Stephan wrote:
Då utmanar väl jag med följande:
jag lovar att det inte blir någon ljudmässig skillnad om du tar dina musikfiler och kopierar dem från NAS:en till datorn.
Raderar dem på NAS:en och kopierar tillbaka filerna från datorn till NAS:en och raderar dem på datorn.
Om någon i ett blindtest statistiskt säkerställt kan höra skillnad före och efter detta så lovar jag att börja gå i kyrkan!
Kul att du tog upp detta ämne med kopiering av musikfiler. Kopiering av musikfiler har jag ägnat mycket tid det senaste året. Numera rippar jag endast rakt ner i Nasen (Netgear NV+ med ES2 disken) Är det något som är fel rippar jag om, tex ligger i fel mapp , fel text etc. Det tar ju bara 2-3 min i DBpoweramp att rippa. När jag rippar har jag nätverkskablar från internet och DSen utdragna från Routern. Jag använder ”Bahuing” elkablar och Kalles grenuttag på HF med rätt riktning. Detta är kopplat till PCn/Nas och läsare. (dessa står på Hyllplan dock ej Mimer än så länge). Den bästa elkabel har jag på läsaren , 2:an på PCn och 3an är kopplad till Nasen, Jag har två grenuttag, på det bästa sitter på första position läsaren därefter PCn och Router, Nasen sitter på det sämsta grenuttaget. Alla dessa kombination ger bästa resultat tycker jag. (det tar ett par timmar att prova ut detta) Detta har medfört att det blivit ”tyvärr” lättare att höra om nåt är fel, låter dåligt.
Det hela började när jag började leka med "Mediamonkey" för ett år sedan och upptäckte att när jag började redigera i Mediamonkey förändrades musiken negativt. Det slutade svänga om musiken.
Jag provade alla möjliga kombinationer och slutsatsen var att ju mer jag redigerade i musikfilerna ju sämre lät det. Detta fick mig att börja med att testa att flytta mappar/filer i utforskaren och jämföra med en oredigerad fil, resultatet blev negativt. det lät sämre. Jag gick över och spelade WAW filer istället för att slippa dessa "taggar", det lät mycket bättre än FLAC-filer men jag hade ju ingen text i DSen. Numera kör jag i Flac.
Därefter testade jag att kopiera till en annan hårddisk i min dator och då lät de också sämre och där föll min teori att det var taggarna som var problemet.
Jag tog kontakt med Linn för att lösa detta problem och vi utväxlade en mängd mail men det rann ut i sanden. De var inte intresserad av detta problem de försökte bara missleda mig med ”jordfelspunkter” Pcinställningar etc.
Jag har efter detta testat i fyra olika hemmiljöer och alla visade samma resultat. Ett av testen var i en Logitech anläggning och även det lät sämre.
Men det som förbryllade mig mest var när jag gjorde ett test att kopiera från en sämre hårdisk till en bättre, blev musiken bättre, men sämre när jag jämförde med ett”original” nedrippad på den bästa hårdisken.
Mina testprov har varit att rippa/kopiera till olika mappar och sen spela upp dessa i DSen. (i Twonkyn kan man gå in på ”folder” och välja låtar).
Är det nån annan som har liknande resultat som jag?
”Det är ju trots allt bara ettor o nollor!!!”
Stefan Gudmandsen