Linnofil wrote:
Ja, faktiskt. Med 109/119 känns det helt plötsligt inte som samma sak längre. Allt blir segt och trist på ett högst oönskat sätt. Men om det är en stor skillnad kan förstås vara personligt. Jag tycker t.ex. att det är stor skillnad på rippar. Lika stor som mellan NAS'ar! Så kanske tycker vi samma sak fast uttrycker det med olika storleksordningar. Om du jämför något i helgen, kolla att de har samma diskar. Vill man både ha tyst och ganska bra finns Dlink 323, men då måste man som sagt vara ganska datalitterat för att hantera den. En ReadyNAS kan ju ett barn administrera. Även Qnap'en är ganska lätt att administrera. (Även om jag inte fattade hur man skulle sätta upp en säker anslutning för att komma åt den via FTP utifrån. Något jag hade velat göra.)
Vi använder nog olika ord i såna fall

"Trist" för mig är ett starkt ord som låter som att det inte skulle vara kul att lyssna på anläggningen.
Exempel: Jag tycker
inte att min anläggning låter trist när jag kör passivt, men det blir ett sjujäkla ös när jag går aktivt. Skillnaden mellan en ReadyNAS och Qnap 109 var pytteliten i jämförelse med aktivering t.ex.
Vi ska se vad jag kommer fram till i helgen. Om det går så långt att jag tycker att min anläggning låter TRIST med Qnap i jämförelse med Netgear så skiter jag i fläktljudet och byter direkt!
/ Jacob