selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 08:04

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 191 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 613 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 23, 2004 15:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Vad hände med KL140 egentligen?
....eller är det jag som missade det i tråden..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 23, 2004 16:09 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Det är nog inte så lätt att förstå här i tråden...tog upp det på annat ställe här på forumet..kontakterna bak på k-400:an till min ena Katan satt lite dåligt så en av kontakterna lossnade och kortslöt den andra. Sprak och blixtar från slutstegt och bakom högtalaren och sedan blev det tyst... :cry: Är en liten bild på en del av kretkortet pålk140:an på föregående sida...

Nad:en används tills vidare, och lk140:an kommer förhoppningsvis tillbaka i slutet av nästa vecka. Skulle få ett 'nytt kort' till den, innebär det att de byter alla komponenter och har kvar skalet eller?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 23, 2004 16:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Sony wrote:
Det är nog inte så lätt att förstå här i tråden...tog upp det på annat ställe här på forumet..kontakterna bak på k-400:an till min ena Katan satt lite dåligt så en av kontakterna lossnade och kortslöt den andra. Sprak och blixtar från slutstegt och bakom högtalaren och sedan blev det tyst... :cry: Är en liten bild på en del av kretkortet pålk140:an på föregående sida...

Nad:en används tills vidare, och lk140:an kommer förhoppningsvis tillbaka i slutet av nästa vecka. Skulle få ett 'nytt kort' till den, innebär det att de byter alla komponenter och har kvar skalet eller?
Hmm.. ska stegen inte vara kortslutningssäkra?
Eller är det bara på de dyrare stegen...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 23, 2004 16:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Quote:
Nad:en används tills vidare, och lk140:an kommer förhoppningsvis tillbaka i slutet av nästa vecka. Skulle få ett 'nytt kort' till den, innebär det att de byter alla komponenter och har kvar skalet eller?
japp det innebär att skallet och strömförsörjningen behålls men kortet byts ut inklussive komponenter.
Quote:
Hmm.. ska stegen inte vara kortslutningssäkra?
Eller är det bara på de dyrare stegen...
Jo de skall vara kortslutnings säkra men det är ofta som kortslutningsskyddet inte hinner med eller vad man nu skall säga. Personligen litar jag inte på kortslutningsskydd från någon tillverkare har man på lite lågt när kortslutning sker så brukar det klara sig men är det lite högre effekt igång så brukar det bli värre.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 23, 2004 16:54 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Gick en säkring som satt alldeles under kontakten till elsladden, men det hjälpte inte så mycket, luktade ändå bränt i hela vardagsrummet. Kan gissa att det är som hepcat säger, det funkar om det inte är alltför mkt kräm på....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 03, 2004 11:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Ayn wrote:
Sony wrote:
Kanske klarar mig utan lp-spelare ett tag till!
Mja, jag tycker allt att den lyser med sin frånvaro ovanpå bänken jag ;)

Du får väl börja titta närmare på en sub om du vill ha mer botten...annars tycker jag Katan gräver förvånande djupt för att vara stativare. Men visst, de kan ju (nästan) inte bryta naturlagarna.

Ninka funkar i studentrum, men då har man å andra sidan problem med att basen kan bli lite svårhanterlig ibland (bra att ha om man vill studera stående vågors karakteristik). Man får välja sina problem helt enkelt.

håller med ayn :) en sizmik vore inte helt fel....det rockade kan jag lova!
trodde inte så billiga subbar skulle funka med musik men ack så fel jag hade


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 03, 2004 13:59 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Tror jag absolut att den gör, fast jag vet inte om jag skulle kategorisera sizmik som 'så billig' men det beror ju på vem man frågar :wink:

Har nu en sneak-variant med en lite rel-sub som kostade drygt en tredjedel, funkar bra ibland, men tyvärr låter den även bättre urkopplad till en del musik... :x


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 05, 2004 16:52 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Har fått tillbaka slutsteget nu! :D :D :D

Får fira det med lite bilder....

Image


Rena julafton! :D

Image

Image

Ordningen i racket är återställt! Känns bra...

Beställde ett par nya kablar som är mer anpassade i längt till min nuvarande uppställning och upptäckte att de inte har riktigt samma utseende, varför är de ändrade?

Image


Last edited by Sony on Fri Nov 12, 2004 17:33, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 29, 2004 09:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Kul att det fixade sig för dig med steget! :) När det gäller kablarna har jag hört att han använder sig av kontakterna som följer med när man köper högtalare. De har en mindre "skål" att löda högtalarkabeln i. För liten egentligen för K400 men på något sätt lyckas han. Han påstår att de andra kontakterna har för stor "skål" och därmed blir metall mot metall kontakten lidande då han löder. Dessutom sitter dessa kontakter bättre fast i högtalarna. Observera dock att detta bara är ett rykte jag hört och inget annat...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 29, 2004 10:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
fredde wrote:
Kul att det fixade sig för dig med steget! :) När det gäller kablarna har jag hört att han använder sig av kontakterna som följer med när man köper högtalare. De har en mindre "skål" att löda högtalarkabeln i. För liten egentligen för K400 men på något sätt lyckas han. Han påstår att de andra kontakterna har för stor "skål" och därmed blir metall mot metall kontakten lidande då han löder. Dessutom sitter dessa kontakter bättre fast i högtalarna. Observera dock att detta bara är ett rykte jag hört och inget annat...
Vem är "han" o vilka kontakter är bäst ihop med vilka kablar?

Någon som vet om kablarna blivit ändrade/förbättrade under åren? Har K400 som är typ 10 år. Läge att löda om kontakterna o vill veta vilka kontakter man ska ha...

Dessutom passar väl inte de gamla "banankontakterna" i nya stärkare...

Någon som har koll?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 29, 2004 12:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
sportbilsentusiasten wrote:
fredde wrote:
Kul att det fixade sig för dig med steget! :) När det gäller kablarna har jag hört att han använder sig av kontakterna som följer med när man köper högtalare. De har en mindre "skål" att löda högtalarkabeln i. För liten egentligen för K400 men på något sätt lyckas han. Han påstår att de andra kontakterna har för stor "skål" och därmed blir metall mot metall kontakten lidande då han löder. Dessutom sitter dessa kontakter bättre fast i högtalarna. Observera dock att detta bara är ett rykte jag hört och inget annat...
Vem är "han" o vilka kontakter är bäst ihop med vilka kablar?

Någon som vet om kablarna blivit ändrade/förbättrade under åren? Har K400 som är typ 10 år. Läge att löda om kontakterna o vill veta vilka kontakter man ska ha...

Dessutom passar väl inte de gamla "banankontakterna" i nya stärkare...

Någon som har koll?
Med "han" menar jag Calle på High Fidelity. Vad jag vet är han bäst på att löda i det här landet av Linnhandlarna. Hans lödningar på min silverkabel var inte att leka med, jäklar vad bra den lät efter att han fått löda om den!

Jag menar bananerna som sitter i högtalarna, man får med några såna då man köper Linnhögtalare, de är mindre än de man köper löst.

Jag tror inte att de har ändrat kablarna något, däremot är kabel faktiskt en färskvara så det kan vara idé att byta ändå. Jag vet inte hur stora skillnader det handlar om dock.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 29, 2004 12:42 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Jan: Med tanke på din stereokombo så kanske det är dags att byta kablarna då. Har ingen aning om hur de åldras, kan kanske oxidera osv. Hade man haft classik/kan så spelar det kanske ingen roll men du har ju 'snäppet' värre prylar om man säger så. Apropå det, när får man se dina prylar på bild då?!? :idea:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 29, 2004 13:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Sony wrote:
Jan: Med tanke på din stereokombo så kanske det är dags att byta kablarna då. Har ingen aning om hur de åldras, kan kanske oxidera osv. Hade man haft classik/kan så spelar det kanske ingen roll men du har ju 'snäppet' värre prylar om man säger så. Apropå det, när får man se dina prylar på bild då?!? :idea:
Hur gör man för att klippa in bilder? Finns det någon anvisning...
O krav på upplösning (min/max)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 29, 2004 13:24 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Du har PM, sedan finns en liten kort guide högst upp i den här avdelningen (Medlemspresentation).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 02, 2004 09:08 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Lite uppdateringar på elektronikfronten. Nuvarande system är alltså:

Ikemi
Kolektor
lk85/lk140
aktiva Katan


Klart lyft med aktiva korten, även om det av praktiska/ekonomiska skäl blev ett lite sämre slutsteg på basen tills vidare. Eftersom en kompis hade en uppsättning aktiva kort liggandes ville jag inte vänta ut någon lk140 utan passade på när en lk85:a fanns att tillgå i stan. Återkommer med någon bild senare...


Last edited by Sony on Fri Nov 12, 2004 17:35, edited 1 time in total.

Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 191 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 613 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited