selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 05:19

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 95 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 11, 2006 18:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Erik wrote:
Erik wrote:
Haakan wrote:
därför jag brukar komma in hit ibland eftersom jag delar en del av linns synsätt och försöker kanske bidra med nånting konstruktivt själv så att varken jag eller ni stannar i utvecklingen...
VÄNTAR FORTFARANDE PÅ FÖRSTA GÅNGEN DU SKA BIDRA MED NÅGOT VETTIGT IMHO......
Kanske lite i överkant men eftersom Haakan pratar skit om Linn och linnentusiaster på andra svenska forum tycker jag inte hans kommentarer här är riktigt rumsrena.

/Erik
hmm jaså det säger du...så även fast jag lyssnat en hel del på linnsaker, haft en del linnsaker och även haft min första riktiga upplevelse med en sådan men nu gått vidare till saker som jag tycker är bättre....det ger mig alltså inte rätt att skriva här?

det verkar på dig som om det enda vettiga som folk skriver är när dom hyllar saker? varför inte lite konstruktiv kritik? varför inte lyssna på folk som fortfarande är open minded och inte knutna till ett märke...

jag väljer saker som är bra märke spelar ingen som helst roll för mig....skulle dom stegen som sportbilsfantasten nämnde vara det bästa att tillgå...ja då skulle jag använda dom? jag frågade efter specs för att vissa saker måste ett steg uppfylla för att jag ens ska vara intresserad av att testa...tex måste det minst ha 2*300w @ 8ohm...annars kan jag inte spela starkt nog, sen vill jag gärna se mätningar på THD +N (distortion gärna under 0.003%) när ett steg klarat dom sakerna är det dags att lyssna på dom...tyvärr är det inte många steg som klarar det....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 11, 2006 19:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Haakan wrote:
... jag väljer saker som är bra märke spelar ingen som helst roll för mig....skulle dom stegen som sportbilsfantasten nämnde vara det bästa att tillgå...ja då skulle jag använda dom? jag frågade efter specs för att vissa saker måste ett steg uppfylla för att jag ens ska vara intresserad av att testa...tex måste det minst ha 2*300w @ 8ohm...annars kan jag inte spela starkt nog, sen vill jag gärna se mätningar på THD +N (distortion gärna under 0.003%) när ett steg klarat dom sakerna är det dags att lyssna på dom...tyvärr är det inte många steg som klarar det....
Bra att tonen är något renare nu ;-)
Kör man aktivt i ett revägssystem med tre 50W (i 8 ohm) så är de ung. jämförbart d.v.s. man kan spela lika högt (eller t.o.m. något högre) än med ett 300W steg. Aktivt kanske vore något för dig!? Eller det kanske du redan har? Dessutom ger ju direktkopplingen slutsteg-högtalarelement bättre konkontroll (=mindre distorsion!?). En bra grej till är ju att om ett aktivt system klipper i ett register (t.ex. i basen) så spelar de andra helt oberörda vidare vilket gör att man inte störs speciellt av det (så länge prylarna håller för det).

Dist-siffran på 0.003% är nog lite akademisk. Enligt min erfarenhet säger de standardbetonade mätningarna nära nog inte ett smack. De är helt enkelt för enkla (för förstäkarna). De flesta förstärkare mäter bra eller jättebra i enkla laster. Som ett projektarbete genomförde vi en serie mätningar samt ett blindtest av fem slutsteg. Mätningarna var dels traditionella mätningar och dels några mer okonventionella mätningar där vi t.e.x. gjorde tvåtonsmätningar på slutsteg lastade med en olinjär last. Hypotesen var att vi istället för att använda en ickestationär mätsignal (t.ex. musik) och belasta förstärkarna med en någorlunda linjär last (en högtalare är dess värre inte ens riktigt linjär) så vände vi på steken och använde en stationär insignal (två sinustoner) och lastade förstärkarna med en olinjär last. Hur bra approximation detta är jfrt med vad som händer när man använder en förstärkare till att förstärka musik och driva högtalare kan man antagligen diiskutera. (Det var bara ett försök att göra något annat än vad alla andra gjort.) Hursomhelst så fann vi inte någon direkt korrelation mellan den rangordning vi gjort genom lyssningstestet och den konventionella dist-mätningen. Däremot var det rätt bra korrelation till mätningen med olinjär last (mätningen bytte plats på två stärkare, nr 2 och 3, om 1 var den bästa).

Slutsats:
1. Kör aktivt om du vill spela högt. Eller använd PA-högtalare, fast de låter ju sällan något vidare om man vill ha lite bredare musiksmak.
2. Det är ingen idé att bry sig om tillverkarnas (eller tidningarnas) distmätningar. De säger väldigt lite om hur mycket dist. stärkaren ger när man spelar musik.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 11, 2006 20:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Haakan wrote:
om du ska handla sportbil vill inte du veta hur många hästkrafter och vilket vrid bilen har? hur fort den tar sig 0-100 eller 100-0 osv osv

eller sätter du dig bara i struntar om andra bilar kör kringlor runt dig så länge sätet känns skönt och växelspaken är lagomt lång?
Som du säger, både kraft o känsla är viktiga.
Dock är känslan/upplevelsen viktigast. Det gäller det mesta!
Bra upplevelse är en grundförutsättning, kraft är sedan pricken över "i".
Utan känsla spelar det ingen roll hur snabb bilen är.
Det gäller både bilar o HIFI :!:

Tjagge, klart längden på vx-spaken är viktig :wink: Har ju med känsla att göra.
O även om jag ägt en barracuda så tar jag en M3 alla dagar på året.
Brutal kraft är fint men när det gäller sportbilar gäller balanserat chassi, snabb instyrning, snabb gasrespons o högvarviga motorer :D
(samt... kort vxspak, haha)
Min bil är således inte lika snabb som M3 men känslan är överlägsen; låg, varvar mer, liten ratt o tänka sig...kortare spak :wink:
Det mesta av vikten innanför axlarna gör underverk för balansen. mums.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 11, 2006 23:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Nä nu får nog Pappa gå och in och styr upp lite här :wink:

Den verkar som att denna tråd handlar mer om missförstådda pojkar med trasslig uppväxt och... bilar än skivspelare.

Varken trådens rubrik stämmer eller forumet "Diskutera Linn"
stämmer längre.

Föreslår att moderatorn klipper tråden någonstans då vi lämnade ämnet skivspelare och klistrar in den under "Mindre viktigt" :!:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 00:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
En annan syn på denna tråd kan vara att det JUST handlar om Linn's värdegrunder.
Att tråden är SÅ lång på kort tid är väl bevis på att frågan berör.
Vetenskap vs. känsla.
relativ vs. absolut prestation
ljud vs. musik
kraft vs. känsla

Att diskutera med de som inte delar samma uppfattning är befriande o dessutom får oss att tänka efter vad vi egentligen tycker...
Slipa argumenten gör man inte med de som tycker lika inte.

Utan Thomas hade tex jag aldrig insett vilken kompetens forumsdeltagarna har avseende vetenskapsteori, trevligt!

O tänk... är det inte märkligt att Linns produkter tilltalar högt utbildade/logiska individer :wink:
Man kan ju anta att de skulle tilltalas av mätdata/vetenskapliga teorier o köpa helt andra HIFI produkter.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 00:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
sportbilsentusiasten wrote:
En annan syn på denna tråd kan vara att det JUST handlar om Linn's värdegrunder.
Att tråden är SÅ lång på kort tid är väl bevis på att frågan berör.
Vetenskap vs. känsla.
relativ vs. absolut prestation
ljud vs. musik
kraft vs. känsla

Att diskutera med de som inte delar samma uppfattning är befriande o dessutom får oss att tänka efter vad vi egentligen tycker...
Slipa argumenten gör man inte med de som tycker lika inte.

Utan Thomas hade tex jag aldrig insett vilken kompetens forumsdeltagarna har avseende vetenskapsteori, trevligt!

O tänk... är det inte märkligt att Linns produkter tilltalar högt utbildade/logiska individer :wink:
Man kan ju anta att de skulle tilltalas av mätdata/vetenskapliga teorier o köpa helt andra HIFI produkter.
Måste berömma dig lite,Jan.Du deltar gärna i diskussioner men håller alltid god ton och respekterar andras åsikter.Mer sånt!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 00:13 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Att tråden inte bara berört skivspelare kan nog de flesta hålla med om. Men tills vidare lever den kvar som en enda tråd, kan dock mycket väl ändras senare. För sent på lördagkvällen för mig att tänka ut hur den ska delas och om det är bäst så. ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 03:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Vad jag vill ha sagt med billiknelsen är att även med något så pass mätbart som bilar kan man ha olika åsikter om vad som är bäst. Vilka skillnader kan då inte uppstå inom hifibranschen? Som vad jag vet inte går att mäta.

Nu förstår jag mycket väl att du Jan förstår vad jag menar med hemibilar och M3:or, men det är faktiskt så att det finns människor som tycker att en Hemicuda är så mycket intressantare än en splitter ny BMW. Varför tycker nu dessa människor som de tycker? Har de fel? Nej naturligtvis inte för de tycker helt enkelt om en viss bilmodell, av någon anledning som det är helt ointressant att i detta sammanhang utreda.

Vad har det här nu med hifi och Linn i allmänhet och LP-12 vs. Axis i synnerhet att göra? En del faktiskt som jag nu skall komma till.

Som jag ser det är det grundläggande att i alla diskussioner först komma överens om vad olika begrepp faktiskt betyder. Den här tråden har inte någon grundläggande utredning av vilka definitioner som gäller. För att kunna komma fram till vilken skivspelare som är bäst måste vi först komma överens om vad som karaktäriserar en bra skivspelare. Endast när vi har samma bild av vad en bra skivspelare är kan vi diskutera om en skivspelare är just bra. Egentligen grundläggande kan tyckas men tydligen inte.

När vi väl definierat vad som karaktäriserar en bra skivspelare kan vi gå vidare till att diskutera vilka parametrar som måste förbättras för att skivspelaren skall bli bättre på just det som vi kommit överrens om att den skall bli bättre på.

Den här tråden brister i att det inte finns något mål för vad en bra skivspelare är utan båda sidor står och skriker på var sin kant, för döva öron tyvärr.

Enda anledningen till att jag skriver det här inlägget är för att jag, arma människa, inbillar mig att det är universell kunskap i alla former av diskussioner. Vill någon verkligen komma fram till ett nyanserat och meningsfullt resultat tror jag att det är nödvändigt att resonera och använda sig av samma språkbruk. Är det någon som skall nivåmatchas så är det i första hand begreppsinnebörden inte stereoprylarna. Kommer vi sedan fram till att vi alla anser att nivåmatchning är av vikt för ett lyckat resultat i vad det nu månde vara så är allt frid och fröjd.

Sen Jan måste jag bara få tillägga att en Cuda från 1970 är så bannat mycket snyggare än vilken M3 du än kan gräva upp. (Här skulle jag kunna lägga in en sådan där glad gubbe som blinkar men jag är allt för bakåtsträvande för att kunna med sådana nymodigheter.)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 05:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 18:36
Posts: 142
Location: Lekrummet
Jag skiter väl i vad ett papper säger. Då det är vetenskapligt bevisat att ögonen inte kan förmeddla ljudvågor i praktiken, utan det är öronen som sköter detta. Öron har jag så vitt jag vet iinte till för att läsa med. Jag litar mer på mina öron än det mina ögon ser på ett papper.

Eller har jag missat något? Det är kankse ett pappre med fina ritade mätkurvor kurvor som förmedlar ljudet? Jag som i min enfald trodde det var skivspelaren som skötte det jobbet. Men men det är kankse nya tider...

Men fram tills dess innan jag ser på pappret som har fint ritade mätkurvor vad det är för musik jag läser via dessa mätkurvor som har ritats som kan göra att man stampar takten till en bra låt man "kurvläser" skall jag var gammalmodig människa och sätta på skivspelaren och lyssna på den gammla hederliga metoden och stampa takten.

Tunedem metoden vad är det för fel på den föresten? Den är väl lika bra eller dålig som någon annan metod. Eller:?:


Skall man bara gå på pappret och vad "mätkurvor" säger så skulle man ju kunna hävda att en anlägning för 1990 kr från Ellos vara lika bra som någon annan om den bara "mäter rätt". Fnns ju vissa 1990kr anläggningar som prestera fantastiska mätresulat på pappret Men ändå ser man ingen som sysslar med High End säga att den låter bra och svänger bra. Eller är bra i allmänhet.

En undran bara vad är det som säger att det är just LP12:an som lägger på gitter? Kan det inte var som så att LP12:an tar fram gitter som kan ha uppkommit vid graveringen av plattan eller kommit med vid inspelningen av plattan?

_________________
Män bör vara (upp)kopplade :wink:

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 11:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
hardcorelinnie wrote:
Bra att tonen är något renare nu ;-)
Kör man aktivt i ett revägssystem med tre 50W (i 8 ohm) så är de ung. jämförbart d.v.s. man kan spela lika högt (eller t.o.m. något högre) än med ett 300W steg. Aktivt kanske vore något för dig!? Eller det kanske du redan har? Dessutom ger ju direktkopplingen slutsteg-högtalarelement bättre konkontroll (=mindre distorsion!?). En bra grej till är ju att om ett aktivt system klipper i ett register (t.ex. i basen) så spelar de andra helt oberörda vidare vilket gör att man inte störs speciellt av det (så länge prylarna håller för det).


Slutsats:
1. Kör aktivt om du vill spela högt. Eller använd PA-högtalare, fast de låter ju sällan något vidare om man vill ha lite bredare musiksmak.
2. Det är ingen idé att bry sig om tillverkarnas (eller tidningarnas) distmätningar. De säger väldigt lite om hur mycket dist. stärkaren ger när man spelar musik.


om man använder sig av 3 steg a'50watt och biampar...
så får man inte mer effekt än det svagaste av de tre stegen kan lämna i spänning. om man däremot bryggkopplar stegen så lämnar dom ju bra med effekt

fanns nån liten fördel med aktivdrift ang effekt men jag kommer inte ihåg vad :shock:

sen hardcorelinne menade jag förstås 2*300w ;) gärna mer


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 11:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tjagge wrote:
Som jag ser det är det grundläggande att i alla diskussioner först komma överens om vad olika begrepp faktiskt betyder. Den här tråden har inte någon grundläggande utredning av vilka definitioner som gäller. För att kunna komma fram till vilken skivspelare som är bäst måste vi först komma överens om vad som karaktäriserar en bra skivspelare.
Rätt
Tjagge wrote:

Den här tråden brister i att det inte finns något mål för vad en bra skivspelare är utan båda sidor står och skriker på var sin kant, för döva öron tyvärr.
Njae...
Jag tror att vi Sellerister är helt överens om värderingsgrunden musikalitet o metoden som används för att bedöma den; tune dem.


Att beskriva saker från olika synvinklar, dra analogier är ett bra sätt att belysa sin ståndpunkt. (bilarna)

För att avsluta diskussionen om bilar så vill jag klarlägga (angående värdegrunder alltså, haha) att det inte var utseeende jag talade om när det gäller bilar.
Min värderingsgrund i det mesta är egenskaperna; musikalitet i HIFI, körkänsla i bilar.
Utesende är trevligt men sekundärt.
btw, klart en Cuda är snyggare än M3, det är ju SÅ basic, haha. :wink:

M3 är en trimmad "vanlig" bil, hur intressant/spännande/kul är det?
Som sagt..det är känslan som gäller.
Är en väldig skillnad på sportig bil o sportbil. :D

Empress
Att helt förkasta vetenskap/mätningar/undersökningar är lika tokigt det.
Du tror väl inte på fullaste allvar att Linn bara slumpmässigt provar sig fram för att förbättra sina produkter?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 11:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Haakan wrote:
sen hardcorelinne menade jag förstås 2*300w ;) gärna mer
Effekten i sig är rätt ointressnat. (menar du 8Ohm, 4Ohm, 2Ohm förresten :wink: )
den visar ju bara max efekt som kan lämnas, inte hur den lämnas eller under vilka förutsättningar.
En högtalare är ju inte en statisk belstning direkt...
Musiksignaler är likaså inte statiska.
Verkar som många glömmer den stora begränsningen att mäta på en ton...en resistans... om man ska bedöma produkter som ska överföra MUSIK.
Snacka om att begränsa sig :?
Vad ska man skriva i sin rapport under antaganden o begränsningar? Ja vi antar att musik består av en signal på 1000Hz, kostant amplitud o högtalaren har 8Ohm resistans vid 1000Hz o 1watt uteffekt...

Spec på Solo finns här btw
http://www.knekt.com/spec_sound/product ... N=39211733
Fast redan en 2250 bör räcka för de flesta


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 12:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Haakan wrote:
Om man använder sig av 3 steg a'50watt och biampar...
så får man inte mer effekt än det svagaste av de tre stegen kan lämna i spänning. om man däremot bryggkopplar stegen så lämnar dom ju bra med effekt

fanns nån liten fördel med aktivdrift ang effekt men jag kommer inte ihåg vad :shock:

sen hardcorelinne menade jag förstås 2*300w ;) gärna mer
Efter att jag skrivit förra inlägget slog det mej att du kanske skämtar, i vilket fall så kanske det kan vara en någorlunda underållande komedi.

Samtliga siffror avsåg två kanaler. Framgick det inte att jag med aktiv avsåg anv. av aktiva delningsfilter före slutstegen. Biamping är en halvmesyr. Låter ofta en del bättre, men är mycket sämre än byte av filter till aktiva filter. Anta att man kör t.ex. Espek med tre 2250 d.v.s. 2*230W i fyra ohm och att resp. element i Espek har 4 ohms inimpedans (precis som högtalaren passivt, antagligen ite helt orimligt antagande). 230W i fyra ohm motsvarar >30V RMS från stärkaren. Eftersom vi har tre förstärkare och samtliga kan leverera >30V har vi ett totalt spänningssving på >90V RMS att tillgå. Det är dock inte helt rimligt att räkna med att man är nära klippning i samtliga register samtidigt (speciellt inte i diskanten). För ett tvåvägssystem skulle man kunna räkna med 60V, men för ett trevägssytem är det nog rimligt att använda en faktor 2.5*. Vi kan alltså räkna med att vi har 76V RMS spänningssving att tillgå vilket motsvarar >1400W i 4 ohm. Det är rätt få förstärkare som lämnar 1400W i 4 ohm med kvalitet i närheten av en 2250!

Bryggkoppling gör inte bara att förstärkarna lämnar mer effekt de gör det dessvärre också vid ett driftförhållande som gör att dom låter sämre (stegen känner lägre lastimpedans t.ex. en 8-ohms hötalare lastar respektive steg som om det var en 4-ohmare...).

Om vi nu måste snacka effekt, vilket också är rätt meningslöst eftersom det viktiga ändå är att kunna levera effekten med bra kvalitet vilket de flesta förstärkare misslyckas med. Det var ju f.ö. det du pekade på med dist-siffran (om än något missledande, se föregående inlägg). En anledning att Linn-anläggningar ofta inte låter som att de är speciellt högt är att så länge som det är lite dist. så upplever man inte att det är speciellt högt. De flesta andra anläggningar distar ofta tidigt och låter därmed som att dom spelar högt lång innan det faktiskt är höga ljudtryck. Bland PA-prylarna är detta högst påtagligt. Provade en gång en PA-rigg (komme inte ihåg riktigt vilka prylar) och när man körde med den CD som satt inmonterad så lät det högt ganska omgående och vansinnigt högt redan vid måttlig volym. Därefter kopplade vi in Karik+Numerik och en Kairn och rakt in i slutstegen. Omgående lät det som att man sänkte minst 10dB, men det intressanta var att det plötsligt gick att driva slutsetgen mycket längre utan att öronen lämnade in. Det bara kändes i kroppen att det var högt. Upplevd ljudnivå är mer kopplad till hur rent det spelar än hur högt det faktiskt är.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 12:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 18:36
Posts: 142
Location: Lekrummet
sportbilsentusiasten wrote:
Empress
Att helt förkasta vetenskap/mätningar/undersökningar är lika tokigt det.
Du tror väl inte på fullaste allvar att Linn bara slumpmässigt provar sig fram för att förbättra sina produkter?
Påstog jag inte heller att Linn "slumpade fram" sitt du.

Jag påstod inget om Linn öht och deras tillverkningsmetod. Hur jag än läser mitt inlägg i efter hand så kan jag inte se att jag yttrade mig om detta. Jag jobbar inte på Linn utan jag är med och handlar in musikanläggningen bara. Hur Linn tillverkar det överlåter jag till Linn och deras ingenjörer att sköta. Mig veterligen så är jag inte en av dem. :wink:
Men detta vet jag att Linn har förkasta en del av sin "skapelser" trots bra/utmärkta mätresultat för att de har låtit dåligt. Bör man ta med i beräkningen.

Men du en fråga. Att lyssna sig till hur bra/dåligt något låter är faktiskt en undersökning. Eller tycker inte du det?


Ändå säg det att LP 12:an mäter urkast och Axis mäter bättre och har utmärkta "kurvor" på pappret. Men hur många här inne håller med om att Axis låter bättre trots finare spesar på pappret?


Men frågan kvarstår lite tycker jag. Vad är det som säger att LP 12:an lägger på gitter? Kan det inte var som så att LP 12:an har klättare att ta fram ev gitter som kan ha kommit med i inspelnin/eller på vinylen via pressskador eller annat.

_________________
Män bör vara (upp)kopplade :wink:

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.


Last edited by jellyfish on Sun Mar 12, 2006 12:44, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 12:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
hardcorelinnie wrote:
(stegen känner lägre lastimpedans t.ex. en 8-ohms hötalare lastar respektive steg som om det var en 4-ohmare...).
Hötalare är speciell PA-högtalare som vanligen används för att uppmuntra djur på sin sista färd. Alla har väl hört talas om glada grisar!?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 95 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited