selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 11:20

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 67 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Fri Feb 13, 2009 02:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
..., men en snabb summering gav inga skillnader mellan SC9 och Kairn...
:?
Lustigt, det är inte alls min erfarenhet. SC9:an (som jag kommer ihåg det) låter puttrigt trevligt, men är slapp i hullet som en gammal jänkare - enligt min mening.
Den mest konsekventa jämförelse jag gjort mellan två försteg (i detta sammanhang) är mellan en SC9 och en Kollektor. Övrig utrustning var helt Linn. Skillnaden var att SC9:an lät lite mer "romantisk" och mjukare, Kollektor lite fastare, men också mer "rå". Gäller det musikalisk uppfattbarhet var det jämnt skägg enligt mig.

/ B

PostPosted: Fri Feb 13, 2009 09:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Du väljer att betrakta nätkabeln som en sista länk i kedjan av elkraft från din elleverantör. Men du kan lika gärna betrakta det som första länken mellan anläggningen och elnätet. Apparaterna skickar ut störningar och är de flera stycken är deras fas, nolla och chassin sammankopplade via nätkablarnas jordledare. Chassina har i sin tur kontakt med både signaljord och nätspänning (via filter på nätbrunnen). Det finns alltså en direkt (högfrekvent) koppling mellan signaljord och ditt elnät! Om du tycker eller tror att jordning av en apparat eller hela anläggningen kan spela någon roll för ljudet så ligger det nära till hands att misstänka att nätkablars elektriska parametrar också har en viss påverkan.
Att jordning kan ha betydelse är ju självklart. D.v.s. med jordade repektive ojordade kablar kan man ju få mindre roliga resultat (det finns ju nån speciell signalkabel till LP-12 som har nmed detta att göra), framför allt i hänseende till de andra apparaterna i anläggningen, som du säger. Men då skulle väl, enligt detta resonemang, nätkablar med extra grov jordledare, för att i möjligaste mån få så lik jordpotential i alla apparater, ned till en stjärnjordkopplad grenkontakt vara det enda rätta. Eller mycket korta nätkablar, eller bara en enda apparat (typ Classic)! Men de nätkablar av "HiFi-typ" jag sett verkar inte bygga på det utan istället 99% svammel.

Sen är det väl rätt många apparater som inte har jordade nätsladdar alls?

Man skulle ju kunna tänka sej några intressant jordschema mellan apparaterna som inte bygger på det vanliga. Jag drar mej till minnes några tidiga Pioneer "component" bilstereo från 70-talet (med en rejäl multipolig kontakt) som hade ett omfattande dubbelt jordschema mellan apparaterna. De hade aldrig några problem jordstörningar! Men tyvärr kopierade övriga tillverkare bara hur hemmaapparater var byggda, vilket ju gett många bilstereoinstallatörer gråa hår genom åren. "Marknaden" vann och Pioneer fick snällt föja efter.

JohanR (intressant diskussion, det här)

PostPosted: Fri Feb 13, 2009 11:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Spännande tråd som sagt...gällande Pioneers omtalade dvd spelare 668 så har jag själv haft 868. Den fick ersätta min movie 05 som filmkälla och gjorde även ett rätt ok jobb som cd spelare men inte krävs det många ackord av eventuella musikerna på skivan för att höra att tex classikens cd lyfter fram andra saker på skivan. Blir ett bättre band som uppträder helt enkelt även fast pioneeren är ovanlig "oseg"...men som filmkälla så körde den bildmässigt ifrån movien på de flesta sätt, stabilare bild, bättre panoneringar (mindre ryck) och mer tryck och detaljer...fanns dock ett annat område som den tappade på...:(

Oavsett, för att återgår till tråden...om ni ser ett band live som inte är hundra procent toppklass, ber ni dem byta till ett bättre pa eller vill ni dem ska öva ännu mer?
;)

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Fri Feb 13, 2009 13:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

andkan wrote:
Oavsett, för att återgår till tråden...om ni ser ett band live som inte är hundra procent toppklass, ber ni dem byta till ett bättre pa eller vill ni dem ska öva ännu mer?
;)
Äsch, jag tar en öl till och njuter... :-)

/ B

PostPosted: Fri Feb 13, 2009 19:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Man behöver faktiskt inte testa allting innan man har en åsikt. Vem vill prova min nya revolutionerande T-shirt som man kan hoppa från 13:e våningen i och ändå landa helt oskadd? / B
ha ha, redan en klassiker! :mrgreen:

Carl

PostPosted: Fri Feb 13, 2009 21:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Man behöver faktiskt inte testa allting innan man har en åsikt. Vem vill prova min nya revolutionerande T-shirt som man kan hoppa från 13:e våningen i och ändå landa helt oskadd? / B
Om någon annan som jag litar på, och som dessutom delar min definition på "oskadd" hade provat
den innan så hade jag kunnat göra det.

/M

PostPosted: Fri Feb 13, 2009 22:13 
Ny Medlem
Ny Medlem

andkan wrote:
;)
antar att du menar att bandet skulle vara källan och pa-systemet högtalarna.. men det går ju inte att jämföra så. det är ju inte källan som spelar in musiken.. det är ju musikerna i studion som gör det :shock:

PostPosted: Sat Feb 14, 2009 13:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Vad som är vad är inte själv poängen, det är ordningen...hierarkin, vad som påverkar djupet på din upplevelse helt enkelt. Se ett sunkigt liveband med ett kanonbra pa eller ett toppenband med sämre pa, vad är det som ger dig mest! Vad skulle du helst satsa på? I vilken ordning skulle du helst förändra om du inte är nöjd...?

Att det i verkliga livet finns tekniker i studion och massvis med andra processer som påverkar är ju självklart likaså om det är bra artister eller inte. En platta med sämre ljud men gudabenådade musiker som rockar loss lär kunna vara kul att lyssna på till skillnad mot gäspframkallande musiker med perfekta ljudmässiga förutsättningar...fast det finns förstås alltid studios som kan ta kål på all känsla ändå... :(

I hemmet kommer du inte åt bandet eller studions prestation/påverkan men du kan direkt påverka hur väl man kan ta vara på det som ändå lagrats i det media man valt. Har man nu väl valt att lyssna på en artist så är det ju kul om så mycke glöd o engagemang som möjligt behålls innan allt når våra sinnen...man vill ju inte kompromissa på ngt sätt egentligen men måste jag välja så har jag hellre ett mindre ljud men mer artisteri (vad innebär det ordet egentligen?).
:)

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Sat Feb 14, 2009 16:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tror det ibland är lättare att jämföra högtalare då de kan ha lite ganska olika karaktär speciellt om man jämför olika märken. Men byta av källa kommer få del av den karraktären man har på högtalarna.

Efter att ha lyssnat lite på AkurateDS så känner jag att har man de pengar som krävs så hellre än sånn än tex aktiva högtalare eller chakra x200 slutsteg. Och använda sneaky som källa... Efter att varit så förtjust i sneakyn och sen jämföra med AkurateDS känns som musiken blev väldigt ren helt plötsligt. Sneakyn känns väldigt oborstad i jämförelse och riktigt den skillnaden har jag inte upplevt med att byta högtalare eller aktivering, men viss grundnivå krävs säkerligen.

Dock kan det säkert vara influerat av att jag aktiverat mina högtalare och de och slutsteg inte blivit insjyssterade av något "proffs" än. När jag väl flyttar kommer jag be någon hjälpa mig med detta och förhoppningsvis blir det ett stort lyft det med. Men nu är iaf själva placeringen inte speciellt flexibel ändå.

PostPosted: Sun Feb 15, 2009 05:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

andkan wrote:
Vad som är vad är inte själv poängen, det är ordningen...hierarkin, vad som påverkar djupet på din upplevelse helt enkelt. Se ett sunkigt liveband med ett kanonbra pa eller ett toppenband med sämre pa, vad är det som ger dig mest! Vad skulle du helst satsa på? I vilken ordning skulle du helst förändra om du inte är nöjd...?
Det är just detta. Ett bra band/en bra musiker klarar sig genom nästan vad skit som helst.

En bra inspelning är mycket viktigare än en bra hifi-källa (cd-spelare, ds, etc)...

Source-first gäller, men absolut inte om man begränsar sig till att source-first är cd-spelaren (eller motsvarande).

En riktigt bra inspelning låter bättre på en kassettspelare än en halvsunkig inspelning gör via en Klimax DS.

/ B

PostPosted: Sun Feb 15, 2009 10:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
En riktigt bra inspelning låter bättre på en kassettspelare än en halvsunkig inspelning gör via en Klimax DS.
Genombrott!? Är det så att du gått och blivit frälst? :wink:

PostPosted: Sun Feb 15, 2009 12:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
Genombrott!? Är det så att du gått och blivit frälst? :wink:
Hade jag kunnat göra dig glad genom att svara ja på den frågan så skulle jag gjort det :-)

Men eftersom jag är en sanningens man... nä! Så här har jag tyckt mycket länge. Och det har mycket litet med åsikten source-first innebär att man ska lägga 150 papp på en källa för att krama ur det mesta ur den skit som skivbolagen matar oss med...

En bra kock kan laga god mat av vilka kassa råvaror som helst, men jag kan laga gourmet-mat av riktigt bra råvaror. Med bra råvaror blir naturligtvis kockens mat ännu godare. Men inte fan hyr jag in stjärnkocken "Stjärnkocken" för att steka falukorv....

/ B

PostPosted: Sun Feb 15, 2009 13:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
En bra inspelning är mycket viktigare än en bra hifi-källa (cd-spelare, ds, etc)...
Visst är det så, men tyvärr så är det ju ett helt poänglöst påstående i det här sammanhanget.

PostPosted: Sun Feb 15, 2009 13:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Bill50x wrote:
Visst är det så, men tyvärr så är det ju ett helt poänglöst påstående i det här sammanhanget.
Inte alls. Frågan är: Vad är det som är "källa"?

/ B

PostPosted: Sun Feb 15, 2009 17:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
henriklh wrote:
Bill50x wrote:
Inte alls. Frågan är: Vad är det som är "källa"?
Visst har du rätt, men här är det nog så att det ena inte riktigt utesluter det andra. För att krama ur det som finns i de skivor man har så finns det inga genvägar runt en bra källa. Det utesluter givetvis inte att man måste leta efter bästa möjliga inspelningar/pressningar av den musik man vill ha. Skivsökandet är tidskrävande så man kan kanske säga att man på sätt och vis genom att köpa bra utrustning i viss mån också byter tid mot kostnad. Å andra sidan när man har bra grejer OCH dessutom får tag på bra skivor då blir det riktigt bra.

Det enda rimliga är antagligen att lägga så mycket tid, som man tycker är kul, på skivletande, skivspelande och hifi-letande som man tycker är kul! Det är ju liksom det som är hela grejen. Om någon har tid och går igång på att åka 50 mil för att kratta skivbackar i Hör eller hellre beställer skivor på nätet och sedan spelar dom på sin till sin budget/smak-optimerade hifi spelar väl mindre roll så länge som man har kul under tiden.

Det som kan vara en aning trist är när någon följer någons råd om vad man skall köpa och det slutar med stora utlägg på kablar och högtalare och musikåtergivning på samma nivå som med en SIBA-anläggning.

Post new topic  Reply to topic  [ 67 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00