selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 07:11

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4
Author Message
PostPosted: Wed Apr 07, 2010 10:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag anar äktenskapstycke i dialogen... :wink: Låter som an vanlig diskussion i hemmiljö..

PostPosted: Wed Apr 07, 2010 22:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Bill50x wrote:
jajo wrote:
Om jag säger att tunedem är en objektiv metod där tio personer i samma rum kan komma fram till samma resultat utan att ha samma ljudideal - tror du på detta?
Jodå. Men jag tror inte "resultatet" är lika tillfredsställande för alla. Att vi hör samma sak betyder inte att vi lägger samma vikt vid det som andra, eller prioriterar på samma sätt.
Sant, så sant. Min erfarenhet är dock att de som är ute efter musikalitet snarare än ett visst ljudideal blir mest tillfredsställda av det resultat man kommer fram till med tunedem. Vi kanske inte kommer längre än så.

/ j
Jag håller helt med dig jajo!

Att "bara lyssna" är grunden till allt flum som beskriver apparater i förmågor som basfasthet och diskantskimmer för att ta två. Hur provar du fram högtalarplacering med en sådan "bara lyssna-metod"? Hur väger man bastryck mot attacken på cymbalerna? För mig låter det som en omöjlighet.

Tunedem är den enda stringenta metod som alltid tar dig till det musikaliska målet.

/Erik

PostPosted: Thu Apr 08, 2010 12:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej alla
Här kommer mina synpunkter på vad som senast sagts om framföralt Tune Method.

Det här är mina personliga reflektioner som kommer av ett testade under några års tid. Inlägget är inte menat som en ”pekpinne” utan förhoppningsvis kan det vara till vägledning för någon.

Jag tror för det första att det finns en hel del saker avseende detta som inte kan diskuteras fram eller förstås på teoretiska grunder, utan måste upplevas. Just där tror jag att många går fel. Tune Method går inte, enligt mig, att förstå eller lära sig genom att diskutera eller läsa instruktioner. Bästa sättet tycker jag är att vara med när någon som kan metoden väl installerar ett system, då får man massor av tillfällen att lära känna bättre/sämre. Efter ett tag så kommer man förhoppningsvis själv att förstå och lära sig metoden och att lita på sin känsla.

När jag läser saker som ”Tune prestanda är en av de parametrar som är viktiga för mig, men det finns andra som också är lika viktiga” så är min uppfattning att då har man inte fattat grejen. Tune Method fokuserar på den musikaliska förståelsen. Om man är intresserad av att uppleva musik så måste detta vara det viktigaste. Om det istället är häftiga ljud man vill uppleva så kan jag förstå resonemanget, men då behöver man inte heller lyssna på musik utan då duger vilka ljud som helst. Har man ett system som presterar väl enligt Tune så inser man snart att ljudmässiga aspekter som ”mycket bas” är underordnade. Möjligtvis att just mängden bas vara en parameter som tillför en viss typ av musik något, men jag tycker ändå att det ger mycket mer att förstå musiken än att det ”fladdrar i byxbenen”. Om man kan få mycket bas utan bekostnad på den musikaliska förståelsen så kan jag köpa resonemanget, men det brukar kosta väldigt mycket pengar.

Om det nu är så att man t.ex. bara lyssnar på orgelmusik med väldigt djupa toner och OM dessa toner bidrar till att man förstår stycket bättre så behöver man naturligtvis ett system som klarar att återge dem.

I många fall så tror jag att (raljerande) en Audiofil eller hifi-knutte skulle välja ett sämre tune alternativ framför ett bättre. Varför? Jo därför att jag upplever att ofta så infinner sig ett visst lugn i återgivningen vid det sämre alternativet och det är lätt att imponeras av en stor eller djup ljudbild. En annan sak som det är lätt att lura sig på är att enskilda delar i musiken tycks framstå tydligare. Man kanske tycker att man hör basen eller sången tydligare. Alla dessa saker är typiska för recensioner i hifipressen där man beskriver, ljudbild, fast bas, skimrande cymbaler etc.

När det däremot blir bättre så känns det mera som att musiken går fortare, får mera nerv och intensitet, musikerna spelar bättre tillsammans och framförallt ”In Tune” dvs med mer välstämda instrument. Man kan förvisso fokusera på en enskild komponent och det brukar vara lätt att följa t.ex. en basgång, men det sker som en del i en helhet. Helheten blir större än summan av delarna.

Som jag skrev i början så tror jag att detta med att förstå Tune Method är en process som dels tar ganska lång tid att förstå och dels måste upplevas, i alla fall har det varit så för mig.

PostPosted: Fri Apr 09, 2010 10:18 
Site Admin
Site Admin

Som föreslagits provar vi en separat tråd under Teknik som avhandlar vitt brus som analysmetod. Tack för att ni skriver när ni vill att trådar ska delas! / Sony

PostPosted: Fri Apr 09, 2010 17:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Väl skrivet Christian speciellt de två sista styckena är precis min upplevelse också. Vi var ett gäng som var intresserade av hifi här i Norrbotten och som prövade det mesta som fanns på marknaden för ett antal år sedan i föreningen Öronvax. För att kunna utvärdera användes tune dem och vi lärde oss mycket av varandra. Det var mycket lättare att vara fler eftersom en del hör skillnader snabbare och kan förklara för de som behöver mer tid. Det var mycket lärorikt och jag har sedan dess aldrig använt någon annan metod. Men det är klart kommer någon med bättre förslag är jag beredd att testa. Men jag tvivlar.

Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

All times are UTC+02:00