selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 08, 2025 01:08

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 121 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 69 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 11, 2008 09:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Patrik,
För att komma tillbaka till ursprungsfrågan, dvs om man ska byta ut Akurare CD mot en DS. Om jag vore som du skulle jag väntat ett tag. DS:arna har ju precis kommit med sitt nya koncept och många konkurrenter är ju också på gång. Utan att veta, så skulle jag ändå gissa att priserna på DS (och motsvarande konkurrenter) borde sjunka rätt fort och att prestandan borde bli ännu bättre inom en snar framtid.

Jag skulle tro att en bra konventionell cd-spelare kommer att ha ett visst värde ett bra tag framåt. Dels är det nog många som vill vänta lite tills dammet lagt sig runt de nya spelarna för att se hur det funkar och det finns säker de som föredrar en mer konventionell spelare där man inte behöver koppla upp sig mot servers etc (så har naim resonerat så man har det mesta integrerat). Så jag skulle behålla den vanliga cd-spelaren och njuta av den, den är ju fantastiskt bra, och se lite hur framtiden utvecklar sig. Det enda vi vet är ju att DS:arna kommer att bli bättre och billigare.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 11, 2008 11:02 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Patrik,

Kolla Sw och mycket annat:

Från standby > håll inne stora venstra knapp >User options > tryck stora venstra knapp igen > System info. Bläddra med "små knappar till högre"

Audiman

Last edited by audiman on Fri Jan 11, 2008 19:05, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 11, 2008 16:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Är det någon som lyssnat på Akurat DS? och som dessutom jämfört med något...

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 11, 2008 19:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wahlen wrote:
Ja? Helst med CD12 ;)

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 13, 2008 13:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wahlen wrote:
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=3998

http://lejonklou.com/forum/viewtopic.ph ... sc&start=0

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 13, 2008 17:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den tyska tidningen Stereoplay, som är hyfsat Linn-vänlig har i det senaste numret en jämförelse mellan Akurate DS och Klimax DS. Som jämförelseobjekt tjänar Akurate CD, Naim CD 555 och EMM Labs CDSD/DCC 2.
Tyskar är grundliga och ger naturligtvis poäng så man lätt kan jämföra. Så här rankar de dem:

Akurate DS (MP3): 46 p
Akurate CD (redbook): 63 p
Akurate DS (WAV): 64 p
Naim CD 555: 65 p
Akurate CD (SACD): 65 el. 66 p, det framgår inte riktigt klart
EMM Labs (SACD): 66 p
Klimax DS (WAV): 66 p
Akurate DS (Hi-res): 66 p
Klimax DS (Hi-res): 68 p

Klimax DS är alltså ny referens bland källorna.
En del andra intressanta fakta nämns också: de påstår att man kan spela MP3 på Klimax DS via On-the-Fly konvertering med Twonky. Någon som provat?
I en intervju med Gilad Tiefenbrun nämner han tankar, där aktiva högtalare har nätverksingång och frekvensgången och rumsanpassning kan programmeras. Han nämner också att det snart kommer Linn försteg med HDMI-1.3 ingång för högupplösande tonformat (Dolby True HD och DTS HD)

Björn

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 13, 2008 17:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant!
Vilken kringutrustning användes?

/Erik

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 13, 2008 17:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tendaberry wrote:
Han nämner också att det snart kommer Linn försteg med HDMI-1.3 ingång för högupplösande tonformat (Dolby True HD och DTS HD)
Det var inte dåligt! Om jag ska gissa lite så blir det uppdateringar på Kisto och Kinos eventuellt Akurate oxå.

Men är det så att MP3 funkar enbart på Akurate DS? Om det är så borde det väl bara vara en mjukvaru sak...

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 13, 2008 22:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

audiman wrote:
Och för att komplicera detta lite till så är "en Akurate CD" inte helt entydigt. Efter introduktionen har Linn bytt SW minst 2 gånger, detta har
IMHO medfört en tydig förbättring mot "Ver 1"

ESS: ....229
H8S: ....222
Det visade sig att jag hade:
ESS: ....229
H8S: ....220

Kan det verkligen handla om skillnader att tala om att H8S: ....220 -> H8S: ....222?

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 13, 2008 22:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erik wrote:
Intressant!
Vilken kringutrustning användes?

/Erik
Framgår tyvärr inte.

Björn

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 14, 2008 01:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tendaberry wrote:
I en intervju med Gilad Tiefenbrun nämner han tankar, där aktiva högtalare har nätverksingång och frekvensgången och rumsanpassning kan programmeras.
Sug på den!
Snart är alltså även en Klimax DS gammal, då allt utom NAS blir inbyggt i högtalarna :wink:

Antar att han menar digital rumsanpassning. Spännande o med stor potential!! Kanske är de traditionella högtalarna snart passe'.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 14, 2008 09:00 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Patrik
Quote:
Kan det verkligen handla om skillnader att tala om att H8S: ....220 -> H8S: ....222?
Inget helt kristal klart svar på detta.

Bakgrund: Under sluttet Nov fick jag min Akurate CD (Sw = din) efter någon tid kom ett tickande missljud när slädan gick ut. Efter samtal med Linn (via Tonläget) bestämda Linn att byta den. (Förstklassig service från Linn !) Den nya levererades under förra veckan.

Vad som är klart för mig är att den senaste är tydigt "renare" och mer tight (=bättre Tune-dem) med reference Tonlägets Demo spelare och min första.

Vad som är beroende av sw vad som är variation mellan 3 apparater, vad som är "något annat" det vet jag inte, ända som är säkkert är att
H8S sw är nyare.

Min (mycket tålamodiga) fru som har ett absolut 0 intresse för "apparater" men ett genuint musik intresse, har under helgen kommenterat ett par av våra "svåra" skivor med citat: "Nu går det att förstå musiken" och "vilket tryck"

Audiman

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 14, 2008 11:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Tendaberry wrote:
Han nämner också att det snart kommer Linn försteg med HDMI-1.3 ingång för högupplösande tonformat (Dolby True HD och DTS HD)
Det var inte dåligt! Om jag ska gissa lite så blir det uppdateringar på Kisto och Kinos eventuellt Akurate oxå.

Men är det så att MP3 funkar enbart på Akurate DS? Om det är så borde det väl bara vara en mjukvaru sak...
Om detta är sant är Linn otroligt tidigt ute (för att vara Linn) borde ju inte ligga så långt bort i tiden med en spelare som även den stödjer formaten

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 14, 2008 11:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Alltså det här med MP3-kompabilitet, handlar inte det bara om att ha en mjukvara som omvandlar MP3 till FLAC innan signalen kommer till apparaten? Det kan rimligen inte vara någon skillnad mellan Klimax, Akurate eller någon annan DS-spelare i så fall!

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 14, 2008 12:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Alltså det här med MP3-kompabilitet, handlar inte det bara om att ha en mjukvara som omvandlar MP3 till FLAC innan signalen kommer till apparaten? Det kan rimligen inte vara någon skillnad mellan Klimax, Akurate eller någon annan DS-spelare i så fall!
Exakt. Jag är rätt övertygad om att det går att fula in "nätradio" också på det viset. Om man vill.

Post new topic  Reply to topic  [ 121 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 69 Next

All times are UTC+02:00