selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:25

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 13:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
don Tomaso wrote:
Jag vet att jag skrivit i en annan tråd att jag i princip bestämt mig för Akurate 242 men det känns lite för dyrt och dom blir nog för stora.
Om du nu VILL ha 242 köp då den för guds skull :wink:

Annars
Den beskrivningen passar ju klockrent in på 212.
Jag resonerade så här när jag funderade mellan 242 o 212;
1/ för samma slantar...hellre bättre slusteg på 212 än sämre på 242.
2/ Även 242 behöver sub, de spelar djupt men tryck har de inte direkt så en bra sub lyfter det fysiska en hel del. Speciellt på lägre volym. O då man man ju lika gärna köpa 212 o kanske 2 subbar. Torde bli allra bäst.

DOCK Tänk noga efter!
Låg volym o basfattiga burkar är ingen höjdare.
Bästa burken för låg volym (totalt ohotad) är Keltik!
Följt av Isobarik.
De har "inbyggd loudness", en mid bas förhöjning.
Men slöa vet jag inte :wink: Skulle vilja säga att nyare burkar är snabbare. Det gör inte de gamla slöa direkt..

Så...är du van vid bas idag är det stativare alt Komponent + sub som gäller.
Du kan ju givetvis börja utan sub!
Som jajo säger, du kan inte ha en skitsub till Komponent o andra "nykonstruerade" Linnhögtalare. Det får vara minst Akurateklass.

Komponent + Melodik skulle kanske funka med...

EDIT, ska väl även säga att jag personligen aldrig skulle köpa Komponent. Design a la B&O passar inte ihop med resten av Linn. O sen är det basen... O med en subb i traditionell stil bryter det hårt mot Komponent.
Komponent är nog mest för en Movie i 5.1 system. Kompakt o stilfullt.
Eller de små Komponent för baktalare i 5.1 system med vanliga burkar framtill.
Som vanligt prickar du rätt med dina råd Jan, Komponent går bort eftersom dom kräver en sub som är bättre än tefatet.

Det bästa vore fömodligen att spara och köpa Akurate 242, men då säger ju alla att aktivt är ett måste :wink: och att det ändå krävs sub :?
vilket gör att det alternativet går utanför alla budgetramar.

Man kan ju konstatera att det är dyyyyyrt att byta upp sig från Katan, alternativet skulle ju kunna vara att börja med en så bra sub som jag har råd med tex en Akurate om det nu skulle förbättra lyssnadet även på låg volym

Fast det låter som att jag måste gå på Keltik frun skulle dock få spel om jag föreslog det :D

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 17:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Det bästa vore fömodligen att spara och köpa Akurate 242, men då säger ju alla att aktivt är ett måste :wink: och att det ändå krävs sub :?
Gör dom? Akurate ska väl vara relativt lättdrivna, och dessutom ha väldigt bra passiva filter? En 2250 var iaf vad Tonläget rekommenderade till 242 i sitt "toppsystem" innan C2200.

Och vad är det för fel på "tefatet"?

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 17:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Innan det spårar ut fullständigt (kostnadsmässigt) kanske du ska berätta om vad du saknar i Katan idag. :wink:
Man behöver ju inte spänna bågen SÅ högt att man inte orkar fyra av.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 20:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Innan det spårar ut fullständigt (kostnadsmässigt) kanske du ska berätta om vad du saknar i Katan idag. :wink:
Man behöver ju inte spänna bågen SÅ högt att man inte orkar fyra av.
Det spårar väl aldrig ur kostnadsmässigt på Selleri :wink:

Jag skulle främst vilja ha bättre tune på låg volym och där tror jag brísten på bas är boven. Främst märks det på musik som Deep Purple, Metallica, Dave Matthews, Beatles The Who.

med låg volym menar jag under 50 på min Undisk SC

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 22:46 
Site Admin
Site Admin

don Tomaso wrote:

Aktivt OCH sub tycker kanske Keltik/Isobarik-ägare är ett måste, men de borde kanske inte ersätta sina högtalare?

Tycker personligen de går rejält djupt aktivt, till musik är det rejält med bas och fullt tillräckligt tryck i mina öron. Lyssna själv ordentligt innan du kastar bort iden :!:

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 22:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men skulle inte det var en idé att byta in din 5125 till en 6100 och köra aktiva espek. Men det är kanske ingen billig uppgradering, men det blir nog mer tunedem med dem.

ed

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 18, 2006 08:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Men skulle inte det var en idé att byta in din 5125 till en 6100 och köra aktiva espek. Men det är kanske ingen billig uppgradering, men det blir nog mer tunedem med dem.

ed
Jepp det är ett av alternativen problemet är ju bara att få tag i Espek med stenfötter och i rätt färg. Sen är det som du säger ingen billig uppgradering det går nog lös på ca 45k

edit: Det blir ju dyrare än så om man tar ett nytt C6100 då blir det närmare 55k mellan känns väl inte direkt prisvärt

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 08:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
don Tomaso wrote:
Jag vet att jag skrivit i en annan tråd att jag i princip bestämt mig för Akurate 242 men det känns lite för dyrt och dom blir nog för stora.
Om du nu VILL ha 242 köp då den för guds skull :wink:

Annars
Den beskrivningen passar ju klockrent in på 212.
Jag resonerade så här när jag funderade mellan 242 o 212;
1/ för samma slantar...hellre bättre slusteg på 212 än sämre på 242.
2/ Även 242 behöver sub, de spelar djupt men tryck har de inte direkt så en bra sub lyfter det fysiska en hel del. Speciellt på lägre volym. O då man man ju lika gärna köpa 212 o kanske 2 subbar. Torde bli allra bäst.

DOCK Tänk noga efter!
Låg volym o basfattiga burkar är ingen höjdare.
Bästa burken för låg volym (totalt ohotad) är Keltik!
Följt av Isobarik.
De har "inbyggd loudness", en mid bas förhöjning.
Men slöa vet jag inte :wink: Skulle vilja säga att nyare burkar är snabbare. Det gör inte de gamla slöa direkt..

Så...är du van vid bas idag är det stativare alt Komponent + sub som gäller.
Du kan ju givetvis börja utan sub!
Som jajo säger, du kan inte ha en skitsub till Komponent o andra "nykonstruerade" Linnhögtalare. Det får vara minst Akurateklass.

Komponent + Melodik skulle kanske funka med...

EDIT, ska väl även säga att jag personligen aldrig skulle köpa Komponent. Design a la B&O passar inte ihop med resten av Linn. O sen är det basen... O med en subb i traditionell stil bryter det hårt mot Komponent.
Komponent är nog mest för en Movie i 5.1 system. Kompakt o stilfullt.
Eller de små Komponent för baktalare i 5.1 system med vanliga burkar framtill.
Som vanligt prickar du rätt med dina råd Jan, Komponent går bort eftersom dom kräver en sub som är bättre än tefatet.

Man kan ju konstatera att det är dyyyyyrt att byta upp sig från Katan, alternativet skulle ju kunna vara att börja med en så bra sub som jag har råd med tex en Akurate om det nu skulle förbättra lyssnadet även på låg volym

Fast det låter som att jag måste gå på Keltik frun skulle dock få spel om jag föreslog det :D
Nu har jag bestämt mig :) det blir Akurate 212 aktivt med två 5125. Det blir det bästa och mest kostnadseffektiva. Jag har tex K400 så det räcker

Visst gick det att koppla filter intern så att man slipper massa externa signalkablar?

Nu gäller det bara att hitta ett par begagnade eller demoex i rätt färg, jag har dock inte så bråttom och tar det tid så kanske jag har sparat ihop till nya vid det laget.

Nytt slutmål:

Unidisk SC
silverkabel
2 x 5125 med aktiva filter internt kopplade
2 x K400
Akurate 212 (svarta)
silverstativ
skeets

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 18:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Nytt slutmål

Säkert... :roll: :wink:

Vad var ditt gamla nu igen?

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 18:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jepp, 5125 kan du koppla internt.

Du får dessutom över 2 kanaler till center eller bakhögtalare (eller bakhögtalare i mono + center).

/M

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 19:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:

Du får dessutom över 2 kanaler till center eller bakhögtalare (eller bakhögtalare i mono + center).

/M
På min 5125:a är det kopplat med en massa interconnectar på utsidan... Finns det olika varianter av 5125 i det avseendet då?

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 19:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det har med högtalarmodell att göra. Till Akurate-serien finns det internt kablage för denna funktion medans till alla andra högtalare måste man använda samma lösning som du har. Dvs "massa interconnectar på utsidan".

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 20, 2006 08:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
don Tomaso wrote:
Nytt slutmål

Säkert... :roll: :wink:

Vad var ditt gamla nu igen?
hehe vilket av mina gamla mål? just det senaste var nog passiva Akurate 242, men när jag insåg att aktivt är det enda raka så blir det för dyrt med dom. Så du hade rätt (så klart)

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 20, 2006 08:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:

/M
Tack alltid skönt att få bekräftat så man vet säkert.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 17:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Nu har jag bestämt mig :) det blir Akurate 212 aktivt med två 5125. Det blir det bästa och mest kostnadseffektiva.
...
Nytt slutmål:

Unidisk SC
silverkabel
2 x 5125 med aktiva filter internt kopplade
2 x K400
Akurate 212 (svarta)
silverstativ
skeets
Jag skulle nog hävda att ett system för ungefär samma pengar, som t.ex.:
* Unidisk 1.1
* Linn Black
* 5103
* 2250
* ½ K400
* Komponent 110
Skulle vara mycket bättre och mer kostnadseffektivt. Även om skillnaden vid låg volym är större med Komponent så skulle det nog vara bättre ändå. Vid normal volym är det troligtvis mycket stor skillnad.

Vad som är slutmål är alltid en diskussionsfråga som tenderar att ändras med tiden. Med mitt förslag kan du utöka och förbättra relativt billigt. Med ditt förslag blir det tungt ekonomisk när källa och försteg ska bytas samtidigt och pengarna redan lagts på aktiva högtalare. Med mitt förslag kan du byta försteg, lägga till högtalare/slutsteg eller lägga till sub om framtida möblering tillåter. Rimligt billiga uppgraderingar.

Post new topic  Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00