sportbilsentusiasten wrote:
don Tomaso wrote:
Jag vet att jag skrivit i en annan tråd att jag i princip bestämt mig för Akurate 242 men det känns lite för dyrt och dom blir nog för stora.
Om du nu VILL ha 242 köp då den för guds skull
Annars
Den beskrivningen passar ju klockrent in på 212.
Jag resonerade så här när jag funderade mellan 242 o 212;
1/ för samma slantar...hellre bättre slusteg på 212 än sämre på 242.
2/ Även 242 behöver sub, de spelar djupt men tryck har de inte direkt så en bra sub lyfter det fysiska en hel del. Speciellt på lägre volym. O då man man ju lika gärna köpa 212 o kanske 2 subbar. Torde bli allra bäst.
DOCK Tänk noga efter!
Låg volym o basfattiga burkar är ingen höjdare.
Bästa burken för låg volym (totalt ohotad) är Keltik!
Följt av Isobarik.
De har "inbyggd loudness", en mid bas förhöjning.
Men slöa vet jag inte
Skulle vilja säga att nyare burkar är snabbare. Det gör inte de gamla slöa direkt..
Så...är du van vid bas idag är det stativare alt Komponent + sub som gäller.
Du kan ju givetvis börja utan sub!
Som jajo säger, du kan inte ha en skitsub till Komponent o andra "nykonstruerade" Linnhögtalare. Det får vara minst Akurateklass.
Komponent + Melodik skulle kanske funka med...
EDIT, ska väl även säga att jag personligen aldrig skulle köpa Komponent. Design a la B&O passar inte ihop med resten av Linn. O sen är det basen... O med en subb i traditionell stil bryter det hårt mot Komponent.
Komponent är nog mest för en Movie i 5.1 system. Kompakt o stilfullt.
Eller de små Komponent för baktalare i 5.1 system med vanliga burkar framtill.
Som vanligt prickar du rätt med dina råd Jan, Komponent går bort eftersom dom kräver en sub som är bättre än tefatet.
Det bästa vore fömodligen att spara och köpa Akurate 242, men då säger ju alla att aktivt är ett måste

och att det ändå krävs sub
vilket gör att det alternativet går utanför alla budgetramar.
Man kan ju konstatera att det är dyyyyyrt att byta upp sig från Katan, alternativet skulle ju kunna vara att börja med en så bra sub som jag har råd med tex en Akurate om det nu skulle förbättra lyssnadet även på låg volym
Fast det låter som att jag måste gå på Keltik frun skulle dock få spel om jag föreslog det