selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 13:12

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 137 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 610 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 14, 2005 12:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Min slutsats av de senaste inläggen i tråden är att vi inte vet om det gått, går eller kommer att gå att bygga mono-konstruktion med Chakra.
Carl, det är självklart att det går att bygga ett monoslutsteg med Chakra. Det finns helt enkelt ingen vettig anledning till varför det inte skulle gå. Att bygga slutsteg med operationsförstärkare och transistorer som tar merparten av strömmen är inget nytt, det är ju ett sätt att koppla detta på som Linn har sökt patent för (förresten så går den inte att hitta, jag har av ren nyfikenhet försökt kolla igenom alla ansökningar från de senaste åren, men inte ett spår av nåt som liknar Chakra).

Men det är garanterat inte så att den kopplingen involverar andra kanaler, så gör man aldrig audioförstärkare. Helt enkelt för att det inte är nån vits med det. Audio består av diskreta kanaler, ju mindre de blandas, desto bättre. Det är en grundregel som gäller allt utom när man håller på och mixar ett bestämt antal kanaler, som med Prologic till exempel. Och då är det under bestämda förutsättningar - i det här fallet två kanaler som ska bli fem. Men i ett slutsteg gör man aldrig så. En höger Chakra-koppling kan inte förlita sig på att det ska finnas en vänsterkanal också. Hur skulle den då bete sig om det dök upp en centerkanal? Nej tyvärr, Chakra går inte att köra i femkanal, kan du nöja dig med fyra?

Precis som Jan påpekade ska man inte ta så allvarligt på de svar man får när man frågar en tillverkare om en produkt de INTE tillverkar. Att svara att Chakra inte går att göra i mono, tja det är som att säga att motorstyrningen i Axis (tekniskt sett ett mellansteg mellan Valhalla och Lingo som introducerades innan någon kände till Lingo) inte går att använda på LP12... "It's designed for cheaper motors", hette det. Det var, då som nu, bara sånt de måste säga för att folk inte skulle känna sig missnöjda med sin old-school Valhalla.

/Fredrik

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 14, 2005 14:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Linn har sökt patent för (förresten så går den inte att hitta, jag har av ren nyfikenhet försökt kolla igenom alla ansökningar från de senaste åren, men inte ett spår av nåt som liknar Chakra).
Hur o vad söker du på?
Kan de vara så att de försökt göra det svårare för konkurenter genom att benämna ansökan något annat än Chakra?
Strömreglering... Värmesänkande... nåt...

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 14, 2005 15:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Man söker hos olika patentmyndigheter. Det går inte att söka på ett namn som Chakra, det står säkerligen inte i patentansökningarna. Men för att definiera kopplingen så måste de använda ord som "amplifier", "transistor", "array" etc.

Det är bara att skumma igenom alla hundratals ansökningar som inkommit på liknande tema. Hittade väldigt snabbt min samarbetspartner Andreas Wahlbergs patent på hans strömsnåla klass A-koppling, men inte spår av något som liknar Chakra.

Faktiskt roligt att läsa patentansökningar. En del grejer verkar väldigt smarta, andra är bara förbryllande.

/Fredrik

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 14, 2005 15:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag måste berätta något väldigt spännande grabbar. Jag har utfört ett experiment de senaste 5 dagarna. När läggdags nalkades dag 1 skruvade jag som brukligt av korken från tandkrämstuben för att applicera en lagom mängd tandkräm på tandborsten. MEN - istället för att skruva tillbaka korken lät jag den ligga på kanten av handfatet och la in tuben (utan kork) i badrumsskåpet. Jag lät korken ligga i 5 dagar och borstade tänderna på morgnarna med kräm från en annan tub. För varje kväll så kom det en mindre och mindre sträng av tandkräm ur tuben - alldeles säkert beroende på att krämen längst ut hade torkat. Så den 5e kvällen var jag förberedd på att det skulle bli tufft och klämde till lite extra med hopp om att det åtminstone skulle komma ut en liten sträng tandkräm. MEN - kan ni tänka - ut hoppade en torr propp följd av en jättestor klutt tandkräm. Jag tror aldrig jag borstat med så mycket kräm.

Lejonklou wrote:
Precis som Jan påpekade ska man inte ta så allvarligt på de svar man får när man frågar en tillverkare om en produkt de INTE tillverkar./Fredrik
Hej Fredrik, läs tråden igen så märker du att jag inte har haft någon åsikt om huruvida informationen är korrekt eller inte utan bara delat med mig av vad en förstärkarkonstruktör på Linn sa till oss. Vi såg de första Twin Chakra byggas och frågade om de planerar att göra Solo Chakra. Svaret var inte som brukligt " Det finns för närvarande inga planer" eller " vi förbättrar ständigt våra produkter" eller annan nonsens icke - info utan just "det går inte".

Att inte ta så allvarligt på saker och ting tycker jag är ett jättebra råd.
Carl

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 14, 2005 16:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

någon som hade white papern på chakrs från linn jag hittar bara pressreleasen på deras sida. Men vad jag kan utläsa från press releasen och användar manualen på solo så verkar det som att det är alldeles korrekt att chakra inte kan användas på Solo. Detta beror på vad jag kan se att Solo är en förstärkare utan monolithiska kretsar utan enbart diskreta. Medan chakra twinn är en kombination av monolithisk och diskret design vilken då möjliggör chakra. skulle därför gärna vilja se det white paperet för att se vad det är för skillnad på den och de förstärkare jag byggt med sådan topologi förutom komponentval.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 14, 2005 17:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hepcat, jag har pdf men den blev länkad i denna post. PM'a mig med mailadress om det inte funkar.
Angående Solo, är det flera olika saker vi diskuterar.
Uppgradera bef Solo till chakra vs. konstruera en monostärkare typ Solo med chakra.
Det första verkar inte troligt, det är de flesta (om inte alla) överens om
Men den senare vet vi inte något om. Jag o Lejonklou tycker det verkar rimligt att det går.

Svaret får vi nog aldrig, om nu inte en ny Solo Chakra kommer dvs ..

Solo är fortfarande bättre än Twin Chakra enl kalle.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 14, 2005 17:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

okey Sportbilsentusiasten. Läneken har jag sett men den har inte fungerat e gånger jag testat du kan maila den till lyly@student.chalmers.se

Jo visst går det att konstruera en ny solo som har chakra. Så vi e nog absolut helt överens och att det inte går att uppgradera den gamla till chakra men jag har svårt att tro att de kan göra en sådan konstruktion med chakra som blir bättre än vad solo är, men man vet ju aldrig de är ju rätt duktiga därborta.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 14, 2005 17:53 
Site Admin
Site Admin

Kan ni inte lägga upp en fungerande länk, knappast bara hepcat som vill kika på pdf-en! :D Intressant tråd för övrigt!

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 14, 2005 20:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Jag måste berätta något väldigt spännande grabbar.
Du får gärna förklara vad du menar, Carl. Tycker du att den korkade experimentlustan du beskriver är något som kännetecknar oss som skriver på det här forumet? Har svårt att tolka det enbart som ett skämt, för det här var inte i din vanliga klass.

Vad gäller Linns svar till dig så handlar det kanske om vad du frågade. "Solo" är Linns namn på en diskret uppbyggd effektförstärkare i mono. "Twin" är namnet på en IC-uppbyggd effektförstärkare i stereo. Twin gjordes om till Twin Chakra. Solo går inte att göra om till Solo Chakra. Huruvida det går att göra en monoförstärkare med Chakra-koppling var kanske inte frågan han svarade på.

/Fredrik

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 14, 2005 20:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Carl Nyqvist wrote:
Jag måste berätta något väldigt spännande grabbar.
Du får gärna förklara vad du menar, Carl. Tycker du att den korkade experimentlustan du beskriver är något som kännetecknar oss som skriver på det här forumet? Har svårt att tolka det enbart som ett skämt, för det här var inte i din vanliga klass.
/Fredrik
Hej Fredrik,
Jag skriver också på det här forumet. Lita på att det var ett (försök till) skämt.

VH, Carl

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 14, 2005 20:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu har det dykt upp en pressrelease på Topica
Quote:
From a Linn Press Release:

"KOMPONENT multi-channel lifestyle loudspeaker system

Previewed for the first time at CES 2005 is the beautiful new KOMPONENT
multi-channel lifestyle loudspeaker system. Deploying unique Linn
loudspeaker technology featuring style and a discrete design, the
KOMPONENT loudspeaker system delivers genuine performance and
compliments a modern living environment. The KOMPONENT system comprises
four versatile models: the KOMPONENT 110 floorstanding loudspeaker, the
KOMPONENT 104 compact loudspeaker, the KOMPONENT 106 ‘Left/Center/Right’
loudspeaker and the KOMPONENT 120 powered bass reinforcement
loudspeaker.

All KOMPONENT loudspeakers feature the unique Linn 2-K Driver Array for
full range performance; an evolution of the driver array technology
found in Linn’s highest performing AKURATE, ARTIKULAT and the flagship
KOMRI loudspeaker systems. Configurable in a range of systems to suit
different applications the KOMPONENT system delivers outstanding
performance and represents exceptional value."
finns FLERA högtalare än vi trodde i serien - inte bara EN stativare o EN bokhyllemodell.
Antar att det är "centern" som saknas på bilderna...

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 14, 2005 21:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ursäkta en okunnig men jag fattade aldrig vilken eller vilka av burkarna på bilderna som var Komponent.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 14, 2005 21:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl, antar att du menar länken längst ned på sida 1.
Det är de tre översta bilderna. Svarta o rätt tunna burkar + ett UFO

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 14, 2005 21:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men då låter det ju som att dom har lånat lite Akurate-teknologi? Var kommer den där pressreleasen från? Jag hittar ingenting om Komponent på Linn:s sida.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 15, 2005 00:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Jag skriver också på det här forumet. Lita på att det var ett (försök till) skämt.
Tack, jag känner mig lättad. Nu kan jag återgå till mina experiment med gnisselfria gardinstänger utan att känna det som att någon hånler åt mig.

/Fredrik

Post new topic  Reply to topic  [ 137 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 610 Next

All times are UTC+02:00