selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 17:59

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 18:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:

Så är det ju absolut! Man den som kan något om vin kan säga vilket vin som är prisvärt. Det kan inte jag göra.
Men då utgår den från sitt egna perspektiv. Det finns ju folk som inte kan eller bryr sig om skillnaden mellan lådvin och flaskvin, de skulle då ha andra åsikter om vad som är prisvärt.

smak är en relativ sak.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 19:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att folk som gillar "svår" musik och litteratur ser sig som "bättre" än andra är inget nytt. Inget jag lever efter dock.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 20:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:
Märklig diskussion detta, bara stänga av TVn om man inte gillar musiken. Inte för att jag gillar/eller ser melodifestivalen själv men jag tycker att det är ganska löjligt att dela in musiksmak i "bättre" och "sämre" sådan.
Vad skiljer olika åsikter om musik mot andra åsikter? Finns det ämnen som du anser inte är acceptabla att ha en viss åsikt om?

Jag respekterar till fullo att många uppskattar musikfestivalen och låtarna som spelas på musikfestivalen.

Tillika hoppas jag att andra respekterar mina åsikter.

Jag tycker att alla låtarna på melodifestivalen var fruktansvärt dåliga. Jag tycker att färgen på Lena Ph's eller Kicki's klänningar är ett fruktansvärt ointressant ämne.

Jag tycker att melodifestivalen till någon del representerar den likriktning och fördumning som jag upplever sker i Sverige. Men, det finns långt mycket värre bidrag till den fördumningen såsom "Big Brother", "Paradise Island" och "Vems Tutte Sprack" och allt vad de heter.

Jag står för att jag tycker att engagemanget för festivalen är intressant, tänk om vi hade haft samma engagerade debatt mellan varandra vid te x EMU valet, tror ni att det hade fått konsekvenser för utgången?

Jag tycker att det som driver ett intressant Forum är i första hand olika infallvinklar och åsikter, faktiskt långt mer intressant än att bara bekräfta samma åsikter.

Vad tycker ni?

VH,Carl

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 21:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

fredde wrote:
Att folk som gillar "svår" musik och litteratur ser sig som "bättre" än andra är inget nytt. Inget jag lever efter dock.
För att vara lite spetsfundig, vi har problem med sådant i Sverige, här lever vi i medelmåttighetens diktatur. =)

Om man ska vara lite mer seriös så har det exemplifierats flera gånger här i tråden att ordet 'svårt' lika gärna kan ersättas med 'nyanserat'. Har man ett stort intresse för ett ämne så kommer man sannolikt att göra ansträngningar för att tillgodogöra sig kunskaper på området. Det må vara teoretiska kunskaper eller rena erfarenheter men i båda fallen så skaffar man sig verktyg för att bättre kunna utvärdera en upplevelse.

Det är lite ironiskt att den här diskussionen utspelar sig på ett forum där det finns väldigt aktiva trådar om espresso-maskiner och whiskey, för att inte tala om att lejonparten av forumet är tillägnad ett specifikt märke inom hi-fi. Varken inom kaffe eller whiskey så är ens preferenser statiska utan de utvecklas i takt med att man lär sig känna av och uppskatta smaknyanser, i takt med att man skaffar sig verktygen att göra mer ingående utvärderingar. Om man tar forumet som exempel så är det nästan en daglig förekomst att någon anmärker på hur någon gammal skiva verkligen lever upp och utvecklas i samband med en uppgradering eller spelning i en Linn-rigg. Inget konstigt med det, de har skaffat sig verktygen att uppskatta nyanserna i en upplevelse.

Jag träffar dagligen människor som endast lyssnar på musik som ett bakgrundsljud medans de gör något annat eller som lika gärna kan lyssna i bilen som någon annanstans. Min kollega kan utan problem sätta en kanna kaffe som är tre timmar gammal på värmning igen "bara för att få lite kaffesmak i munnen". Att se en skiva som något man ägnar sin fulla uppmärksamhet eller en kopp kaffe som en njutning är inget som gör en till en bättre människa eller en elitist, det gör en bara till någon som anser att det finns mer att hämta där.

Det hela är ju väldigt relevant på just den här delen av forumet där det i princip rekommenderas musik. En sektion av positiva omdömen är ju värdelös om det inte finns motsvarande negativa sådana så att man får en uppfattning om var individen ligger musikmässigt i förhållande till en själv. Man måste alltså kunna få ha åsikten att något är dåligt. Allt med reservation för att dylika diskussioner förs med god ton, något som selleri inte verkar ha några större problem med (undantaget mätningar på diverse vinylspelare då naturligtvis).

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 21:27 
Site Admin
Site Admin

Kamarg wrote:
Det hela är ju väldigt relevant på just den här delen av forumet där det i princip rekommenderas musik. En sektion av positiva omdömen är ju värdelös om det inte finns motsvarande negativa sådana så att man får en uppfattning om var individen ligger musikmässigt i förhållande till en själv. Man måste alltså kunna få ha åsikten att något är dåligt. Allt med reservation för att dylika diskussioner förs med god ton, något som selleri inte verkar ha några större problem med (undantaget mätningar på diverse vinylspelare då naturligtvis).
Väldigt viktig poäng angående negativa omdömen, jag håller med om både det och resten av inlägget!

En stor orsak, kanske den enda orsaken, till att det är helt intetsägande att läsa recensioner på t.ex. Amazon är att det antingen är skräp eller full pott som gäller. Det säger en ingenting, det är inte nyanserat.

I övrigt håller jag med den som sa att musikfestivalen inte handlar så mycket om musik som om show (fritt ur minnet). Ser inget fel i showande i sig, men det är inte min grej. I så fall skulle jag häcka på Wallmans Salonger istället för att sitta hemma och njuta av Donald Fagens senaste.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 22:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Ta bara en sån låt som Jonny the Rocker som kom sist! Säger väl allt... (Fan vad besviken jag var den gången!)
Ja, men man kan trösta sig med att Uggla brukar vara före sin tid.
Bara att kalla sin "best of" skiva klassiska mästerverk är ju brilliant
Kan erkänna att jag inte gillade Uggla så värst mycket, innan jag fick min Linnrigg...
Linnofil wrote:

Då sa han: - Hör här, man måste lyssna minst 100 gånger för att fatta vad han spelar. Fatta vad avancerat och komplicerat det måste vara, det här är otroligt bra!
Tack för dagens asgarv. Tänk vad en del tänker bakvänt.
Synd att du inte kunde köra samma musik på ditt system.
Personligen är det rätt kul att fråga gäster om någon skiva de hatar o spela just den :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 22:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Vad skiljer olika åsikter om musik mot andra åsikter? Finns det ämnen som du anser inte är acceptabla att ha en viss åsikt om?
Man kan tycka att melodifestivalen är bra eller dålig det är bl.a. följande åsikt jag har problem med:
Quote:
Jag tycker att melodifestivalen till någon del representerar den likriktning och fördumning som jag upplever sker i Sverige.
VH,Carl
Detta är rent skitsnack och bara ett sätt att höja upp sig själv.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 23:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:
Vänta bara tills du själv är pensionär då är det svensktopp/melodifestival som gäller även för dig! :wink:
En vanlig missuppfattning, den att man gillar en viss musik när man blir gammal/mogen/klokare (välj själv...). Min flickväns far är övertygad om att jag kommer att älska Kalle Jularbo och annan dragspelsmusik bara jag blir tillräckligt gammal.

Den dag jag sitter på hemmet, då kommer det dåna av Pink Floyd, Deep Purple, DAF, Kjellvander, Anthony & The Johnsons, Arcade Fire, The Beatles, Rolling Stones, Deine Lakaien, Pascal Comelade, Rosie Thomas, The White Stripes, Emiliana Torrini, Gotan Project, The Flaming Lips, Frans Ferdinand, Peter Gabriel, Freddie Wadling, The Editors, Death Cab For Cutie, The Faint.... etc i korridorerna :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 23:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
fredde wrote:
Vänta bara tills du själv är pensionär då är det svensktopp/melodifestival som gäller även för dig! :wink:
En vanlig missuppfattning, den att man gillar en viss musik när man blir gammal/mogen/klokare (välj själv...). Min flickväns far är övertygad om att jag kommer att älska Kalle Jularbo och annan dragspelsmusik bara jag blir tillräckligt gammal.

Den dag jag sitter på hemmet, då kommer det dåna av Pink Floyd, Deep Purple, DAF, Kjellvander, Anthony & The Johnsons, Arcade Fire, The Beatles, Rolling Stones, Deine Lakaien, Pascal Comelade, Rosie Thomas, The White Stripes, Emiliana Torrini, Gotan Project, The Flaming Lips, Frans Ferdinand, Peter Gabriel, Freddie Wadling, The Editors, Death Cab For Cutie, The Faint.... etc i korridorerna :-)

/ B
Ha, ha! :)

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 23:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:
Carl Nyqvist wrote:
Jag tycker att melodifestivalen till någon del representerar den likriktning och fördumning som jag upplever sker i Sverige.
VH,Carl
Detta är rent skitsnack och bara ett sätt att höja upp sig själv.
Se där, någon som vet var skåpet skall stå.

Carl, du har inte bara fel, du begår dessutom en moraliskt förkastlig handling genom att uttrycka denna åsikt. :shock:

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 23:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Oavsett vilket, så delar jag Carls åsikt att man inte byter smak bara för att man blir äldre. Har alltid gillat allt från Deep purple/Metallika till Bach/Mozart.
Blir synd om de andra på hemmet om de inte gillar ÖS haha.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 24, 2006 01:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

För min del så längtar jag till den dag det blir politiskt korrekt att INTE engagera sig och tycka om Schlagerfestivalen.Ser inget fel i att folk ser den och engagerar sig i den men ska jag vara ärlig så hoppades jag att den skulle självdö till sist.Det var ju låga tittarsiffror där ett tag.Men jag får väl finna mig i att den kommer att leva vidare.

Men jag kommer aldrig att ge upp hoppet på att Big Brother som program självdör och försvinner från våra medvetanden.Den åsikten står jag för.Kalla mig gärna elitistisk bara eländet försvinner :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 24, 2006 12:45 
Ny Medlem
Ny Medlem

Bill50x wrote:
Den dag jag sitter på hemmet, då kommer det dåna av Pink Floyd, Deep Purple, DAF, .... etc i korridorerna :-)
/ B
Jag tror att vi får boka plats på samma hem! :lol: Håller med dig helt i detta. Har märkt att jag uppskattar bara mer musik med åren, utan att för den delen tappa gamla favoriter från tidiga tonåren.

Pelle

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 24, 2006 15:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Men då utgår den från sitt egna perspektiv. Det finns ju folk som inte kan eller bryr sig om skillnaden mellan lådvin och flaskvin, de skulle då ha andra åsikter om vad som är prisvärt.

smak är en relativ sak.
Det är ju precis det jag säger! Jag skiter i vilket vin som serveras. Jag tror att denna subjektiva uppfattning (smak) bottnar i att jag inte har druckt så mycket fint vin och därmed inte har lärt mig något om det. Jag är helt övertygad om att min smak skulle kunna förändras om jag lärde mig mer om vin (alltså inte om jag läste fler böcker om det, utan snarare om jag fick mer erfarenhet genom att dricka många olika sorter till olika rätter osv).

På samma sätt tycker jag på fullaste (kalla mig gärna elitist) allvar att Carola är sämre än Steely Dan. Det är enklare, sämre och dummare musik.

Därmed inte sagt att den som gillar Carola (observera att jag INTE använder E - type här) men inte förstår sig på Steely Dan är en sämre människa. Jag betraktar mig inte som sämre (hehe, det borde ni ha märkt vid det här laget) bara för att jag inte kan nägot om kaffe, wiskey eller vin. Livet är för kort för att lära sig allt...

Förresten så tycker jag att F1 är en löjlig sport, det går ju lika bra att köra Skoda som Ferrari.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 24, 2006 16:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

henriklh wrote:
Förresten så tycker jag att F1 är en löjlig sport, det går ju lika bra att köra Skoda som Ferrari.
Jösses, flame bait.

Post new topic  Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00