selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 03:16

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject: Re: Songcaster!
PostPosted: Fri Nov 11, 2011 21:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hultin wrote:
Jag har problem med att få det att fungera - men jag har antagit att det är WLAN:et som inte orkar med....

Jag har min DSI på nedervåningen och kör trådlöst mellan den och NAS:en på övervåningen. Det är inga problem att köra FLAC mellan dem, inte heller får jag problem med de få 24/96-filer jag har - så kapaciteten i nätet borde räcka.

Men när jag kör med Songcaster så får jag ljud i cirka 6-8 sekunder innan det dyker. Sedan kommer det tillbaka i 2 sekunder innan det dyker igen.... osv. Det blir lite jobbigt att lyssna så...
Förslag på åtgärder (fast jag vet att jag borde testa att köra en kabel mellan routern och DSI:n för att testa ordentligt om det spelar roll...)?

Uppdatering - uppdaterade till Davaar 4 och körde igång Airplay (eller vad man nu ska kalla det...). Funkar klockrent från iPaden till DSI:n. Får fortfarande inte Songcaster att strömma utan avbrott..... men nu kan jag i alla fall köra YouTube/Spotify/SVTPlay på paddan med bra ljud...

PostPosted: Fri Nov 25, 2011 11:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Upptäckte igår att Windows (7) per default klipper de lägsta oktaverna av ljudet! Detta gäller även om man kör Songcaster. Det är lätt att ta bort detta i inställningarna, är på jobbet nu och minns inte exakt hur man gjorde, kan kolla upp det när jag kommer hem igen.

Men det får ju en att undra vad för annat som Windows gör med ljudet och om det finns andra saker man behöver göra för att få ut den digitala signalen så opåverkad som möjligt.

PostPosted: Fri Nov 25, 2011 12:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ASIO verkar vara ett sätt att helt gå runt Windows mjukvaruhantering av ljudet. http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_Stream_Input/Output

PostPosted: Fri Nov 25, 2011 13:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli wrote:
Upptäckte igår att Windows (7) per default klipper de lägsta oktaverna av ljudet! Detta gäller även om man kör Songcaster.
Jag tror inte på detta, särskilt som SC lägger in sig som ett eget ljudkort/högtalare. Har du mer info dela med dig.

PostPosted: Fri Nov 25, 2011 14:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo, men Windows gör saker med ljudet innan det kommer till ljudkortet. När man har Songcaster installerat som ljudkort kan man gå in i Windows kontrollpanel och ändra inställningar för "ljudkortet" Songcaster, och då ser man att Windows har förvalt att klippa de lägre frekvenserna även för Songcaster.

Citatet nedan gäller Windows XP, men det är troligen samma för Windows 7. Det finns ett program som heter ReClock som ska se till att ljudet skickas helt opåverkat till ljudkortet. Ska pröva detta när jag får tid i helgen. Här finns mer info: http://www.hi-fi-insight.com/bit-perfect-audio.html
Quote:
With regard to the PC, if you take Windows XP as an example any audio file “ripped” from an audio CD will never be bit perfect audio when it reaches the computer’s soundcard because the XP operating system has a component called the Kmixer which up-samples all audio to 16bit/48khz so all the inputs have a common sample rate unless all inputs bar the wave input are muted. Anyone with experience of handling digital audio files will tell you that it is not ideal to up-sample from 16 bit 44.1 khz (CD standard) to 16 bit 48khz. Even with all inputs muted so that Kmixer works at the rate of the outputted music, it still performs DSP on the volume levels and is not bit perfect.

PostPosted: Fri Nov 25, 2011 14:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det kan hända att Linn har fixat så att man vid installationen av Songcaster också ser till att förbigå Windows mjukvaruprocessande av ljudet. Men jag har inte sett nån info om att så skulle vara fallet. Ska ställa en fråga i Linn-forumet.

PostPosted: Fri Nov 25, 2011 15:01 
Moderator
Moderator

Jag kan tänka mej att windows pillar på ljudet, eftersom ljud från flera olika program blandas och går ut via songcaster. Det finns nog sätt att komma runt det. Ska också grotta ner mej lite med det vid tillfälle.

PostPosted: Sat Nov 26, 2011 07:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli wrote:
Jo, men Windows gör saker med ljudet innan det kommer till ljudkortet. När man har Songcaster installerat som ljudkort kan man gå in i Windows kontrollpanel och ändra inställningar för "ljudkortet" Songcaster, och då ser man att Windows har förvalt att klippa de lägre frekvenserna även för Songcaster.

Citatet nedan gäller Windows XP
Windows mixar ljudet normalt sett.
Win Vista och nyare har ett helt nytt ljudgränssnitt och kan inte jämföras med XP.

Jag har tittat på högtalarinställningar i Win 7 professional 32 och 64 och Home Premium 64 med Songcaster och har inte hittat "enhancement" fliken på någon av dessa. På andra devices har har enhancements, med olika properties beroende på device, i inget fall har "Limit Bass" varit ikryssat..

Därför skulle jag gärna se en screenshot från din Windows 7 dator ifall jag missat nån djupare inställning. Dock måste jag erkänna att jag inte missat nedre oktaven hittills..

Kanske har du någon laptop med inbyggd surround?
Dock borde detta inte påverka Soundcaster?

PostPosted: Sat Nov 26, 2011 15:52 
Moderator
Moderator

Broccoli wrote:
Upptäckte igår att Windows (7) per default klipper de lägsta oktaverna av ljudet! Detta gäller även om man kör Songcaster. Det är lätt att ta bort detta i inställningarna, är på jobbet nu och minns inte exakt hur man gjorde, kan kolla upp det när jag kommer hem igen.

Men det får ju en att undra vad för annat som Windows gör med ljudet och om det finns andra saker man behöver göra för att få ut den digitala signalen så opåverkad som möjligt.
Jag kunde inte hitta någon sådan här inställning som skulle kunna tänkas gälla Songcaster. Var hittade du detta?

PostPosted: Sat Nov 26, 2011 16:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kontrollpanelen >> Maskinvara och ljud >> Hantera ljudenheter >> Markera "Högtalare Linn Songcaster" >> Klicka på "Konfigurera" nere till vänster (Songcaster måste vara aktiverat för att detta ska funka) >> Klicka på "Nästa"

Nu är man på den sida där man väljer om Windows ska klippa de nedre frekvenserna eller ej. Så det är bara att klicka i att man har fullregisterhögtalare >> Klicka på "Nästa" igen, och sen på "Slutför"

PostPosted: Sat Nov 26, 2011 17:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Screenshot från inställningssidan. (Ursäkta dassig bildkvalité.)

Attachments:
Screenshot.JPG
Screenshot.JPG [ 95.12 KiB | Viewed 827 times ]

PostPosted: Sat Nov 26, 2011 18:05 
Moderator
Moderator

Oj, se där. Dessa inställningar hade i alla fall jag inte hittat tidigare. Hos mej var de inställda på full range högtalare.

Jag bifogar en bild på en annan inställningsruta, som jag tror kan vara viktig. Det innebär att applikationer kan ta över ljudkortet helt, vilket troligtvis är bra då man spelar upp film etc.

Attachments:
Speakers Properties_2011-11-26_17-01-50.png
Speakers Properties_2011-11-26_17-01-50.png [ 29.84 KiB | Viewed 812 times ]

PostPosted: Sat Nov 26, 2011 18:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant. ReClock verkar som sagt annars vara ett bra program för att få ljudet till ljudkortet helt opåverkat. Har inte hunnit leka med det än dock.

Frågan är vad Songcaster gör om den matas med t.ex. en 5.1-signal. Ignorerar den allt utom höger/vänster front, eller integreras de andra kanalerna? Ställde en fråga om detta på Linns forum för några dagar sen, men inget svar än så länge.

PostPosted: Sat Nov 26, 2011 19:30 
Moderator
Moderator

Skulle tro att man får styra hur 5.1-signal ska hanteras i det program som spelar upp signalen. Man kan nog välja att antingen bara lyssna på två kanaler, eller att de mixas ihop.

PostPosted: Mon Dec 05, 2011 18:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ny version : 4.1.9
Samt ny sida att hämta ifrån, den har bytt namn till Songcast.
http://oss.linn.co.uk/trac/wiki/DownloadSongcast

/T

Post new topic  Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00