selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 17:52

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 154 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 611 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 21, 2006 12:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med tanken på alla "Buzz words" som förekommit från Linns sida som antytt att man minsann inte glömt 2-kanals fantasterna... så är det väl bara att konstatera....
Att dom gjort en av sina sämsta produktlanseringar någonsin :shock:

Därför köpte jag en hoj i år istället!
Hämtar ut den nästa fredag :wink:
Quote:
Som min farsa sa: nu kommer alla springa och uppgradera sin 12:or istället för sin CD...
Behöver jag tillägga att du har en mycket klok far?

Last edited by Sondek on Fri Apr 21, 2006 12:44, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 21, 2006 12:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

El Mero Mero wrote:
... Att sen Majik Kontrol är ett stort lyft i förhållande till Kairnen är det väl ingen som tvekar över?
Vi tvekar inte över det, men... Hur gammal var Kairnen ? Pro utgick i något skede och in på 2000-talet fanns vara phonoversionen kvar. Detta har betydelse. För jämförelser så skall också bägge förstegen få tillräcklig uppvärmningstid. Dessutom så skall fasen vändas när man kopplar in Kairn. Gjordes det ? I Göteborgsdemon Exotik mot Kairn så "slarvades" det från Alan med att 1) fasen vändes inte för Kairn 2) Kairnen fick ingen egentlig uppvärmningstid jämfört med Exotiken.

F ö? Jo, Majik CD bättre än SC är ju närmast ett krav då denna ger SACD, DVD-spelare, bra försteg och processor. Allt för 16.500kr mer. Med bättre menar jag nivån fyra takter, inget snack om saken. Att Linn kanske mest av politiska skäl inte skulle göra något som matchade 2.1 för halva priset var ju vad jag förväntade mig. På Majiks plussida finns dock HDCD plus att visst kan man försvara den med att den är bättre än Ikemi och billigare. Håller ju för Karik/Genki-ägare men inte för att slanta upp kanske femton tusen för att byta min Ikemi.

Majik pre känns ju trist med sämre nätdel, hade hellre sett höjt pris och samma nätdel. Borde ju inte blivit så många tusen mer men det kanske handlar om att hamna prismässigt "rätt" enl Linn, billigare än Kairn när den utgick. Phonosteget jämfört med Kairn får ju utvärderas, även på MC. Produkten känns dock fortfarande klart intressant för egen del.

Edit: Hur ofta har ni inte skrivit Karin isf Kairn ? I mina ansträngningar med detta så skrev jag Kairk isf Karik.

Last edited by stefan on Fri Apr 21, 2006 12:49, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 21, 2006 12:48 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Quote:
Njae...
Som också Fredrik hr varit inne på är det inget fel på produkterna, det är PRISET det är fel på.
Ska ju vara ersättare till KL-lådorna.
Det är det jag menar med sista raden. Ett entry-level system skall
inte kosta 50k+ SEK.

Quote:
Vad är poängen med att konkurrera med SC, Exotik?
Lika obegripligt är slutsteget. Lägga pengar/tid på att göra om C2100 Confused
Internkonkurent av produkter gör konsumenter förvirrade o påverkar försäljning negativt, det är SÅ basik säljkunnskap.
Häpnadsväckande att Linn gör så enkla misstag.
Jag ser poängen med ett tvåkanalssystem som kostar lika mycket som
ett flerkanals, men det måste vara valuta för pengarna. Att byta låda
på C2100 och kalla den Majik 2100 verkar inte seriöst. CDn verkar oxå
som en besvikelse, i jämförelse mot Ikemi - Kolektor har fortfarande ingen ersättare.
Försteget tror jag kommer bli bra bara Linn får tid att arbeta med det. Majik borde vara bättre Exotik om man inte medvetet trimmat ned det vilket inte heller känns seriöst. Mitt intryck av vad som sagts på detta forum verkar som om Linn haft bråttom med att kunna
leverara en ersättare till LK linjen.

Majik verkar vara marknadsdrivet och inte teknikdrivet,
men med tiden kommer nog intressanta produkter att kunna knoppas av.
Det positiva tycker jag är att Linn fortfarande tar oss stereo entusiaster
på allvar.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 21, 2006 13:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
I Göteborgsdemon Exotik mot Kairn så "slarvades" det från Alan med att 1) fasen vändes inte för Kairn 2) Kairnen fick ingen egentlig uppvärmningstid jämfört med Exotiken.
Skarpt! Jag är rätt säker på att det var samma sak igår. Noterade ingen fasvändning mellan bytena i alla fall. Det slarvades också med volymen, tyckte jag. Vid byte mellan systemen tyckte jag att det spelades klart högre på Majik (kan förstås ha fel, men det lät så). Någon fler som tänkte på detta?

Entry-level för 50k+? Det handlar ju om 75k+!

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 21, 2006 13:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag var också på plats igår, kom dock lite sent hade varit och värmt upp på The Dubliner före tillsammans med kunder. Det var en mycket trevlig tillställning tack så mycket till Linn och HF. Mina intryck lite kort (var nog lite grumlig i mitt omdöme några Guiness och lite vin gör det har jag hört):

Hela Majik-stapeln i jämförelse med Ikemi, Kairn och LK140, inget snack om saken en rejält stor skillnad i mina öron Majik är bara så mycket bättre.

Ikemi mot Majik-CD Majik mycket bättre här också roligare att lyssna på Majik lättare att följa med

Unidisk SC mot Majik betydligt jämnare, jag tyckte att Unidisk SC var bättre på alla låtar som spelades lättare att följa tunen etc. Jag skulle dock helt klart kunna leva med Majik om jag hade bestämt mig för att forstätta med Vinyl och inte brydde mig om DVD eller SACD. Håller med om att Majik var lite "rivigare" än Unidisk SC men jag föredrog Unidisk SC.

Unidisk 1.1 vill radera det ur mitt minne den var otäckt bra kommer dock aldrig att lägga dom pengarna Unidisk SC är en nivå som räcker mer än väl för mig

btw så har jag aldrig hört Ninka låta så bra tidigare ingen dum burk helt klart. Jag antar att man valde Ninka för att dom ligger i lämplig nivå prismässigt med Majik-serien?

Kul att se andra Selleri medlemmar irl. Jag hälsade på Roland och Fredrik
/Tomas

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 21, 2006 13:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För tusan, detta blir ju bara värre o värre :evil:
Vad det ingen som sa till Linn att göra en seriös demo?

Behöver verkligen majikserien sådana trix för att skillnaden mot 15 år gamla produkter ska märkas - återigen kritiska Jan som är extra grinig över allt förhandsnack från Linns sida om "avsevärda prestandaförbätringar".
Håll tyst om man inte har något att komma med.

Lider med alla er som försenat uppgraderingar pga Majik lanceringen.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 21, 2006 13:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Jag skulle dock helt klart kunna leva med Majik om jag hade bestämt mig för att forstätta med Vinyl ...
Lustigt, jag satt just och tänkte på det.. Det lutar åt att det bästa argumentet för Majik CD är... phonosteget i Majik Kontrol!? :?

Hade jag trott att jag skulle fått mer än ett "formulärsvar" vore jag sugen att skriva till Linn och fråga vad de rekommenderade om jag var på jakt efter en CD + försteg; Billigare, bättre och mer features, eller dyrare och sämre?

peal wrote:
Majik verkar vara marknadsdrivet och inte teknikdrivet
Ja, det är väl ganska klart när bara en av tre nya produkter är nykonstruerad. Trist bara att man inte lyckas marknadsmässigt heller, men blir ju utkonkurrerad av sina egna grejer.

Fläktarna i min PC driver mig till vanvett. Det som hindrat mig från att köpa en ny var Majik CD-lanseringen. Nu blir det nog en ny PC iallafall.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 21, 2006 13:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Jag var också på plats igår, kom dock lite sent hade varit och värmt upp på The Dubliner före tillsammans med kunder. Det var en mycket trevlig tillställning tack så mycket till Linn och HF. Mina intryck lite kort (var nog lite grumlig i mitt omdöme några Guiness och lite vin gör det har jag hört):

Hela Majik-stapeln i jämförelse med Ikemi, Kairn och LK140, inget snack om saken en rejält stor skillnad i mina öron Majik är bara så mycket bättre.
Låter inte alltid ett musiksystem bättre när man är lite packad? :-)

Man kanske skulle ta och satsa uppgraderingspengarna på större mängder öl istället?

Allvarligt talat dock. Det känns som att man inte riktigt känner igen det gamla Linn som man har haft kontakt med i 15 års tid. Har man bytt ägare nyligen eller vad kan det bero på?

Naim har ju lyckats behålla sin gamla traditionella och trevliga kundorientering trots att dess ägare dog för några år sedan. Dessutom har ju Naim ett utbud av prylar som är oerhört mycket smartare med alla dessa powersupplies som man kan använda över generantionsgränserna och som gör uppgraderingar smidigare. För Linn är det ju så jäkla klumpigt nu. Tänk er en ny kund som kommer in i en Linnbutik:
-Jag skulle vilja köpa ett nybörjarsystem från Linn, hur mycket kostar det?
- 80 plus högtalare!
-Går det att uppgradera smidigt?
-Ja, men nästa steg blir väldigt dyrt från Majik till Unidisk 2.1

Jämför detta med Naim där man kan ta massor av steg från ca 20 tkr+högtalare, upp till "bäst i världen".

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 21, 2006 14:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vem var det som fotade förresten? Du kan väl posta bilderna!

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 21, 2006 15:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Alla tre produkterna hade ju kunnat vara bombnedslag om de kostat
mycket mindre. Alltså prissatta som Genki/Wakonda/LK140.

Linn har faktiskt en historia att leva upp till: De brukar göra oväntade
produkter som är bättre än de gamla och kostar mindre.
Jag håller (olyssnat) med dig om första stycket ovan.

Vad gäller andra stycket så säger du själv tidigare i tråden att Majik
CD är bättre än Ikemi... då är den alltså både bättre o c h billigare än
Ikemi... sen har vi väl alla haft uppskruvade förhoppningar om h u r bra
Majikarna ska vara?

/M

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 21, 2006 15:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
då är den alltså både bättre o c h billigare än
Ikemi...
Hur tänker du då?
Du tycker det är Ok att den bara är lite bättre än en 7 år gammal Ikemi konstruktion till samma slantar? Ikemi som man idag kan köpa för under halva priset av en Majik...

Är det OK att en produkt som är sämre än CS o desutom inte har alla de funtioner SC har - trots det är SÅ dyr?

Är det OK att en Majik CD/Majik Kontrol (=55k) är på samma prestandanivå som SC ( =46k) fast utan 5.1 funtioner?
HELT SJUKT :shock:

Ökad prestanda till lägre pris har ju varit modellen för Linn.
Jämför Exotik som är nära (nåja) en Kontrol till 25% av priset, eller Twin vs Solo. Eller Twin vs. Chakra
DÄR har vi utveckling = ökad prestanda/pris förhållande!

Kisto vs Kinos är en annan... (halva slantarna, fortfarande grymt bra)

Ikemi vs. Karik/Numerik har du med...

Kan hålla på att räkna upp de flesta produkter :wink:

Min slutsats är att Linn kommer att sälja många CS i framtiden :roll:
Samt att Ikemi o Exotik kommer att hålla begvärdet rätt bra.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 21, 2006 16:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Ökad prestanda till lägre pris har ju varit modellen för Linn.
Dom har kanske ändrat sin filosofí? :?
Det är billigare att byta skal än lägga ner en massa onödiga utvecklingstimmar för att inte tala om de helt onödiga lyssnings och utvärderingstimmarna på en ny produkt.. :lol:

Ja Alan bemödar sig ju inte ens om rätt fas vid en demo :shock:

Var är Linn på väg...

Eller var detta bara en fint för att få in alla 2 kanals entusiaster på hemmabio spåret :?:

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 21, 2006 17:15 
Moderator
Moderator

Vad kommer Majiksystemets prestanda ha för påverkan på begagnatpriser? Exotik blir än mer intressanta, speciellt om de går att utrusta med både phonosteg och processor? Ikemi håller sitt värde? Marknaden lär inte flöda av begagnade Unidiskar.

Och vid nyköp så framstår Uni SC och C6100 med 25% rabatt som ett fantastiskt bra val?

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 21, 2006 18:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant att läsa om lyssningsintrycken. Kanske kan sitta nöjd med Ikemi ett bra tag framöver trots allt! Instegsnivån hos Linn är nu, som det tagits upp tidigare i tråden, väldigt hög. Detta går säkert bra i städer som Stockholm/Göteborg men knappast i Luleå. Nu har ju ToT fokus på mycket annat än Linn så det är kanske inga problem men det kan kanske ändå bli kämpigt för många handlare.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 21, 2006 18:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det vore mycket intressant att dema Majik serien mot andra märken i samma prisklass.

Någon som kan ta på sig det?

Post new topic  Reply to topic  [ 154 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 611 Next

All times are UTC+02:00