selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Aug 08, 2025 11:45

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 21, 2008 09:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Men. Jag tycker iofs också att dyr och välljudande apparatur ska vara isolerad från yttre påverkan. Betalar jag 140 papp för en spelare som faktiskt är tänkt att stå i mitt vardagsrum så ska jag inte behöva meka som i värsta laboratoriet för att få ut max prestanda.
Nja, det resonemanget håller inte riktigt. Man skulle i.o.f.s. kunna hävda att en apparat som medger bättre prestanda vid optimala förhållanden är onödigt bra för icke optiala förhålanden.

Problemet är ju att om apparaten är byggd för maximala prestanda så kommer det bli ännu bättre om de yttre förutsättninarna är optimala även om den är gjord för att i möjligaste mån vara immun mot extern inverkan. Nyttan av externa förbättringar begränsas ju inte förrän de externa störningarna blir försumbara jämfört med apparatens grundlägande brister.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 21, 2008 12:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

kaitenage wrote:
Jag är nyfiken, hur verifierades att kablarna levererade exakt samma digitala information?
Exakt vad DS tar emot har jag inte kontrollerat. Men tester har visat att i Ethernet-nätverk så är antalet felaktiga bitar mindre än 1 på 10 miljarder om kablarna som används uppfyller normala specifikationer.

http://www.hubbell-premise.com/Press/BERtesting.asp

Det borde alltså innebära mindre än 1 felaktig bit på runt 30 hela album, om jag räknar rätt. Av detta drar jag slutsatsen att det är orimligt att de ljudskillnader som uppstår skulle bero på skillnader i den överförda digitala informationen.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 21, 2008 12:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Det borde alltså innebära mindre än 1 felaktig bit på runt 30 hela album, om jag räknar rätt. Av detta drar jag slutsatsen att det är orimligt att de ljudskillnader som uppstår skulle bero på skillnader i den överförda digitala informationen.
Nu är det ju så att den normala "hempularen" inte har de tekniska kunskaperna att förändra själva apparaterna. Han/hon får alltså nöja sig med att fippla med allt det som är omkring. Vända kablar, lägga pappersbitar under apparatfötterna osv. Att maximalt felutfall kan vara 1 bit på 30 album är inget argument när man tycker att det låter bättre med nätverkskabeln åt ena hållet jämfört med det andra...

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 21, 2008 12:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej, var det inte det jag just sa? :?

Eller vad menar du?

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 21, 2008 13:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Äh, jag bara raljerade lite så här på förmiddagen :-)

Vad jag skojade över är att tekniska fakta sällan brukar hindra den som tycker sig höra "omöjliga" ljudförändringar.

Men även om jag raljerade lite så ska man aldrig säja aldrig. Kan man verifiera en ljudskillnad så finns det naturligtvis en orsak. Skulle byte av nätverkskabel ge skillnad, ja då får man leta reda på den skillnaden, trots att en standardkabel ger så låg felnivå.

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 21, 2008 18:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

om Tp kabel har så låg fel % borde man då inte köra sådan mellan försteg och källa också?

borde ju vara optimalt med tcp/ip protokol

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 22, 2008 00:33 
Site Admin
Site Admin

Mellan källa och försteg skickar du inte längre digital information, såvida du inte använder källan enbart som transport och använder en DAC i själva försteget förstås. Eftersom det är en rent analog signal kan du inte köra felkontrollering på den som typ TCP/IP eller dylikt.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 23, 2008 12:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Någon som testat att ta in rippade ljudfiler i något musikprogram för att sedan jämföra musiken "grafiskt" med varandra?
Man skulle ju t.o.m. kunna lägga grafiken på varandra i photoshop för att se vilka skillnaderna skulle kunna vara mellan en FLAC och WAV.

Sen känns det ju som att Sellerister borde samlas för lite blindtester.
Test med högtalarkablar, felvända elkontakter, byta riktning på sladdar, FLAC vs Wav etc. etc.
Kanske skulle kunna ta död på en hel del felaktig information eller bara få oss att konstatera skillnaderna.

För övrigt så tror jag att "Source first"-delen snart är "löst". Fokus kommer nog hamna på högtalarna framöver.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 23, 2008 12:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wilson wrote:
Någon som testat att ta in rippade ljudfiler i något musikprogram för att sedan jämföra musiken "grafiskt" med varandra?
Man skulle ju t.o.m. kunna lägga grafiken på varandra i photoshop för att se vilka skillnaderna skulle kunna vara mellan en FLAC och WAV.
Jag har jämfört EAC-FLAC->WAV och RipStation-FLAC->WAV och de producerar identiska filer med undantag för olika längd på antalet inledande nållor.
Wilson wrote:
Sen känns det ju som att Sellerister borde samlas för lite blindtester.
Test med högtalarkablar, felvända elkontakter, byta riktning på sladdar, FLAC vs Wav etc. etc.
Kanske skulle kunna ta död på en hel del felaktig information eller bara få oss att konstatera skillnaderna.
Ja, går det få fram hur man utformar sitt nätverk genom blindtester så är det utmärkt. Det går väl i.o.f.s. bra att testa öppet också bara man inte fått för sig att det ena skulle vara bättre än det andra på förhand.
Wilson wrote:
För övrigt så tror jag att "Source first"-delen snart är "löst". Fokus kommer nog hamna på högtalarna framöver.
Skall alla köpa en Klimax DS eller vad menar du? :?

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 23, 2008 13:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wilson wrote:
Enklare att läsa in två filer i tex Audition, fasvända den ena och sedan kopiera ihop dom. Blir det då en tyst fil är filerna identiska.

/ B

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 23, 2008 13:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Skall alla köpa en Klimax DS eller vad menar du? :?
Ja, en Klimax DS borde tillhöra de mänskliga rättigheterna och skattefinansieras. Med några 100 tusen sålda apparater borde styckepriset sjunka rejält och inte behöva bli någon större belastning på statsbudgeten.

/ B

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 23, 2008 14:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ja vad menar jag egentligen? För alla Linn-användare så ska väl source-first vara "klart"... för de som kör med en Klimax DS. DAC:en kommer väl fulländas ännu mer. Men jag menar att det egentligen borde gå att få fram en exakt source first för bara några hundralappar. Sen så hänger resten på nätdelar etc. antar jag. Tror att det kommer bli rejält mycket billigare än en Klimax med samma resultat. Konstigt vore det annars.

Själv så klurar jag lite på att köpa en Mac Mini som tillsammans med en gigantisk hårddisk får innehålla all min musik i Flac. Den kan ju även kopplas till min LCD och fungera som surfdator + filmspelare. Det jag kommer behöva är en väldigt bra DAC som den kopplas till. Aktiva högtalare från Avi (ADM9?) ska ju innehålla samma Wolfson DAC som Klimax har jag förstått. (Har diskuterats i andra trådar.)

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 23, 2008 14:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bill50x wrote:

Enklare att läsa in två filer i tex Audition, fasvända den ena och sedan kopiera ihop dom. Blir det då en tyst fil är filerna identiska.

/ B
Om du hör ett litet pip.... vad gör vi då?

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 23, 2008 14:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wilson wrote:
Bill50x wrote:

/ B
Om du hör ett litet pip.... vad gör vi då?
Ja, då är inte filerna identiska och någon av dem är fel. Men vilken? Att reda på detta är förmodligen vad vi ska göra då... :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 23, 2008 15:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wilson wrote:
Ja vad menar jag egentligen? För alla Linn-användare så ska väl source-first vara "klart"... för de som kör med en Klimax DS. DAC:en kommer väl fulländas ännu mer. Men jag menar att det egentligen borde gå att få fram en exakt source first för bara några hundralappar. Sen så hänger resten på nätdelar etc. antar jag. Tror att det kommer bli rejält mycket billigare än en Klimax med samma resultat. Konstigt vore det annars.
Riktigt så enkelt är det inte. Här på forumet finns det massa personer inklusive mig själv som testat det där, låter bra i teorin men praktiken är något totalt annat.

Post new topic  Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00