selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 14:52

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 18, 2007 17:30 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Akurate DS introduceras formellt 7 januari. Dessförinnan lär den nog inte dyka upp på hemsidan. Att det även kommer en Majik DS vad det lider kan man nog vara rätt så övertygad om. Har man lagt ned sex års utveckling lär man nog köra konceptet fullt ut.

Intressant det här med att man plötsligt skickar ut nya produkter i butik innan de ens har haft officiell premiär :shock: Det är lite olikt Linn känns det som.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 18, 2007 18:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

linnist wrote:
Mjukvaran känns tyvärr väldigt dålig. :(
Tänk om det kunde vara utvecklat som iTunes med Cowerflow så man bl a kan se albumomslagen och med den smidiga navigering bland låtarna/artisterna/albumen som iTunes har.
Mjukvaran är något som Linn helt klart måste utveckla. Spontant kan jag känna att Linn borde göra en egen fjärr för DS:arna med en skärm där man ser innehållet på sin disk. Jag vill iallafall inte behöva sitta med en laptop i mitt knä när jag sitter i soffan och väljer låtar.. :wink:
Linn bör INTE göra en egen fjärr, det blir allt för dyrt för dem att göra
något som andra kan göra bättre och billigare.

Satsa på en Philips Pronto, eller en rejäl pekskärm istället. Jag tar för
givet att även Akurate DS har RS232-styrning vilket gör urvalet stort.

MEN NÄR KOMMER MOVIE DS DÅ??? :evil:

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 18, 2007 19:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Magnus wrote:

Linn bör INTE göra en egen fjärr, det blir allt för dyrt för dem att göra
något som andra kan göra bättre och billigare.

Satsa på en Philips Pronto, eller en rejäl pekskärm istället. Jag tar för
givet att även Akurate DS har RS232-styrning vilket gör urvalet stort.

MEN NÄR KOMMER MOVIE DS DÅ??? :evil:

/M
Det har du kanske rätt i att det skulle bli dyrt med en Linnfjärr och de verkar inte vara någon vidare mjukvaruutvecklare..
En Pronto är ungefär det jag skulle kunna tänka mig storleksmässigt för att styra DS. Sortera upp mappar och göra spellistor kan man ju göra på en dator.

Vad kan kostnad tänkas bli för NAS-disk+Router+Styrenhet?

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 18, 2007 22:50 
Site Admin
Site Admin

Eftersom säkerligen många har funderingar kring inkoppling och användande av en * DS provar vi med en separat tråd om detta. Kika i denna tråd

http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=4019

och se om inlägg passar bäst där eller här innan ni postar vidare så är det mycket uppskattat. / Sony

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 18, 2007 22:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det finns nog en del poster i klimax-ds-tråden oxå som kan passa i den nya...

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 18, 2007 22:55 
Site Admin
Site Admin

Absolut, vi skulle verkligen behöva en funktion på forumet som kan flytta inlägg från en tråd till en annan. I dagsläget kan man bara dela upp och ej slå ihop trådar. :?

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 18, 2007 23:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Idag var jag på HF och lyssnade på DS, dvs både Akurate och Klimax! Kul! Tyvärr var mobilen urladdad, så jag kan inte heller bidra med några bilder.

Till en början kan jag säga att LINN (enligt Kalle) inte kommer utveckla en egen fjärr! På HF styr de med en Samsung PDA för ca 10000kr med pekskärm och joystick. Funkade ok, men som Kalle själv uttryckte det kommer han personligen knappast lägga 10 papp på en fjärr. När Kalle väl har sparat ihop till en Klimax DS (har en Akurate CD hemma och vill ha "ett rejält lyft"), kommer han istället troligtvis styra den med sin mobiltelefon. Än så länge anser Kalle DS:en som ytterligare en källa, dvs han planerar att köra LP, CD och DS parallellt hemma. I alla fall till en början.

Programvaran (LINN GUI), kan man ju säga ett och annat om, men Kalle intygade att LINN från början varnat att DS-konceptet inte var helt färdigutvecklat, ffa gällande styrning etc. Ända sedan Klimax DS släpptes, har LINN således anlitat ett externt företag för vidareutvecklandet av programvaran. Kalle trodde att det inte skulle dröja länge innan en ny version var färdig, som bla skall innehålla skivomslag. Texter och annan info var också något som nog var på gång.

Akurate DS har samma spec som Klimax DS, dvs den spelar (för närvarande) FLAC och WAV. På insidan är det enligt Kalle i princip en Klimax DS, dvs samma moderkort, D/A-omvandlare etc. På baksidan finns; dubbla analoga utgångar (RCA), ett par balanserade utgångar, 4 st RS232 och 1 st Ethernet.

Även jag gjorde samma jämförelse som Jan, dvs Akurate CD, Akurate DS och Klimax DS. Spelade bla Metallica, Ryan Adams, Oscar Peterson Trio, Paul Simon och Miles Davis. Jag håller helt klart med om att steget mellan DS:arna var KLART större än mellan Akurate CD resp DS. Generellt kan man säga att musiken blev klart mindre "stökig" för varje steg uppåt, dvs musikerna kändes alltmer samspelta/välrepeterade/välplacerade. Skall man säga något om ljudkaraktären mellan CD/DS, så låter DS:arna ironiskt nog mindre "digitalt" (ie vasst, skräpigt) och mer "analogt". Hann tyvärr inte med att jämföra DS/LP12, men det vore helt klart intressant! Det var tydligen första gången som Kalle jämförde Akurate CD vs DS och vi var överens om att ytterligare en intressant jämförelse vore CD12 vs Akurate DS.

Summa summarum. DS-konceptet är helt klart MYCKET intressant, ffa med tanke på hur det kan se ut när alla bitar har fallit på plats!

PS LINN erbjuder numera en ripp-tjänst för en liten slant. Man skeppar helt enkelt sin CD-samling till LNN HQ, så rippar de alla skivorna till valfri HD! :D DS

Last edited by Pediatrik on Wed Dec 19, 2007 07:46, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 19, 2007 00:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
PS LINN erbjuder numera en ripp-tjänst för en liten slant. Man skeppar helt enkelt sin CD-samling till LNN HQ, så rippar de alla skivorna till valfri HD! :D DS
Och vem tror att teknikern inte lägger åt sidan en kopia när han hittar något kul...? :D

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 19, 2007 00:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
Programvaran (LINN GUI), kan man ju säga ett och annat om, men Kalle intygade att LINN från början varnat att DS-konceptet inte var helt färdigutvecklat, ffa gällande styrning etc. Ända sedan Klimax DS släpptes, har LINN således anlitat ett externt företag förvidareutvecklandet av programvaran. Kalle trodde att det inte skulle dröja länge innan en ny version var färdig, som bla skall innehålla skivomslag. Texter och annan info var också något som nog var på gång.
Just programvaran tror jag inte man behöver oroa sig för. Om inte Linn fixar något kommer någon annan utan tvekan att göra det. Och det vill de nog inte.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 19, 2007 10:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Varför tyckte han att man ska ha ett komplement? Är den bökig att starta som en dator, eller är det andra grejer som gör att man också bör ha en vanlig cd-spelare brevid?
Pediatrik wrote:
Än så länge anser Kalle DS:en som ytterligare en källa, dvs han planerar att köra LP, CD och DS parallellt hemma. I alla fall till en början.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 19, 2007 11:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Varför tyckte han att man ska ha ett komplement? Är den bökig att starta som en dator, eller är det andra grejer som gör att man också bör ha en vanlig cd-spelare brevid?
Pediatrik wrote:
Än så länge anser Kalle DS:en som ytterligare en källa, dvs han planerar att köra LP, CD och DS parallellt hemma. I alla fall till en början.
Hajar inte heller varför man skulle vilja ha en CDspelare om man har en DS. Det är väl CDskivorna man vill slippa? :)
Men han hade väl en Akurate CD idag så han kanske bara avvaktar med att sälja den innan DS:en är "up and running"

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 19, 2007 11:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I mina öron låter det mest som en dålig ursäkt för att fortsätta sälja CDspelare.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 19, 2007 11:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
För att han inte kommer att ha tid/ork att rippa in alla sina silverskivor på hårddisken...

Förresten, enligt Kalle spelar hårddisken ingen som helst roll för hur DS:en låter!

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 19, 2007 12:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DS spelar inte DVD/SACD, dvs en Unidisk är bra att ha...
Är det inte det Kalle menar egentligen tror ni?

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 19, 2007 12:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
[Förresten, enligt Kalle spelar hårddisken ingen som helst roll för hur DS:en låter!

Det låter i mina öron som en dålig ursäkt för att sälja en svindyr NAS och hårddiskar utan att ha kollat hur de låter i jämförelse med andra... Med tanke på att Anders uppenbarligan har utvecklat harmonihyllan med sin utvärderingsmetod så finns det knappast någon anledning att tvivla om han säger att det gör skillnad.

Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00