt när byte till en komponent tidigare i kedjan inte lönar sig lika mycket som aktivering. Ta ovanstående exempel och ändra till:
1. Ikemi-kolektor-2xlk140(aktivt)-katan
2. Ikemi-kairn-1xlk140-katan
Kairn och kolektor ligger ju närmare varandra än kairn och 5103. Är det helt självklart även i detta fall att det passiva systemet (alt. 2) är det bästa?
Att uni 2.1 låter
BRA med classik + katan har jag ju fått erfara själv, jösses

På ett spår av pink floyds "dark side of the moon" så är det glas som krossas och klingar av och med unidisken framför classiken så låter "avklinget" som om det håller på i flera sekunder längre än när det spelades i classiken. Utan att vilja stöta mig med någon så vill jag påstå att jag upplevde det som om uni 2.1 + classik + katan låg närmare (ljudmässigt) uni 2.1 + exotik + aktiva av5125 + akurate än det gjorde när det spelades helt genom classik + katan.