selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 05:06

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 21, 2007 15:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En liten uppdatering:

Har en Keltikaffär på gång, förhoppningsvis i hamn inom ett par veckor.

Enligt inrådan från Tonläget så kommer jag att snåla en del på slutsteg för att istället successivt förbättra källorna. Blir därför ett par sena LK100:or på mellanregister och diskant, och ett kraftfullt slutsteg av äldre generation på basen (Klout, LK240, 5105 beroende på vad jag hittar).

Trampolin och Adikt beställda. Efter det Kairn, Ikemi och vem vet vad :)

Blir rätt baktungt ett tag, men jag tror jag står ut.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 21, 2007 15:51 
Moderator
Moderator

Kul! Jag tror du gör rätt när du, i detta skede, inte lägger allt krut på slutsteg.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 21, 2007 21:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Har själv Ketik med 2 Klout samt 4xLk 240 till basen. Till basen behövs kraft,kraft, inget finlir där. Kolla att dina Keltik har Ninka/Katan diskanter. Mellanregistren finns också i olika versioner. Själv har jag uppgraderat från näst senaste till senaste versionen. Men diskanterna gör större skillnad. I ditt ställe skulle jag ställa mig frågan att ev byta ut Kairn mot 5103. En enligt mitt förmenade stor skillnad ljudmässigt. Då kommer du att få problem med vilken riia du skall införskaffa. En annan fördel med 5103 är också att du ganska lätt kan skaffa dig en helt o-k bio om dina anspråk inte är alltför stora. Du behöver en dvd, ett par 5110/Unik. I ett litet rum behvs ingen center och med Keltik klarar du dig bra utan subb.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 21, 2007 22:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bose wrote:
Då kommer du att få problem med vilken riia du skall införskaffa.
Jag kan lova att det inte blir några problem med den saken, du kan lugnt skaffa en 5103.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 22, 2007 08:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

5103 vore trevligt, och Lejonklou säljer ju grymma RIIA-steg så det vore inga problem så sett (förutom att det blir ännu en låda...). Men det finns också en budget, och jag vill prioritera LP12:an. Så det blir nog en Kairn.

Lutar åt att det blir en Klout på basen.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 22, 2007 10:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Jag kan lova att det inte blir några problem med den saken, du kan lugnt skaffa en 5103.
:mrgreen:

Håller med. Jag tycker faktiskt att du ska prioritera upp försteget och sträcka dig till en sen 5103. Klart värt de få extra tusenlappar det kostar. Har du inte tusenlapparna (vilket jag absolut kan förstå) så lev hellre med dubbla LK100 än ett Klout i basen ett tag. Jag är säker på att Kairn => 5103/Lejonklou gör mycket större skillnad än 2xLK100 => 1xKlout.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 22, 2007 16:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Well, en 5105 på basen vore trevligt och kanske kan ordnas. Det är ju ungefär samma pris på en sån som på två LK100, och borde väl vara bättre. Dock är det mycket svårare att få tag på 5105 än Klout.

Ska se till att ro Keltikarna i hamn innan jag shoppar försteg dock. En sak i taget :)

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 22, 2007 16:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Anders på Tonläget har väl ett par LK240 beg :?: Fast då blir det ju en låda till.......

/Martin

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 22, 2007 16:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

De är tyvärr bokade av annan kund.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 22, 2007 17:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Menar du att han ska köpa en Slipsik? Den kostar ju ensam mer än en hel Kairn... Eller har du något annat på gång?

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 22, 2007 18:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Lejonklou wrote:
Menar du att han ska köpa en Slipsik? Den kostar ju ensam mer än en hel Kairn... Eller har du något annat på gång?
Fredrik har ju en "vana" att presentera produkter som Linn har på G som aldrig kommer.
Men när väl Fredrik släpper sina grejjer blir det eld i baken på Linn, hehe.
Undra vad han har i bakfickan nu då...

Fredrik - kan du släppa info att en DAC a la Squeezebox med superprestanda finns i pipen - så Linn lägger på ett reält spett o släpper CD12 :D
(nu hoppas ju jag att du REDAN jobbar på en sådan, till samma höga prestanda/pris förhållande so alla andra av dina produkter)

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 22, 2007 19:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

När jag köpte mina Keltik av dåvarande handlaren i Umeå ingick en uppsättning monofilter i priset. Som jag förstod honom ingick filtren redan från fabrik. Hade också en diskussion om ev inköp av Keltik på High Fidelity där skulle också monofiltren ingå. Dock bara en uppsättning till basen. Får du inte med filtren i din affär detta tycker jag att du skall försöka få en nedsättning av priset. Om du tänker dig att använda de äldre förstärkna med monofilter kommer detta säkert att bli mycket bra. Du kan börja att skaffa en Klout till basen, lk 100 till övriga register. När du sedan hittar 5105/ Lk240 får dessa driva basen/basarna och Klouten du flytta till diskanten. På sikt kan du säkert hitta ytterligare en Klout. 3/4 Kloutar, 2 Klout 1/2 5105 alterntivt 2/4 Lk 240. Detta motsvarar Linns Top of the Line sytem för ett antal år sedan. Oavsett vilket alterativ du väljer har jag svårt att tro att du kommer att bli missnöjd. Själv har jag absolut inga planer på att uppgradera några slutsteg. Jag kommer inte att byta ut Keltik under överskådlig framtid. Jag har hört Linns nyare högtalare men något ha begär har inte uppstått. Jag har gjort en uppgradering monofiltren byttes ut mot Klimax Tunrbox, vilket gjorde skillnad.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 22, 2007 20:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bose wrote:
Jag kommer inte att byta ut Keltik under överskådlig framtid.
Dito! :D

De nya Chakra-korten till Keltik gör ju att man i lugn och ro kan fokusera på alla andra komponenter i kedjan. När familjeekonomin väl rätar upp sig igen om ett år, blir det således nya krafttag vad gäller källorna här i huset!

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 22, 2007 21:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Monofilter följer med de Keltikar jag har på gång (enligt uppgift dubbla uppsättningar till basen, dvs. sammanlagt fyra kort).

Därav blir det mycket billigare att använda de äldre slutstegen eftersom nya filter kostar 2700 per register (blir ändå över 8000 för tre register).

Med så mycket lådor som till Keltik kan man tillfredsställa sin uppgraderingssjuka väldigt länge utan att behöva byta Keltikarna. Så jag tror du har rätt i att jag inte kommer att byta dem i första taget. Det var iofs vad man sa till mig också när jag köpte mina första egna högtalare för 5.000 för 14 år sen :) Men det var ju inte Keltik.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 22, 2007 23:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Beg monofilter till bl a Keltik finns i drivor hos takt & Ton...

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00