selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 16:41

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 95 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next
Author Message
PostPosted: Fri Jan 30, 2009 13:59 
Ny Medlem
Ny Medlem

Kan bara delge mina erfarenheter av mjuka fötter.

Hade tidigare mina golvhögtalare stående direkt på golvet, vilket var ganska "vickigt". Fick syn på de mjuka fötterna (paddar) som säljs på Hifiklubben (VTfeet). Verkade ju väldigt bra med mjuka fötter när jag har trägolv (granplank). Slog till och åkte hem glad i hågen. Vid första provspelningen trodde jag ärligt att något hade gått sönder! Det lät så illa. Hade det kvar i några dagar, men allt liv i musiken var som bortblåst. Diskanten blev luddig och mellanregistret hade ingen upplösning alls. Bäst beskriver man det som att det lät som om man lyssnade på grannens stereo genom väggen!

Tog då tag i att bygga mig ett par fötter i MDF (liknande standardfötterna till Majik 140) och köpte spikes och skeets. Vilket lyft!!!!! Som helt nya högtalare! Man kan tycka att 800kr är dyrt för skeets, men ljudmässigt blev förbättring mer än vad jag fått för 8000 någon annanstans i kedjan.

Ja det är mina erfarenheter. Någon annan kan ju ha upplevt det annorlunda.

Martin

Ps. Högtalarna är Mission Argonaout, spelade på Majik CD, försteg Hegel P4A och slutsteg C2200. Ds.

PostPosted: Fri Jan 30, 2009 16:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Martin H wrote:
... Vid första provspelningen trodde jag ärligt att något hade gått sönder! Det lät så illa. Hade det kvar i några dagar, men allt liv i musiken var som bortblåst. Diskanten blev luddig och mellanregistret hade ingen upplösning alls. Bäst beskriver man det som att det lät som om man lyssnade på grannens stereo genom väggen!
Nu är ju mjuka fötter inte bara "mjuka fötter". Fjädringsmjukheten ska stämmas av mot högtalarens vikt och ska man vara riktigt noga ska mjukheten vara olika i de olika hörnen beroende på hur vikten är fördelad. Om diskanten blev luddig kan det ha berott på att fötterna inte alls var avpassad för aktuell högtalare och att den "svajade" i takt med basgångarna. I så fall kommer du i praktiken lyssna på diskanter som inte står still utan flyttar sig i djupled.

Men som alltid. Man lyssnar och tar det som låter bäst i ens egna öron.

/ B

PostPosted: Fri Jan 30, 2009 23:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När jag sist testade mjuka kuddar var de av märket Sonic Design och kom i tre hårdheter, avsedda för olika vikter på högtalarna. Det spelade ingen större roll vilken av modellerna jag använde, de tog konsekvent livet av musiken och lämnade kvar en luddig kakafoni.

Jag kan nästan inte komma på någon mer tydlig vattendelare inom HiFi än just dessa bedrövliga kuddar. Antingen är man för eller så är man emot. Tvivla inte på vilken sida jag står! :mrgreen:

Finns det någon högtalartillverkare som skickar med dem? Det måste vara rena självmordet.

PostPosted: Sat Jan 31, 2009 10:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
... de tog konsekvent livet av musiken och lämnade kvar en luddig kakafoni.
Så upplever inte jag det hemma, men det var å andra sidan långt före min Linn-elektronik jag testade mellan spikes och kuddar. Kanske får ta ett varv till någon gång när orken infinner sig... :-)

/ B

PostPosted: Sat Feb 28, 2009 14:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tänkte bara uppdatera den här tråden lite snabbt, finns viss info i ToT-jubileumstråden.

Enligt Andrew skulle det komma fötter till M140 snart, nån månad som jag förstog.
Pris max 500£.

Har för mig att Linn räknar om sina priser till Euro med 1,5*£ så 7500euro vilket i dagsläget är drygt 8500kr så max taket borde vara där någonstans?

PostPosted: Sat Feb 28, 2009 17:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om det nu blir så att de landar runt 8500 kr, så är det ju löjligt dyrt för två stenplattor. Jämför tex med Kikkin, ett suveränt försteg, som kostar ungefär 5900 kr. Det känns ju som en liiiiite rimligare prissättning än stenplattorna.

Om jag hade haft ett par 140, så hade jag definitivt letat efter några alternativ.

PostPosted: Sat Feb 28, 2009 19:36 
Site Admin
Site Admin

Vad är Keel då - en stenplatta. Till Majik140 får man ju ändå två!?

Nä, skämt åsido så låter det vansinnigt dyrt, men det har man ju sagt förr och ändå köpt prylar :mrgreen:

Blir intressant att höra hur stor förbättringen blir, har hört rykten om att skillnaden ska vara betydligt större än fötterna till Ninka.

PostPosted: Sat Feb 28, 2009 20:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att jämföra prissättningen på stativ till Majik 140 med Kikkin är konstig i bara sig. Att du sedan inte vet vad det faktiskt är du jämför gör det ännu dummare. Priset på stativen kommer att bli 7500:- om Linn står fast vid sin tidigare prisnivå.

Samma sak tycker jag om alla kommentarer kring Keel. Visst är det en kostsam uppgradering men den prestandaökning man får är ju helt otrolig. Ni som tror att det är en metallbit klippt från en större metallbit kan väl köpa en billig keel-kopia ur den gigantiska uppsjö av kopior som finns så här två år efter originalets lansering. För det antar jag att det finns av era kommentarer att döma. :twisted:

:mrgreen:

PostPosted: Sun Mar 01, 2009 01:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Blir nog att leva med M140'iorna ganska länge då nästa steg upp blir nån form av Aktiva AkurateHögtalare, vilket ligger långt ur budget vad jag vill lägga på anläggningen.(212 hade jag nog måstat ha sub till) Och då tror jag fötterna får vara värda 7500 speciellt om de är så bra som jag fått hintat att de ska vara. Inte så mycket pengar i det stora hela.

Tror jag själv skulle undra alltför mycket om hur mycket bättre Linnfötterna var om jag köpte nån annan fot och modifierade eller gjorde själv. Skulle jag lägga 3-4k på nån annan fot o fixa till så den passa så skulle det kännas som det inte var mycket pengar i det hela att lägga till och få orginalfoten och få det lilla extra?

Hypotetiskt En Keel kostar ny 30k. Vet man att man inte kommer ha råd med en Keel kan säkert en kopia för tex 5k som kanske ger "bara" 30-70% av Keel'ens ljudförbättring kan vara värt det... även om man hoppats på att den skulle vara lika bra som orginal.

PostPosted: Sun Mar 01, 2009 05:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland: Om man ser historiskt på Linns utveckling av sina produkter så var det tidigare vanligt att man fick stora uppgraderingar för samma belopp som man betalade förra gången. Alltså; de nya produkterna var lika dyra men mycket bättre. Vilket borde betraktas som naturligt, då all teknik utvecklas till det bättre.

Den senaste produkten i den andan som jag kan komma på är Ikemi/Genki. Där spöade Ikemi en Karik/Numerik som hade kostat det dubbla. Och en Genki var i stort sett lika bra som en Karik för det dubbla. Sen kom Unidiskarna och priserna drog iväg till mångdubbla summor. Majik CD borde väl egentligen ha ersatt Genki (om man ska se historiskt på framstegen), men var istället dyr som en Ikemi och lite bättre, fast den var byggd som en billig CD-spelare. Den blev troligen heller inte någon storsäljare.

Samma sak med slutsteg: 2250 var bättre än Klout, men långt ifrån lika rejält byggd. Majik 140 är bättre än Ninka, men dubbelt så dyr som när Ninka kom. Som i sin tur var ungefär dubbelt så dyr som Keilidh, när den kom.

Min avsikt är inte att racka ner på Linn, som ju gör fantastiska produkter, men de som har varit med länge kan nog tycka att det är trist att priset numera sätts efter prestanda, medan det förr handlade om att banka skiten ur den gamla produkten - utan att höja priset. Då var det lite av en sensation när det kom något nytt, för alla visste att kartan skulle behöva ritas om.

PostPosted: Sun Mar 01, 2009 08:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Att jämföra prissättningen på stativ till Majik 140 med Kikkin är konstig i bara sig. Att du sedan inte vet vad det faktiskt är du jämför gör det ännu dummare. Priset på stativen kommer att bli 7500:- om Linn står fast vid sin tidigare prisnivå.

Samma sak tycker jag om alla kommentarer kring Keel. Visst är det en kostsam uppgradering men den prestandaökning man får är ju helt otrolig. Ni som tror att det är en metallbit klippt från en större metallbit kan väl köpa en billig keel-kopia ur den gigantiska uppsjö av kopior som finns så här två år efter originalets lansering. För det antar jag att det finns av era kommentarer att döma. :twisted:

:mrgreen:
Roland,
Jag ber ju givetvis om ursäkt för min dumhet. Som du tydligt pekar på i ditt inlägg får jag väl skylla på att jag inte "vet" något. Vidare borde jag ju insett att man inte kan använda Kikkin att lägga under högtalarna eller använda ett stativ för att justera volymen. Det kanske är fler än jag som blandar ihop dessa funktioner så det var väldigt bra att hela forumet fick det ordentligt förtydligat av dig så att vi kan undvika sådana "dumma" missförstånd i framtiden.

Jag vill också passa på att så hjärtligt tacka för den konstruktiva och trevliga tonen i ditt inlägg där du på ett informativt sätt fick mig att inse hur fel jag hade.

PostPosted: Mon Mar 02, 2009 11:40 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

ulfbnilsson wrote:
Roland,
Jag ber ju givetvis om ursäkt för min dumhet. Som du tydligt pekar på i ditt inlägg får jag väl skylla på att jag inte "vet" något. Vidare borde jag ju insett att man inte kan använda Kikkin att lägga under högtalarna eller använda ett stativ för att justera volymen. Det kanske är fler än jag som blandar ihop dessa funktioner så det var väldigt bra att hela forumet fick det ordentligt förtydligat av dig så att vi kan undvika sådana "dumma" missförstånd i framtiden.

Jag vill också passa på att så hjärtligt tacka för den konstruktiva och trevliga tonen i ditt inlägg där du på ett informativt sätt fick mig att inse hur fel jag hade.

LOL! Roligt!

PostPosted: Wed Mar 18, 2009 23:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

jag set inte den her tidigare ... Priset är 405 Euro + moms (ingen konfirmed pris med sek). Di får bestem dom nu från uss för läverans slutet mars. Håpas att för visa en bild snart på våran websida!! be good .. Martin

www.linnhifi.blogspot.com

PostPosted: Thu Mar 19, 2009 00:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

peoplesandschmidt wrote:
jag set inte den her tidigare ... Priset är 405 Euro + moms (ingen konfirmed pris med sek). Di får bestem dom nu från uss för läverans slutet mars. Håpas att för visa en bild snart på våran websida!! be good .. Martin
Varför inte ringer til uss om du vil ha senaste info! Det är gratis! Finns väldigt roligt nyheter, inte minst ny radikal & urika LP12 upgrades. Men det kommer mer snart!

www.linnhifi.blogspot.com

PostPosted: Thu Mar 19, 2009 10:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

peoplesandschmidt wrote:
peoplesandschmidt wrote:
Varför inte ringer til uss om du vil ha senaste info! Det är gratis! Finns väldigt roligt nyheter, inte minst ny radikal & urika LP12 upgrades. Men det kommer mer snart!
Menar du att Er hemsida uppdateras snart eller att det kommer ännu mer roliga nyheter från Linn, förutom Radikal och Urika?

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

Post new topic  Reply to topic  [ 95 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00