selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:22

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 184 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 613 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 23, 2008 14:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tackar :D

Ser intressant ut.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 23, 2008 15:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Bill50x wrote:
Gjordes jämförelsen mellan de två programmen på samma dator?
Samma dator, samma CD-läsare, filerna lagrade på samma disk. Jämförelsen gjordes på Tonläget med "Rodrigo y Gabriela" CD (debuten, med samma titel, fantastiskt bra!). Anders Simonsson, jag och 2 kunder (en passiv och en "i princip" passiv Sellerist) hörde alla samma sak, det var mycket tydligt. Jämför själva om ni är på Tonläget, Anders har säkert filerna kvar. Han kan säkert svara på vilket det andra programmet var också.

Själv känner jag att jag vill reda ut det här fullständigt innan jag ger mig på att rippa mina CD. Det kommer att ta ett tag innan jag köper en DS så jag har ingen brådska, andra får gärna göra misstag som jag kan lära mig av. Eftersom det finns tunedem så slipper jag göra misstagen själv!

Source first rules!
Skumt, och intressant!

Det vore också intressant att kolla om filerna är identiska sett till 1or och 0or, det finns ju verktyg att kolla sånt. Skulle de vara identiska och era uppleveser är korrekta så finns det ytterligare faktorer att ta hänsyn till. Skulle tex en fil som är mer fragmenterad låta sämre?

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 23, 2008 15:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Konvertera båda filerna tillbaka till WAV och se om de skiljer sig åt. Gör de inte det är det något väldigt märkligt som pågår och om de skiljer sig åt så måste det vara någon olämplig inställning som använts i skapandet av (minst) en av FLAC-filerna. Kanske replay gain?

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 23, 2008 15:40 
Site Admin
Site Admin

Man skulle kunna kolla MD5-summor på de bägge filerna t.ex. för att se om de är identiska.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 26, 2008 22:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som många andra här så börjar jag planera för ett kommande DS-inköp, men för att jag som 1.1-ägare ska få ut något av det så siktar jag på en Klimax, vilket gör att det kommer att ta ett tag att skramla ihop pengarna...

Den tiden kan dock vara bra så Linn hinner komma ut med någon vettig programvara, då dagens SW är under all kritik för en så dyr produkt.

Tänkte dock under tiden fram till dess bygga upp en mediasamling som funkar även när det står en DS i hyllan. Någon här som vet om det finns några särskillda krav på den NAS som musiken ligger på? Går det att koppla till flera NASar om behov skulle uppstå?

Tittar lite på denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=207125
som ligger så pass bra i pris att man gott kan köra den i RAID1 och ändå få ett lägre pris/gb än vad en färdig RAID5-lösning skulle kosta. Vad tror ni om den?

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 27, 2008 00:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Traktorpojken wrote:
men för att jag som 1.1-ägare ska få ut något av det så siktar jag på en Klimax...

Tänkte dock under tiden fram till dess bygga upp en mediasamling som funkar även när det står en DS i hyllan.

Tycker du att steget upp UNI1.1 till AkurateDS är för litet?

Verkar lite riskfyllt att lägga ner mycket tid på rippning, när det inte verkar vara entydigt vilket sätt som är det bästa obegripligt nog (ripprogram,CDläsare och datorsystem).

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 27, 2008 00:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Patrik wrote:
Traktorpojken wrote:
men för att jag som 1.1-ägare ska få ut något av det så siktar jag på en Klimax...

Tänkte dock under tiden fram till dess bygga upp en mediasamling som funkar även när det står en DS i hyllan.

Tycker du att steget upp UNI1.1 till AkurateDS är för litet?

Verkar lite riskfyllt att lägga ner mycket tid på rippning, när det inte verkar vara entydigt vilket sätt som är det bästa obegripligt nog (ripprogram,CDläsare och datorsystem).
Svar Ja. Med tanke den ökade funktionalitet som Unin har (DVD, SACD), den än så länge bristfälliga programvaran och det du nämner längst ned så tycker jag att steget, än så länge är för litet.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 29, 2008 23:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Närmar mig köp av åtminstone en NAS, så jag testar att lägga ut frågorna jag ställde ovan igen
Traktorpojken wrote:
Någon här som vet om det finns några särskillda krav på den NAS som musiken ligger på? Går det att koppla till flera NASar om behov skulle uppstå?

Tittar lite på denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=207125
som ligger så pass bra i pris att man gott kan köra den i RAID1 och ändå få ett lägre pris/gb än vad en färdig RAID5-lösning skulle kosta. Vad tror ni om den?

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 31, 2008 18:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Svarar på min egen post då jag tog reda på svaren själv och tänkte att det kanske kunde vara av intresse för andra också.

Det finns endast ett fåtal NASar som är kompatibla med Twonky, och ytterligare någon som man kan installera programvaran på:

http://www.twonkyvision.de/Products/Two ... -installed

Och det går att koppa upp fler NASar om man skulle vilja senare, även om det innebär att de hamnar i olika kataloger.

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 02, 2008 01:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Apropå rippande så testade jag lite här ikväll; Jag rippade samma låt med Ripstation under Windows Vista på laptopen och med KAudioCreator (frontend till CDParanoia) under Linux på min stationära.

FLAC-filerna blev olika stora. Ripstations fil var 10% större, men det gick också snabbast med den, så skillnaden är sannolikt kompressionsgraden.

Jag konverterade sedan filerna tillbaka till WAV. Resultatet blev två exakt lika stora, men inte identiska, filer.

Man skall dock inte låta sig luras av att filerna inte är identiska. De innehåller (nästan) samma data. Layouten ser ut så här:
Fil1: [Header - 44 Byte] [audio data - 38 MB] [unknown - 2260 Byte]
Fil2: [Header - 44 Byte] [unknown - 2260 Byte] [audio data - 38 MB]

Det enda som skiljer sig åt i filerna, olika hårdvara och mjukvara till trots, är dessa 2260 byte. Jag har inte lyckats lista ut exakt vad de är än - WAVE har en rätt förvirrad spec...

Anyway, som väntat producerar olika rip-program i normalfallet alltså inte olika resultat.

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 02, 2008 13:50 
Site Admin
Site Admin

Tack för analysen teatime! Intressant!

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 02, 2008 16:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Apropå rippande så testade jag lite här ikväll; Jag rippade samma låt med Ripstation under Windows Vista på laptopen och med KAudioCreator (frontend till CDParanoia) under Linux på min stationära.

FLAC-filerna blev olika stora. Ripstations fil var 10% större, men det gick också snabbast med den, så skillnaden är sannolikt kompressionsgraden.

Jag konverterade sedan filerna tillbaka till WAV. Resultatet blev två exakt lika stora, men inte identiska, filer.

Man skall dock inte låta sig luras av att filerna inte är identiska. De innehåller (nästan) samma data. Layouten ser ut så här:
Fil1: [Header - 44 Byte] [audio data - 38 MB] [unknown - 2260 Byte]
Fil2: [Header - 44 Byte] [unknown - 2260 Byte] [audio data - 38 MB]

Det enda som skiljer sig åt i filerna, olika hårdvara och mjukvara till trots, är dessa 2260 byte. Jag har inte lyckats lista ut exakt vad de är än - WAVE har en rätt förvirrad spec...

Anyway, som väntat producerar olika rip-program i normalfallet alltså inte olika resultat.
Jag tolkade det som att du menade att [audio data - 38 MB] i Fil1 var identisk med [audio data - 38 MB] i Fil2?

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 02, 2008 16:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Jag tolkade det som att du menade att [audio data - 38 MB] i Fil1 var identisk med [audio data - 38 MB] i Fil2?
Ja, precis.

Jag testade även att ta bort de där mystiska 2260 byten ur filen. Den spelas fint ändå.

Jag tror program som EAC kan ha sin plats ändå, men för "normala" icke-defekta skivor så lär de flesta program producera en bit-exakt kopia. Jag tror inte man behöver vara orolig för att använda Ripstation, tex.

När jag väl har en DS på plats skall jag faktiskt jämföra också. ;)

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 02, 2008 18:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
När jag väl har en DS på plats skall jag faktiskt jämföra också. ;)
Är det nära i tid eller har du en långsiktig plan?

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 06, 2008 17:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det drar ihop sig... :)

Hur många på forumet har/ska ha DS närmsta tiden?

Berätta om installationsvedermödorna.
Tipsa om fallgropar.

Jag har själv beställt grejor som använts av Linn för att minimera trubbel.

Linksys WPA200 Access Point P

NetGear FS108 Switch 8x10/100

NETGEAR ReadyNAS NV+ 1TB (2x500GB)

Nokia n800 = galen surfplatta :)

Linn helpline konfirmerar att i dagsläget behövs två fjärrkontroller. En för spellistor låtval etc och en för volym.

Två UPnP mediaprogram verkar vara aktuella för Nokian: Nokia media streamer och Canola 2beta

n800'an kan kontrollera volymen på Akurate och Klimax kontrol men i steg om 10 = värdelöst. Kanske fixar sig sedan.

Det är dock osäkert om det kan komma att gå att uppdatera min 5103 så att den kan styras av n800.

Men det finns säkert workarounds för detta.

Input någon??

edit:språkfel

Post new topic  Reply to topic  [ 184 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 613 Next

All times are UTC+02:00