selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 04:27

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 197 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 714 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 29, 2007 13:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 17:24
Posts: 142
Location: Göteborg
Ayn wrote:
Det känns ju som en omväg att göra på det viset, men det vore kul att göra det experimentet om inte annat. Jag kan tänka mig att testa när jag köpt en SB.
Det skulle vara grymt intressant att höra hur det går. Det är ju en liten omväg men det borde funka rent tekniskt. Tror också att SB har en 12MHz klocka så 48KHz ljudet från DVD borde man kunna få ut.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 06, 2007 16:18 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Sep 06, 2006 11:59
Posts: 34
Location: DK
Hvordan forbinder man bedst en squeezebox til en unidisk sc?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 06, 2007 21:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
kimC wrote:
Hvordan forbinder man bedst en squeezebox til en unidisk sc?
Digitalt (s/pdif) genom coaxkabel. D/A omvandlaren och "miljön" för övrigt i en sc lär vara ordentligt mycket bättre än i en sqeezebox.

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 22, 2007 11:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Ayn wrote:
GForce wrote:
Ayn, jag väntar fortfarande på din rapport om digitalt mellan SB och av5103, hur går det?
Ingen SB inköpt ännu, tänkte vänta på februarilönen. Får se om det blir av innan om jag får nåt ryck, men preliminärt är det alltså slutet av februari som gäller.
Snart dags för lön? :D
För att få ut max av din squeezebox som transport så kolla in länken:
http://www.boldercables.com/servlet/Sea ... IFICATIONS
I ditt fall är det väl den digitala modden som är aktuell.

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 22, 2007 12:37 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
GForce wrote:
Ayn wrote:
GForce wrote:
Ayn, jag väntar fortfarande på din rapport om digitalt mellan SB och av5103, hur går det?
Ingen SB inköpt ännu, tänkte vänta på februarilönen. Får se om det blir av innan om jag får nåt ryck, men preliminärt är det alltså slutet av februari som gäller.
Snart dags för lön? :D
För att få ut max av din squeezebox som transport så kolla in länken:
http://www.boldercables.com/servlet/Sea ... IFICATIONS
I ditt fall är det väl den digitala modden som är aktuell.
Squeezebox är faktiskt inköpt för några dagar sen! :)
Har dock inte hunnit vara hemma särskilt mycket, jag har hunnit sätta upp den men behöver skaffa lite mer kablar för att göra ett regelrätt test. I dagsläget är den kopplad digitalt till min 5103 med standardkablarna som följde med. Jag är ingen som tycker mig höra särskilt stora skillnader på kablar (om alls) men man vet ju aldrig - skulle kännas bättre med en kabel som faktiskt är gjord för att hålla 75 ohm.

Spontant känner jag igen mig i vad många sagt om att det är perfekt som slölyssning men att det inte blir riktigt samma nivåer som med Ikemi i mitt fall. Men som sagt, något regelrätt test har jag inte gjort. Har inte ens testat de analoga ljudutgångarna än! Får be om att få återkomma.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 24, 2007 10:03 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Sep 06, 2006 11:59
Posts: 34
Location: DK
Kan man med squeezeboxen afspille musik direkte fra sit "itunes" bibliotek?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 24, 2007 10:46 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Japp, det funkar ypperligt. Det finns en checkbox i gränssnittet på SlimServern där man anger att den ska använda sig av det iTunes-bibliotek som finns på datorn. Sen är det bara att köra på...

Posted from a Nokia mobile phone


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 12, 2007 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
hmmm Squeeze box verkar ju onekligen som ett intressant alternativ till Airport Express, men eftersom jag gärna rattar via frontrow så får det nog bli Airport Express ändå. Ljudkvalitén spelar mindre roll i det här fallet, det här är bara till för slölyssnade samt just nu när jag har Unidisken på service


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 12, 2007 13:09 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
don Tomaso wrote:
hmmm Squeeze box verkar ju onekligen som ett intressant alternativ till Airport Express, men eftersom jag gärna rattar via frontrow så får det nog bli Airport Express ändå. Ljudkvalitén spelar mindre roll i det här fallet, det här är bara till för slölyssnade samt just nu när jag har Unidisken på service
Det finns inget som hindrar dig från att använda din dator för att styra Squeezeboxen. SlimServer har ett alldeles utmärkt webinterface som har en hög skins att välja mellan, t.ex. ett handheld-skin som jag senast i helgen körde på när jag styrde Squeezeboxen från min PSP :) (nörd, jag?)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 12, 2007 19:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Ayn wrote:
don Tomaso wrote:
hmmm Squeeze box verkar ju onekligen som ett intressant alternativ till Airport Express, men eftersom jag gärna rattar via frontrow så får det nog bli Airport Express ändå. Ljudkvalitén spelar mindre roll i det här fallet, det här är bara till för slölyssnade samt just nu när jag har Unidisken på service
Det finns inget som hindrar dig från att använda din dator för att styra Squeezeboxen. SlimServer har ett alldeles utmärkt webinterface som har en hög skins att välja mellan, t.ex. ett handheld-skin som jag senast i helgen körde på när jag styrde Squeezeboxen från min PSP :) (nörd, jag?)
Tack för infon men det blir Airport Express nybliven Mac-nörd som man är :D Ingen risk att vara för nördig på det här forumet eller :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 24, 2007 15:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
DAC till squeezeboxen? Vad satsa på och är det nåt speciellt man ska tänka på när det gäller anslutning och kablar?

Toslink, S/PDIF.. några begrepp jag inte riktigt är hemma på. Är Toslink själva "kontakten" och S/PDIF en typ av överföring?


Sneglar lite mot en Harmony Design DA9 och den tycks ha koax och Toslink-ingångar. Därefter kör jag med Black Interconnect till Kolektorn.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 25, 2007 00:14 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
equi2 wrote:
DAC till squeezeboxen? Vad satsa på och är det nåt speciellt man ska tänka på när det gäller anslutning och kablar?

Toslink, S/PDIF.. några begrepp jag inte riktigt är hemma på. Är Toslink själva "kontakten" och S/PDIF en typ av överföring?
Precis. S/PDIF har jag för mig står för Sony/Philips Digital Interface och är själva standarden som man skickar med. TOSLINK är en optisk kontakt.
Quote:
Sneglar lite mot en Harmony Design DA9 och den tycks ha koax och Toslink-ingångar. Därefter kör jag med Black Interconnect till Kolektorn.
Jag tog hem och testade en DA9 en gång i tiden, körde den mot den Numerik som jag ägde då. Jag skrev en tråd om testet på hf.nu, det kanske kan vara läsvärt om du går i tankar att köpa DA9.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... C_ID=15614


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 29, 2007 15:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
Jag hittade en beggad och funderar smått på den.
Är ni fortfarande nöjda med den?
Finns det olika versioner, tex med olika utgångar?
Tänkte koppla den till min Movie DI via TosLink och nån NAS (fristående portabel hårddisk med tex Linux vad jag förstått).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 30, 2007 21:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Funderar starkt på en DAC till min SB, men den presterar bra i grundutförande tycker jag. Ska man ha den till slölyssning är det ett klockrent alternativ.

Samma gäller även i denna tråd. Nån som har nå tankar/erfarenhet av en DAC till SB:n så skriv och berätta.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 16:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Jag kommer att testa och köra en SB3:a via min nya Classik Movie på onsdag.
Återkommer med en rapport :?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 197 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 714 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited