selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 07:08

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 182 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 713 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 03, 2005 11:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
--


Last edited by new order on Thu Apr 01, 2010 21:30, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 03, 2005 14:57 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
new order wrote:
Jag försöker att vara öppen på den här punkten.Förmodligen skulle Ikemi som du säger sopa banan med de övriga vid en regelrätt Tune-dem.Men jag är inte så säker på att tune-dem är HELA sanningen,eller den enda vägen för att hitta rätt.Det är först när man har levt med en uppgradering en tid som man riktigt kan utvärdera hur den blev.Nu får jag väl alla emot mig,men det är min åsikt.
Jag har svårt att se att någon inte skulle hålla med om att det visar sig efter ett tag om man trivs eller inte med en produkt. Tune-dem är i princip bara en omformulering av "låter det kul och bra?". I det ingår allt möjligt annat, men det viktigaste med tune-dem är detta att komma BORT från det eländiga tänkandet i bas, mellanregister och diskant! Har man väl kommit så långt att man kan tänka i andra termer (och det vet jag att du har ;)) är det hur bra som helst bara det.
Det är lite samma som med "source first" - det betyder inte att källan är det enda som betyder någonting, men mer en uppmaning till folk att den spelar bra större roll än folk tror...

Hursomhelst, en Ikemi skulle kunna vara ett riktigt bra val. Det säger jag inte för att det råkar stå "LINN" på den, utan för att det är en sjujäkla bra CD-spelare helt enkelt. Jag blir gång på gång imponerad av hur bra den är! Det finns givetvis andra intressanta kombatanter (Arcam FMJCD33T är en bra spelare t.ex.), för min del drog de inte längsta strået dock...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 30, 2005 00:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
--


Last edited by new order on Thu Apr 01, 2010 21:30, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 30, 2005 10:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
new order wrote:
Coldplays nya skiva Y&T är ett bra exempel på bra musik som är dåligt producerad och mixad.
Nån kanonmix är det väl inte, men jag tycker att skivan funkar kanon eftersom det är Coldplays sound, lite trashigt och rått. Den första skivan var lite varmare och "mysigare", men jag föredrar helt klart det råare soundet på de senaste plattorna. Passar artisten mycket bättre.

Men jag är säkert knäpp. :oops:

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 30, 2005 13:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
--


Last edited by new order on Thu Apr 01, 2010 21:30, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 14, 2005 13:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
--


Last edited by new order on Thu Apr 01, 2010 21:30, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 14, 2005 17:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
new order wrote:
Det är en skymf mot oss konsumenter att släppa en skiva som är dåligt inspelad men vad göra för att få en bättring?

När folk mer och mer nöjer sig med MP3 så är det säkert svårt att påverka skivbolagen och artisterna till att släppa välproducerad musik.Det har liksom ingen hög prioritet.Jag oroar mig lite för den här utvecklingen.Vi musik & stereo intresserad är snart en utrotningshotad art.
Men i kölvattnet av flerkanals-trenden så borde det dyka upp nya två kanals fantaster.
Nu tror jag inte att musiken är "dåligt" inspelad därför att man inte lägger tillräckligt med krut på jobbet. Tvärtom tror jag man jobbar ganska hårt med inspelningskvaliteten. Tyvärr är det så att resultatet inte passar oss med högre krav på återgivning och med apparater som också klarar av att reproducera musiken. Vi som spelar på anläggningar över 10.000:- är en försvinnande liten del av alla musikkonsumenter. Släpper du ett fonogram idag ska det kunna spelas på allt ifrån en mp3-pinne med kassa öronproppar till stora, dyra och kvalificerade anläggningar. Vi som har de senare är en alldeles för liten grupp för att de stora skivbolagen ska bry sig om oss. Den mesta musiken avnjuts (?) under skäligen enkla former, av lata människor som inte ens orkar vrida på en volymkontroll. Allt ska låta lika högt, det ska låta lika högt hela tiden.

Resultatet blir en hårt komprimerad ljudbild, precis som det mesta låter idag. Och det kommer vi få leva med, tyvärr. Det finns förstås små nischade bolag med ambitionen att spela in med hög kvalitet, men de har sällan möjlighet att knyta till sig några mer kända musiker. Och de mindre kända har inte råd....

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 15, 2005 11:18 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Mar 07, 2005 01:08
Posts: 89
Hej New Order,

Jag skulle aldrig ha sagt det "in person" men det låter lite som det problem man kan få med annat system än Linn och Naim. Jag har ägt ett sådant själv (i många är) och visst en drös skivor lät väldigt bra men halvlökiga inspelningar lätt helt kass. Dessvärre var det oftast de bästa skivorna som låter sämst. Alltså inte studiomusikerbeställningsjobb-audiofil inspelningarna. Kanske presterar Linn och Naim sämre där, det låter jag vara osagt. Eller så är det LP12:an som gör sitt, det kan vara så - har ingen cd-spelare just nu.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 15, 2005 13:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
--


Last edited by new order on Thu Apr 01, 2010 21:31, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 15, 2005 14:36 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Mar 07, 2005 01:08
Posts: 89
Det låter bra, har man möjlighet och står ut med det extra besväret som vinyl innebär så är det mycket trevligt att leva med.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 25, 2005 20:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
--


Last edited by new order on Thu Apr 01, 2010 21:31, edited 3 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 25, 2005 21:17 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
En Audio Aero Prima ser det ut som?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 25, 2005 21:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
192 kHz upp sampling och glödande saker i utgångsteget... :?
Låter ju spännande!

Så när du värmt upp den ordentligt får du lämna en liten rapport :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 26, 2005 00:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
--


Last edited by new order on Thu Apr 01, 2010 21:31, edited 2 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 26, 2005 11:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 19:16
Posts: 208
Location: Luleå i Norrbotten
Vet ni? Jag skulle vara intresserad att veta hur andra spelare står sig mot Ikemin, i samma prisklass då. :P

_________________
"Behandla andra så som du själv vill bli behandlad"


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 182 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 713 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited