Lejonklou wrote:
Härlig historia som man känner igen sig i...
Skönt att jag inte är ensam med att göra klantigheter...
Linnofil wrote:
Jag lyckade även att pajja nålen (ganska ny!) på min Adikt i sommar. Genom att dra bort filtmattan för att skaka av dammat. Nålen fastnar i mattan och böjs 90°... Som tur var hade jag just köpt en fräsch beg. Karma från USA för 1500 kr. Efter ett byte och LP12 trimmning på Tonläget så lirar den på fint via Majikens MC steg.
Jag har lyckats igen... Var det inte det jag sa, jag har otur! (Eller är klantig? Välj själv!) Jag hade just lagt på en LP och skulle lyfta ner pickupen i spåret. Något hände och jag tittade upp samtidigt som jag tappade armen (höll bara fingret under hållaren). Min Ekos/Karma studsar över skivytan i en olycksbådande dans. Men det har hänt för och brukar inte innebära problem. Men inte denna gång.

Nu lät det distigt på ett sätt som påminner lite om när nålen är slut, men konstant över hela skivytan. Jag försökte desperat spela några skivsidor för att se om det gick över, men icke! Jag var tvungen att köpa en ny nål till Adikten och återgå till MM livet igen.
Väl på Tonläget passade jag på att prova remmen. Klart att den skulle vara sämre eftersom jag visste det var dags att byte. Jag noterade dock en intressant sak. Det var mycket större skillnad på remmen längre in på skivan. På ytterspår var det något sämre, men inget hisnande, låt för låt innåt på plattan blev det större skillnad! För att kolla om det var inbillning kollade jag med ytterspår igen, mindre skillnad. Har någon annan märkt det? Kanske kan det vara ett tips att testa remmar på innerspår, om det kan bekräftas i fler tester?
Väl hemma så var det dags att skruva upp Majiken Kontrol för Phonokortsvändning till MM igen. Eftersom jag ändå hade upp den så var det läge att testa en sak jag funderat på länge. Jag har undrat om kontaktstyckena till MM/MC/Linekortet hade en bestämd riktning. Utan att skruva fast kortet emellan så vände jag på kontaktstyckena i alla 4 riktningar. Alla lät klart olika! På en skala 1-10, (där 10 är bästa riktningen och 1 sämsta) så skulle jag säga att lägena var 10, 8, 3 och 1. Troligtvis var den tidigare i "läge 3" eftersom jag efter bytet noterade att den lät riktigt bra! Bättre än tidigare med Adikt och större skillnad än vad remmen motiverade. Efter byte till läge 3 och 1 var jag säker på att jag hittat en guldgruva, då kom läge 10 som en knockout! Glad i hågen började jag då med skruvåtdragning på förstärkarkortet. Stor skillnad, igen! Nu var det dessutom samma stora skillnad på CD. Jag drog även alla övriga skruvar, men med marginell skillnad. Sen var det dags för internkablarna. Jag testade kabeln från nätdelen och kabeln till hörlursutgången. Båda satt rätt. Kanske var det därför jag var så nöjd med detta exemplar från början? Eftersom inspirationen var lika total som kvällen var sen så provade jag att twista hörlurskabeln. Vred tre varv, klart bättre ljud och musik! Wov, vred förväntansfullt 2 varv till, sämre! Vred tillbaka 2 varv, (totalt 3 varv), bra igen. Spelade LP skivor fram till 01:30 utan att vara trött nästa dag!, F-n vad bra det blev. Frun var närmast chockad nästa dag. (Hon visste inte att jag bytt pickup). Både LP och CD har nu gått från att det kännts bra och att jag var nöjd till att få den där magiska känslan som fås när systemet är nära toppen. Skitkul! Både jag och min fru har spelat plattor som tusan den sista tiden. (Även om det blev något sämre när det blev kallare och allas pannor slog igång.

) Att vända detta kontaktstycke rätt och dra skruvar är något som jag starkt rekommenderar för alla Majik Kontrol ägare! Med dessa ändringar + ny rem + (mycket)lite LP12 trim är det alltså bättre med Adikt än innan med Karma! Inget skönt MC ljud längre, men klart bättre musik.
Är det en affärside för Lejonklou att göra kontaktstycken där samtliga pinnar enskilt är vända åt rätt håll? Värt att notera är att Linn tidigare hade kontaktstycken som var förtennade i ena änden. Skälet till det är okänt för mig, nu är de bara förgyllda. Bättre?
Huvudsystem nu:
LP12/Lingo2/Ekos2/Adikt (ej silverkabel

) Lejonklou Power One till Lingon
Majik CD med Linn silverkabel och nu även med Lejonklou Power One, återkommer om den.
Majik Kontrol med Lejonklou Power One
DIY slutsteg
Ninka Biwire K400 och Polymerfot
Creek T40 tuner
Sony WM-D6C för kasett!
Disharmonirack, eget rack inspirerat av Harmonihyllan, men sämre!
2x Quadraspire vägghyllor till LP12 och CD, tapetserade och målade
Linn black signalkablar
Framtidsfunderingar:
En silverkabel till LP12:an
Ersätta Majik CD med Unidisk 1.1 el. 2.1
Aktiva Ninka med 4/6 kanalers Klout/DIY slutsteg och tunebox
Ninka/Espekersättaren med trälåda och xK-array (Om det kommer nån sådan)
Linn Kudos/Pekin Tuner eller Majik Tuner (Om det kommer någon sådan)
En investering i Knekt har nu delvis genomförts. Jag köpte en Line receiver från Stereokompaniet. Jag har köpt en demo RCU från Tonläget och ett slutsteg hade jag tänkt bygga själv. Högtalare blir Linn 5110.