Musik-CD använder ända sedan starten en felkorrigeringsmetod som heter "Cross Interleaved Reed Salomon", CIRC.
Den kan korrigera såväl slumpmässiga felavläsningar som systematiska felavläsningar (repa i skivan etc.) men är designad efter 80-talets teknologier för att kräva minimal buffring som bara sträcker sig över ca. 12000 bits, dvs ca. 20ms. Till stora delar handlar det dock om interpolation...
Därtill har det kommit diverse tekniker för översampling etc som ytterligare ska minska felen vid synkron avläsning.
Jag gjorde för skojs skull några experiment igår och rippade en Beatles CD (Rubber Soul) med 5 olika läsare (DVD och CD på en stationär, CD på en annan stationär, CD på en laptop och CD/DVD på en annan laptop). Jag använde foobar2000 för rippningen och sparade i wav.
Sedan gjorde jag en bit-jämförelse och fick inte en enda avvikelse mellan dessa rippningar. Den snabbaste datorn/läsaren rippade i ca. 16-20x hastighet (kan ställa upp den högre också tror jag) och filen blev 370Mb.
Så att asynkront läsa en CD-skiva felfritt är alltså ett helt och hållet löst problem idag. Däremot är det inte ett klart hur man designar en helhetslösning där den "analoga digitala PCM-strömmen" optimalt når en DAC etc. - vilket torde ha framgått från den tidigare diskussionen i den tråden...
Bara sista halvåret har det dock dykt upp fristående DAC:ar (igen) som alla har ordentlig med minnesbuffer och de kan således själva ta hela ansvaret för att den "analoga digitala signalen" är av sådan kvalité (där denna "kvalité" är "personlig" för varje DAC, eftersom man inte kan göra en ideal analog digital signal) att de optimalt kan omvandla den till en helt analog signal.
Jag är rätt säker på att Linn också har en sådan lösning i sina labb som kan nå marknaden inom 6-12 månader, men bara ifall de tycker att det passar in i deras segment...
Men, betänk själv: Linn kan omöjligt äga/kontrollera/styra _alla_ digitala källor i framtiden (PS3, Xbox360, HDTV, Blue-Ray, WLAN, Internet-radio etc) - och vill de fortsätta vara på banan som en av de främsta måste de presentera en lösning som tar godtycklig (smutsig, men exakt korrekt) digital signal, och sedan göra om den till analoga signaler som i slutändan ruckar på ett membran och spelar musik. Och de måste förstås göra det bättre än alla andra...
Men tänk om, alltså bara om, Linn skulle lyckas producera en CD-spelare som är mycket bättre på musik än 1.1 och CD12 och denna är konstruerad av komponenter som kostar en tusenlapp (DVD-spelar fabrikerna i Kina tillverar en lågprisspelare för $18 idag sägs det).
Hur sjutton skulle de kunna ens tänka på att sälja en sådan spelare till lågt pris? Det skulle ju fullständigt haverera deras egen marknad, kundernas förväntningar, och deras egen image... Kämpigt med highend...
Malte Lilja wrote:
En viktig detalj som jag tycker är värd att poängtera är att en musikCD inte innehåller några checksummor. Jämfört med exempelvis en "dataCD" som man stoppar in i sin PC så finns en avgöranade skillnad. Båda innehåller likvärdig information och avläsningen resulterar i bägge fallen i en dataström, men för dataCD vet man om informationen är felaktig. Då kan man läsa den delen igen eller i bästa fall lista ut problemet och åtgärda det genom efterbearbetning (dock sällsynt). För en musikCD är detta omöjligt då man inte kan kontrollera om det är rätt eller inte.
Ken, jag har tittat ganska noga på Arcam AVR300 och tycker att dess tekniska spec är mycket bra (har du sett att du kan ladda ner manualen på deras hemsida?). För tre månader sedan började jag byta ut delar av min hemmabioanläggning och prioriterade tvåkanalsljudet. Jag jämförde arcam mot många andra receivers, dels från Japan, dels mer seriösa alternativ som Thule och Primare. Arcam knäcker det mesta i sin prisklass som jag ser det. Otroligt bra ljud och nu börjar de dessutom dyka upp beggade ex för 13 kkr och uppåt.
Mitt råd är att fundera på en totalbudget för hemmabion på flera år. Tänker du lägga en slant varje år och bygga ut med tiden skulle jag välja ett system från Linn. Begagnad flerkanal som 5103 har dock inte fallit mig på läppen för den känns omodern (men den låter grymt bra så behöver man inte funktionerna...)
Tänker du göra en "engångsinvestering" skulle jag titta närmare på Arcam som du tänkt. Extremt mycket ljud/funktion för pengarna. Classik är ju smutt men jag är inte helt imponerad. svårt att jämföra, Linn ligger i en egen division men samtidigt blir det som att jämföra "Värsta Opeln" eller "billigaste BMW:n".
För egen del slutade Arcamspåret med att jag köpte en ny linnrigg med Exotik/Chakra som förstärkare. Ångrar mig inte en minut men börjar ledsna på ris och ketchup