selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 10:53

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 78 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject: Re: EKDS vs KDS & KK/1
PostPosted: Tue Apr 22, 2014 20:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Det är här som du faktiskt visar att du inte förstår tunedem Bill :wink:

Alla produkter som är högpresterande (inte bara HIFI) kräver lite mer pyssel än vanliga produkter, inte alls konstigt.
Samma diskussion finns inom andra produktområden där entusiaster tycker tillverkaren börjat slarva med "attension to detail".

För mig handlar denna diskussion inte om hur många Solos, kablar mm man behöver vid extern aktiv drift, utan hur BRA Linn hade kunnat gjort K350A och Exakt (samt alla andra produkter) med just "attension to detail" och hur bra det hade blivit om handlarna fick komma hem o tuna in :!:

Även om jag förstår varför Linn valde att ha extern elektroniklåda i Exakt, skulle jag föredragit att ALLT vore integrerat i talaren då det inneburit en ännu snyggare installation och enklare/mindre komplex systemlösning --> större fördelar skulle kunnna dras av integrationen.
Integration är framtiden och OJ vad prestanda man skulle kunna krama ut - om Linn spenderade mer tid på optimering!
Håller med dig i allt utom din konstiga kommentar om tunedem. Jag börjar bli väldigt trött på alla dumma kommentarer om vad jag förstår - eller inte. Man kan ju faktiskt lyssna på musik utan att sitta skitnödig hela tiden och undra om det låter OK enligt tunedem, eller hur? Varför läser du in annat i min lilla kommentar än just det som står där?

Det är möjligen så att jag har svårt att uttrycka mig eller har svårt att nå fram med mina åsikter/kunnande/erfarenhet men i övrigt skulle jag vara tacksam för att slippa alla nedvärderande kommentarer. Jag skulle vilja påstå att det är NI, dvs du och likasinnade som har svårt att ta till er att man möjligen kan ha en mer nyanserad syn på saken än NI besitter. Och med detta har jag en förhoppning att ni avslutar denna introverta diskussion om diskussionen och istället ägna er åt sakfrågorna. OK? *ngt irriterad*

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: EKDS vs KDS & KK/1
PostPosted: Tue Apr 22, 2014 21:15 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Och för att påminna så har vi här en väldigt intressant tråd som har rubriken "EKDS vs KDS & KK/1". Fortsätt där för det är mycket intressant. Övriga diskussioner via PM.


Top
   
 Post subject: Re: EKDS vs KDS & KK/1
PostPosted: Wed Apr 23, 2014 01:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
sportbilsentusiasten wrote:
Det är här som du faktiskt visar att du inte förstår tunedem Bill :wink:

Jag ser inget liknande harmonihyllan eller motsvarande "attention to detail" på högtalarnas baksida...
Till detta kommer att K400 är bäst om de är på 2.48m längd. Så långa är de inte i aktiva talare.
Teori hit o dit - vi vet SÅ lite så att hänvisa till dagens vetenskap känns inte så meningsfullt.

Men det är ju bra att vi är överens om att "Ett bra rack -är bra! och ett dåligt rack - är dåligt! :idea:
Det tror jag räcker för mig denna gången.

Bill,
Man kanske inte behöver spela så starkt.
Stomljud ges av låga frekvenser då de är så energirika.
Går inte att köpa en subb med separat slutsteg, vad är anledningen!

mvh/

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Re: EKDS vs KDS & KK/1
PostPosted: Wed Apr 23, 2014 07:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Den 13:e maj har High Fidelity visning av AKURATE EXAKT och det ska bli spännande att höra hur mycket av Klimax Exakt som finns kvar. Dvs, hur mycket av välljudet som beror på Eaxkt-systemet och vad som är begränsningar i hårdvaran. Likaså hoppas jag att man fixat till de anomaliteter som trots allt hördes ibland.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: EKDS vs KDS & KK/1
PostPosted: Wed Apr 23, 2014 08:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Jag ser inget liknande harmonihyllan eller motsvarande "attention to detail" på högtalarnas baksida...
Till detta kommer att K400 är bäst om de är på 2.48m längd. Så långa är de inte i aktiva talare.
Teori hit o dit - vi vet SÅ lite så att hänvisa till dagens vetenskap känns inte så meningsfullt.
Efter vad jag förstått av tidigare inlägg (har inte tittat efter själv) så lär det finnas någon form av dämpande upphängning av elektroniken. Om det är skådebröd eller något som behövs/låter bättre det har jag ingen aning om.

2,48 m K400 bör kunna "simuleras" eller ersättas, det handlar väl i stort om kända egenskaper. Trots allt, har man kunskapen och kompetensen att skapa ett komplett Exakt-system eller en LP12:a för den delen, då har man väl kunskapen att ersätta 2,48 m K400? En kabel som man dessutom skapat själv, man kan väl hoppas att Linn visste vilka egenskaper man ville ha...?

En ännu mer integrerad lösning har jag pläderat för/önskat länge. Alltså, högtalaren innehåller all elektronik och dessutom nätverksuppkoppling via elnätet. Konfiguration (tala om att det är vänster, höger, center, surround, anpassning till rum etc) görs via en app. Musiken kommer från en NAS eller motsvarande alternativt strömmande över nätet (Wimp lossless typ). Mindre mängder musik, typ under 1TB, kan ligga på inbyggd SSD alternativt en extern disk kopplad direkt till högtalaren. (Men då ska väl den ha ett eget rack att stå på...) Allt detta är ju möjligt med dagens teknik, det är "bara" att få det låta bra också :-)

Nackdelen med en sådan integrerad lösning är givetvis att det lämnar mycket lite eget utrymme för egna förbättringar. Man är i princip låst till tillverkarens uppdateringar. Det finns inte heller någon form av uppgraderingslinje för den som inte har råd med drömpaketet med en gång. Ja, om det nu inte blir uppgraderingspaket med tex starkare/bättre slutsteg osv.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: EKDS vs KDS & KK/1
PostPosted: Wed Apr 23, 2014 12:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
siffernisse wrote:
Går inte att köpa en subb med separat slutsteg, vad är anledningen!
Kunder vill inte ha stök o massa prylar, det har Linn insett.
Andra leverantörer erbjuder dock båda alternativen.
Lyft ut försärkarmodulen i din 345. Jag testade på min...blev bättre.


Top
   
 Post subject: Re: EKDS vs KDS & KK/1
PostPosted: Wed Apr 23, 2014 12:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Den 13:e maj har High Fidelity visning av AKURATE EXAKT och det ska bli spännande att höra hur mycket av Klimax Exakt som finns kvar. Dvs, hur mycket av välljudet som beror på Eaxkt-systemet och vad som är begränsningar i hårdvaran. Likaså hoppas jag att man fixat till de anomaliteter som trots allt hördes ibland.

/ B
har bokat två demos i Gbg. Ser mycket fram emot detta då flera anser att Akubarik är bättre än 350.
jag har inte direkt jämfört men en nyare konstruktion som Akubarik HAR vissa fördelar bla vidareutvecklad design där Linn MER integrerat elektroniken, färre lösa kort o färre kablar mm.

Ursäkta om du tog illa upp Bill, var inte meningen. Men jag borde förstått att det inte var läge att skoja till det lite med tunedem efter det du/erik tjafsade om. (host host...TD är en utvärderingsmetod o inte hur man lyssnar på musik :wink: )


Top
   
 Post subject: Re: EKDS vs KDS & KK/1
PostPosted: Wed Apr 23, 2014 12:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
...TD är en utvärderingsmetod o inte hur man lyssnar på musik :wink: )
Exakt :-)

Dvs ibland (nåja, ganska ofta - nä, oftast) vill jag helt enkelt bara lyssna på musik och inte fundera i termer av TD, dist, frekvensgång osv. Det var exakt vad jag menade med min kommentar, inget annat. Ursäkten godtagen/accepterad/förstådd :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: EKDS vs KDS & KK/1
PostPosted: Wed Apr 23, 2014 12:37 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
TuneDem ska inte heller likställas eller jämställas med parametrar som distorsion, frekvensgång etc. TuneDem bygger alltid på att du jämför två alternativ med varandra, för att sedan konstatera vilket som är bättre eller sämre. Du kan inte utvärdera endast ett hifisystem med TuneDem.

Mätningar av parametar som distorsion, frekvensgång mm görs alltid på ett system i taget, och det är inte vedertaget hur man konstaterar vilket av flera olika mätresultat som innebär att det ena eller andra systemet är bättre på att återge musik.

I vs-trådar här på forumet antar vi att det är jämförelsemetoden TuneDem som gäller, om inget annat anges av trådskaparen.


Top
   
 Post subject: Re: EKDS vs KDS & KK/1
PostPosted: Wed Apr 23, 2014 13:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ja max integrering är absolut rätt inriktning men min/andras erfarenhet är tyvärr att vissa saker blir besvärligt, kabellängder tex
Bill50x wrote:
2,48 m K400 bör kunna "simuleras" eller ersättas, det handlar väl i stort om kända egenskaper. Trots allt, har man kunskapen och kompetensen att skapa ett komplett Exakt-system eller en LP12:a för den delen, då har man väl kunskapen att ersätta 2,48 m K400? En kabel som man dessutom skapat själv, man kan väl hoppas att Linn visste vilka egenskaper man ville ha...?


Top
   
 Post subject: Re: EKDS vs KDS & KK/1
PostPosted: Wed Apr 23, 2014 13:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Ja max integrering är absolut rätt inriktning men min/andras erfarenhet är tyvärr att vissa saker blir besvärligt, kabellängder tex
Bill50x wrote:
2,48 m K400 bör kunna "simuleras" eller ersättas, det handlar väl i stort om kända egenskaper. Trots allt, har man kunskapen och kompetensen att skapa ett komplett Exakt-system eller en LP12:a för den delen, då har man väl kunskapen att ersätta 2,48 m K400? En kabel som man dessutom skapat själv, man kan väl hoppas att Linn visste vilka egenskaper man ville ha...?
Jag gillar ju att peta med en pinne i myrstacken...

Men är det säkert att 2,48m K400 kabel inte är en önskansvärd påverkan snarare än att det är en optimal belastning för slutsteget? Eller en nödvändig ingrediens i högtalarens delningsfilter, dvs med annan dimensionering av filtret hade också annan längd av kabeln varit optimal? Typ 30 cm eller 12 m?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: EKDS vs KDS & KK/1
PostPosted: Thu Apr 24, 2014 11:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
De som testat har testat med olika slutsteg o talare, samma resultat. 2,48m bäst. Jag är inte förvånad då ett BRA försteg alltid är bra oavsett källa o slutsteg...
Synergieffekter är kraftigt överdrivna i HIFI-branchen. Felaktigheter ska dessutom inte kompenseras för, de ska elimineras kan jag tycka.

Avseende debatten om intern o extern elektronik, läs inlägg #27
http://forums.linn.co.uk/bb/showthread. ... #pid319172


Top
   
 Post subject: Re: EKDS vs KDS & KK/1
PostPosted: Thu Apr 24, 2014 14:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
De som testat har testat med olika slutsteg o talare, samma resultat. 2,48m bäst. Jag är inte förvånad då ett BRA försteg alltid är bra oavsett källa o slutsteg...
Synergieffekter är kraftigt överdrivna i HIFI-branchen. Felaktigheter ska dessutom inte kompenseras för, de ska elimineras kan jag tycka.
Återigen, medhåll. En bra apparat är en bra apparat. Men så länge vi "leker Lego" dvs kopplar friskt mellan olika apparater så gäller
A) att gränssnitten är standardiserade, alternativt
B) att man väljer apparater som passar ihop

Det handlar alltså inte om synergieffekter utan om att apparaterna passar ihop, tex att försteget klarar av att styra ut slutsteget. Och att försteget inte har så hög utsignal att ingångssteget i effektförstärkaren klipper. Ett annat exempel är missanpassning impedansmässigt som tex kan skapa diskantfall trots att de inblandade apparaterna var för sig är exemplariska i det avseendet. Här kan ju tex en viss typ av kabel hjälpa eller stjälpa beroende på situation. Återigen, det handlar inte om att kompensera för felaktigheter, bara se till att apparaterna har den omgivning de är konstruerade för.

Ett exempel, Linn Linto II har så hög utnivå (+10V p-p) att många efterföljande steg helt enkelt klipper. När jag rippar vinyler så kan jag inte köra Linto'n direkt till ljudkortet utan är tvungen att ta ut en dämpad signal från min Kairn. Eller när jag släpade med mig min LP12:a till en kamrat och hans försteg klippte när jag spelade maxi-singlar. Att min Kairn inte klipper betyder inte att det är en ljudmässigt bättre apparat, bara att den är dimensionerad för högre ingångsnivåer. Men är allt annat lika är en högre överstyrningsmarginal absolut att föredra, tex för att kunna hantera knäppar och knaster från en vinylskiva. Sådana transienter brukar vara såväl snabba som kraftiga och om efterföljande steg klipper så låter det sämre/fetare/mer distat än nödvändigt.

(nedanstående exempel bara för dem som orkar med mitt pladder, övriga rekommenderas att hoppa till nästa inlägg...)
Ett annat exempel. Jag har två olika hörlurar som jag använder vid sena lyssningssejourer. Mina Sennheiser HD650 låter alltid bättre än mina Koss Porta Pro, i alla fall ljudmässigt. Men Porta Pro är alltid spänstiga och spelglada om än lite bumliga och distade. Men anslutna till min Samsung Tab3 7" platta så faller HD650 ifrån rejält, trots att de på papperet är en ganska snäll last. Här excellerar Porta Pro och absolut att föredra. Jag tror inte detta har med några kompenserande synergieffekter att göra utan helt enkelt att HD650 är lite mer avslöjande. Men det kan också vara så att Porta Pro egentligen är lite rappare och gladare i presentationen och när HD650's högre ljudkvalité inte kommer fram så blir de istället bara lite tråkiga. Men att testa detta orkar jag inte med, är bara glad att de mindre lättare lurarna är de som föredras när jag är på resande fot :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: EKDS vs KDS & KK/1
PostPosted: Thu Apr 24, 2014 23:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
De som testat har testat med olika slutsteg o talare, samma resultat. 2,48m bäst. Jag är inte förvånad då ett BRA försteg alltid är bra oavsett källa o slutsteg...
Synergieffekter är kraftigt överdrivna i HIFI-branchen. Felaktigheter ska dessutom inte kompenseras för, de ska elimineras kan jag tycka.

Avseende debatten om intern o extern elektronik, läs inlägg #27
http://forums.linn.co.uk/bb/showthread. ... #pid319172
Ursäkta OT;

Håller med om att synergi-effekter oftast är överdrivna och då det är tillämpart är f.f.a. då man blandar undermåliga apparater.

Bill har nog en poäng med sitt resonemang om anpassning. Apparater som är avsedda att ha en funktion, t.ex justera signalnivå etc konstrueras för att denna funktion i möjligaste mån inte skall påverkas av omgivande utrustnings egenskaper. En kabel konstueras (i bästa fall) för att inte ha någon egen funktion bara för att låta en signal propagera genom den. Förutom de i kabeln inneboende oönskade effekterna så har alla kända egenskaper som kablen har ett mycket starkt beroende till kablen anslutna enheter. Detta är känt. Vad annat som kan ge att kabellängden 2.48 m är att föredra och som inte har med egenskaper som anslutna enheter ställer upp med, är för mig en gåta. Inte att jag inte tror på de resultat som de som testa kommit fram till, bara att jag är helt oförstående till orsaken.

Några frågor som man ställer sig är;

Gäller 2.48 m som optimal kabelläng även vid bi-wiring, bi-amping, aktivt?

Gäller samma optimala längd oberoende av använd källa och försteg?

Gäller samma optimala längd oberoende av använda högtalare (har möjligen ett för litet yrval provats)?


Top
   
 Post subject: Re: EKDS vs KDS & KK/1
PostPosted: Fri Apr 25, 2014 08:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
...(har möjligen ett för litet yrval provats)?
Gillar ordet "yrval", det skulle kunna användas när man valt något men utan en egentlig orsak :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 78 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited