selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 09:28

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 108 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 68 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 05, 2004 14:06 
sportbilsentusiasten wrote:
Nåja- tillbaks till Artikulate. Tror att linn kommer att presentera fler nya högtalare med samma koncept. Inbyggda stärkare är nog framtiden hos linn.
Som kan köpas passivt o där man sedan stoppar in nya slutsteg eftersom som uppgradering...
Gör även biosystemen lättare att installera
Jo, felkopplingar mellan slutsteg och högtalare är nog de vanligaste felet folk gör, och det klart allvarligaste i värsta fall! Särskilt när det gäller aktiva system. Handlarna behövs fortfarande för att tuna in systemet, men om fler skulle kunna uppgradera från passivt till aktivt utan större kunnande vore det ju kanon!

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 05, 2004 14:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
sportbilsentusiasten wrote:
haha, för oss som inte har Klimax seren (inkl CD12, komri) är det utmärkt om den läggs ned = beg priser som kan vara överkomliga. Har en känsla av att det är "bio" som gäller!
Det första där är nästan efterblivet uttryckt. Jag saknar ord, hur ska man kommentera något så urbota korkat?

Du har inte riktigt begripit det här att även om dom introducerar en dyr serie, så behöver du ju inte bry dig. linn satsar fortfarande på att vara bäst. men du sitter och grinar ihjäl dig som en barnrumpa för att den dyraste serien inte är uppnåelig för dig. Vad fan spelar det för roll om linn har prylar för miljoner. Produkterna på rätt sida av strecket är ju fortfarande lika bra.

Den här tråden tar rekord i dumheter.
Quote:
Att sumpa ett sånt supernamn som CD12 sondek är obegripligt.
Rätt namn till rätt produkt är rätt viktigt, ganska uppenbart.
Quote:
O prisvärt kan man knappast kalla klimax serien...
ok, de är grymmebra men är Klontrol/komri värda 4 ggr pengarna jämfört med Exotik/akurate? eller shackra Twin vs. Solo.
Är det inte tydligt att dessa är för högt prisade?
jag tycker dom är prisvärda, för det är det bästa man kan få. Sen att du inte tycker det är värt pengarna är en helt annan sak.
Att du sitter och muttrar över det och jämrar dig över att linn har bytt målgrupp och inte längre strävar efter att vara bäst (obegriplig syn, men det var ju detta som drog igång diskussionen från början) är ju bara tragiskt. Se på vad du kan få istället för vad du inte kan få.
Quote:
Jane lagen? förstår inte kopplingen riktigt...
Tycker mig se att alla på dessa forumet stöttar varandra o uppmuntrar när det snackas uppgraderingar - oavsett nivå på system.
Det är sant att det kommer uppmuntrande ord ja. Men samtidigt så grinar ju folk ihjäl sig över att det finns en klimax-serie och att det inte längre är uppnåeligt för medelsvensson att ha rådd med en topprigg. Jantelagen i ett nötskal. "Buääää.. jag kan inte få". Klimaxserien är dyr, visst. Men det har inte med saken att göra. Att folk ska sitta och jämra ihjäl sig över detta är fasiken i mig obegripligt. Upprörd blir jag också såhär på morgonkvisten.

Faktum kvarstår, linn satsar på att erbjuda det bästa. PUNKT! Vi kan direkt lägga ner tjollrandet om att linn inte längre har filosofin att erbjuda det bästa. Gaaah!
Quote:
Som jag tidigare sagt så håller jag även med om att linn alltid strävat efter det bästa - men skillnadedn är att tidigare var det alltid prisvärt. O prisvärt kan man knappast kalla klimax serien...
Så vi är överens nu om att linn strävar efter att erbjuda det bästa? Du tycker bara inte det är prisvärt längre.. det är det du hänger upp dig på?
Men det är ju fortfarande samma målgrupp, dom som vill ha det bästa. Du hävdade nåt annat i början av tråden (sida 2). Då hade linn helt plötsligt bytt målgrupp och inte fokuserade på att erbjuda det bästa. bara för att du tycker att klimaxserien är dyr. men om du inte märkt det så är klimax-serien BÄST(!). Fortfarande samma koncept, samma målgrupp. Men du irriterar dig ändå på att det är för dyrt=annan målgrupp. Jag begriper verkligen inte resonemanget.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Last edited by The Archangel on Sun Dec 05, 2004 15:00, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 05, 2004 14:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
The Archangel wrote:
...så har jag en c-uppsats och intervju med linnrepresentant om det bakom mig.
Vad handlar den uppsattsen om? Vilket ämne pluggade du när du skrev den?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 05, 2004 15:30 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Nu börjar vi komma långt ifrån Artikulat-ämnet. Kanske borde ta och splitta tråden snart. Nåja, innan det sker vill jag klippa in ett inlägg i debatten från killen som håller i Linn-listan på topica. Jag har inte några uttalade åsikter i ämnet egentligen, men jag kan förstå vad han menar och det är bra skrivet anser jag. Intressant läsning om inte annat...
Quote:
Date: Sun, 5 Dec 2004 04:42:59 -0700
From: "Mintz, Stephen"
Subject: Enough Linn, enough Ivor...



I have just hit my "Enough" level with Linn and the Unidisk/Kisto
issues.

I understand that no product can be put through beta on everything and
be 100% bug free.

I understand that companies have to get their products out to market in
order to start recouping the costs of their development.

But now we are coming on the 18 month anniversary of the release (in the
US at least) of the Unidisk, and they are still showing a high problem
and rate.

This weekend I had to try to help a new Linn Kisto/Unidisk owner who
found my email by this forum. He saved up for the units for over a year
and a week into owning them the SPDIF has gone out and it keeps locking
the tray with "Unknown disc" errors. He of course is going to have to
send them back to Linn.

Which brings us to another problem; Linn has been taking 2-3months with
repair and returns. Yes, these aren't life support mechanisms, but for
me music IS as important as food or sleep and being with out them is
UNACCEPTABLE. Life without music isn't living, it's surviving and I work
too hard and paid too much for this gear just to survive.

Doesn't Linn understand that if we pay as much for our audio gear as our
cars we might be passionate and upset about not having said gear for 3
months of our lives?

Third problem is the chronic failure rate; I personally know people who
have repeatedly had to send their gear back. One Unidisk over 4 times in
the 1.5 years it has been out and another who has sent back his Unidisk
5 times (finally replaced new) and his Kisto 4 times (finally replaced
new).

I understand that machines break, but I also have an expectation that
this should be the rare unit that is having problems and that when the
unit comes back to the user it should be repaired and repaired
permanently as long as the user is using it to correct operation
procedures as prescribed in the manual.

I am getting tired of users contacting me that Linn keeps telling them
the solution to the "unknown disc" issue is to make sure to hit the play
button instead of the eject button.

Comon, it makes no difference!

Be honest with us about issues and we might have more patience.

Which brings us to Linn perceived arrogance, their condescending
attitude of "It the user's problem", "What, just because the unit is
having issues though the whole full warranty period is no reason to
extend it" and " we'll give them endless checks before doing anything"
is getting tiring.

Please treat us with at least a little respect and assume we know what
we are talking about.

We didn't take the purchase lightly; please don't take us and our
concerns lightly!!

Even with the firmware/software upgrades there is an almost benign
neglect on Linn's part. Problems and issues (Display on the Unidisk,
Controller command truncation issues, SACD display issues, SACD
cut-offs...etc) that have been reported since unit introduction and Linn
doesn't even acknowledge that there are issues, that they have been
reported or that they are being worked on.

There doesn't even seem to be a central info center for dealers or Linn
FL that they can see if the problem is on the "To-Do" list.

The excuse that "These are high ticket players and they are more finicky
than lower-end units" is wearing thin. Yes it sounds wonderful, but only
sounds better if it on my rack sounding better, otherwise it isn't
sounding at all.

Now these are not problems never seen before in the audio industry,
Proceed died because of such problems. Meridian had similar ones with
their "800" series when it first came out. Meridian survived and Proceed
didn't because Meridian treated their users with respect and excellent
service.

This isn't even the first time that Linn had a faulty product, the Ikemi
had laser tracking problems, as did the Classik-t, the these were fixed
and fixed right when they came back to the customers.

Linn used to treat their customers this way...

This isn't a problem with Linn FL...Everyone from Steve Carroll on down
has been trying everything to try to calm users, they have gotten units
replaced for customers with chronic problems, they actually return calls
when people get upset but they weren't hired to be apologists for Linn,
they are Sales and technical support. They should be supporting products
that work. How often when a unit is replaced the inherent problems of
the unit are still there.

As a matter of fact I feel sorry for Linn FL and especially the dealers:

Who has to be apologist for a unit failing? The dealer.
Who has to pay for the shipment back to Linn, again and again and again?
The dealer. There isn't enough mark-up to cover costs and all this local
support.

This is a problem with Linn's higher ranks. Ivor used to care what users
thought. They understood this was something that customers had to save
for, that they had to wait a couple weeks to come in and something that
they had as a prized possession.

The LP12 was (and is!) the best in the world, both for its performance
and its reliability. Yes it had to be ordered but it was the best and
worked.

Now Linn will ship a customer's new unit when the new orders hit a
quota, if you order right after the last quota, it can take up to 2
months before your device comes in.

And after the wait, if it goes out...the wait starts anew...

Who made decisions like this, when did Linn stop caring?

Have they forgotten that most of their sales are because of passionate
audio fans that used to recommend their gear because of its quality? We
used to be called "Cultists" because of one-brand loyalty (a rare thing
in audio).

When did we become just bottom line numbers and not the fans that an
audio company cherished?

Steve


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 05, 2004 15:31 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Diskutera gärna men ord som korkat och idiotiskt kan vi väl hoppa över! Jorden går inte under för att man tycker olika!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 05, 2004 18:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Sony wrote:
Diskutera gärna men ord som korkat och idiotiskt kan vi väl hoppa över! Jorden går inte under för att man tycker olika!
Tack för det Sony, en som tidigare inte kunde ta kritik börjar att ge en hel del :?:

edit: det är trots allt stereo och hifi vi diskuterar, alltså inga världsliga problem.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 05, 2004 19:01 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Exemplifierade med senaste inlägget men det betyder inte nödvändigtvis att det bara är en person som bör slipa formuleringarna... Men nu fortsätter vi diskussionen som ska vara här, inget annat.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 06, 2004 11:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Vet inte hur vi skulle göra med tråden men hoppas att ingen tar illa upp om vi fortsätter.

Jag kan förstå om en del gamla Linnister, så som jag själv, inte riktigt känner igen Linn. (Själv börjar jag snegla lite åt Naim, jag tycker att de är mer konsekventa)
Jag tycker att Linn har gått in på ett annat segment, dvs väldigt väldigt dyra produkter som också är bland det bästa. Traditionellt har ju Linns flesta produkter inte erbjudit det allra bästa där pengar inte spelar någon roll (typ DCS, Mark Levinson, etc). Tex Karik Numerik, kairn, LK 280 spark, LK1 -Dirak, en enkel LP12 är alla dåvarande Linns top of the line produkter som jag själv har köpt och redan när jag köpte dem insåg jag att de är inte världens bästa produkt. Däremot tyckte jag att det var väldigt bra produkter till ett bra pris. Desstuom fick man rätt bra betalt för dem när man sålde dem.

Det spelar mig inte någon större roll om de lanserar en CD12 för 200 tkr eftersom jag inte tänkt köpa den. Däremot är det lite skralare med nya produkter i det prisspann jag och jag tror många andra ligger i (dvs 50-120 tkr för en komplett anläggning). Nästan alla produkter som lanserats de senaste åren har ju varit väldigt dyra medan det varit ganska skralt med nyheter i segmentet "väldigt bra men prisvärd hifi".


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 06, 2004 11:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
ulfbnilsson wrote:
Vet inte hur vi skulle göra med tråden men hoppas att ingen tar illa upp om vi fortsätter.

Jag kan förstå om en del gamla Linnister, så som jag själv, inte riktigt känner igen Linn. (Själv börjar jag snegla lite åt Naim, jag tycker att de är mer konsekventa)
Jag tycker att Linn har gått in på ett annat segment, dvs väldigt väldigt dyra produkter som också är bland det bästa. Traditionellt har ju Linns flesta produkter inte erbjudit det allra bästa där pengar inte spelar någon roll (typ DCS, Mark Levinson, etc). Tex Karik Numerik, kairn, LK 280 spark, LK1 -Dirak, en enkel LP12 är alla dåvarande Linns top of the line produkter som jag själv har köpt och redan när jag köpte dem insåg jag att de är inte världens bästa produkt. Däremot tyckte jag att det var väldigt bra produkter till ett bra pris. Desstuom fick man rätt bra betalt för dem när man sålde dem.

Det spelar mig inte någon större roll om de lanserar en CD12 för 200 tkr eftersom jag inte tänkt köpa den. Däremot är det lite skralare med nya produkter i det prisspann jag och jag tror många andra ligger i (dvs 50-120 tkr för en komplett anläggning). Nästan alla produkter som lanserats de senaste åren har ju varit väldigt dyra medan det varit ganska skralt med nyheter i segmentet "väldigt bra men prisvärd hifi".
nya versioner av classik, genki, ikemi, lk85/lk149, 5125, 2250, ninka, espek, katan.. du har där toppenprodukter till toppenpriser. Ser inte problemet. Linn introducerar en produkt, sen håller den produkten sig i snitt 10 år. Folk grinade ju just ihjäl sig när det kom nya billigare produkter så det är väl bra att dom produkter som finns håller länge.

linn har produkter i alla prisklasser nu tycker jag. så jag ser ingen poäng i att muttra över att dom har produkter i högre prisklasser också.
dom har inte gått över till nåt annat segment, dom har utökat utbudet bara. om dom alltid ska erbjuda det bästa, ja då är det det som gäller.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 06, 2004 11:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
"dom har inte gått över till nåt annat segment, dom har utökat utbudet bara." Ha ha ha ha är inte det precis samma sak.

Jag är ju inte moderator men om jag vore som du skulle jag fortsättningsvis avstått från utryck som tex "muttra" och "grina ihjäl sig" när du talar om när andra medlemars synpunkter som inte överensstämmer med dina egna. Det låter inte så trevligt, och det är ju för att utbyta ideer vi är här.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 06, 2004 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Håller med dig ulf. Verkar vara så att den del saknar det gamla Linn (otto med verkar det som) där grejjerna VAR prisvärda o gjorda för entusiaster, inte de som har pengar. Överprisade produkter är osmakligt.
Jag föreslår en ny tråd för det..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 06, 2004 13:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
ulfbnilsson wrote:
"dom har inte gått över till nåt annat segment, dom har utökat utbudet bara." Ha ha ha ha är inte det precis samma sak.
Så du tror att man går över till ett annat segment om man utökar utbudet? Var har du lärt dig denna stollighet? Så felaktigt som det bara kan bli.
Quote:
där grejjerna VAR prisvärda o gjorda för entusiaster, inte de som har pengar. Överprisade produkter är osmakligt.
Så om man har pengar så kan man inte vara entusiast? Bland alla entusiaster så finns det dom som har mycket pengar, klimaxserien passar dom, dom får ut så mycket som det bara går av kvalitet och prestanda. Men det vill du inte se? Du mår bättre av att se att det bästa som går att få tag på ligger i en lägre prisklass? Så slipper du vara avundsjuk eller?
"överprisade produkter är osmakligt". Folk köper produkterna och är uppenbarligen inte överprisade för dom. med tanke på prestandan hos klimax-serien så tycker inte jag heller att dom är överprisade. Men du tycker det är osmakligt? Vad som är osmakligt är avundsjuka och den svenska filosofin att "det jag inte har ska ingen annan få heller".
Jag har inte råd med klimax-serien heller, men tycker att det är underbart att den finns så att andra kan köpa hem den och njuta. Mina lk140 blir inte sämre för det. jag är ute efter prestanda, inte nån form av hierarki-letande tjollertjommetänkande. Jag är ute efter att få så mycket njutning av musiken som möjligt, inte för att kunna säga "jag har det bästa" och se stereon som en skrytgrej av något slag. jag tycker det är detta som ni verkar vara inne på, att nedvärdera ägare till klimax-serien genom att säga att dom inte är entusiaster är också något ni gör. (sportbils iaf)
Jag önskar att fler var ute efter samma sak, prestanda.
Men visst, fortsätt beklaga er ni över att det finns en klimax-serie som kostar för mycket. Jag tror att vi andra är mer fokuserade på vad vi har än vad vi inte har.

Osmakligt med för dyra produkter :roll:

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 06, 2004 13:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Archangel'n - du övertolkar o vränger till det som sägs samt lägger in en del osmakliga ord.
Om du inte förstår vad jag skriver så fråga hövligt, annars är det bara att acceptera att vi tycker olika - OK?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 06, 2004 14:05 
sportbilsentusiasten wrote:
Håller med dig ulf. Verkar vara så att den del saknar det gamla Linn (otto med verkar det som) där grejjerna VAR prisvärda o gjorda för entusiaster, inte de som har pengar. Överprisade produkter är osmakligt.
Jag tycker att det är ett himla tjat om överprissatta produkter. Det finns ju Exotik/2250/Ikemi om man vill ha det bästa i det prisspannet, men vad är det egentligen som säger att Klimax är överprissatt? Kontrol är KLART bättre än Exotik, kanske inte tre gånger bättre, men så funkar det ju inte. Man betalar inte för prestanda per krona.

Jag tycker att topp-Linn är dyrt, men värt sitt pris. Jag tycker också att nuvarande toppgrejerna är så sjukt mycket bättre än tidigare toppgrejer att jag förstår varför priset ligger där det ligger. Det är hantverk i högsta klass, precis som sportbilar eller vilken annan marknad som helst.

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 06, 2004 14:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
sportbilsentusiasten wrote:
Archangel'n - du övertolkar o vränger till det som sägs samt lägger in en del osmakliga ord.
Om du inte förstår vad jag skriver så fråga hövligt, annars är det bara att acceptera att vi tycker olika - OK?
Genom tråden har det varit ganska konstant upprepande. Menar ni inte det ni skriver så ska ni ju inte skriva. Annars tycker jag att ni ska stå för det ni säger och skriver. Eller kanske ni inte har funderat på vad era åsikter egentligen är och varför ni har dom?

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 108 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 68 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited