selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 07:32

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 94 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Tue Apr 09, 2013 20:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
siffernisse wrote:
Haha..vilket jävla gnäll så fort det kommer något nytt. Bakåtsträvare har sällan rätt!
Det var bättre förr när högtalarna såg ut som gigantiska skokartonger i hemmasnickeri finish, och mjölken har blivit så dyr också!
Ironi funkar sällan, varför inte skriva vad du tycker istället för att skriva vad du inte tycker?

Kunder till Linn har ofta BRA koll (insatta i teknik) och vet vad de vill. Detta i kombination med ett verktyg (tune dem) för utvärdering av prestanda, gör att kunderna enkelt kan värdera olika produkter mot varandra.
Att i det läget sprida budskapet "bra nog" är ingen framgångsrik strategi för att vinna kunders förtroende - speciellt som det uppenbart saknas egenskaper i vissa nya högtalare.

Representanter från Linn är öppna med att vissa kvaliteter i Isobarik, keltik och komri inte finns i dagens toppmodeller.

När det gäller gnäll ska man beröma Linn när det är befogat och kritisera när det är befogat. Är ju glädjande att Linn lyssnat på kritiken och nu presenterar talare med Isobarik-princip. Det har ju MÅNGA kunder/Linnbutiker påtalat sedan Keltik lades ned.
Jag har påtalat detta vid flertalet tillfällen och fått till svar "servostyrningen gör samma sak fast billigare" - varpå jag svarat "hur bra hade det DÅ inte varit att kombinera Isobarik och servo"?
Denna "tillräckligt bra" approach känns inte klockren...

Som pekka varit inne på, kräsna kunder vill ju ha produkter som man vet är tweakade till max där inget lämnas till slumpen. Var ju exakt SÅ Linn jobbade förr.
Detta synsätt är så långt från bakåtsträvare man kan komma! Så vad menar du med bakåtsträvare?

hemmasnickeri finish? Studera Isobarik och njut av träarbetet.
gigantiska skokartonger? ok men de stod dikt an vägg --> tog liten plats i rummet. Dagens talare ska stå ute i rummet och tar därmed mer plats/syns mer = svårt att få hustrun att gå med på att ha dom i huset. Och dessutom sämre rent akustiskt. Är det framåtsträvande?

Isobarik var unika, dagens 242/350 ser ut som vilken talare som helst, är det framåtsträvande?
Förr gick Linn mot strömmen (LK-lådor, talare dikt an vägg, tune dem, source first, ständig tweakande) nu följer de strömmen. Trist o förutsägningsbart.


Att 350 är asbra är ju inget argument, heller inte att de är bättre än isobarik -frågan är HUR pass mycket BÄTTRE de skulle kunna vara?


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Wed Apr 10, 2013 00:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Tycker det är väldigt mycket struntprat i denna tråden faktiskt, och från din sida också för ovanlighetens skull.

Vem vill ha tillbaka LK-lådorna?? det är ju bara en hypotetisk tyckande då mycket av LINNs senare elektronik i praktiken inte ryms i dessa lådor. Men anser du också då att man fortfarande ska sitta med 2 stora rack med lådor för att lyssna på en CD skiva. Gjorde det musiken bättre?? Blev det billigare? vem tjänade på det förutom de som sålde plåt till Linn?

Finns ju andra representanter från Linn som anser att tex Ninka var musikaliskt bättre än Keltik. Att många Linn handlare tex i England sålde Linn med B&W högtalare kommer från tiden på 90-talet då många ansåg att Linn inte gjorde bra högtalare(Isobarik, Keilidh, kaber, keltik, mm). Det är inte på senare tid som de tagit in annat sortiment i högtalare väg. Jag anser att Linns högtalare idag, sedan början av 2000-talet står sig mycket väl mot andra. Visst har de blivit mer analytiska med 2-K och 3-K men de levererar också ett jävla drag om de drivs och installeras rätt som faktiskt är svårt att hitta på annat håll.

Man ska inte gå mot strömmen av princip, bara om och när det ger fördelar. Linn är ett annat företag idag och har valt att effektivisera som så många andra för att överleva. Gick man en annan väg skulle det sitta en helt annan prislapp på grejerna. Du borde också veta att klämma ut de sista procentandelarna ur en produkt är vansinnigt dyrt. Låt kunden göra det om hen nu är intresserad, Linn känner också till internet och vet att tex forum som detta och deras eget forum kan sprida sådan information. Detta tjänar kunden på.

Det stora flertalet kunder vill ha välljudande och snygga produkter, som låter bra ur kartong och det behovet försöker Linn möta tror jag, och jag anser att de fortfarande gör det.
Jag vet inte vad du haft för Linn grejer tidigare men de gamla tjänar också på att tweakas, men eftersom internet inte fanns så var det inte allmän kännedom allt som kunde göras som det är idag. Det är en annan tid nu, se all information som en möjlighet istället för att vända det till något negativt.

Och detta med att byta komponenter osv en gång i kvartalet som Linn sysslade med förut och som ni kallar "tweakande till max" vet jag inte riktigt vad kunden tjänar på förutom total förvirring. Kan bara våndas över administrationen då det slutligen fanns typ 15 olika kretskort med olika komponenter till en sketen Kairn. Vem tjänar/betalar för detta? Bättre att försöka utveckla klart en produkt som man gör idag och sedan komma med större förändringar, som man gjort med Klimax prylarna tex.

Isobarik såg väl ut som dåtidens engelska högtalare, tex Naim DBL mm. Med dagens mått möjligen unikt fula, men det var sådant hen gillade då, och Linn visste inte bättre likt vad som kommer att ske i framtiden med dagens alster. Men det tycks tydligen finnas en uppfattning att om något är fult så måste det ha någon kompenserade egenskap, typ prestanda?. Så är det inte, ser det rätt ut så är det rätt. kalla det lifestyle eller vad du vill.

Angående priser så kommer det alltid vara dyrt att ligga på topp, och att köpa nytt.
Jag vet inte om det sålts så värst många fler 140:or än 242:or, är tveksam?. Men sedan består ju produktions kostnaderna för högtalare inte i huvudsak av elektronik, så jag kan inte se varför de ska bli billigare och billigare som elektronik. Ingenjörer, hantverk och materiel blir dyrare och dyrare och därmed produkter som detta också.
Sedan har marknaden för dyra och svindyra prylar växt de senaste åren, mycket iomed att nya marknader öppnats men även fördelningspolitiken. Idag står folk i kö för att köpa supersportbilar för 8-15 miljoner som P1, LaFerrari, 918, Agera. Tidigare på 90 talet fanns F40 och 959 som var det värsta man kunde köpa för pengar vilket var under 2 milj.

350 är så bra det kan bli för det priset, vinstmarginalen och de förutsättningar som funnits. Ingen gör väl produkter sämre än de kunde vara.

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Wed Apr 10, 2013 08:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Bara den som ska ha det blir nöjd så är allt bra..

Jag respekterar dina åsikter men kan inte säga att jag delar just någon av dem.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Wed Apr 10, 2013 09:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
siffernisse wrote:
Vem vill ha tillbaka LK-lådorna?? det är ju bara en hypotetisk tyckande då mycket av LINNs senare elektronik i praktiken inte ryms i dessa lådor.
.....

Isobarik såg väl ut som dåtidens engelska högtalare, tex Naim DBL mm. Med dagens mått möjligen unikt fula, men det var sådant hen gillade då, och Linn visste inte bättre likt vad som kommer att ske i framtiden med dagens alster. Men det tycks tydligen finnas en uppfattning att om något är fult så måste det ha någon kompenserade egenskap, typ prestanda?. Så är det inte, ser det rätt ut så är det rätt, kalla det lifestyle eller vad du vill.
Tycke och smak är alltid svårt att diskutera, vem kan tala om för mig vad som är snyggt respektive fult? Det kan ju bara jag avgöra. Jag råkar nu tycka att LK-lådorna är snygga och såvitt jag förstår skulle en KK mycket väl rymmas i en sådan. Men LK är ett passerat kapitel och ett sätt att "få till det" i racken är apparater med fler funktioner så man slipper så många lådor. DSM-konceptet, ibland tom med inbyggt slutsteg (alternativt att det sitter i högtalaren) är absolut rätt väg för de som inte vill belamra sitt vardagsrum med en massa lådor och kablage.

Jag tycker för övrigt inte att de vanligaste 2K- och 3K-arrayerna i silver är speciellt snygga, tvärtom faktiskt. Riktigt phult. Men det är ju jag det och ändå är det så att om en högtalare låter bäst men är försedd med 3K-array, ja då får det bli en sådan. De snyggaste högtalarna Linn gjort enligt mitt förmenande är Ninka och Espek. Men även vita 242/350 med svarta metalldelar är rätt läckra.

Personligen skulle jag tycka att högtalare konstruerade för att stå direkt mot vägg skulle vara tilltalande, men det verkar svårt att få till ljudet i sådana koncept. Speciellt om kunden bara vill ställa upp lådorna mot valfri vägg utan tex akustikbehandling. Jag har full förståelse att Linn satsar på prestanda "out-of-the-box", många kunder som är villiga att betala saftigt för bra grejor är inte villiga att bygga om sitt hem eller att tweaka i all oändlighet. Det finns några entusiaster som gör detta men den bredare kundkrets som Linn behöver för att överleva - dem gör det inte.

Strävan efter en bredare kundgrupp gör dock att produkterna också närmar sig "de vanliga". Elektroniken är en sak, designen på lådorna behöver inte nödvändigtvis påverka ljudet och här kan man mycket väl bli mer mainstream för att maximera försäljningen/marginalerna. Entusiasterna kommer i alla fall försöka maxa ljudet med olika underlag/placering för apparaterna men i stort sett ska de kunna fungera direkt ur lådan och placeras där kunden föredrar. Värre är det med mekaniska anordningar som vinylspelare och högtalare. Om en kund besöker en seriös Linn-handlare som berättar om vilket bord som behövs till LP12:an och vikten av rätt placering så kan kunden börja dra öronen åt sig. Speciellt om denne besöker en konkurrerande handlare/fabrikat som menar att deras skapelse kan man gärna klämma in bland de fina böckerna... Även om man gillar musik och kan tänka sig betala dyrt för återgivande av denna kanske man inte vill våldföra sig på det estetiska och väljer kanske bokhyllelösningen.

Nu är det väldigt mycket teoretiserande och spekulationer från min sida, det skulle vara intressant att veta vilka som egentligen är Linns kunder och vilka preferenser dessa har när det gäller musik, design, inredning - ja allt som påverkar val av utrustning. Det skulle också vara intressant att veta vilka det är som varit i kontakt med Linn men ändå väljer annan utrustning och varför de gjort så.

Oavsett vilket, jag tvivlar på att de som surrar runt på de tre Linn-forum som finns i Sverige (Selleri, Melodik, Lejonklou) är representativa för genomsnittskunden.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Wed Apr 10, 2013 10:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Har hört många snacka om det gamla resp nya Linn soundet. Vad innebär det egentligen jag själv har väldigt liten erfarenhet av de äldre högatalarna från Linn. Men många verkar tycka om ljudet från de äldre bättre. Träffade en på en hifimässa här i Luleå för flera år sedan som tyckte att Isobarik fortfarande var favorit. Är det roligare och mera sväng samt kraftfullare ljud i gamla högtalare.

I UK så verkar många välja källa från Linn och högtalare från något annat fabrikat det måste bero på något.


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Wed Apr 10, 2013 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Hej, tycker din attityd i inlägget är rätt trist.
Man kan ha olika åsikt. Det är inte farligt.
Och jag tycker diskussionen om Linns produkter är intressant, då jag bryr mig om företaget. Är lite oroad över utvecklingen, är inte ensam.
Denna debatt kommer upp varje gång en ny produkt släpps. ALLA vill att de ska vara överjordiskt bra!
Verkar som de som utvecklar LP12 vet vad de gör, enkla grejjer och inget lull-lull. Och prestandaökningen är "tappa hakan i golvet".
Radikal, Keel, Ulrika, Ekos SE, nya puppan.
De verkar inte ha attityden "tillräckligt bra" inte !!!

Så kom Majik Isobarik och trots allt snack om isobarik och dess historia, blev det platt fall.
Jag hoppas snart kunna rapportera att Akubarik ÄR ASBRA, men är ganska nervös.

siffernisse wrote:
Tycker det är väldigt mycket struntprat i denna tråden faktiskt, och från din sida också för ovanlighetens skull.
Är det nödvändigt att använda ordet struntprat bara för att du inte håller med?
siffernisse wrote:
Vem vill ha tillbaka LK-lådorna?? det är ju bara en hypotetisk tyckande då mycket av LINNs senare elektronik i praktiken inte ryms i dessa lådor. Men anser du också då att man fortfarande ska sitta med 2 stora rack med lådor för att lyssna på en CD skiva. Gjorde det musiken bättre?? Blev det billigare? vem tjänade på det förutom de som sålde plåt till Linn?
Onödigt raljerande...
Det viktiga i mitt resonemang var att lämnade sin unika design. (även om jag inte hade haft några problem om de fortfarande såg ut som de då gjorde) Och visst skulle elektroniken rymmas i en låda för DS, försteg, 2-kanalslutsteg. inte 6-kanalsteg.
siffernisse wrote:
Jag anser att Linns högtalare idag, sedan början av 2000-talet står sig mycket väl mot andra. Visst har de blivit mer analytiska med 2-K och 3-K men de levererar också ett jävla drag om de drivs och installeras rätt som faktiskt är svårt att hitta på annat håll.
Ja visst står de sig bra mot andra, det har har skrivit massa gånger, men återigen det var ju inte poängen. Det var ju hur mycket BÄTTRE de kunnat vara.

Ett jävla drag? :mrgreen:
Och ja...jag har ägt 2par aktiva Isobarik, Keltik, Komri samt de flesta av Linns icke "top of the line" burkar - vad har du ägt?

siffernisse wrote:
Man ska inte gå mot strömmen av princip, bara om och när det ger fördelar. Linn är ett annat företag idag och har valt att effektivisera som så många andra för att överleva. Gick man en annan väg skulle det sitta en helt annan prislapp på grejerna. Du borde också veta att klämma ut de sista procentandelarna ur en produkt är vansinnigt dyrt. Låt kunden göra det om hen nu är intresserad, Linn känner också till internet och vet att tex forum som detta och deras eget forum kan sprida sådan information. Detta tjänar kunden på.
Jag borde veta? Skulle uppskatta om du kan diskutera som en vuxen person.

Men en sak vet jag, jag skrev inte det du försöker ta upp ovan. (ps, det kostar inte knappt något extra att vända internkablar åt rätt håll)

Linn gick in på marknaden på 70/80talet med en unik approch - full fokus på prestanda, ständiga uppgraderingar (ofta gratis eller åtminståne billiga) samt grym support. Detta fick in kunderna till butiken regelbundet och skapade en tät relation med kunderna. SMART!
Tvärt om alla andra företag som fokuserar på finesser/design och nya produkter hela tiden.

Du behöver inte hålla med men min erfarenhet av företagande är att tät/ofta kontakt med kunder är viktigt. Liksom att försöka konkurera på andras planhalva INTE ger några fördelar alls. Bara risker. Man bör hitta sin unika nisch och utveckla det i sin marknadsföring.
Se hur udda Linns tidiga reklam var, och hur lysande den spelade på det unika i deras produkter/filosofi. Det är numera helt borta.

Linn bytte inriktning för ca 10år sedan (mot mainstream) - vad hände? Firman började blöda och var på vippen att gå under.
Kan vara förädiskt att följa strömmen...
siffernisse wrote:
Det stora flertalet kunder vill ha välljudande och snygga produkter, som låter bra ur kartong och det behovet försöker Linn möta tror jag, och jag anser att de fortfarande gör det.
Rätt, de gör det bättre än någonsin!
Men återigen, hur mycket bättre kunde de göra dem med enkla medel? Du missade kanske att jag tog upp Lejonklou?
Och sedan har vi Tonlägets högtalare... 30% av priset av 242 men mer musikaliska. ok de låter inte lika snyggt men DOCK :!:
Linn tog ett jättesteg avseende högtalarprestanda då Komri/242 kom, men det är nu över 10 år sedan. Jag väntar på nästa jättelyft! Liknande de Linn tagit på LP12, DS, försteg under 10 år.
siffernisse wrote:
Jag vet inte vad du haft för Linn grejer tidigare men de gamla tjänar också på att tweakas, men eftersom internet inte fanns så var det inte allmän kännedom allt som kunde göras som det är idag. Det är en annan tid nu, se all information som en möjlighet istället för att vända det till något negativt.
Jo tack jag har ägt det mesta från Linn sedan mitten av 80-talet. Tweak var allmänt känt om man pratade med sin Linnhandlare. Och kunder ringde varandra för att sprida information, vissa skickade brev.

Det är en vanlig uppfattning att det är "nya tider" nu. Tvärt om, allt är som förut! dvs allt förändras ständigt, det har det alltid gjort och alltid kommer att göra. Ingen skillnad alltså!
Enda skillnaden är att förändringen går allt snabbare. Att internet nu används istället för brev/tfn är en naturlig utveckling, men tro inte att ingen kommunicarade med varandra innan internet fanns.
siffernisse wrote:
Och detta med att byta komponenter osv en gång i kvartalet som Linn sysslade med förut och som ni kallar "tweakande till max" vet jag inte riktigt vad kunden tjänar på förutom total förvirring. Kan bara våndas över administrationen då det slutligen fanns typ 15 olika kretskort med olika komponenter till en sketen Kairn. Vem tjänar/betalar för detta? Bättre att försöka utveckla klart en produkt som man gör idag och sedan komma med större förändringar, som man gjort med Klimax prylarna tex.
INGET är så bra att det inte kan göras bättre.
Och det är mycket, MYCKET effektivare/billigare att förbättra något liiiiite grann stegvis, ofta&regelbundet, än försöka försöka förbättra i få stora steg.
Kunden tjänar på det, och därigenom på sikt företaget.
siffernisse wrote:
Isobarik såg väl ut som dåtidens engelska högtalare, tex Naim DBL mm. Med dagens mått möjligen unikt fula, men det var sådant hen gillade då, och Linn visste inte bättre likt vad som kommer att ske i framtiden med dagens alster. Men det tycks tydligen finnas en uppfattning att om något är fult så måste det ha någon kompenserade egenskap, typ prestanda?. Så är det inte, ser det rätt ut så är det rätt. kalla det lifestyle eller vad du vill.
Flera antaganden igen med tråkig underton.
Det finns de som älskar designen av de äldre grejerna. Jag är en av dessa och är inte ensam. Jag anser att de har en harmoni i proporttionerna som idag saknas. 350 med sin bredare baffel är riktigt snygg dock! 242 är för smal/djup, jämför med Keltik/Kaber.
Och 2k/3k sticker ut designmässigt, men harmoniskt nej. Alla mina vänner kommenterar dessa (negativt).
LK-lådorna hade även de vackra proportioner tycker jag, fick massa berömmande kommentarer på den tiden. Händer aldrig nu.
Äldre grejer hade proportioner som var närmare det gyllene snittet, vilket tilltalar de flesta människor.

Isobarik är en verkligt vacker skapelse, får jag tycka det utan att det raljeras över det? Underbart träarbete. Fina detaljer som återkopplar till LP12 afromosia.

Form följer funktion eller tvärt om? Vi verkar tycka olika. ok för mig.
För mig kommer prestanda först, design därefter.
siffernisse wrote:
Men sedan består ju produktions kostnaderna för högtalare inte i huvudsak av elektronik, så jag kan inte se varför de ska bli billigare och billigare som elektronik. Ingenjörer, hantverk och materiel blir dyrare och dyrare och därmed produkter som detta också.
Rätt, hantverk och materiel blir dyrare men genom att minska antalet element skulle man kunna göra konstruktionen mekaniskt enklare och skulle spara in på filter/element, inte sant?

Och visst är det RÄTT mycket elektronik i 350? :wink:

Återigen, min poäng var hur mycket bättre de kunnas göras.
siffernisse wrote:
Sedan har marknaden för dyra och svindyra prylar växt de senaste åren, mycket iomed att nya marknader öppnats men även fördelningspolitiken.
Riktigt!
Men som jag tidigare skrivit, dessa kunder vill ha det senaste hela tiden och är inte trogna. Och oim att alla vet om detta översköljs vi nu av dyrHIFI. Ska verkligen Linn kriga på samma planhalva som alla andra? Varför inte undvika en stor del av konkurensen genom att utnyttja sina styrkor? Att bygga snygga/dyra grejer är inte svårt, det gör många.
Och kan Linn släppa nya produkter i den takt som dessa kunder vill?
siffernisse wrote:
350 är så bra det kan bli för det priset, vinstmarginalen och de förutsättningar som funnits. Ingen gör väl produkter sämre än de kunde vara.
Även om Linn försöker göra så bra grejer som de kan, kan allt, precis allt förbättras.
Vända internkablar rätt tex.
Och varför är DS firmware olika musikaliska?


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Wed Apr 10, 2013 13:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
INGET är så bra att det inte kan göras bättre.
Och det är mycket, MYCKET effektivare/billigare att förbättra något liiiiite grann stegvis, ofta&regelbundet, än försöka försöka förbättra i få stora steg.
Kunden tjänar på det, och därigenom på sikt företaget.
Det enda jag inte riktigt håller med om i ditt långa "braiga" inlägg. Men det beror naturligtvis på vad förändringarna består i. Byts det en BGA på huvudkortet kan knappast en butik fixa bytet och då ska antingen apparaten skickas till Linn eller så ska hela kortet bytas. Det jag sett på senaste tid är att alla uppgraderingar är ganska dyra, oavsett om de är små eller mer omfattande. Vem vill lägga ut 40-50 tusen på en apparat för att ett halvår senare uppgradera den till, som det entusiastiskt brukar stå på webben, "endast 21 tusen för den enorma förbättringen!"? För de flesta människor är långt mindre summor än så kännbara och det är, enligt mig, ett otyg med täta uppgraderingar som kostar slantar. Naturligtvis är det skillnad på mjukvaruuppdateringar som man hämtar hem gratis på nätet men även här diskuteras det ju ibland om de senaste uppgraderingarna verkligen är bättre. Och utanför entusiastskaran, hur många har egentligen lust att hålla på och testa olika firmware till sin DS när man hellre vill använda tiden till att lyssna på musik?

Men för att knyta an till trådrubriken, det ska bli mycket intressant att lyssna på den nya högtalaren! Kanske har den det "kött och blod" som jag tycker har saknats i de senaste högtalarna. Jag har dock inte ännu lyssnat på Majik Isobarik (nästan så jag skäms...), den kanske det är lite mer drag i trots de ibland negativa kommentarerna.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Thu Apr 11, 2013 00:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Är det någon som har nån aning om dimensioner på Akubarik????

Eventuellt hittat någon bild med dem bredvid andra högtalare så det går att jämföra?


Är den portad?? Servostyrdbas?? (jag gissar på att basen inte är servostyrd, då de måste vart sparat lite här och där i konstruktionen och inte bara på lådan.) Min fru är väldigt emot storleken/utseende på K350A (Nu har vi K320A/Dynamik +K345)


Är Akubariken utan port och har servostyrd bas så kan den nog vara veldigt nära K350A och kanske kanske bättre än kombinationen K320A +K345. Vartfall om inte subben er veldigt bra plaserad.


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Thu Apr 11, 2013 01:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Hej, sportbilsentusiasten.
Det bästa sättet att påverka Linn om man nu vill göra det är nog att ge kritiken på deras forum, Engelsmän är ofta inte särskilt bra på svenska. Ska väl också säja att jag är allergisk mot folk som klagar på saker innan de vet hur det ligger till. Man kan ha skeptisk inställning men det är en annan sak. Här blir det liksom bara en klagosång.

Detta mantra "tillräckligt bra" som du och vissa personer på detta forum upprepar ständigt som det vore något negativt & ovanligt har jag aldrig förstått. Allt som produceras och någonsin har producerats stämmer in på detta. Vare sig man ska flyga till månen eller äta en lunch på grillen.
Man kan alltid göra saker bättre, men det kostar, och någon ska betala för det. Linn har inga sedelpressar.

Tycker du att Linn ska använda olika storlekar på lådorna beroende på hur mycket elektronik som behövs?. Det finns en hel del nyare produkter som ryms i LK formatet som du också säjer men en hel del som inte skulle göra det. Alternativet är förstås att dela upp det på flera lådor som förut så tex AV-processorerna skulle bli 2-3 Lk lådor. Blir det billigt och bra det?
Med mindre luft i lådorna blir kylning också sämre och fläktarna skulle gå oftare.
Det ända rätta var att gå från LK-formatet till ett större enhetsformat. De som inte jobbat i tillverkande industri förstår inte vad det kostar att hantera artiklar. Dock får man tycka vad man vill om designen men fronten måste funka till en mängd olika ändamål. Jag tycker det blev en bra kompromiss och snyggare än mycket annat..

Det är oftast inte dyrare att göra något "designat" än något "icke designat" funktionellt designat.
Att gjuta en enklare aluminium front kostar lika mycket som att gjuta en välvd geometri. Det är bara verktyget som bearbetats olika. Maskinbearbetning av ett verktyg kostar inget i sammanhanget.

Det var många hifi tillverkare och även butiker som var på vippen att gå under, och gjorde det också för 10 år sedan. Linn klarade sig, kanske hade det inte gjort det om de fortsatt i samma spår, vem vet.

Linn har helt andra administrativa kostnader än ett enmansföretag? som Lejonklou. Kom igen när de säljer lika många olika artiklar så kan vi jämföra. Administrationen stiger snarare exponentiellt än linjärt med antalet anställda. Och som sagt administration är bara en kost, och därför vill man inte hantera för mycket olika artiklar. Och därför vill man inte förändra på smågrejer hela tiden. Kunden får betala för något som inte ger produkten prestanda.

Gamla grejer är också designade på samma vis som nya, bara att det var andra ideal då. År 1985-1995 är inte årtiondet då företagen la designen på hyllan och bara satsade alla sina pengar på prestanda.
Jag gillar också Espek, men Skokartongerna går bort. Man fastnar åsikts, och stilmässigt i vissa tider, det sägs att det är när man hade det som bäst med det, så vill man försöka vara kvar i skedet.

Linn kan kriga på flera planhalvor, premiumprodukter ouppnåeliga för vanligt folk skapar reklam och image för företaget som gör att man säljer mer av de normala sortimentet. Linn vill förknippas med världens bäst ljudande produkter då är det nog märkligt om de inte försökte sig på att göra världens bästa CD-spelare, Försteg, slutsteg, Högtalare, mm. Detta kräver naturligtvis en extraordinär insats och därmed en extraordinär kostnad. Sedan använder man tekniken i de billigare produkterna efter några år. Det är så i stort sett all produktutveckling går till.
Teknik som satt i Mercedes S klass för 20 år sedan sitter nu i vanliga Audi och volvo.

Jo 350A har mycket elektronik, men betydligt färre delar än om den var passiv med 6 separata stereosteg. Så sparar man kost och ökar prestandan för kunden.
Som sagt, allt kan förbättras. Men så stiger prislappen också. Om man inte rationaliserar bort kost som inte ger någon avkastning, såsom artiklar & administration....dvs...inte uppgradera hela tiden! :wink:

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Thu Apr 11, 2013 11:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
siffernisse, jag är uppenbarligen otydlig då du fortarande inte förstår vart jag vill komma.

LK-lådor; handlar inte om att ha kvar dom, heller ej om storlek, material, om fronten är välvd (och annat du tog upp, tex kostnad för det kan man lösa ändå). Det handlar om att Linn övergett den unika design, sitt särdrag.
Alla känner igen en Porsche, BMW på långt håll. Eller för den delen en produkt från Apple. Det innebär INTE att man inte man ha fler olika produktserier (med olika storlek, pris, målgrupp) Det innebär heller inte att man inte kan ändra design över tiden.
Notera att alla dessa företag ÄVEN har en konsekvent reklam!
De har ett budskap som de hamrar in. Notera att de mutat in en egen nisch! (design, produktegenskaper, mm)
Notera hur bra det går för företagen.

Förr kände man igen en Linnprodukt på långt håll, det gör man inte nu.
Hoppas du är med nu...


Ett ytterligare exempel, mellan 1985 o 2000 köpte jag nya produkter innan jag lyssnat på dom (Lingo, Ekos, Trojka, Isobarik, Keltik Klout mm). det kunde man då göra. Många gjorde likadant.
varför?
Man visste att nya grejer var överlägset bättre än tidigare. Man visste att förbättringar ständigt gjordes och gavs till kund billigt, ibland gratis.
Dvs risken var LÅG.
Jag blev aldrig besviken!

Jämför med Porsche, BMW o Apple - de har massa kunder som står i kö för att köpa den nya modellen - ofta osedd. Varför tror du kunderna gör det?

Sedan hände något med Linn. Nya produkter blev inte överlägset bättre...uppgraderingar började kosta massa pengar.
Dvs beställa olyssnat blev en risk. Bättre vänta ett/flera år tills produkterna blivit färdigutvecklade?
Det kom nya asdyra produkter där pengar lagts på design istället för prestanda (hur mycket bättre skulle Klimax vara om slantarna på lådan lagts till utveckling av ljudet?)

Hänger du med?



Och siffernisse, jag har framfört liknande synpunkter sedan 2000 på olika forum och under besök hos Linnfabriken, även till nuvarande VD :wink:
Ja, vi har även diskuterat "good enough"...
Gilad är smart, han lyssnar. Han har även tagit sig tid att jämföra bla Ethernetkablar, placering av NASar och annat.

siffernisse wrote:
Detta mantra "tillräckligt bra" som du och vissa personer på detta forum upprepar ständigt som det vore något negativt & ovanligt har jag aldrig förstått. Allt som produceras och någonsin har producerats stämmer in på detta. Vare sig man ska flyga till månen eller äta en lunch på grillen.
Ja "tillräckligt bra" är ett ypperligt begrepp men som ofta missuppfattas och missbrukas.
Hela tanken med begreppet är att reflektera över de egenskaper KUNDEN förväntar sig, för att sedan kunna leverera det.
Och att inte lägga kraft på det kunden inte behöver/vill ha, det som inte ger mervärde.

"tillräckligt bra" kan FAKTISKT innebära att det ska vara perfekt, det kan även innebära att man ska skita i kvalitet helt o hållet.

Och begreppet ska aldrig presenteras för kund, speciellt inte om vi snackar premiumprodukter! Denna Porsche är "tillräckligt bra". :?

siffernisse wrote:
Linn har helt andra administrativa kostnader än ett enmansföretag? som Lejonklou. Kom igen när de säljer lika många olika artiklar så kan vi jämföra. Administrationen stiger snarare exponentiellt än linjärt med antalet anställda. Och som sagt administration är bara en kost, och därför vill man inte hantera för mycket olika artiklar. Och därför vill man inte förändra på smågrejer hela tiden. Kunden får betala för något som inte ger produkten prestanda.
Iof är Linn otroligt duktiga på att jaga overhead, har du besökt fabriken?

Angående sista meningen - vi tar ett exempel så du kanske bättre förstår vad jag menar.
DS firmware lägger Linn åtskillig tid på (=kostnad). De lägger till features i huvudsak! Och prestandan åker bergodalbana. Och med att lägga till features introduceras buggar, buggar som behöver fixas (=kostnad)
Dvs IDAG gör Linn EXAKT det du skriver de inte ska göra :wink: förändring som inte leder till mervärde för kund!

Tänk om all den tid istället lades på att tuna ut bästa prestanda i frimware?
DET är vad jag har diskuterat i tidigare inlägg. Ständiga små förbättringar, dessutom gratis.
Borde kunna göras samtidigt som man lägger till features
siffernisse wrote:
Som sagt, allt kan förbättras. Men så stiger prislappen också.
Som jag skrev tidigare, det är ett misstag att tro att förbättringar alltid innebär ökande kostnader.
Förbättring genom att minska komplexiteten leder till minskad risk i R/D, enklare validering (test), billigare produktion och enklare support. = billigare.
Minskad komlexitet --> även enklare/billigare att höja prestandan och mindre risk för fel/buggar under drift.

Dvs man man öka prestanda till lägre pris med smarta designval.


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Thu Apr 11, 2013 12:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Läge för mod att flytta diskussionen till ny tråd?


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Thu Apr 11, 2013 12:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
sportbilsentusiasten wrote:
Läge för mod att flytta diskussionen till ny tråd?

+1


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Thu Apr 11, 2013 14:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
På tal om minskad komplexitet, titta vad jag hittade. Verkar grymt lovande!!!
De verkar ha lyssnat på kritiken avseende mängderna av kontakter och felvända kablar i 350. . Bör innebära två kort, PSU och det nedan beskrivna = BRA precis som man vill ha det.
Quote:
With Aktiv filters and Chakra power amplification all on one board, the circuit layout is optimised for the shortest signal path, eliminating interconnections and reducing noise.

Powered by Linn's latest generation Dynamik, the loudspeaker is completely silent, thanks to efficient and passive cooling without the need for a fan
http://www.stoneaudio.co.uk/?product=li ... louspeaker

"Latest generation Dynamik", uppdaterad version eller tvivelaktig reklam?


Hittade bilder av baksidan...
Ingen filterjustering på baksidan (jfr 350) - antingen finns det ingen justering eller så styr man filtret via Linn Konfig/app eller nåt.
Digitalt filter? Tänk om man kan justera ned till 0.125dB som gamla Isobarik :D


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Thu Apr 11, 2013 15:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
hrm.. bara jag som tycker att Akubarik faktiskt inte var speciellt vacker alls? :oops:

Intressant diskussion i övrigt, håller i stort med om att Linn har gått från att vara ett rocksolid varumärke som betyder Kvalitet med stort K till att vara lite som andra, helt värdelöst koncept för ett företag med premiumprisbild på sina grejer. Det går ju inte att lita på dom längre.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
 Post subject: Akubarik....
PostPosted: Thu Apr 11, 2013 20:14 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Jan 05, 2012 16:22
Posts: 36
Comstedt wrote:
Är det någon som har nån aning om dimensioner på Akubarik????
Jeg mener å ha lest at den er 1050x240x430 mm (HxBxD).
Finner ikke referansen nå.

Edit:
Fant den nå: http://www.taktoton.com/linn-akubarik-5.html
1050x246x435 mm er visst korrekt.

_________________
LP12 - Lejonklou Slipsik 7
KDSM/2 - Klimax Kontrol - Solos/D - Akubariks


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 94 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited