selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:28

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 16, 2006 14:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
don Tomaso wrote:
Helt utan bas är dom väl inte? Det stämmer då inte med det jag hört själv, fast det beror ju vad man jämför med nu har jag aktiva Katan och dom är ju inga basmonster heller.
Det har du förstås rätt i, det var inte det jag menade. Jag kan mycket väl leva med den basmängd 110:orna har i mitt rum. Men jag har förståelse för att det inte räcker för alla basdiggare med PA ambitioner hemma. För en som har Katan borde valet vara enklare.
don Tomaso wrote:
Ninka kostar 220 kr mer men jag tror inte det var den du menade :wink:
Rätt igen, jag tänkte på priset innan höjningen, då var väl 110 dyrare än Ninka? Då stämde Linns gamla vanliga prisfilosofi, dyrare = bättre. Nu är Ninka dyrare OCH sämre!
Tack för dina inlägg mycket intressant, mina svar ovan var iofs riktade till Stephan jag var lite otydlig med det, skulle ha använt "quote". Jag hade inte läst ditt inlägg när jag skrev

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 16, 2006 15:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lite intressant att jämnföra Ninka mot Komponent 110, samma prisklass men totalt olika i karaktären, själv skulle jag aldrig tveka, Komponent! Var lite halv inne på att köpa dom men måste erkänna att jag saknade basen för mycke, testade även med Komponent 120 visst basen blev klart bättre men nåde inte riktigt fram till Akurare 242. :wink: 8) Men efter demon var det självklart att det skulle bli 104 som bakhögtalare, pga ljudkaraktären vad gäller kvalité men även matchning till 242. Är väldigt nöjd med dom, såg en film och lyssnade på sacd igår, wow!

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 16, 2006 21:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Förstår att 110 är bättre i tunedem passivt ... men om man kör Ninka aktivt exempelvis med en 5125 kontra 110 passivt med en 2250...

Vilken ger då bästa musikupplevelse? :?

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 16, 2006 21:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Utan att ha jämfört dessa kombinationer skulle jag helst köpa K110/2250
av dessa två.

/M

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 16, 2006 22:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Förmodligen är det nog så.. synd bara att K110 är ett sånt nerbyte designmässigt :? Föredar definitivt mina Körsbärs Ninka framför ett par K110 i silver plast finish! Åtminstone i mitt vardagsrum :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 09:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
K110 i silver plast finish!
?

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 09:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det verkar ju vara en hel del positiva intryck måste jag säga.
Belackarna då var är ni? Ayn, Weezer

För mig låter det här helintressant med Komponent då det blir flytt från hus till lägenhet inom snar framtid. I en lägenhet känns det viktigaste att det låter bra på låg volym och basen får helt enkelt stryka på foten. Följdfråga då (jag ska lyssna själv såklart). Vad tror ni blir bättre som slutsteg 2250 eller Majik 2100? Inget behov att kräma på utan låg volym är det som gäller :) Passivt är det som gäller dessutom.

Jag vet att jag skrivit i en annan tråd att jag i princip bestämt mig för Akurate 242 men det känns lite för dyrt och dom blir nog för stora.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 09:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Komponent är ingen "imponator"-högtalare. Ofta krävs det en lite längre lyssning innan man inser varför de är riktigt bra högtalare. Bristen på bas gör att andra register får spela ut fritt och där låter Komponent riktigt jäkla bra (men inget PA-tryck i något register!).

Jämförelsen Komponent mot Ninka är lite som Ninka mot Katan. Eftersom Komponent återger ett mindre frekvensomfång är det lätt att uppfatta högtalaren som ren och följsam musikaliskt vid sämre uppställning (det är ju oftast i basområdet som akustiken kan ställa till det och göra musiken otydlig) men samtidigt tycker jag att ett par bra uppställda Ninka återger mycket melodi i basen som går förlorad med Komponent (inte lika stort problem med Katan men även här saknas lite i botten när de är passiva). I slutändan är det tycke och smak som avgör. Om basen är viktig och det inte finns utrymme/plånbok för en sub är Ninka ett bättre val. Annars har Komponent ett riktigt fräscht sound där det är lättare att förstå musiken.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 09:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Komponent är ingen "imponator"-högtalare. Ofta krävs det en lite längre lyssning innan man inser varför de är riktigt bra högtalare. Bristen på bas gör att andra register får spela ut fritt och där låter Komponent riktigt jäkla bra (men inget PA-tryck i något register!).

Jämförelsen Komponent mot Ninka är lite som Ninka mot Katan. Eftersom Komponent återger ett mindre frekvensomfång är det lätt att uppfatta högtalaren som ren och följsam musikaliskt vid sämre uppställning (det är ju oftast i basområdet som akustiken kan ställa till det och göra musiken otydlig) men samtidigt tycker jag att ett par bra uppställda Ninka återger mycket melodi i basen som går förlorad med Komponent (inte lika stort problem med Katan men även här saknas lite i botten när de är passiva). I slutändan är det tycke och smak som avgör. Om basen är viktig och det inte finns utrymme/plånbok för en sub är Ninka ett bättre val. Annars har Komponent ett riktigt fräscht sound där det är lättare att förstå musiken.

/ jajo
Tack Jajo för ett bra svar, jag läser och tar till mig mycket av det du skriver, eftersom det oftast stämmer överens med vad jag själv kommer fram till vid mina lyssningar.

Ekonomiskt utrymme för sub finns men där är jag lite rädd för allt pill innan man får till det. Har du testat med tillhörande sub? Det som oroar mig med Komponent är att dom flesta tycker den är på gränsen till tunnare än Katan jag ville helst slippa sub överhuvudtaget det var därför jag först sneglade på Akurate 242.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 10:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Har du testat med tillhörande sub? Det som oroar mig med Komponent är att dom flesta tycker den är på gränsen till tunnare än Katan jag ville helst slippa sub överhuvudtaget det var därför jag först sneglade på Akurate 242.
Jag har faktiskt hört Komponent-golvarna med en Sizmik 10.25. Det lät bra men sämre helhet än utan sub. Jag tror säkert att det går att få till en bas i Sizmik 10.25s kaliber att låta bra med Komponent och höja helheten, men det krävs nog en massa pill. Jag kör ju Katan+Sizmik och det är ironiskt nog först nu jag hittat millimeterplaceringen som känns helt bra och höjer helheten.

Men det man ska veta vad det gäller Linns högtalare är att det har hänt en hel del i basområdet på sistone (inte bara i 3k-arrayen). Lyssna på Akurate 242, Artikulat, Komri eller subbarna i respektive serie. Det "feta" ljudet är borta, kvar är en grymt tight och ren bas som ofta upplevs lite "klen". Är man van Ninkas eller Keltiks lite slöa men feta bas tar det en stund att vänja sig vid det nya rena och torra soundet. Fråga sportis, han vet! Därför tror jag att ett par Komponent ska köras med minimum Akurate-subben eftersom det är den enklaste subben som passar Komponents övriga sound IMHO.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 11:06 
Site Admin
Site Admin

don Tomaso wrote:
Jag vet inte om jag har så mycket mer att säga - det finns folk här på forumet som hört Komponent bra mycket mer än jag har, jag kan inte påstå att jag är någon expert på deras styrkor och svagheter :)

Jag vet inte hur jag kan uttrycka mina intryck på annat sätt än att jag inte tyckte de lät bra, helt enkelt. Det var tunt, instängt, burkigt, tråkigt. Nånstans där kanske det kan bli renare tune pga att de försöker sig på ett mindre frekvensomfång, men det var inget jag lade märke till. En sub lär vara ett måste om åtminstone jag ska ha en möjlighet att uppskatta dem.
Att det inte är imponator-högtalare håller jag med om, å andra sidan - är Linns andra högtalare det?

Detta är som sagt intryck efter en provlyssning, så det är bättre att lyssna på folk som lyssnat mer på högtalarna än så. Jag blev dock inte sugen på att höra mer.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 11:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Dags att hålla med Ayn igen... Har inte hört dem mer än en gång, lite kort. Det var första gången de spelades på HF för något halvår sedan. Tyckte dock ljudet var lite, jag vet inte vad jag skall säga, burkigt nästintill brusigt på något sätt. Orent. Tråkigt. Men det kan ju ha berott på en mängd faktorer. Dålig intuning, ej inspelade o.s.v.

Men en sak är säker, jag skulle ALDRIG byta mina Katan mot Komponent...

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 11:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
don Tomaso wrote:
Jag vet inte om jag har så mycket mer att säga - det finns folk här på forumet som hört Komponent bra mycket mer än jag har, jag kan inte påstå att jag är någon expert på deras styrkor och svagheter :)

Jag vet inte hur jag kan uttrycka mina intryck på annat sätt än att jag inte tyckte de lät bra, helt enkelt. Det var tunt, instängt, burkigt, tråkigt. Nånstans där kanske det kan bli renare tune pga att de försöker sig på ett mindre frekvensomfång, men det var inget jag lade märke till. En sub lär vara ett måste om åtminstone jag ska ha en möjlighet att uppskatta dem.
Att det inte är imponator-högtalare håller jag med om, å andra sidan - är Linns andra högtalare det?

Detta är som sagt intryck efter en provlyssning, så det är bättre att lyssna på folk som lyssnat mer på högtalarna än så. Jag blev dock inte sugen på att höra mer.
Du hade ju mer att säga :) bra då vet jag dina synpunkter och erfarenheter. Det du definitvt verkar ha rätt i är att en sub krävs och det talar ju emot Komponent för mig.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 12:22 
Moderator
Moderator

Jag har hört Komponent låta både lite menlöst, men också jäkligt bra och engagerande. Den bra demon var på Scala i Köpenhamn. Unidisk SC och C4100 bi-ampat. Riktigt riktigt bra! Varierad musik spelades, även tyngre rock. Det spelades högt, vilket jag tror är anledningen till att det var riktigt bra. Kanske skulle låg ljudnivå fått alla bastoner att helt försvinna?

Min åsikt kring lyssning på låg ljudnivå är att det är i dessa sammanhang som stora högtalare med basresurser verkligen kommer till sin rätt. Lyssning på låg nivå är riktigt njutbart då man, trots låg nivå, känner basen i magen. Förbättringen jag upplevde då jag aktiverade mina tidigare Keilidh fanns där vid alla lyssningsnivåer.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 12:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Jag vet att jag skrivit i en annan tråd att jag i princip bestämt mig för Akurate 242 men det känns lite för dyrt och dom blir nog för stora.
Om du nu VILL ha 242 köp då den för guds skull :wink:

Annars
Den beskrivningen passar ju klockrent in på 212.
Jag resonerade så här när jag funderade mellan 242 o 212;
1/ för samma slantar...hellre bättre slusteg på 212 än sämre på 242.
2/ Även 242 behöver sub, de spelar djupt men tryck har de inte direkt så en bra sub lyfter det fysiska en hel del. Speciellt på lägre volym. O då man man ju lika gärna köpa 212 o kanske 2 subbar. Torde bli allra bäst.

DOCK Tänk noga efter!
Låg volym o basfattiga burkar är ingen höjdare.
Bästa burken för låg volym (totalt ohotad) är Keltik!
Följt av Isobarik.
De har "inbyggd loudness", en mid bas förhöjning.
Men slöa vet jag inte :wink: Skulle vilja säga att nyare burkar är snabbare. Det gör inte de gamla slöa direkt..

Så...är du van vid bas idag är det stativare alt Komponent + sub som gäller.
Du kan ju givetvis börja utan sub!
Som jajo säger, du kan inte ha en skitsub till Komponent o andra "nykonstruerade" Linnhögtalare. Det får vara minst Akurateklass.

Komponent + Melodik skulle kanske funka med...

EDIT, ska väl även säga att jag personligen aldrig skulle köpa Komponent. Design a la B&O passar inte ihop med resten av Linn. O sen är det basen... O med en subb i traditionell stil bryter det hårt mot Komponent.
Komponent är nog mest för en Movie i 5.1 system. Kompakt o stilfullt.
Eller de små Komponent för baktalare i 5.1 system med vanliga burkar framtill.

Post new topic  Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00