selleri.de https://www.selleri.de/ |
|
Rocred Production AB https://www.selleri.de/viewtopic.php?t=10601 |
Page 5 of 9 |
Author: | Bill50x [ Thu Mar 24, 2016 23:52 ] |
Post subject: | Re: Rocred Production AB |
HCL wrote: Så här ser skillnaden mellan pre- och post-master ut. ('Lights' hade annat namn och plats i denna version, men det är samma låt). Medelnivå är höjd 1.3 dB i ena kanlen och 0.5 dB i andra kanalen. Inga stora ingrepp där alltså. De största skillanderna är nog att max-nivån sänkts och att kanalbalansen ändrats lite. Sådant som också typiskt hanteras vid mastring (vid sidan om låtordning, in- och utfading, formatering för olika media, ...). Inga delar av plattan är "normalt" nivåmaximerad (0 db toppnivå) utan det finns några tiondels dB marginal på samtliga låtar. / B |
Author: | HCL [ Fri Mar 25, 2016 10:49 ] |
Post subject: | Re: Rocred Production AB |
sportbilsentusiasten wrote: Bill, Vilka program använde du för att analysera musiken? |
Author: | Bill50x [ Fri Mar 25, 2016 16:57 ] |
Post subject: | Re: Rocred Production AB |
HCL wrote:
/ B |
Author: | HCL [ Fri Mar 25, 2016 21:21 ] |
Post subject: | Re: Rocred Production AB |
Bill50x wrote:
"Mastrare" är något av musikproduktionsvärdens audiofiler, de bryr sig om saker, detaljer som inte musiker vanligen bryr sig om eller ofta inte har insikt i. Syftet med mastring är flera och rör allt från väldigt rudimentära saker som att placera låtar i "rätt" ordning (handgripligen, inte nödvändigtvis bestämma ordningen), justera in- och ut-fading och justera nivån mellan de olika låtarna, att koda i olika format och till sist se till att materialet inte innehåller olämpliga egenheter (kvalitetskontroll om man så vill). Mastraren kan se till att de olika delarna upplevs som en helhet etc. Man kan applicera EQ, efterklang och annat, ofta mycket subtilt, men Mastraren försöker sätta pricken över i:t så att säga. En viktig bit är att se till att materialet funkar i alla de sammanhang där man förväntar sig att musiken skall fungera (olika uppspelningsapparatur och miljöer). Detta är något som även ljudtekniker och mixningsingenjörer har fokus på, men Mastraren är sista instans och gör det han/hon finner lämpligt i det avseendet. Att skruva upp medelnivån, så som man gjort på senare tid är ytterligare en (o-)tjänst. Tack och lov håller den trenden på att svalna, även om den inte är eller egentligen troligen aldrig någonsin kommer bli helt kall. Olika strömmande medier (radio, Youtube, iTunes, Spotify,...) har alla sina normer för hur medelnivån skall förhålla sig till toppnivån och musik som avviker med en större dynamik (vilket ger en lägre medelnivå) kommer alltid framstå som mindre framträdande än de låter som håller en högre medelnivå. Sedan har man givetvis även att ta hänsyn till i vilka sammanhang som materialet är tänkt att lyssnas till. Detta borde hanteras i uppspelningsapparaturen, men dessvärre har inga sådana standarder anammats brett ännu. Sedan måste man också tillägga att dynamikkomprimering ofta är något som faktiskt gör inspelningar hanterbara (i normala hifi-anläggningar). Det är både ett konstnärligt verktyg (förändra intrycket av ett instrument eller hur någon spelar) och ett verktyg för att se till att inte vissa delar helt enkelt inte dränker andra detaljer i en inspelning. Utan nivåkompression skulle mycket material inte vara hanterbart annat än i extrema anläggningar och inte vara för lyssning i vanliga hem (för tyst när det är svagt och för starkt - både för utrustning och grannar - när det drar på ordentligt - tänk Tjajkovskijs 1812 utan komprimerad inspelning - inget, inget, inget PANG! PANG! inget, inget, inget). Kompressorer och komprimerande förstärkare har använts ända sedan inspelningstidens barndom, av just dessa orsaker samt för att komprimerande utrustning (även i avspelningsledet) kan upplevas som att ge en "förbättrad" upplevelse. Även högtalare eller kombinationer förstärkare-högtalare kan komprimera en hel del och ge "rätt" sound då det inträder. |
Author: | Bill50x [ Fri Mar 25, 2016 22:42 ] |
Post subject: | Re: Rocred Production AB |
HCL wrote: "Mastrare" är något av musikproduktionsvärdens audiofiler, de bryr sig om saker, detaljer som inte musiker vanligen bryr sig om eller ofta inte har insikt i. Syftet med mastring är flera och rör allt från väldigt rudimentära saker som att placera låtar i "rätt" ordning (handgripligen, inte nödvändigtvis bestämma ordningen), justera in- och ut-fading och justera nivån mellan de olika låtarna, att koda i olika format och till sist se till att materialet inte innehåller olämpliga egenheter (kvalitetskontroll om man så vill). Mastraren kan se till att de olika delarna upplevs som en helhet etc. Man kan applicera EQ, efterklang och annat, ofta mycket subtilt, men Mastraren försöker sätta pricken över i:t så att säga. En viktig bit är att se till att materialet funkar i alla de sammanhang där man förväntar sig att musiken skall fungera (olika uppspelningsapparatur och miljöer). Detta är något som även ljudtekniker och mixningsingenjörer har fokus på, men Mastraren är sista instans och gör det han/hon finner lämpligt i det avseendet. Du skriver "En viktig bit är att se till att materialet funkar i alla de sammanhang där man förväntar sig att musiken skall fungera (olika uppspelningsapparatur och miljöer)." Och javisst, vill man optimera musiken för lyssning i billig bärbar appartur ska man inte förvänta sig att folk med mer kvalificerad utrustning inte gillar resultatet. Men välj själv, producera för människor som har bra anläggningar och vill betala för musiken eller för folk som skiter i hur det låter och inte vill betala för den. Just nu optimerar ni musiken/ljudet för de senare. Valet är ert! / B |
Author: | HCL [ Fri Mar 25, 2016 23:17 ] |
Post subject: | Re: Rocred Production AB |
Ursäkta mig, men jag tror du missade stycket efter ditt citat!? HCL wrote: Att skruva upp medelnivån, så som man gjort på senare tid är ytterligare en (o-)tjänst. Tack och lov håller den trenden på att svalna... Givetvis skulle detta gå att hantera ungefär p.s.s. som "Night mode" i hem-bio sammanhang, där utrustningen komprimerade efter användarens behag. Jag skulle i så fall helst se att man redan i studion kodade in hur kompressionen skulle gå till, så att den lokala kompressorn inte åstdkom det du skriver, förstör ljudet, ungefär som det kommit att bli när det gäller "Loudness mastrad" musik, vilket jag f.ö. också ondgjort mig över ett flertal gånger. Bill50x wrote: Här skiljer våra sysnsätt sig ordentligt. "musikproduktionens audiofiler" är ju just de som knäcker musiken! Kolla in förstörelsen av just Dire Straits "Brothers In Arms" där varje sk remaster har blivit allt sämre, mer distad och mer komprimerad. Jag blir bedrövad när jag läser vad du skrivit, du verkar ju inte ha fattat vad hela debatten handlar om! Man tar ju bort allt som musiken handlar om, man tar bort den musikaliska förståelsen, man tar bort alla möjligheter att lyssna på en musikers sätt att kommunicera via musiken. Man tar bort allt liv i musiken. Om musikern gillar/accepterar detta finns det bara två alternativ till detta, antingen är dem grundlurade eller så bryr de sig inte om vad lyssnarna känner. Ärligt talat, jag bryr mig inte om vad man kan tillgodogöra sig, vad man kan uppleva i ett maxat Klimax analogt system - de allra flesta människor på jorden har inte tillgång till ett sådant system och det är skit när man vet att en enkel köksradio kan förmedla musiken bara mixen är vettigt gjord från början. |
Author: | Bill50x [ Fri Mar 25, 2016 23:49 ] |
Post subject: | Re: Rocred Production AB |
Du har rätt i sak.Men du skrev så här i sin helhet: HCL wrote: Att skruva upp medelnivån, så som man gjort på senare tid är ytterligare en (o-)tjänst. Tack och lov håller den trenden på att svalna, även om den inte är eller egentligen troligen aldrig någonsin kommer bli helt kall. Olika strömmande medier (radio, Youtube, iTunes, Spotify,...) har alla sina normer för hur medelnivån skall förhålla sig till toppnivån och musik som avviker med en större dynamik (vilket ger en lägre medelnivå) kommer alltid framstå som mindre framträdande än de låter som håller en högre medelnivå. Sedan har man givetvis även att ta hänsyn till i vilka sammanhang som materialet är tänkt att lyssnas till. Detta borde hanteras i uppspelningsapparaturen, men dessvärre har inga sådana standarder anammats brett ännu. ![]() ![]() https://open.spotify.com/track/2vvxpEeXIjJsihz7PfKFwt (inte den bästa versionen, bara vad jag hittade på Spotify) Att denna låt är så mycket bättre ljudmässigt av vad något spår på Selsius är, det är bara att beklaga, det var 1972 - 44 år sedan! Och det räcker med en enkel anläggning som min för att höra skillnaden. Ärligt talat, jag gillar inte att såga någons seriösa strävan till välljud, men jag kan faktiskt inte hålla käften när resultatet är så .... tja vad ska jag säga? Musiken är jättebra, jag bara önskar att den kommit i ett bättre paket. Detta är givetvis min absoluta egen privata personliga åsikt, andra tycker givetvis annorlunda. Men jag är besviken, även om jag lindade in min kritik rejält. Jag hade förväntat mig mycket bättre. Sorry / B |
Author: | HCL [ Sat Mar 26, 2016 00:19 ] |
Post subject: | Re: Rocred Production AB |
Det viktiga för mig är ändå att musiken uppfattas som bra, det tycker vi också och hade givetvis önskat att all musik (inte bara vår), den vi har nu och kommande projekt skall vara så bra inspelad och mixad som det bara är möjligt. Där har vi även andra, ännu mer viktigta aspekter än någon dB hit eller dit på medelnivån. Dessutom; Hur musiken skulle uppfattas om den producerats på ett annat sätt är rena spekulationer. Det går alltid att göra bättre och det är också vår strävan, men riktigt så lätt som det kanske verkar vid en första anblick är det inte. Något som inte skadar att ha klart för sig, om man nu vill uttrycka en åsikt på detta område, är att användningen av kompression inte bara är något som görs för att maximera medelnivån utan även ett musikaliskt uttryck, som kan vara mycket viktigt för hur musiken uppfattas. Medelnivåmaximering på det sätt som det tillämpats de senaste 20 åren har gjort mycket skada. Där är vi nog överens. |
Author: | Bill50x [ Sat Mar 26, 2016 00:30 ] |
Post subject: | Re: Rocred Production AB |
HCL wrote: ... att användningen av kompression inte bara är något som görs för att maximera medelnivån utan även ett musikaliskt uttryck, som kan vara mycket viktigt för hur musiken uppfattas.. Men alla musiker gör naturligtvis som dom vill, men då får dom också acceptera att kunderna inte gillar resultatet - eller hur? / B PS Jag beundrar ditt tålamod att hantera andra åsikter som går stick i stäv med dina egna - kudos till dig för detta! PPS Läs fler kommentarer här... http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic ... 3#p1836133 |
Author: | HCL [ Sat Mar 26, 2016 10:25 ] |
Post subject: | Re: Rocred Production AB |
Bill50x wrote: ... Bill50x wrote: ...PS Jag beundrar ditt tålamod att hantera andra åsikter som går stick i stäv med dina egna - kudos till dig för detta! F.ö. kan avsnitt av albumets samtliga låtar avlyssnas på > rocred.se < (Man bör undvika att sprida upphovsrättsskyddat material utan tillåtelse.) |
Author: | HCL [ Sat Mar 26, 2016 11:52 ] |
Post subject: | Re: Rocred Production AB |
Bill50x wrote: Finns det någon plats där alla era produktioner finns för avlyssning och beställning, i de olika format som är producerade? Jonathans platta fick lite extra uppmärksamhet igår (> LÄNK <). Det tycker vi förstås är roligt! |
Author: | sportbilsentusiasten [ Sat Mar 26, 2016 12:44 ] |
Post subject: | Re: Rocred Production AB |
Bill50x wrote: "musikproduktionens audiofiler" är ju just de som knäcker musiken! Kolla in förstörelsen av just Dire Straits "Brothers In Arms" där varje sk remaster har blivit allt sämre, mer distad och mer komprimerad. Jag blir bedrövad när jag läser vad du skrivit, du verkar ju inte ha fattat vad hela debatten handlar om! Man tar ju bort allt som musiken handlar om, man tar bort den musikaliska förståelsen, man tar bort alla möjligheter att lyssna på en musikers sätt att kommunicera via musiken. Man tar bort allt liv i musiken. Bill50x wrote: för den komprimerade musiken låter helt enkelt för kass på hög volym. Notera skillnaden! För det andra, kan du inte vänta med att nedvärdera alla mastrare, musiker och producenter (inkl HCL) tills det du demat olika mastrar och "av andra påstått kassa inspelningar" på en hyfsat ok installerad anläggning? För om du tror att det är mastringen som tar bort allt liv i musiken, och att det låter dåligt på hög volym - har du tokfel!! Det är dåliga anläggningars fel. De tar ju bort allt liv i ALLA inspelningar ![]() Audiofilinspelningar döljer bara anläggningens begränsningar lite mer då de lurar lyssnaren att fokusera på LJUDET istället för MUSIKEN - därför spelas dessa på mässor. ![]() PS har olika versioner av Dire Straits plattor. Jag brukar spela dom efter varandra, så kan man njuta av Dire Straits lite mer...alla svänger GRYMT. faktiskt ![]() Det är synd att vissa letar audiofilpressningar istället för att bara spela musik. |
Author: | Bill50x [ Sat Mar 26, 2016 13:51 ] |
Post subject: | Re: Rocred Production AB |
Eftersom en bra mastrad platta, dvs en som man inte har knäckt dynamisk ocg topplimiterat låter hyffsat bra på de allra flesta anläggningar så föredrar jag sådana skivor framför "tokmastrade" som jag måste köpa en anläggning för hundratusentals kronor och dessutom spendera många timmar på att tuna in perfekt för att få någon glädje av skivorna. Så enkel är jag. Det handlar ju bara om att inte förstöra något som redan är spelbart. Jag har jämfört några Dire Straits skivor av lite olika mastringar och det är så att en del låter jättebra hos mig och vissa inte. Så varför ska jag acceptera att man knäcker goda inspelningar för att... ja för vaddå? Jag har fortfarande inte fått något bra svar på den frågan. Att det går att rädda en dålig skiva med en dyr anläggning med cat-lablarna åt rätt håll är i alla fall för mig ett dåligt svar på frågan. Ingen skiva där jag har kunnat jämföra olika komprimeringsgrader har gett mig något extra musikaliskt iom högre kompression och toppklippning. Tvärtom. / B |
Author: | HCL [ Sun Mar 27, 2016 00:40 ] |
Post subject: | Re: Rocred Production AB |
Dubbelpost |
Author: | HCL [ Sun Mar 27, 2016 01:21 ] |
Post subject: | Re: Rocred Production AB |
sportbilsentusiasten wrote: För det första Bill, så beskriver HCL en mastrare och hans arbete. Det är skillnad på det och hur HCL skulle vilja att de ultimat jobbar. |
Page 5 of 9 | All times are UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |