selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 18:11

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 245 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 617 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 11:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
jajo wrote:
Sony wrote:
förstår inte hur de kan tillverka en multispelare för 45' och inte lägga på ett antal 100-lappar på en gedigen släde.
Ett antal hundralappar är visserligen ganska luddigt uttryckt, men vad som är intressant är inte tillverkningskostnaden utan vad folk betalar för en sån släde. Och "marknadsvärdet" på en sån släde är åtskilliga tusen.

/ jajo
Jag erkänner villigt att jag lätt kan tänka mig att betala någon tusenlapp eller två extra för en schysst metallsläde. Helt obefogat på sätt och vis, jag vet, men varje gång jag går fram till min Ikemi och lägger i en skiva myser jag av åsynen av metallsläden...det är livskvalitet (på västerländskt vis :roll:). ;)
Jag måste hålla med, släden känns som den tillhör en netonet pryl för 999 kr

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 11:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad jag menar med "naturligt" är att jag tror att när Linn designar en produkt så kanske man också funderar på med vilka andra produkter den kommer att användas. Ungefär på det sätt som jag visade med mina kombinationer.

Om man ser det utifrån det perspektivet så ser jag inte så många naturliga partners till Exotik. Kanske har Linn några nya cd-spelare i rockärmen längre fram för detta? Eller har man tänkt sig ett billigare alternativ till 1.1 och 2.1 köparna?

Det är ju dock möjligt att man inte gör det utan designar produkterna helt fristående utan att beakta kombinationer. Utifrån ett exptremt sourse first perspektiv så köper man ju den bästa källan budgeten räcker till och sedan får resten "bli vad det blir" (dvs vad man har råd med efter att man köpt källan). Och i så fall spelar ju kombinationerna mindre roll. Då är det ju bara att byta upp sig på källfronten tills man nått taket och sedan går man vidare med nästa steg dvs försteget.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 12:04 
Moderator
Moderator

Exotik måste väl vara tänkt för dem som vill lyssna främst på musik i två eller femkanal tillsammans med en Unidisk. Kinos/Kisto köper man om man har lite större budget och vill ha bättre prestanda och fler finesser. Jag tror också att Linn tänker sig lämpliga kombinationer bland sina produktserier, och jag tror definitivt att man även tar in designaspekten här. Tanken är nog inte att man ska blanda LK-lådor och AV-lådor när man köper ett helt nytt system. Ibland uppstår dock glapp. CD i Klimaxserien saknas till exempel.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 12:06 
Ny Medlem
Ny Medlem

Läste på Tonlägets sida om kommande produkter som ev visas på Sound&Vision mässan i Bristol nu till helgen. Gick in och tittade på mässans hemsida och fick tag i en broschyr om utställarna.Bifogar länk till broschyren. För Linns del står det att de skall visa upp ett nytt 2-kanals system med CD+försteg+slutsteg (med Chakra teknologin). Intressant.

http://www.bristolshow.co.uk/downloads/ ... e_2006.pdf

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 12:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kan inte tycka att Exotik kan bidra till att göra ett system "extremt source first" oberoende av vad det är för källa. Det är ett mycket bra försteg. Uni 1.1 + Kolektor kunde kanske vara "extremt". Spelar säkert bra, dock. :)

Du tycks ju tycka att Ikemi + Exotik är rimligt. Varför skulle då inte en ny och bättre CD-spelare än Ikemi samsas väl med en Exotik?

Jag är inne på samma linje som Per. Jag tror det nya försteget bara kostar hälften av vad Exotik gör, saknar Exotiks utbyggnadsmöjligheter (DA/RIIA) och är snäppet bättre än gamla Kairn. (Steget mellan Kairn och Exotik är stort.)

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 12:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Mycket intressant på den mässan och då inte bara Linn..

Hade varit kul och besöka denna mässa :?

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 12:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Jag kan inte tycka att Exotik kan bidra till att göra ett system "extremt source first" oberoende av vad det är för källa. Det är ett mycket bra försteg. Uni 1.1 + Kolektor kunde kanske vara "extremt". Spelar säkert bra, dock. :)

Du tycks ju tycka att Ikemi + Exotik är rimligt. Varför skulle då inte en ny och bättre CD-spelare än Ikemi samsas väl med en Exotik?

Jag är inne på samma linje som Per. Jag tror det nya försteget bara kostar hälften av vad Exotik gör, saknar Exotiks utbyggnadsmöjligheter (DA/RIIA) och är snäppet bättre än gamla Kairn. (Steget mellan Kairn och Exotik är stort.)
Ja alltså anledningen till att jag tycker att Ikemi kan vara en lämplig källa till Exotik är baserat just på den där kombinationstanken, tidigare Ikemi, Kairn, Klout. Exotik var ju efterföljaren till Kairn (på samma sätt som 2250 följde efter Klout) så hade det ju varit trevligt om även källan, Ikemi, hade fått en efterföljare. Som det låter på skvallret så kommer det väl istället att bli ett mellanting mellan Ikemi och Genki.

När jag diskuterade extremt source first så refererande jag inte specifikt till användandet av Exotik, utan att i största allmänhet lägga nästan alla pengar på källan.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 12:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
...saknar Exotiks utbyggnadsmöjligheter (DA/RIIA)...
Själv har jag svårt att se att Linn skulle släppa ett dedikerat tvåkanalförsteg utan möjlighet till RIAA då LP12 fortfarande måste vara en av deras viktigaste (om inte den vikigaste) tvåkanalskällan. Och kanske ännu mer så när CD-spelarna allt mer tas över av multi-spelare.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 12:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med tanke på att många tidigare har sagt att Kolektor bara är snäppet sämre än Kairn så borde väl ett nytt försteg som ligger på 12-13000 kr snarare vara mycket bättre än kairn och kanske ligga i paritet med 5103.

Tänk på att detta är ett "leap" som inte kan ignoreras av övriga (hi-fi) världen :D
Det har de lovat!!!!

Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Roland wrote:
ulfbnilsson wrote:
Om man nu släpper ett nytt försteg, vad kommer att hända med Exotik? Vilka prylar kan det vara tänkt att man kan koppla den till? En LP12 hade ju varit ett förslag, men ännu har vi inte sett något riaa till den.
Alla prylar. RIIA presenteras nu till helgen.
Jag fattade inte riktigt vad du menar med "alla prylar".
Med alla prylar menar jag Linns alla källor från CD/LP12 till Mimik.

Du fick det att låta som att Exotik kommer att bli en onödig produkt i Linns sortiment i och med lanseringen av ett nytt billigare försteg. Jag tolkade dig som att man inte kan matcha Exotik med någon övrig produkt. Jag resonerar inte på så sätt att om man har köpt ett försteg för 26500:- så måste man köpa en källa i samma prisklass. Tycker Uni 1.1 är en perfekt källa till Exotik för att lyssna på musik med.

Förresten, om nya försteget ersätter Kolektor/Kairn blir hoppet upp till Kinos för 68000:- tämligen stort? Nej, det känns inte rätt. Exotik behövs.

Edit: Ändrade men till med

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 13:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linn vet att det brister i priskategorin 15-25 tusen i deras produktubud och att det rör sig om betydligt större försäljningsvolymer än för en Unidisik SC-2.1-1.1 o.s.v.

Vinyl är inne mer än någonsin! Kika på de andra hififorumen eller i pressen så ser ni den tydliga trenden. Alla har inte råd med en dyr MC + Linto och jag gissar att man sålt rätt så friskt av Adikten.
Ett nytt MM steg måste alltså lanseras!
Logiskt att man lanserar både ett MM kort i Exotik respektive en ny förstärkare med inbyggd riaa.
En ersättare till Ikemin är ju också en självklarthet.
Linn har helt enkelt mycket kosing att hova in här!

Har svårt för att förstå den i bland negativa inställningen till att det lanseras nya billigare och samtidigt bättre produkter.. :?
Är det måntro spår av den så typiska "Svenska avundsjukan"... :roll:

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 13:50 
Moderator
Moderator

Att Exotik har flerkanalsingångar tycker jag är en jättetillgång. Också DA-kortet kommer att öka Exotikens attraktivitet.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 13:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

dr Hollow wrote:
teatime wrote:
...saknar Exotiks utbyggnadsmöjligheter (DA/RIIA)...
Själv har jag svårt att se att Linn skulle släppa ett dedikerat tvåkanalförsteg utan möjlighet till RIAA
Samma här. Jag menade bara att jag inte tror att det löses mha ett "modulsystem". Att det nya försteget har RIAA verkar nästan bekräftat.

Edit: typo

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 14:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Jag erkänner villigt att jag lätt kan tänka mig att betala någon tusenlapp eller två extra för en schysst metallsläde. Helt obefogat på sätt och vis, jag vet, men varje gång jag går fram till min Ikemi och lägger i en skiva myser jag av åsynen av metallsläden...det är livskvalitet (på västerländskt vis :roll:). ;)
Håller med :!:

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 14:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Ayn wrote:
Håller med :!:
Jag håller visserligen med om att Kariks och Ikemis slädar är trevliga och att Mimik & Genki får en att rysa när släden slamrar ut, men skulle nog ändå föredra en väl fungerande slot-mekanism. Jag är alltid osäker på om CDn hamnat på rätt plats i släden eller ej. Kan ju möjligen ha att göra med att Kariken står närmast golvet...

Post new topic  Reply to topic  [ 245 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 617 Next

All times are UTC+02:00