Stephan wrote:
Det är som om han (som Fredrik säger) använder en begreppsvärld som inte dessa personer kan förmå att uppleva.
Ja, eller så är det så att vad GR säger låter logiskt men inte har något stöd tekniskt sett eller kanske tom vänder upp och ner på naturlagarna. I så fall är det svårt för den tekniskt bevandrade att ta till sig resonemanget.
GR har ju introducerat ett nytt begrepp som jag inte ens sett här förut, nämligen om instrument låter stämda eller ej. Här kan man ju då tänka sig att ju mer stämda instrument låter, ju bättre är det. Dvs det är max som gäller och det är ingen risk att en anläggning, eller ingående komponenter, kan återge ostämda instrument som stämda. Är instrument ostämda vid inspelningstillfället så kommer dom låta så vid uppspelningen, men i en bra anläggning naturligtvis inte
mer ostämda än de var.
Men. Troligen är det inte så att tex högtalarfötter eller CD-spelare förändrar tonhöjden i sig utan det är andra distorsionsformer som ger
ett intryck av detta och därmed ett intryck av ostämda instrument. För då kan man tänka sig att en apparat faktiskt kan förändra ett ostämt instrument till att låta stämt. Å andra sidan borde då stämda instrument låta ostämda och då är vi där igen
Jag sammankopplar denna synvinkel (om stämda instrument) med de kommentarer jag läste för många år sedan i en engelsk hifi-tidning där man testade lite olika cd-spelare. Vissa spelare lät som om dom gick för fort, vilket dom i praktiken inte gjorde. Men det
lät så. Det måste vara någon form av påverkan på ljudet som ändrade tonhöjden, om jag nu får spekulera lite.
Att koppla ihop ostämdhet hos instrument med tekniska mätningar i ljudåtergivare kan vara tufft och är man bara det minsta skeptisk till begreppet så är det nog lätt att avfärda det hela och vägra förstå.
Och trots snart 40 sidor inlägg har GR ännu inte presenterat några handfast bevis för sin tes. Det betyder inte att han har fel, men det är en anledning till varför det spekuleras så friskt tror jag.
/ B