selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 22:38

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 76 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
PostPosted: Fri Nov 27, 2009 02:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Knappar?

PostPosted: Fri Nov 27, 2009 17:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Knappar?
Njae, jag menade egentligen knappandet på luckan för att skippa och ha sig... =)

/M

PostPosted: Sun Nov 29, 2009 11:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
Jag har en 17 år gammal Pioneer CD-spelare som står och skräpar i en garderob, den fungerar perfekt. Men den dag mina CD-spelare slutar fungera, då slänger jag dom. Inget att spara på längre...
Trist bara att den inte spelar eller någonsin har spelat musik! *)

*) Antar jag eftersom jag givetvis inte hört just din spelare, men i varje fall en drös andra Pioneer-varianter.
Spelar roll. Men den låter obetydligt sämre än min Mimik, och då menar jag obetydligt. Däremot spelar Pioneeren hembränt och repat mycket bättre.

Däremot låter min Mimik bättre än en Pioneer 668 som ju annars är en modernare och mycket omhuldad spelare i vissa kretsar.

/ B
Att Linns spelare (i varje fall Karik/Mimik och Genki/Ikemi) låter sämre med gammal (sliten) laser är väl välkänt, men det gör ju inte att Pioneer:en låter bättre! Innan de gamla lasrarna tog slut i lager så gick det ju byta ut dom (till en rimlig kostnad) och då lät de i stort sett som nya igen. Pioneeren lär låta minst lika trist från att den var ny och tills den trillar isär helt.

PostPosted: Sun Nov 29, 2009 20:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Att Linns spelare (i varje fall Karik/Mimik och Genki/Ikemi) låter sämre med gammal (sliten) laser är väl välkänt,

Pioneeren lär låta minst lika trist från att den var ny och tills den trillar isär helt.

Menar du att Linns lasrar är annorlunda jämfört med Pioneers? Dvs att Linns lasrar blir sämre pga användning medan Pioneer använder sig av en sort som inte försämras?

PostPosted: Sun Nov 29, 2009 21:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
hardcorelinnie wrote:
Att Linns spelare (i varje fall Karik/Mimik och Genki/Ikemi) låter sämre med gammal (sliten) laser är väl välkänt,

Pioneeren lär låta minst lika trist från att den var ny och tills den trillar isär helt.

Menar du att Linns lasrar är annorlunda jämfört med Pioneers? Dvs att Linns lasrar blir sämre pga användning medan Pioneer använder sig av en sort som inte försämras?
Jag tänkte precis på samma fråga...

Är det ändå inte så att lasrarna är lika och därmed borde Pioneers spelare "följa med" neråt i kvalitet allt eftersom spelaren brukas?
Därmed borde Linns spelare alltid vara bättre.
Eller är Linns spelare mer känsliga för laserförsämringen?

PostPosted: Sun Nov 29, 2009 21:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pioneer kanske har bättre korrigeringskretsar som gör att de inte låter sämre med en dålig laser?

/M

PostPosted: Sun Nov 29, 2009 21:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie syftar nog på att det är av mindre betydelse hur bra lasern är, då det ändå inte kan hjälpa Pioneer:en att låta något annat än trist.

PostPosted: Tue Dec 01, 2009 23:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Enligt chat med Gilad Tiefenbrun in a live Q&A session on 'The Death of CD Players?' kommer följande CD produkter att läggas ned:

[Comment From Ray ThomRay Thom: ]
Exactly which disc based products will you be discontinuing?

Tuesday December 1, 2009 6:07 Ray Thom
6:08 Linn: Majik CD, Akurate CD, Classic Music, Classic Movie

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

PostPosted: Wed Dec 02, 2009 00:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MNn wrote:
Enligt chat med Gilad Tiefenbrun in a live Q&A session on 'The Death of CD Players?' kommer följande CD produkter att läggas ned:

Tufft. Den som från och med nu vill köpa en Linn-anläggning måste hänga upp sig på en handlare som även kan leverera datorkraft och gränssnitt. För att inte tala om support och hjälp med att rippa skivor om man inte har en dator hemma med dom möjligheterna. Jag tror iofs att Linn gör rätt med detta men möjligen några år för tidigt.

/ B

PostPosted: Wed Dec 02, 2009 03:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det blir två moment för säljaren, först ska säljaren övertyga kunden om att
denne i n t e ska ha en CD-spelare, och sedan att det är en DS-spelare från
Linn som gäller...

/M

PostPosted: Wed Dec 02, 2009 05:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Det blir två moment för säljaren, först ska säljaren övertyga kunden om att denne i n t e ska ha en CD-spelare, och sedan att det är en DS-spelare från Linn som gäller...
Tre moment. Sedan ska säljaren övertyga kunden om att de behöver en NAS i garderoben, en iTouch (eller motsvarande) att styra sin DS med och att köpa en dator så man kan rippa sina inköpta CD´s med. För en icke datorkunnig kund ska man i princip övertyga denne att de ska lägga sitt musiklyssnande i andras händer isf att själva stoppa en CD i sin spelare.

/ B

PostPosted: Wed Dec 02, 2009 11:11 
Site Admin
Site Admin

Bill50x wrote:
MNn wrote:

Tufft. Den som från och med nu vill köpa en Linn-anläggning måste hänga upp sig på en handlare som även kan leverera datorkraft och gränssnitt. För att inte tala om support och hjälp med att rippa skivor om man inte har en dator hemma med dom möjligheterna. Jag tror iofs att Linn gör rätt med detta men möjligen några år för tidigt.

/ B
Du glömmer Unidiskarna.

PostPosted: Wed Dec 02, 2009 11:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Du glömmer Unidiskarna.
Jo. "Överallt" där man nämner att Linn slutar med CD-spelare som nämns de modeller som läggs ner. Har man inte Linns hela sortiment i huvudet har man alltså ingen aning om vad som kommer vara kvar. Vore enklare om "man" skrev vilka modeller som kvarstår. Unidiskarna är för övrigt rätt dyra, knappt 50 resp drygt 100 tusen. Det rimliga insteget i Linnvärlden för 17 tusen (Classik Musik) försvinner och det blir våldsamt mycket dyrare om man inte vill köpa begagnat.

/ B

PostPosted: Wed Dec 02, 2009 11:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker Linn gör rätt. DS är så mycket bättre än CD för samma peng att det blir svårt att ta betalt för en Akurate CD med gott samvete.

Men som Ayn säger, Unidiskarna ska inte glömmas bort. Hade nöjet att lyssna på en 1.1/D nyligen och den spelade otroligt bra. Bättre än MDS/D! Men dyrt blir det, särskilt om man köper en ny för att enbart spela musik.

/ j

PostPosted: Wed Dec 02, 2009 11:44 
Site Admin
Site Admin

Bill50x wrote:
Ayn wrote:
Du glömmer Unidiskarna.
Jo. "Överallt" där man nämner att Linn slutar med CD-spelare som nämns de modeller som läggs ner. Har man inte Linns hela sortiment i huvudet har man alltså ingen aning om vad som kommer vara kvar. Vore enklare om "man" skrev vilka modeller som kvarstår. Unidiskarna är för övrigt rätt dyra, knappt 50 resp drygt 100 tusen. Det rimliga insteget i Linnvärlden för 17 tusen (Classik Musik) försvinner och det blir våldsamt mycket dyrare om man inte vill köpa begagnat.
Det är möjligt att de är dyra men det är likväl inte sant att "den som från och med nu vill köpa en Linn-anläggning måste hänga upp sig på en handlare som även kan leverera datorkraft och gränssnitt", och just eftersom det är som du skriver att folk inte har sortimentet i huvudet vore det tråkigt om någon läste din post och fick intrycket av att det du säger är sant. Som vi pratat om i någon annan tråd är det ganska få tillverkare som tillverkar renodlade CD-spelare numera, och Linn upphör med att vara ett av undantagen. Jag tycker med andra ord inte att det är så dramatiskt.

Post new topic  Reply to topic  [ 76 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00