Idag var jag på HF och lyssnade på DS, dvs både Akurate och Klimax! Kul! Tyvärr var mobilen urladdad, så jag kan inte heller bidra med några bilder.
Till en början kan jag säga att LINN (enligt Kalle) inte kommer utveckla en egen fjärr! På HF styr de med en Samsung PDA för ca 10000kr med pekskärm och joystick. Funkade ok, men som Kalle själv uttryckte det kommer han personligen knappast lägga 10 papp på en fjärr. När Kalle väl har sparat ihop till en Klimax DS (har en Akurate CD hemma och vill ha "ett rejält lyft"), kommer han istället troligtvis styra den med sin mobiltelefon. Än så länge anser Kalle DS:en som ytterligare en källa, dvs han planerar att köra LP, CD och DS parallellt hemma. I alla fall till en början.
Programvaran (LINN GUI), kan man ju säga ett och annat om, men Kalle intygade att LINN från början varnat att DS-konceptet inte var helt färdigutvecklat, ffa gällande styrning etc. Ända sedan Klimax DS släpptes, har LINN således anlitat ett externt företag för vidareutvecklandet av programvaran. Kalle trodde att det inte skulle dröja länge innan en ny version var färdig, som bla skall innehålla skivomslag. Texter och annan info var också något som nog var på gång.
Akurate DS har samma spec som Klimax DS, dvs den spelar (för närvarande) FLAC och WAV. På insidan är det enligt Kalle i princip en Klimax DS, dvs samma moderkort, D/A-omvandlare etc. På baksidan finns; dubbla analoga utgångar (RCA), ett par balanserade utgångar, 4 st RS232 och 1 st Ethernet.
Även jag gjorde samma jämförelse som Jan, dvs Akurate CD, Akurate DS och Klimax DS. Spelade bla Metallica, Ryan Adams, Oscar Peterson Trio, Paul Simon och Miles Davis. Jag håller helt klart med om att steget mellan DS:arna var KLART större än mellan Akurate CD resp DS. Generellt kan man säga att musiken blev klart mindre "stökig" för varje steg uppåt, dvs musikerna kändes alltmer samspelta/välrepeterade/välplacerade. Skall man säga något om ljudkaraktären mellan CD/DS, så låter DS:arna ironiskt nog mindre "digitalt" (ie vasst, skräpigt) och mer "analogt". Hann tyvärr inte med att jämföra DS/LP12, men det vore helt klart intressant! Det var tydligen första gången som Kalle jämförde Akurate CD vs DS och vi var överens om att ytterligare en intressant jämförelse vore CD12 vs Akurate DS.
Summa summarum. DS-konceptet är helt klart MYCKET intressant, ffa med tanke på hur det kan se ut när alla bitar har fallit på plats!
PS LINN erbjuder numera en ripp-tjänst för en liten slant. Man skeppar helt enkelt sin CD-samling till LNN HQ, så rippar de alla skivorna till valfri HD!

DS