fredrik wrote:
Bill50x wrote:
1) Visst. Men tror du att en digital signal via en DS kan låta sämre än samma signal omvandlad till analog och avspelad via en analog (vinyl-)skiva?
2) Exakt. Om man tar en digital signal och omvandlar denna till analog, kör man den via en RIAA och graverar till en lack. Från denna gör man en pressmatris som man sedan pressar vinylskivor från. Om man inte planerar ett större antal skivor, då gör man först en "farsa" från modermatrisen som man sedan gör flera "press-morsor" från.
Från denna lack pressar man vinyler. Som sedan ska avspelas via en skivspelare, typ en LP12:a, med bland annat en RIAA som är en "anti" mot den som användes vid graveringen. Skulle denna ljudbehandling resultera i bättre ljud?
Eftersom de allra flesta skivor idag spelas in digitalt så är en vinyl ett resultat av flera format-omvandlingar. Att dessa formatomvandlingar skulle resultera i ett bättre ljud är knappast troligt. -Bill50x
Bill om du för en sekund tror att en DS signal från en FLACad CD inte är formatomvandlad minst lika många gånger som en LP dito är du väldigt naiv. Varför kallas det mastring tror du? Tror du själv att en artists slutmix lagras i 44kHz 16 bitar? Säkerligen lagras den digitalt, men i CD kvalitet?? Inte ens hobbyband som mastrade till DAT för 20 år sedan klarar sig utan formatomvandling. Om en LP utgåva låter bätre än CD-DS är den tekniken bättre än DS på denna parameter.
Att en LP-skivas framställningsmetod ställs mot upplevd ljudkvalitet är löjeväckande. Du bortser dessutom från den sista omvandlingen som sker i CD- eller DS-apparat. Örat uppfattar bara analoga signaler, tror du inte att en graverstudio har DA omvandlarutrustning som är vida bättre än de flesta konsumenter? Dessutom kan pressmatrisen enkelt framställas även om mastersignalen är 24 bitar 192kHz, denna behöver då inte nedsamplas digitalt till CD. Så ditt resonemang faller på alla punkter.
Jag är inte helt hemma på hur studioproduktion av musik går till. Men mastring har inget med ljudformatet att göra, förutom att man nedsamplar ljudet till CD-formatet (16 bitar, 44,1 kHz). Det huvudsakliga mastringsarbetet är dock att anpassa nivåer, kompression, limit etc för att få en produkt man tror passar lyssnaren. Och ofta så att det låter "högst" i reklamradion eller i sunkiga mp3-spelare.
Men det är en annan diskussion. Min poäng är att alla vinylsläpp som görs idag är digitalt inspelade. Lyssnar du på en vinyl är d/a-omvandlingen gjord innan graveringen, lyssnar du via en DS görs omvandlingen hemma hos dig. Men i övrigt sker alla eventuella formatomvandlingar (om nu någon är så klantig att denne under själva musikskapandet och produktionen håller på och formatomvandlar signalen) lika för både CD-släppet och vinylpressen.
Så frågan är då; har skivbolagen tillgång till bättre d/a-omvandlare än vad som sitter i tex en Klimax DS? Kanske det, och i så fall kanske en vinylskiva via en LP12 kan låta bättre än vad motsvarande inspelning gör via en DS-spelare.
Min ursprungliga frågeställning handlade dock inte om möjligheten till att en LP12 (eller annan vinylspelare) låter bättre eller sämre än digitala spelare. Jag påpekade bara att man inte kan jämföra dessa två avspelningssätt rakt av eftersom man inte vet vad det är man jämför. Och anledningen till att man inte vet det är att slutmixarna görs olika beroende på om de ska användas till vinylpressning eller släppas digitalt.
Ett exempel. Jag vill jämföra en LP12 med en Project-spelare. På LP12´an lägger jag ABC´s "Look of Love" på LP. På Project-spelaren lägger jag en 12" maxi-version av samma låt. När jag nu jämför dem emellan tycker jag att det är mycket enklare att följa basgången på Project-spelaren och det är ett helt annat tryck i musiken. Min slutsats är därför att Project-spelaren är mycket bättre. Kan jag dra denna slutsats? Jag svarar nej, eftersom jag inte jämfört samma sak även om det är samma låt och i grunden samma inspelning. På samma sätt förhåller det sig om man jämför en vinylskiva med en digital version.
/ B