Hej, tycker din attityd i inlägget är rätt trist.
Man kan ha olika åsikt. Det är inte farligt.
Och jag tycker diskussionen om Linns produkter är intressant, då jag bryr mig om företaget. Är lite oroad över utvecklingen, är inte ensam.
Denna debatt kommer upp varje gång en ny produkt släpps. ALLA vill att de ska vara överjordiskt bra!
Verkar som de som utvecklar LP12 vet vad de gör, enkla grejjer och inget lull-lull. Och prestandaökningen är "tappa hakan i golvet".
Radikal, Keel, Ulrika, Ekos SE, nya puppan.
De verkar inte ha attityden "tillräckligt bra" inte !!!
Så kom Majik Isobarik och trots allt snack om isobarik och dess historia, blev det platt fall.
Jag hoppas snart kunna rapportera att Akubarik ÄR ASBRA, men är ganska nervös.
siffernisse wrote:
Tycker det är väldigt mycket struntprat i denna tråden faktiskt, och från din sida också för ovanlighetens skull.
Är det nödvändigt att använda ordet struntprat bara för att du inte håller med?
siffernisse wrote:
Vem vill ha tillbaka LK-lådorna?? det är ju bara en hypotetisk tyckande då mycket av LINNs senare elektronik i praktiken inte ryms i dessa lådor. Men anser du också då att man fortfarande ska sitta med 2 stora rack med lådor för att lyssna på en CD skiva. Gjorde det musiken bättre?? Blev det billigare? vem tjänade på det förutom de som sålde plåt till Linn?
Onödigt raljerande...
Det viktiga i mitt resonemang var att lämnade sin
unika design. (även om jag inte hade haft några problem om de fortfarande såg ut som de då gjorde) Och visst skulle elektroniken rymmas i en låda för DS, försteg, 2-kanalslutsteg. inte 6-kanalsteg.
siffernisse wrote:
Jag anser att Linns högtalare idag, sedan början av 2000-talet står sig mycket väl mot andra. Visst har de blivit mer analytiska med 2-K och 3-K men de levererar också ett jävla drag om de drivs och installeras rätt som faktiskt är svårt att hitta på annat håll.
Ja visst står de sig bra mot andra, det har har skrivit massa gånger, men återigen det var ju inte poängen. Det var ju hur mycket BÄTTRE de kunnat vara.
Ett jävla drag?
Och ja...jag har ägt 2par aktiva Isobarik, Keltik, Komri samt de flesta av Linns icke "top of the line" burkar - vad har du ägt?
siffernisse wrote:
Man ska inte gå mot strömmen av princip, bara om och när det ger fördelar. Linn är ett annat företag idag och har valt att effektivisera som så många andra för att överleva. Gick man en annan väg skulle det sitta en helt annan prislapp på grejerna. Du borde också veta att klämma ut de sista procentandelarna ur en produkt är vansinnigt dyrt. Låt kunden göra det om hen nu är intresserad, Linn känner också till internet och vet att tex forum som detta och deras eget forum kan sprida sådan information. Detta tjänar kunden på.
Jag borde veta? Skulle uppskatta om du kan diskutera som en vuxen person.
Men en sak vet jag, jag skrev inte det du försöker ta upp ovan. (ps, det kostar inte knappt något extra att vända internkablar åt rätt håll)
Linn gick in på marknaden på 70/80talet med en unik approch - full fokus på prestanda, ständiga uppgraderingar (ofta gratis eller åtminståne billiga) samt grym support. Detta fick in kunderna till butiken regelbundet och skapade en tät relation med kunderna. SMART!
Tvärt om alla andra företag som fokuserar på finesser/design och nya produkter hela tiden.
Du behöver inte hålla med men min erfarenhet av företagande är att tät/ofta kontakt med kunder är viktigt. Liksom att försöka konkurera på andras planhalva INTE ger några fördelar alls. Bara risker. Man bör hitta sin unika nisch och utveckla det i sin marknadsföring.
Se hur udda Linns tidiga reklam var, och hur lysande den spelade på det unika i deras produkter/filosofi. Det är numera helt borta.
Linn bytte inriktning för ca 10år sedan (mot mainstream) - vad hände? Firman började blöda och var på vippen att gå under.
Kan vara förädiskt att följa strömmen...
siffernisse wrote:
Det stora flertalet kunder vill ha välljudande och snygga produkter, som låter bra ur kartong och det behovet försöker Linn möta tror jag, och jag anser att de fortfarande gör det.
Rätt, de gör det bättre än någonsin!
Men återigen, hur mycket bättre kunde de göra dem med
enkla medel? Du missade kanske att jag tog upp Lejonklou?
Och sedan har vi Tonlägets högtalare... 30% av priset av 242 men mer musikaliska. ok de låter inte lika snyggt men DOCK
Linn tog ett jättesteg avseende högtalarprestanda då Komri/242 kom, men det är nu över 10 år sedan. Jag väntar på nästa jättelyft! Liknande de Linn tagit på LP12, DS, försteg under 10 år.
siffernisse wrote:
Jag vet inte vad du haft för Linn grejer tidigare men de gamla tjänar också på att tweakas, men eftersom internet inte fanns så var det inte allmän kännedom allt som kunde göras som det är idag. Det är en annan tid nu, se all information som en möjlighet istället för att vända det till något negativt.
Jo tack jag har ägt det mesta från Linn sedan mitten av 80-talet. Tweak var allmänt känt om man pratade med sin Linnhandlare. Och kunder ringde varandra för att sprida information, vissa skickade brev.
Det är en vanlig uppfattning att det är "nya tider" nu. Tvärt om, allt är som förut! dvs allt förändras ständigt, det har det alltid gjort och alltid kommer att göra. Ingen skillnad alltså!
Enda skillnaden är att förändringen går allt snabbare. Att internet nu används istället för brev/tfn är en naturlig utveckling, men tro inte att ingen kommunicarade med varandra innan internet fanns.
siffernisse wrote:
Och detta med att byta komponenter osv en gång i kvartalet som Linn sysslade med förut och som ni kallar "tweakande till max" vet jag inte riktigt vad kunden tjänar på förutom total förvirring. Kan bara våndas över administrationen då det slutligen fanns typ 15 olika kretskort med olika komponenter till en sketen Kairn. Vem tjänar/betalar för detta? Bättre att försöka utveckla klart en produkt som man gör idag och sedan komma med större förändringar, som man gjort med Klimax prylarna tex.
INGET är så bra att det inte kan göras bättre.
Och det är mycket, MYCKET effektivare/billigare att förbättra något liiiiite grann stegvis, ofta®elbundet, än försöka försöka förbättra i få stora steg.
Kunden tjänar på det, och därigenom på sikt företaget.
siffernisse wrote:
Isobarik såg väl ut som dåtidens engelska högtalare, tex Naim DBL mm. Med dagens mått möjligen unikt fula, men det var sådant hen gillade då, och Linn visste inte bättre likt vad som kommer att ske i framtiden med dagens alster. Men det tycks tydligen finnas en uppfattning att om något är fult så måste det ha någon kompenserade egenskap, typ prestanda?. Så är det inte, ser det rätt ut så är det rätt. kalla det lifestyle eller vad du vill.
Flera antaganden igen med tråkig underton.
Det finns de som älskar designen av de äldre grejerna. Jag är en av dessa och är inte ensam. Jag anser att de har en harmoni i proporttionerna som idag saknas. 350 med sin bredare baffel är riktigt snygg dock! 242 är för smal/djup, jämför med Keltik/Kaber.
Och 2k/3k sticker ut designmässigt, men harmoniskt nej. Alla mina vänner kommenterar dessa (negativt).
LK-lådorna hade även de vackra proportioner tycker jag, fick massa berömmande kommentarer på den tiden. Händer aldrig nu.
Äldre grejer hade proportioner som var närmare det gyllene snittet, vilket tilltalar de flesta människor.
Isobarik är en verkligt vacker skapelse, får jag tycka det utan att det raljeras över det? Underbart träarbete. Fina detaljer som återkopplar till LP12 afromosia.
Form följer funktion eller tvärt om? Vi verkar tycka olika. ok för mig.
För mig kommer prestanda först, design därefter.
siffernisse wrote:
Men sedan består ju produktions kostnaderna för högtalare inte i huvudsak av elektronik, så jag kan inte se varför de ska bli billigare och billigare som elektronik. Ingenjörer, hantverk och materiel blir dyrare och dyrare och därmed produkter som detta också.
Rätt, hantverk och materiel blir dyrare men genom att minska antalet element skulle man kunna göra konstruktionen mekaniskt enklare och skulle spara in på filter/element, inte sant?
Och visst är det RÄTT mycket elektronik i 350?
Återigen, min poäng var hur mycket bättre de kunnas göras.
siffernisse wrote:
Sedan har marknaden för dyra och svindyra prylar växt de senaste åren, mycket iomed att nya marknader öppnats men även fördelningspolitiken.
Riktigt!
Men som jag tidigare skrivit, dessa kunder vill ha det senaste hela tiden och är inte trogna. Och oim att alla vet om detta översköljs vi nu av dyrHIFI. Ska verkligen Linn kriga på samma planhalva som alla andra? Varför inte undvika en stor del av konkurensen genom att utnyttja sina styrkor? Att bygga snygga/dyra grejer är inte svårt, det gör många.
Och kan Linn släppa nya produkter i den takt som dessa kunder vill?
siffernisse wrote:
350 är så bra det kan bli för det priset, vinstmarginalen och de förutsättningar som funnits. Ingen gör väl produkter sämre än de kunde vara.
Även om Linn försöker göra så bra grejer som de kan, kan allt, precis allt förbättras.
Vända internkablar rätt tex.
Och varför är DS firmware olika musikaliska?