selleri.de https://www.selleri.de/ |
|
Linn service är bedrövlig https://www.selleri.de/viewtopic.php?t=11274 |
Page 4 of 11 |
Author: | haraldur [ Sat Feb 25, 2017 10:01 ] |
Post subject: | Re: Linn service är bedrövlig |
I två av fallen så var det produkter under garanti och sistnämnda utom garanti men ännu produkt i sortimentet. Samtliga Uphorik! |
Author: | leif_lar [ Sat Feb 25, 2017 10:03 ] |
Post subject: | Re: Linn service är bedrövlig |
Hade en M6100 för ett par år sedan, en av kontakterna på baksidan var konstigt tajt och det gick knappt att kränga på signalkabeln på den. Fick den fixad utan problem. Min första Linnpryl var en Axis-skivspelare, och sedan dess har det ramlat in och ut utrustning med jämna mellanrum. Har faktiskt bara haft det enda problemet som jag skrev om ovan. Sen har man ju servat LP12:an med jämna mellanrum och den är både gammal och välljudande. |
Author: | sportbilsentusiasten [ Sat Feb 25, 2017 12:37 ] |
Post subject: | Re: Linn service är bedrövlig |
musikpolisen wrote: Tycker att det är konstigt att det inte klagas mer på Linns service på detta forum för det måste ju vara fler som känner sig missnöjda. Kan det vara så att det är lite tabu att göra det? Angående nya vs gamla Linnprylar så kanske det ligger i sakens natur att om för en osmakligt hög kostnad uppgraderar sin anläggning så kanske man har svårt att inför sig själv erkänna att ljudet inte blev bättre. Jag tycker för övrigt att Linns nyare prylar tenderar att dra sig mer och mer åt det traditionella hifihållet och har därför tappat en hel del stampa takten feeling. Och det är tråkigt, förr var Linn en särart ljudmässigt vilket man tyvärr tappar mer och mer. Vill lägga till. Mitt intryck är att de med "massa problem" är de ofta som är mest noga (eller de med mest koll) som verkligen VET hur grejjerna ska prestera. De märker ju om de inte presterar 100%. Och de är NOGA, noga med allt. I en slarvig installation märks ju problem mindre, eller inte alls. |
Author: | sportbilsentusiasten [ Sat Feb 25, 2017 12:41 ] |
Post subject: | Re: Linn service är bedrövlig |
haraldur wrote: I två av fallen så var det produkter under garanti och sistnämnda utom garanti men ännu produkt i sortimentet. Samtliga Uphorik! Dessutom är den superkänslig avseende installation (i tolvan) har jag förstått från duktiga mekar. Så nära källan märks varje litet problem, därför ska man vara noga med även Lingo/puppor/armar. Tappar de prestanda lite över tid märks det inte. Man spelar bara mindre plattor... |
Author: | torig [ Sat Feb 25, 2017 13:04 ] |
Post subject: | Re: Linn service är bedrövlig |
Min Ekos, som jag köpte 1988, var på Linn-fabriken i slutet av förra året för reparation ("ratten" för att ställa in nåltrycket kärvade betänkligt). Linn gjorde en totalrenovering av armen, så nu är den i nyskick. Läste i en annan tråd att Naim inte längre servar sin ARO-arm. /mvh |
Author: | sportbilsentusiasten [ Sat Feb 25, 2017 13:12 ] |
Post subject: | Re: Linn service är bedrövlig |
Maffe wrote: Kan ju vara som i mitt fall att jag har aldrig behövt skicka på service och därför ej ens kan ha en åsikt i frågan annat än att göra "Facebook" uttalande grundat på vad andra tror sig tycka grundat på andras uttalande? Kudos pajjade 2ggr (åsknedslag, DYYYR att fixa hos Linn). Mitt Naim 52 försteg pajade 3ggr inom 6månader efter nyköp innan jag krävde pengarna tillbaka. Fick även ett personligt brev från Julian Vereker där han bad om ursäkt. BRA! Displayerna på Linns nyare apparater är dåliga, det är en välkänt problem. Dock fick jag en ny gratis då jag samtidigt hade min DS hos Linn för uppdatering. BRA. Tack till Martin på P&S!! Överlag har jag tyckt att Linn o Naim tagit bra ansvar och försökt lösa problemet. Dock känns det som de som behöver hjälp med billigare produkter (och äldre prylar) inte får samma stöd som Klimaxkunder. Iof naturligt med tanke på instegspriset men det borde inte vara skillnad. Och handlarens inställning/välvilja är viktigare än allt annat. i Göteborg har vi två handlare som är grymt bra på att göra kunder nöjda. Har många exempel på där de personligen fixat problem o tagit kostnaden själv. = skaffa en långvarig relation med handlaren. |
Author: | per [ Sun Feb 26, 2017 13:48 ] |
Post subject: | Re: Linn service är bedrövlig |
Berätta gärna om lyssningsupplevelser i en egen tråd. Låt denna tråd handla om Linns service. |
Author: | Foundation First [ Mon Feb 27, 2017 00:01 ] |
Post subject: | Re: Linn service är bedrövlig |
torig wrote: Först en hjärtlig ursäkt till Foundation First! Ursäkten accepteras,nu går vi vidare i musikalisk Linnanda ![]() Här uppe kan vi få ihop två såna system iom att vi har allt du beskriver recappat o klart hos forummedlemmar. Men ska man göra det under kontrollerade former,dvs tror jag du menar på samma plats/rum.....ja då krävs en ganska massiv arbetsinsats av många personer. Mao ett logistikproblem som nästan är gigantiskt ![]() Ngn här uppe i norr som tycker detta låter intressant,skulle kunna bli en liten Mini-Mässa över en helg för forummedlemmar med mat o dryck,övernattning kan vi kanske lösa "hemma hos". |
Author: | pekka71 [ Thu Mar 02, 2017 12:09 ] |
Post subject: | Re: Linn service är bedrövlig |
Problemet som jag ser med Linn är att jag tror att det ligger i deras strategi att gamla prylar ska bli sämre med åren för att de nya ska bli en större uppgradering, man förlitar sig på den trogna Kundskaran inte ska välja någon annan väg än den Linn själv stakat ut Skickat från min SM-G935F via Tapatalk |
Author: | haraldur [ Sat Mar 04, 2017 01:55 ] |
Post subject: | Re: Linn service är bedrövlig |
Petar i ovanligt nytt Linnskrot för kvällen och sliter mitt sista hår, uschligt engångsbygge,när man börjar klösa i bitarna så får man viss förståelse varför de inte vill serva prylarna. Det har i alla fall varit lärorikt och smått förvånad fanns det förbättringsområden. Gissar man finner samma upptäckter i DS'en och försteget. Elektronikkonstruktör polaren påtalade detta men har inte velat tro på vad han sagt då han är allergisk mot Linns elektronik. Fan,det stämde. Testar vidare på min streamer, säg om det bor en "Hyllan Gösta" eller Trollerihatt gömd här?! |
Author: | HCL [ Sat Mar 04, 2017 10:14 ] |
Post subject: | Re: Linn service är bedrövlig |
pekka71 wrote: Problemet som jag ser med Linn är att jag tror att det ligger i deras strategi att gamla prylar ska bli sämre med åren för att de nya ska bli en större uppgradering, man förlitar sig på den trogna Kundskaran inte ska välja någon annan väg än den Linn själv stakat ut Däremot kan man diskutera komponentval i äldre Linn-prylar (och kanske också nyare?). En kollega till mig, som har rötterna i 70-tals fin-hifi ojade sig betänkligt när han fick se inkromet i en Klout. Det han reagerade över var just mängden vanliga elektrolyter och det kan mycket väl vara så att dessa valts för att det lät bäst så, men det var nog relativt oundvikligt att dessa skulle komma att behöva bytas ut med tiden. Jag tror i.o.f.s. inte att nyare apparater är bättre, vare sig Linn eller andra märken. De komponenter som användes på 70-talet har säkert fastats ut från produktionslinorna för länge sedan. Detta att elektronik åldras tror jag är något vi får vänja oss vid helt enkelt. |
Author: | leif_lar [ Sat Mar 04, 2017 10:49 ] |
Post subject: | Re: Linn service är bedrövlig |
haraldur wrote: Petar i ovanligt nytt Linnskrot för kvällen och sliter mitt sista hår, uschligt engångsbygge,när man börjar klösa i bitarna så får man viss förståelse varför de inte vill serva prylarna. Det har i alla fall varit lärorikt och smått förvånad fanns det förbättringsområden. Gissar man finner samma upptäckter i DS'en och försteget. Elektronikkonstruktör polaren påtalade detta men har inte velat tro på vad han sagt då han är allergisk mot Linns elektronik. Fan,det stämde. Testar vidare på min streamer, säg om det bor en "Hyllan Gösta" eller Trollerihatt gömd här?! Kan tänka mig att avancerade flerskikts kretskort, ytlödda komponenter och supertajt design inte är ett drömscenario om man skall försöka byta ut delar själv utan avancerad utrustning. Eller är det valet/kvaliten på komponenterna som gör att ni tycker det ? Kan man jämföra med en gammal Volvo som kanske strular mycket men man kan alltid laga den själv med enkla medel, jämfört med en modern bil som kanske "bara går", men som man är i princip chanslös mot om någonting elektroniskt skulle haverera ? |
Author: | Comstedt [ Sat Mar 04, 2017 13:19 ] |
Post subject: | Re: Linn service är bedrövlig |
haraldur wrote: Jag kan förstå att Linn inte servar äldre prylar till viss del,de kan helt enkelt inte garantera tillgången på vissa reservdelar,vissa tillverkade enkomt för produkten,och svåra att även för Linn att dra igång tillverkningen på i lämpliga serier med någon slags vettig ekonomi,ett exempel är de stora reservoarerna i tidiga Klout eller likriktarbryggorna i förstegen,Dirak,Lingo osv. Går få tag på som hemmapulare om man inte värdesätter sin tid men inser att man inte kan driva en sådan verksamhet för ett stort företag som Linn. Eftersom det verkade vara du som tog mest illa upp, det jag skrev tidigare var att inte allt behöver recappas efter 10 år, det betyder inte att om man har tid, möjlighet och pengar, alltid kan ha glädje av det, men alla har inte någon som kan göra jobbet för dem, och jag hade inte rekommenderat nån köpa ett äldre LK-steg för att använda lika mycket pengar på det som de kunde få ett nyare i majikserien. Och ett steg på 10år som har fått stå i en god miljö och inte blitt hårdkokt många timmar i veckan kan vara väldigt nära även god spec. Om du hör skillnad är en helt annan sak. Men har man inte massa pengar är frågan om det är där pengarna gör mest nytta, på en kairn tror jag definitivt det gör det om det är det steget du vill ha! Hur många av de som ägt eller äger Komri har sett över förstärkarna i dem, det hade vart spännande! Det har jag tänkt flera gångar när jag vart sugna på ett par, samma när jag blivit erbjuden äldre k350a i inbyte mot annat. Och på de hadde jag mest troligt inte velat göra det själv. Då jag personligen helst bara gör mindre lödjobb. Edit: hadde Linn solt mer eller mindre om de servade äldre grejer, och inte bara servade utan också bytte komponenter på samma sett som naim, där inte bara det som är mer slitet eller sönder blir utbytt ? Jag hade lätt skickat til Linn om de tog vara på sina grejer som Naim, för min del är det lättare att hålla mig til nytt, eller andra märken. För de är rätt aggreverande att man inte kan få vara nöjd med den utrustning man köpt och kunna sitta med den i 10-20 år. Men de flesta måste brottas med var de ska lägga pengarna och då blir det en annan sak. För min del är det faktiskt bara Klimax kontroll jag hade velat kolla, den presterar bra, men kan den bättre? För mig är det där pengarna hade vart värda att lägga även på 1 prosents förbättring. Och jag har inte så stor tro på Linn att de skulle kolla alla komponenterna i den, utan mer en funktionskontroll och kansje jämför den med en referens de har som själv inte är ny. Jag har blitt uppringd av de som blir oroliga om de överhuvudtaget kan köpa ett äldre Chakrasteg eller ett par 242er Det naturliga är att räkna med att elektroniska komponenterna kan ha äldres negativt, men samtidigt vad är alternativet? Köpa ett nytt Majik med M140 eller en Chakra som kanske tom, fått ny Dynamik? Och 242er, däremot ska man kolla at elementen inte sitter löst på högtalare, spesielt som är några år. Även från handlare, jag var hos en, länge sen som köpte en beggad just akuratcenter på Linnbutik i sverige, där ena elementet satt löst på ena sidan med flera mm. Blev en stor skillnad när vi fick det skyssterat . Edit: När det gäller äldre Linnister så tror jag de har respekt hos många säljare, jag har provat försteg fram och tillbaka där säljare kunde ha tjänat stora pengar på att försöka sälja andra märken, men när till och med säljare tycker att KKontroll (som de inte själva säger längre) är bättre eller minst lika bra som andra försteg de har och menar att de pengarna hellre kan läggas på annat som familj osv, och hellre njuta det man har och satsa mer när nya exakt kommer eller vad nästa uppdatering blir efter det. Och där säljare är mycket intresserad i att höra jämförelser av annan hifi de inte säljer, och projektorer och hmmaio osv. När en annan kund kommer är det inte riktigt samma snack, men att de ska rekommendera folk köpa ett begagnat Kk på ebay eller i Sverige kanske lite väl häftigt.. Jag har iaf brukt så mycket tid och pengar i detta och har svårt att lita på vem som skulle hjälpa mig med servicen, och har vart fall sista året inte haft tid att göra nåt själv, att hålla sig till nytt och även se på andra märken är min lösning. Men skulle jag vilja göra en sammanslagning så är det nog att service mellan handlare och kund i form av hemåt, demo och så vidare är generellt stor. Dock verkar det inte som alla eller alltid tar tid att kolla brukt/eller demo produkter, som behöver skyssterat. Dock är det liten vilja til service från Linn, jag har fått små skysstera annat som också skall vara i nyskick. I tillegg som vart nämnt tidigare så använder de inte alltid de mest hållbara komponenterna, och de kan också sätta dem i förhållande där de presterar utomordentligt från början men har dålig toleranser. Jag kan tycka att cdspelarna har vart en sånn akilleshäl. Där de bytt laser och så gäller inte ny garanti på lasern i minst 2år utan bara en kort period. Om jag nog inte fått det helt fel för mig. |
Author: | Bill50x [ Sat Mar 04, 2017 14:40 ] |
Post subject: | Re: Linn service är bedrövlig |
Om Linn gör rätt eller fel när det handlar om att serva sina gamla grejor syns tydligt i slutet av balansräkningen. Är det röda eller svarta siffror? Tyvärr är sanningen så bister, sedan om vissa personer blir/känner sig åsidosatta är bara att beklaga. Jag personligen skulle gärna känna att ett företag kunde göra "både och" men jag har en känsla av att det faktiskt också påverkar den interna kulturen. Ska vi fila på ytterligare en förfining av Ekos-armen (som merparten av våra kunder kanske inte ens hör fast den kostar 20 tusen) eller ska vi lansera Exakt? Trots allt kanske det känns bättre för en kund att gratis kunna tanka hem nya uppdateringar från Linns hemsida än att släpa sin låda till den lokala handlaren för att få den uppgraderad för en kostnad av en månadslön? / B |
Page 4 of 11 | All times are UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |