Linncredible wrote:
Minge wrote:
Kanske dum fråga men men varför inte koppla direkt från Routern både till Ds och Nas,Switchen känns överflödig?
Jag går på Linns (och även handlarens) rekommendation om en separat dedikerad switch, se http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/N ... net_Switch. Som jag ser det och har förstått det handlar det, utöver ren filöverföringsprestanda som ev kan behövas vid t ex överföring av filer rip-pc -> nas, om att isolera DS-delen av nätverket från div störningar från andra nätverkskomponenter, t ex skrivare mm. Det handlar ju inte om några jättepengar och om jag kan göra nåt för att maxa prestandan med relativt små insatser så gör jag ju det! 
Ritning 2 fungerar inte och att isolera "printertrafiken" är löjligt.
Bredband måste in i routerns WAN port såvida du inte är vass på nätverk och kan rigga loss många IP nummer.
Printerns ljud påverkar nog musiken mer än nätverkstrafiken.
Gör rätt insatser. Linn kan rekommendera saker som "alltid" funkar, hur rutten trådlös router du än har.
Vet du med dig att du inte har reabingeskräp med en antenn så är du betydligt friare.
PS: Har du så snabb NAS att det gör skillnad om du kopplar laptop med kabel?
Då kanske du blir gladast av att uppgradera den trådlösa routern.
PPS. har man en vanlig router kanske den bara har 4 portar och de tar snabbt slut, därav behov av switch?