selleri.de https://www.selleri.de/ |
|
Hifibutiker och bemötande https://www.selleri.de/viewtopic.php?t=2539 |
Page 5 of 8 |
Author: | Sony [ Tue Sep 26, 2006 23:05 ] |
Post subject: | |
Byter namn på tråden: "Rc ljud och bild i Umeå" --> "Hifibutiker och bemötande". Läs era inlägg en extra gång innan ni postar, lite inflammerat ämne detta. Inlägg som bara är pajkastning/okonstruktiva/provocerande plockas bort. |
Author: | mangew [ Tue Sep 26, 2006 23:19 ] |
Post subject: | |
Hade ju inte tänkt bråka mer i saken, men efter att jag svarat i PM på förfrågningar som jag inte tänkte skulle komma upp på forumet utan hållas privat per PM som vi skickat mellan varandra måste jag väl kommentera saken lite mer då: Quote: Det lurendrejeri "på gränsen till bedrägeri" som nämns i inlägget avser Quote: Angående mangew´s egna prylar så skriver han: "så att försöka dra en historia Sen har denna butik en bra service, de erbjuder demos inget snack om saken. De verkar mycket viliga att visa de 3steget och det är ju bra för sådana som är oerfarna. Sedan upplever jag dem mycket aktiva vid demos, men om man ska kritiskt granska detta så finns det oftast inget kompetent att jämföra med Linn i butiken om man nu ska lägga mycket pengar på en stereo och sedan kan man väl kritiskt anse att demosarna är ganska styrda att man ska höra just det som man hör...Sen upplever jag servicenivån ligga bra så länge man är på demo, förhandlar om en vara och säljarna kan vara ganska på vid besöket. Men jag har upplevt att tackar man för sig och vill återkomma svalnar intresset ganska snabbt om man inte köper varan vid 1:a tillfället de verkar vilja sälja snabbt, har en gång återkommit och då var servicen inte på samma nivå vid försäljningen. Har säkert något mer att skriv om jag vill men jag tycker det räcker. Har inte sökt upp detta forum för att bråka med någon skrev 1:a inlägget som en motpol då det fanns tecken i tråden att de som har Linn anser sig vara sk "mobbade" av säljare för andra märken. De har också sagt i butiken att "hembyggda högtalare aldrig kan bli lika bra som köpes för de hade han provat själv" Vet ej på vilken nivå manska tolka sådana åsikter men det är klart är jag som en 15-åring på moppe så förstår jag väl inte det. |
Author: | M4gnetic [ Tue Sep 26, 2006 23:58 ] |
Post subject: | |
Om det var fel vara du fick från början så ska köpet reklameras och då har du rätt att: * kräva omleverans eller * häva köpet eller * få köpeskillingen nedsatt Det spelar ingen roll om vad som avtalats om ev bytesrätt eller öppet köp, du har rätt till ovanstående. Vid en retur så får du hela köpeskillingen tillbaka (minus ev avdrag för saknat emballage eller skador etc). Vid ett inbyte så är det dock upp till kund att acceptera det bud som butiken ger. Med dina uppgifter till grund så tolkar jag det så skulle det gjorts ett återköp och en omleverans istället för ett inbyte i ditt fall. Vad gäller citatet om ombyggda högtalare: "hembyggda högtalare aldrig kan bli lika bra som köpes för de hade han provat själv" så t r o r jag att han syftade på ett par Linn Isobarik-kopior som var i det närmaste identiska med originalet, handgjorda av riktigt duktiga hant- verkare. Dessa kopior lät dock inte lika bra som de fabriksbyggda... Jag hoppas att du kan titta förbi butiken vid fler tillfällen (bor du i Luleå förresten?). Du är mycket välkommen och leta gärna reda på mig om du kommer förbi. /Magnus PS: Vi har både läst här och hört av kunder i butiken att Artikulat 350A uppskattades mer i stora rummet när vi hade dem där. I lilla Linn- rummet tycker jag själv att de inte kommer till sin rätt. Nu är de utlånade, men när de kommer tillbaka hamnar de kanske i det stora rummet igen...? (vi sålde förresten 2 par i augusti ![]() |
Author: | henriklh [ Wed Sep 27, 2006 00:06 ] |
Post subject: | |
Bemötandet är ju en sak. Man har ju faktiskt rätt att vara hur dryg man vill i sin egen butik, oavsett om man säljer Linn eller vad som helst. Men förfarandet du beskriver vid återköp/inbyte är ju fullkomligt oacceptabelt. Man har lagstadgad rätt att reklamera en felaktig vara och få den utbytt mot en ny. Det är, precis som Magnus skriver, inte på något sätt en förhandlingsfråga. edit: Såg inte att Magnus svarat igen. |
Author: | mangew [ Wed Sep 27, 2006 00:07 ] |
Post subject: | |
Quote: Om det var fel vara du fick från början så ska köpet reklameras Var som sagt in där för någon vecka sedan efter ett par års vila, det var då jag fick jämförelse med moppeåkare och hembyggen (bla.) så jag kan tyvärr inte säga att jag har någon större lust återkomma. Ang Linnsystemet, det var i lilla rummet och det lät inte bra alls..vet ej om säljaren verkligen tyckte det eller bara ville få oss att tycka det låter jag vara osagt. Jag förstod att det lilla rummet inte är optimalt, men där lät denna anläggning långt ifrån lika bra som min för ca. 1/3 härhemma...så jag kände mig ganska nöjd där. |
Author: | equi2 [ Wed Sep 27, 2006 00:33 ] |
Post subject: | |
Har ni börjat bråka nu igen? ![]() När det gäller felaktiga leveranser, trasiga produkter etc så finns det ju lagar som reglerar detta, dom gäller ju alltid. Synd att juridik aldrig varit för "vanliga" människor. Känner själv igen mig lite på den beskrivning av T&T där jag handlat mycket, även om jag på sista tiden tycker det blivit bra mycket bättre. Sen om det beror på säljarna jag träffat eller inte vet jag inte. Fick själv vara med om en sån där demo av tre CD-spelare för en massa år sedan tillsammans med en kompis. Så här i efterhand tycker jag att det är en bra sak, förutom att säljaren inte riktigt förklarade vad det hela handlade om. Blev liksom placerade i ett rum och fick höra på tre CD-spelare. Lagomt frågande "varför?!?!" då min kompis ville kolla på en subwoofer. Så det är nog är nog viktigt att säljaren förklarar bättre och även frågar kunden om denne är intresserad att göra en sån provlyssning. I dagsläget hade jag gärna gjort en sån lyssning, nu när man har lite mer kött på benen. Att Linn är det dominerande märket är väl okay, men man måste vara lyhörd för andra märken och vad kunden tycker. Något jag tycker har blivit mycket bättre på sistone. Ett exempel på ett mindre bra bemötande är ovanstående besök i butiken. För kanske 8 år sedan, när två unga studenter kommer in i butiken... det efterfrågas en subwoofer och säljaren börjar prata prylar i 30.000-klassen? Tror han som skulle köpa var 17-18 år... Känns inte precis - rätt eller realistiskt. Men som sagt, i det stora hela upplever jag att det blivit mycket bättre under mina sista besök vilket helt klart är roligt. Behöver en butik här uppe som är lite bredare än "Only-LINN". |
Author: | PerK [ Wed Sep 27, 2006 09:08 ] |
Post subject: | |
Har följt denna debatt och vill säga följande utan att kommentera någon av de nämnda butikerna. Det finns många typer av säljare. Det finns de som är som häftplåster direkt man kommer innanför dörren. Det finns de som försöker sälja senaste maxade kaffebryggaren när man kommer för att köpa en brödrost. Det finns de som snackar ner andra märken än det de säljer i deras butik. Det finns även de som pratar illa om andra butiker/märken. Dvs de är som många andra människor när de diskuterar sin bil, sitt hus etc. Men det finns också många bra säljare. De som lyssnar på vad kunden verkligen är ute efter och anpassar sig efter det. De som har en förmåga att anpassa sig efter hur mycket kunden är beredd att betala och inte försöker att pracka på något annat. De som har en förmåga att behandla kunden på ett respektfullt sätt och inte dömer den efter utseendet eller hur den är klädd. Det finns många likheter med konsulter/utbildare, jag är själv sådan, har ganska stor erfarenhet av sådana. Man måste som säljare/konsult/utbildare vara mycket lyhörd och lyssna på kunden, man måste fråga, fråga och fråga vad de egentligen är ute efter. Om man gör det blir kunden intresserad och kanske vill veta mer, då först kan man börja gå vidare till nästa steg, men då är det ju faktiskt kunden som initierat detta. Det här tycker jag är en utbildnings- och policyfråga för vilken butik som helst hur man hanterar kunder och framförallt nya kunder. Sen gäller det även för oss kunder att säga ifrån direkt om vi inte blir bemötta på det sätt som vi önskar, det är faktiskt även upp till oss att skapa en god relation till säljaren. Man skulle på samma sätt kunna göra en likadan beskrivning av oss kunder... Kom ihåg! Både säljare och kunder har dåliga dagar. Bara lite funderingar /Per |
Author: | jajo [ Wed Sep 27, 2006 10:44 ] |
Post subject: | |
Intressant tråd! Som missnöjd kund bör man väl i första hand ta kontakt med butiken, inte minst för att kanske komma till rätta med problemen. I andra hand finns allmänna reklamationsnämden som kan hjälpa till i såna här situationer. En missnöjd kund hörs ofta mer än en nöjd (särskilt i forumtrådar...) men det är bra att det finns en plats där man kan utbyta erfarenheter av olika handlare. Man bör dock ha klart för sig att kontakten mellan handlare och kund är personkemi på hög nivå och det som inte funkade för dig kanske fungerar bättre för någon annan. Bra också att det var just T&T som berördes i denna tråd eftersom Magnus finns här och kan ge bra och raka svar från butikens sida. Utan representation från butiken i diskussionen blir det lätt pajkastning eller nöjda kunder vs. missnöjda kunder och det leder nästan alltid till personangrepp. Mitt förtroende för T&T har enbart förstärkts efter att jag läst denna tråd (från en nivå där jag varken visste något positivt eller negativt om dem). Angående Linnbutiker vs. alla andra butiker-diskussionen - det finns klara och tydliga skillnader mellan klassiska hifi-butiker och Linn-butiker och ibland får man vara "smidig" i hur man uttrycker sig för att inte skapa fel sorts debatt. Det gäller inte bara ljudfantatiker som besöker den religöse Linn-handlaren utan även "Linnister" som besöker hifiklubben och skrattar åt hur omusikalisa deras anläggningar är... Det viktigaste är att man är nöjd själv, och om man besöker butiker från "andra lägret" för att få "bekräftelse" bör man vara smidig.. / jajo |
Author: | new order [ Wed Sep 27, 2006 11:12 ] |
Post subject: | |
jajo wrote:
Med risk att låta som en trasig skiva så säger jag igen=allt är en fråga om tycke och smak.Att det sedan finns fanatiska entusiaster av det ena eller andra märket som tycker att det endast finns EN sanning får man ha överseende med.Sanningen ligger i betraktarens öga (i det här fallen öron) sägs det.Kanske är det så. /new order |
Author: | M4gnetic [ Wed Sep 27, 2006 21:15 ] |
Post subject: | |
equi2 wrote: Fick själv vara med om en sån där demo av tre CD-spelare för en massa år sedan tillsammans med en kompis. Så här i efterhand tycker jag att det är en bra sak, förutom att säljaren inte riktigt förklarade vad det hela handlade om. Blev liksom placerade i ett rum och fick höra på tre CD-spelare. Lagomt frågande "varför?!?!" då min kompis ville kolla på en subwoofer. på spelarna, trots att kunden kanske har planerat att köpa högtalare eller kablar etc. Ibland (för ofta) har det dock hänt att personalen varit för snabb på att "dra in" kunderna i rummet och spela på de spelare som finns där utan att förklara varför han vill visa denna skillnad -precis som du skriver... och då är det lätta att det tolkas som att vi vill sälja dyra cd-spelare istället för t ex ett par billiga högtalare... Men, i de flesta fall så förstår kunden vårt upplägg och uppskattar att vi tagit oss tiden att visa skillnaden. Många tror att linn-kunderna är hifi-nissar som sitter och lyssnar på jazz-musik eller Mozart, fastklistrade i "sweet-spot" under 70 minuter letandes efter detaljer i inspelningen... Vi brukar av nya kunder få höra fraser typ: "Jag behöver ingen bra anläggning för jag lyssnar ändå bara på rockmusik" eller "jag spelar ändå bara på låg volym, så jag klarar mig med en billig stereo" Dessa kunder brukar komma till insikt om att de inte behöver vara "intresserade" eller "hifi-freaks" för att kunna ha nytta av en bra anläggning. Om de sedan får höra hur en billig Rotel-förstärkare, eller en lite Sherwood hembio-receiver spelar bättre än dubbelt så dyra konkurrenter blir de än mer glada... Sedan är det så också att, om du aldrig spelar på den dyraste spelaren så får du aldrig sålt någon heller... (det är inte bara för att vara snäll som vi spelar på Uni 1.1... ![]() Konklusion kolon (som Percy Nilegård brukar säga) Kommunikation är A och O, vare sig du jobbar i butik eller har en kvinna där hemma... /M |
Author: | don Tomaso [ Thu Sep 28, 2006 08:34 ] |
Post subject: | |
Mangew: Jag kan förstå att du förlorat förtroendet för ToT när jag läste din beskrivning av vad som hände, trist att det blev så. Magnus: bra och raka svar det gillas Jag är en av dom som verrkligen gillar Takt & Ton, min absoluta favoritbutik. I mina ögon och öron är det den bästa Linnbutiken i Sverige med reservation att jag inte har varit på Ljudkompaniet och Hifibutiken (tusan inlägget blev mindre värt när jag bara varit på 4 av 6 butiker) Bemötandet har självklart varit bra på High fidelity och Tonläget men tack vare Takt & Tons storlek med flera bra lyssningsrum samt att ToT har bättre personaltäthet (alla bra och kunniga, chefen verkar hålla ett tajt skepp) så vinner Takt & Ton matchen. Det här är ju helt subjektivt såklart Jag har alltid blivit väldigt bra bemött på Takt o Ton både när jag bara tittat eller gjort mina inköp. Jag gillar att personalen ger raka klara förslag baserat på informationen jag gett dom. Sen kan det bli tuffa prisförhandlingar men det hör ju till spelet ![]() Jag är också imponerad av att flera i personal vet vad jag har för prylar trots att jag bor i skellefteå och inte är in stup i kvarten, det tyder på ett engagemang, givetvis i säljsyfte men både kund och butik vinner ju på det i slutändan. Sen att dom har fantastiskt gott kaffe gör inte saken sämre. Den enda kritiken jag har mot ToT är att webbsiten inte uppdateras tillräckligt ofta samt kanske skulle behöva en rejäl upplyftning. Men jag förstår att det inte är en så proriterad del av verksamheten det finns alltid massa annat att hugga tag i. Jag jobbar själv på ett produktbolag i IT-Branschen och inte ens vår site är väl "state of the art" bagarns barn ni vet ![]() |
Author: | insomnia [ Thu Sep 28, 2006 11:27 ] |
Post subject: | |
Magnus wrote:
![]() |
Author: | mangew [ Thu Sep 28, 2006 12:56 ] |
Post subject: | |
Quote: Mangew: Jag kan förstå att du förlorat förtroendet för ToT när jag läste din beskrivning av vad som hände, trist att det blev så. Avgör själv hur seriös jag är... |
Author: | don Tomaso [ Thu Sep 28, 2006 13:06 ] |
Post subject: | |
mangew wrote:
|
Author: | Ken [ Thu Sep 28, 2006 13:56 ] |
Post subject: | Apropå RC |
Apropå RC Ljud och Bild som väl förvisso borde vara ett avslutat ämne i den här tråden så vill jag ändå säga att de har bemött mig väldigt väl, även under alla de år jag enbart hade Linn-prylar. Däremot har jag varit med en gång, när en s.k. Linn-fundamentalist stegade in där och hävde ur sig att deras skitsystem för en halv miljon lät piss jämfört med hans Classik+Index. Då reagerade de helt klart negativt och det kan jag faktiskt förstå... De föreslog att han skulle komma dit med prylarna så att alla kunder och de själva kunde få jämföra men han tyckte det var helt meningslöst. Jag tyckte förresten att hans Classik+Index lät bedrövligt illa och det var nog tur för alla inblandade att han inte antog utmaningen... |
Page 5 of 8 | All times are UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |